#1
Hallo,
Allereerst wil ik even melden dat ik het super vind dat een aantal profs op het gebied van drugs zich bij DF hebben aangesloten zonder meteen een negatieve wending te geven aan het feit dat er nou eenmaal drugs gebruikers zijn! Ook vind ik de info die tot nu toe is gegeven alleen maar goed en duidelijk!
Nu hier mijn vraag:
Ik had ergens op een linkje geklikt van een 'prof' van dat Trimbos-instituut met een aantal animaties waarin ze uitleggen hoe verschillende drugs werken, erg mooi uitgelegd. (ik snapte alles wel al omdat ik erg goed ben in biologie maar het was toch leuk om nog even extra te verhelderen)
En toen zag ik ook ergens bij XTC staan:
Waarbij de vraag bij mij meteen naar boven kwam: Dus stel ik neem XTC en MAO remmers, zal dat dan betekenen dat de MAO's minder actief zijn, waardoor de serotonine niet (of nauwelijks) wordt afgebroken, wat betekent dat ze dus (omdat ze niet meer terug kunnen naar de axon) gewoon door kunnen gaan van de synaps spleet naar de dendrieten. Met tot slot als gevolg dat er dus geen serotonine 'verloren' gaat waardoor die depressies ontstaan? (en dus geen depressie)
Ik hoop dat ik hierbij mijn vraag duidelijk heb gesteld en ook dat ik de uitleg goed heb begrepen, mocht een van deze niet het geval zijn, laat het me dan maar weten.
Peace VK
Allereerst wil ik even melden dat ik het super vind dat een aantal profs op het gebied van drugs zich bij DF hebben aangesloten zonder meteen een negatieve wending te geven aan het feit dat er nou eenmaal drugs gebruikers zijn! Ook vind ik de info die tot nu toe is gegeven alleen maar goed en duidelijk!
Nu hier mijn vraag:
Ik had ergens op een linkje geklikt van een 'prof' van dat Trimbos-instituut met een aantal animaties waarin ze uitleggen hoe verschillende drugs werken, erg mooi uitgelegd. (ik snapte alles wel al omdat ik erg goed ben in biologie maar het was toch leuk om nog even extra te verhelderen)
En toen zag ik ook ergens bij XTC staan:
Depressie
Door veelvuldig XTC gebruik kan de serotoninevoorraad in de hersenen opraken. Hierdoor kan depressie ontstaan. Omdat de terugkeer van serotonine gedeeltelijk geblokkeerd is, wordt er veel afgebroken door MAOs. Als dit proces van afbraak zonder aanmaak lang doorgaat (bv. bij het slikken van meerdere pillen of pillen met hoge concentraties MDMA) kan de serotoninevoorraad van het lichaam opraken. Een tekort aan serotonine kan depressie veroorzaken.
Waarbij de vraag bij mij meteen naar boven kwam: Dus stel ik neem XTC en MAO remmers, zal dat dan betekenen dat de MAO's minder actief zijn, waardoor de serotonine niet (of nauwelijks) wordt afgebroken, wat betekent dat ze dus (omdat ze niet meer terug kunnen naar de axon) gewoon door kunnen gaan van de synaps spleet naar de dendrieten. Met tot slot als gevolg dat er dus geen serotonine 'verloren' gaat waardoor die depressies ontstaan? (en dus geen depressie)
Ik hoop dat ik hierbij mijn vraag duidelijk heb gesteld en ook dat ik de uitleg goed heb begrepen, mocht een van deze niet het geval zijn, laat het me dan maar weten.
Peace VK