Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsXTC en Ritalin

XTC en Ritalin

4 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
a
aDonLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik heb tot nu toe 2x XTC gedaan waarvaan één keer kort geleden.
Nu had ik voordat ik het had genomen al best wel wat informatie erover opgezocht etc. Van iedereen gehoord dat XTC enorm gruwelijk is maar ik heb dat tot nu toe niet zo meegemaakt. Ik had wel dat ik alles leuk vond, maar niet dat alles enorm gruwelijk was en dat ik me geweldig gelukkig voelde. Voor de beide keren dat ik XTC heb genomen heb ik toetsweek daar recent voor gehad, dus in die week hen ik veel Ritalin genomen...
Nu heb ik van iemand gehoord dat het kan dat ik weinig heb gevoeld ivm de Ritalin, kan dat kloppen, en zo ja hoe zit dat dan?

alvast bedankt
n
neurotoxinLid
01-01-2024, 00:00
#2
De effecten van Ritalin lijken een beetje op MDMA. MDMA zorgt dat er een aantal hersen eigen stofjes in abnormale hoeveelheden loskomen, waar Ritalin die stofjes niet losmaakt, maar recyclet. Dus als je hersenen normale hoeveelheden losmaken, zorgt Ritalin ervoor dat ze niet worden heropgenomen waardoor je uiteindelijk in beide gevallen aardig met meer van die stofjes in je hoofd rondloopt.

Die stofjes zijn giftig voor je hersenen. De hersenen kunnen met normale hoeveelheden leven door anti-oxidanten aan te maken, maar die hoeveelheden anti-oxidanten bieden geen bescherming voor te grote hoeveelheden. Wat er dan onder andere optreed is een soort van hersenschade die zorgt voor een gewenningseffect.

Als jij dan niet genoeg tijd neemt om het te laten herstellen (zodat die gewenning weer terugloopt), dan zijn de effecten als je MDMA neemt ook minder.
a
aDonLid
01-01-2024, 00:00
#3
Betekend dat dan ook dat, als mijn hersenen nog zeg maar niet ''hersteld'' zijn van de ritalin zoals jij het omschrijft, dat ik mijn hersenen dan extra schade toebreng als ik kort (paar dagen) nadat ik ritalin heb gebruikt XTC ga gebruiken? :confused:
j
jaapiLid
01-01-2024, 00:00
#4
ik moet zeggen dat ik sceptisch ben over de uitleg die neurotoxin je gaf.
Maar omdat hij de stofjes niet bij de naam noemd en ik momenteel
geen tijd heb het erg goed uit te zoeken ga ik er niks definitiefs over
durven roepen.

paperplane (een van de mods) is nogal handig met de neurochemische uitleg.
misschien dat je hem een pm kan sturen ofiets, dit is best een technische vraag.
j
jaapiLid
01-01-2024, 00:00
#5
Methylfenidaat(ritalin) is een Dopamine/Noradrenaline(DA/NE) reuptake inhibitor, en zorgt dus dat de concentratie dopamine en noradrenaline verhoogt word in de hersenen. Bij mensen met ad(h)d is de dopamine uit balans, en ritalin herstelt dat tijdelijk. Echter zijn er veel betere middelen met minder bijwerkingen zoals dextroamfetamine.

(quote van paperplane in andere post)

het overweldigende van xtc is volgens mij meer een gevolg van je serotonine release en vertraagde heropname hiervan. Gebruik je toevallig antidepressieva?

groeten

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."