Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDe oplossing tegen depressie van XTC?

De oplossing tegen depressie van XTC?

6 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
V
Vaste klantLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo,

Allereerst wil ik even melden dat ik het super vind dat een aantal profs op het gebied van drugs zich bij DF hebben aangesloten zonder meteen een negatieve wending te geven aan het feit dat er nou eenmaal drugs gebruikers zijn! Ook vind ik de info die tot nu toe is gegeven alleen maar goed en duidelijk!

Nu hier mijn vraag:

Ik had ergens op een linkje geklikt van een 'prof' van dat Trimbos-instituut met een aantal animaties waarin ze uitleggen hoe verschillende drugs werken, erg mooi uitgelegd. (ik snapte alles wel al omdat ik erg goed ben in biologie maar het was toch leuk om nog even extra te verhelderen)
En toen zag ik ook ergens bij XTC staan:

Depressie
Door veelvuldig XTC gebruik kan de serotoninevoorraad in de hersenen opraken. Hierdoor kan depressie ontstaan. Omdat de terugkeer van serotonine gedeeltelijk geblokkeerd is, wordt er veel afgebroken door MAOs. Als dit proces van afbraak zonder aanmaak lang doorgaat (bv. bij het slikken van meerdere pillen of pillen met hoge concentraties MDMA) kan de serotoninevoorraad van het lichaam opraken. Een tekort aan serotonine kan depressie veroorzaken.
Klik om te vergroten...

Waarbij de vraag bij mij meteen naar boven kwam: Dus stel ik neem XTC en MAO remmers, zal dat dan betekenen dat de MAO's minder actief zijn, waardoor de serotonine niet (of nauwelijks) wordt afgebroken, wat betekent dat ze dus (omdat ze niet meer terug kunnen naar de axon) gewoon door kunnen gaan van de synaps spleet naar de dendrieten. Met tot slot als gevolg dat er dus geen serotonine 'verloren' gaat waardoor die depressies ontstaan? (en dus geen depressie)

Ik hoop dat ik hierbij mijn vraag duidelijk heb gesteld en ook dat ik de uitleg goed heb begrepen, mocht een van deze niet het geval zijn, laat het me dan maar weten.

Peace VK
T
TrippyShitLid
01-01-2024, 00:00
#2
Als je MDMA met MAO-remmers neemt waardoor die serotonine dus niet opgaat of hoe je het wilt noemen, heb je een hele grote kans op het serotonine-syndroom. Dit door teveel serotonine die wordt afgegeven en actief is dan. Het komt kortweg neer op een serotonine vergiftiging. Het serotonine-syndroom kan in sommige gevallen de dood als gevolg hebben. Hetzelfde kan gelden voor het combineren met een SSRI.

Ik keek even op wikipedia, en er is een klein stukje over het serotonine syndroom:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Serotoninesyndroom

Kortom: Niet doen dus :)
E
EdblokLid
01-01-2024, 00:00
#3
maargoed dat je deze vraag hier stelt en jezelf niet als proefkonijn gebruikt. De combinatie waar jij het over hebt is een van de gevaarlijkste en domste fouten die je kunt maken. En ook wel algemeen bekend dacht ik toch :confused:
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ja, MAOI's mag je nooit met MDMA combineren !
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dat is inderdaad júíst het probleem, dat de serotonine niet meer wordt afgebroken (dat is dus niets positiefs!), ergo met een serotoninevergiftiging tot gevolg. De oplossing tegen een depressie is niet zo makkelijk ben ik bang. Je beste kans is toch het gebruik van 5-HTP, gezond eten/leven en veel sociaal contact in de dagen na je gebruik. En dan alsnog verschilt het per persoon; ik heb er meestal niet zo'n enorme last van, maar er zijn mensen die zelfs met al deze hulpmiddelen erg dipperig blijven. Het blijft ook altijd gedeeltelijk tussen je oren zitten en heeft veel met je state of mind te maken; iemand die altijd vrolijk en optimistisch is zal er niet zo'n last van hebben.
D
Drugs InfolijnLid
01-01-2024, 00:00
#6
Het antwoord op deze vraag vind je hier.
B
BacingsPenLid
01-01-2024, 00:00
#7
mmm het klinkt misschien raar in de oren... Maar na gebruik van MDMA in de vorm van kristallen (zeer goede kwaliteit) lijk ik in plaats van een kater nog steeds plezier/profijt te hebben van mijn gebruik?!

Hoe kan dit? Ik ben veel minder snel geiiriteerd en ben nog alijd empathisch tegenover mijn omgeving...

Zaterdag heb ik 2 capsules kristallen genomen (zelf getest en het werd flink blauw en dus zal de 150mg die was beloofd wel waar zijn...)

Alleen de dag erna voelde ik me iets minder blij maar niet anders dan met alchol of daar had het waarchijnlijk zelfs aan gelegen die dag? :confused:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."