Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsZeer angstig en gestresst na XTC

Zeer angstig en gestresst na XTC

10 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
j
joriisvwLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo,
Ik heb een tijd geleden xtc gebruikt. Het gaat hier om 2 en een halve groene appel verspreid over de gehele avond + deel van de nacht. De gehele avond het super en heb me zeer vermaakt. Tot ik uit was gespaced en naar huis ging, na dat ik thuis was gekomen eventjes 3/4 uurtjes geslapen. Ik werd heel erg angstig wakker en dacht de heletijd dat ik een hartaanval zou krijgen en ik kreeg die gedachtes maar niet uit mijn hoofd. Echt de heletijd gewoon!! Sindsdien ben ik nooit meer de oude geworden, wordt na die ene keer nog steeds heel snel angstig en para als ik bijvoorbeeld een jointje rook! Please help en kan iemand mij vertellen of dit een angststoornis is? Het lijkt wel een soort psychose ofzo.... Ik ben echt ten einde raad want het is inmiddels al meer dan 3 maanden geleden en die angst blijft steeds maar terug komen terwijl ik voor de trip nooit ergens last van heb gehad! ....
m
mick swaggerLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik ben natuurlijk geen dokter, dus ik zou geen diagnose kunnen stellen wat er precies met je aan de hand is. Wel weet ik dat als je mdma gebruikt (de werkzame stof in xtc), je serotonine verbruikt. Serotonine is een neurotransmitter die invloed heeft op tal van processen in je lichaam, waaronder ook je gevoel van welbehagen. Nu kan het zo zijn dat je serotoninespiegel erg laag is, waardoor je o.a. slecht slaapt en je minder goed in je vel zit waardoor angstaanvallen eerder kunnen worden getriggerd.

Ik zou als ik jou was, eens proberen om l-tryptofaan of 5-htp te gaan slikken. Deze stofjes helpen het lichaam om je serotonine spiegel weer op peil te brengen. Dit zou je eens kunnen proberen, mocht dit niet werken, dan zou ik je adviseren om naar de dokter toe te gaan en daar het verhaal voor te leggen.

Maarja, dit is mijn visie. Wat je zelf doet, kan ik niet voor je bepalen. Wees iig voorzichtig:)!
H
HerbalismeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ben het eens met Mick, heeft waarschijnlijk iets te maken met je serotonine, maar van een halve groene appel al zo nadelig effect hebben is bijna onmogelijk.
Gebruik je nog andere drugs ofzo?
Gebruik je veel wiet, je zou niet de eerste zijn die klaagt over slaap- en angststoornissen na lang wiet gebruik, wiet heeft namelijk grote invloed op je slaap.

Greets,
Herbalisme
Y
YbezLid
01-01-2024, 00:00
#4
er staat duidelijk na 2,5 groene appel, probeer gezond te blijven eten te sporten en weinig tot niet te blowen (vooral geen wiet) voor paar weken, ga een paar keer lekker uit en rust vooral dus goed uit, ik heb dit ook gehad komt allemaal prima in orde maak je vooral niet druk! :wink:
H
HerbalismeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ybez zei:
er staat duidelijk na 2,5 groene appel, probeer gezond te blijven eten te sporten en weinig tot niet te blowen (vooral geen wiet) voor paar weken, ga een paar keer lekker uit en rust vooral dus goed uit, ik heb dit ook gehad komt allemaal prima in orde maak je vooral niet druk! :wink:
Klik om te vergroten...
Sorry was gisteren nog wat aan het natrippen (;
Maar dan nog kan zo'n dosis normaal geen angst veroorzaken een lange periode erna, maarjah, elke persoon reageert anders op drugs.
Maar ik ben het volledig eens met het advies van Ybez, je hebt nood aan het op balans brengen van je geestelijke en lichamelijke gezondheid.
En ik ben ook zeker dat alles goed komt!

Veel succes!
Greets,
Herbalisme
G
GoedeWietLid
01-01-2024, 00:00
#6
Geen paniek. Dit is een typische angststoornis. Tot wel 20% vd mensen heeft hier last van dus je bent niet ziek en je hebt geen psychose.

In het begin is het erg heftig, maar je went eraan, en hoe eerder je accepteer dat dit deel van je is hoe beter. Hoe heftig het ook kan zin, het is onschadelijk.

Vervelend is dat je gevoeliger bent voor angsstoornis/paniekaanval als je brak van alcohol of drugs bent. Ook slaaptekort en stress spelen mee

Al deze dingen gecombineerd heb je vaak de dag na een party.dus als je je slecht voelt na zon nacht, dan weet je nu waar het van komt.

Hoe op te lossen? Sporten, yoga, ritme en weinig stress. Klinkt helAas makkelijker dan het is. Wiet is STERK af te raden. Als je zonodig moet blowen, stap dan over op de goedkoopste hasj.
j
joriisvwLid
01-01-2024, 00:00
#7
GoedeWiet zei:
Geen paniek. Dit is een typische angststoornis. Tot wel 20% vd mensen heeft hier last van dus je bent niet ziek en je hebt geen psychose.

In het begin is het erg heftig, maar je went eraan, en hoe eerder je accepteer dat dit deel van je is hoe beter. Hoe heftig het ook kan zin, het is onschadelijk.

Vervelend is dat je gevoeliger bent voor angsstoornis/paniekaanval als je brak van alcohol of drugs bent. Ook slaaptekort en stress spelen mee

Al deze dingen gecombineerd heb je vaak de dag na een party.dus als je je slecht voelt na zon nacht, dan weet je nu waar het van komt.

Hoe op te lossen? Sporten, yoga, ritme en weinig stress. Klinkt helAas makkelijker dan het is. Wiet is STERK af te raden. Als je zonodig moet blowen, stap dan over op de goedkoopste hasj.
Klik om te vergroten...

Oke nou heel erg bedankt!!! Het is begonnen na die ene trip, heel erg sterke angst voor dingen waar ik normaal nooit last van heb gehad zoals hartaanvallen en andere lichamelijke kwalen. En daar was ik met geen 1 argument vanaf te brengen terwijl ik geen verklaring had waarom ik een hartaanval zou krijgen of andere lichamelijke kwalen zou hebben. In die tijd heb ik elke dag volop geblowt zonder enige angst, maar na die ene avond elke keer als ik blowde kreeg ik erge angst en onrust en kwamen die hartaanval gedachtes weer ophoog.. Het is nu bijna 3 maanden geleden en heb er nu een stuk minder last van en probeer niet te blowen, alhoewel ik soms een jointje rook als ik dronken ben maar dan heb ik geen last van angst alleen als ik nuchter ben! Dankje voor je reactie
j
joriisvwLid
01-01-2024, 00:00
#8
GoedeWiet zei:
Geen paniek. Dit is een typische angststoornis. Tot wel 20% vd mensen heeft hier last van dus je bent niet ziek en je hebt geen psychose.

In het begin is het erg heftig, maar je went eraan, en hoe eerder je accepteer dat dit deel van je is hoe beter. Hoe heftig het ook kan zin, het is onschadelijk.

Vervelend is dat je gevoeliger bent voor angsstoornis/paniekaanval als je brak van alcohol of drugs bent. Ook slaaptekort en stress spelen mee

Al deze dingen gecombineerd heb je vaak de dag na een party.dus als je je slecht voelt na zon nacht, dan weet je nu waar het van komt.

Hoe op te lossen? Sporten, yoga, ritme en weinig stress. Klinkt helAas makkelijker dan het is. Wiet is STERK af te raden. Als je zonodig moet blowen, stap dan over op de goedkoopste hasj.
Klik om te vergroten...

Dankje wel voor je reactie! Kom ik ooit weer van deze angststoornis af of moet ik me hele leven blijven terug denken aan die ene keer waar ik z'n spijt van heb? Ik blow bijna niet meer terwijl ik voor die groene appels elke dag volop zonder problemen heb geblowt, ik probeer zowiezo geen xtc meer te gebruiken en al helemaal geen psychodelische drugs.
j
joriisvwLid
01-01-2024, 00:00
#9
Herbalisme zei:
Ben het eens met Mick, heeft waarschijnlijk iets te maken met je serotonine, maar van een halve groene appel al zo nadelig effect hebben is bijna onmogelijk.
Gebruik je nog andere drugs ofzo?
Gebruik je veel wiet, je zou niet de eerste zijn die klaagt over slaap- en angststoornissen na lang wiet gebruik, wiet heeft namelijk grote invloed op je slaap.

Greets,
Herbalisme
Klik om te vergroten...

Correctie; 2,5 groene appel.. Ja ik heb voordat ik die appels heb geslikt mega veel geblowt, elke dag minimaal 2 en een halve gram verspreid over de hele dag, soms meer soms minder. Na dat ik 2,5 appel had genomen en last had van mijn angst problemen heb ik wel geblowt maar had al snel door dat die angst hierdoor 100x erger werd! Ik heb daar nu sinds die 2,5 appel last van, na elk jointje behalve als ik dronken ben want dan heb ik nooit last van die angststoornis. Ook merk ik dat ik veel begin te drinken omdat ik dan geen last heb van die angststoornis want het heeft mijn leven op dit moment best verpest en ik hoop dat het ooit nog ophoud want ik ben nog tamelijk jong en ik vind het niet echt een optie om met dit verhaal naar een pro te gaan! Begrijpen jullie het een beetje? Please help me
G
GoedeWietLid
01-01-2024, 00:00
#10
Omdat ik zelf ook ervaring heb met een angststoornis, en om een ellenlang verhaal te voorkomen, zal ik wat interessante punten voor je opschrijven:

- Zoals gezegd, een angststoornis komt vrij veel voor, in meer of mindere mate.
- Typisch ontstaat het bij jongeren tussen de 20-30 of bij ouderen boven de 50
- Als het nieuw voor je is is het heel heftig, het is immers angst en dat heeft veel impact op je
- Het echte probleem van een angststoornis is angst hebben om angst te krijgen, hiermee raak je snel in een vicieuze cirkel
- Typische klachten zijn : duizelig zijn, bang zijn flauw te vallen, bang zijn iets aan het hart te hebben, sensitief worden voor geluid, derealisatie, het gevoel hebben in een film rond te lopen
- De 'echte' oplossing is je angst accepteren. Helaas makkelijker gezegd dan gedaan
- Wat voor mij werkt is het volgende: als je voelt dat je een 'moeilijk' moment gaat krijgen, tegen jezelf zeggen: "Kom maar, laat maar komen, LAAT HET ERGER WORDEN!!!"
- Binnen een minuut realiseer je je dat er (zoals altijd) niets zal gebeuren en denk je er niet meer aan
- Alcohol schakelt je angst-centrum in je hersenen uit, vandaar dat het zo goed werkt. Je snapt echter zelf ook wel dat het per definitie fout is om om deze reden extra veel te drinken
- Blowen werkt meestal erg slecht. Zoals mijn forumnaam doet vermoeden rookte ik eerst elke dag wiet, maar dat kan ik niet meer nu. Is dat erg? Vraag je zelf eens af of elke dag wiet roken nou echt je leven verbetert.
- Als je zo nodig moet blowen, de allergoedkoopste hasj werkt voor mij wel
- Mensen met een angststoornis zijn extra gevoelig hiervoor als ze 'brak' zijn. Door slaapgebrek of drugsgebruikt. Ik weet dat van mezelf, het is nou eenmaal zo. Na een avondje drugs / alcohol misbruik zorg ik dus dat ik chill thuis op de bank lig en niet bij mijn schoonouders langsmoet of moet werken oid. Vroeger kon ik dit wel. Nu niet meer. Jammer dan, ik accepteer het en heb er op deze manier geen last meer van
- Een angststoornis kan vanzelf verdwijnen door er, jawel, gewoon niet meer aan te denken. Een belangrijke stap hierbij is dat je jezelf niet een ongeluk gaat lopen googlen over je 'problemen' maar gewoon verder gaat met je leven, werk of studie.
- Als je er last van hebt, kan het verleidelijk zijn bepaalde dingen of activiteiten te mijden. NIET DOEN

En dan nog tot slot, dingen die ECHT werken (voor mij dan).

- 30 minuten yoga of mediteren voor het slapen gaan, als ik dit fatsoenlijk doe (moet je wel eerst leren via lessen ofzo) dan heb ik ALTIJD een perfecte nachtrust en een rustig angstvrij hoofd
- Regelmatig stevig sporten of hardlopen, doet wonderen voor je hoofd, maar ook voor je lichaam
- Als je merkt dat je er 'doorheen' zit, accepteer dit dan en ga vroeg pitten ofzo of chill wat.

Het kan frustrerend zijn dat andere mensen om je heen er geen last van hebben, maar we zijn nou eenmaal niet allemaal hetzelfde. Ieder heeft zijn talenten en beperkingen, alleen komen de meeste mensen er gewoon niet voor uit.

Oh, en denk ook maar niet dat XTC iets met je angststoornis te maken heeft. Je geeft je lichaam gewoon een emotionele klap, en bij jou sloeg het de verkeerde kant om. Bij mij 'openbaarde' de angststoornis zich in een drukke supermarkt in het buitenland (wat heel typisch blijkt te zijn en vaak voorkomt - waarschijnlijk is zoiets gewoon stressvol voor veel mensen). Als ik nu XTC pak dan gaat dat prima, alleen de dag erna als ik brak ben moet ik geen moeilijke dingen gaan doen zoals een drukke supermarkt bezoeken :)
j
joriisvwLid
01-01-2024, 00:00
#11
GoedeWiet zei:
Omdat ik zelf ook ervaring heb met een angststoornis, en om een ellenlang verhaal te voorkomen, zal ik wat interessante punten voor je opschrijven:

- Zoals gezegd, een angststoornis komt vrij veel voor, in meer of mindere mate.
- Typisch ontstaat het bij jongeren tussen de 20-30 of bij ouderen boven de 50
- Als het nieuw voor je is is het heel heftig, het is immers angst en dat heeft veel impact op je
- Het echte probleem van een angststoornis is angst hebben om angst te krijgen, hiermee raak je snel in een vicieuze cirkel
- Typische klachten zijn : duizelig zijn, bang zijn flauw te vallen, bang zijn iets aan het hart te hebben, sensitief worden voor geluid, derealisatie, het gevoel hebben in een film rond te lopen
- De 'echte' oplossing is je angst accepteren. Helaas makkelijker gezegd dan gedaan
- Wat voor mij werkt is het volgende: als je voelt dat je een 'moeilijk' moment gaat krijgen, tegen jezelf zeggen: "Kom maar, laat maar komen, LAAT HET ERGER WORDEN!!!"
- Binnen een minuut realiseer je je dat er (zoals altijd) niets zal gebeuren en denk je er niet meer aan
- Alcohol schakelt je angst-centrum in je hersenen uit, vandaar dat het zo goed werkt. Je snapt echter zelf ook wel dat het per definitie fout is om om deze reden extra veel te drinken
- Blowen werkt meestal erg slecht. Zoals mijn forumnaam doet vermoeden rookte ik eerst elke dag wiet, maar dat kan ik niet meer nu. Is dat erg? Vraag je zelf eens af of elke dag wiet roken nou echt je leven verbetert.
- Als je zo nodig moet blowen, de allergoedkoopste hasj werkt voor mij wel
- Mensen met een angststoornis zijn extra gevoelig hiervoor als ze 'brak' zijn. Door slaapgebrek of drugsgebruikt. Ik weet dat van mezelf, het is nou eenmaal zo. Na een avondje drugs / alcohol misbruik zorg ik dus dat ik chill thuis op de bank lig en niet bij mijn schoonouders langsmoet of moet werken oid. Vroeger kon ik dit wel. Nu niet meer. Jammer dan, ik accepteer het en heb er op deze manier geen last meer van
- Een angststoornis kan vanzelf verdwijnen door er, jawel, gewoon niet meer aan te denken. Een belangrijke stap hierbij is dat je jezelf niet een ongeluk gaat lopen googlen over je 'problemen' maar gewoon verder gaat met je leven, werk of studie.
- Als je er last van hebt, kan het verleidelijk zijn bepaalde dingen of activiteiten te mijden. NIET DOEN

En dan nog tot slot, dingen die ECHT werken (voor mij dan).

- 30 minuten yoga of mediteren voor het slapen gaan, als ik dit fatsoenlijk doe (moet je wel eerst leren via lessen ofzo) dan heb ik ALTIJD een perfecte nachtrust en een rustig angstvrij hoofd
- Regelmatig stevig sporten of hardlopen, doet wonderen voor je hoofd, maar ook voor je lichaam
- Als je merkt dat je er 'doorheen' zit, accepteer dit dan en ga vroeg pitten ofzo of chill wat.

Het kan frustrerend zijn dat andere mensen om je heen er geen last van hebben, maar we zijn nou eenmaal niet allemaal hetzelfde. Ieder heeft zijn talenten en beperkingen, alleen komen de meeste mensen er gewoon niet voor uit.

Oh, en denk ook maar niet dat XTC iets met je angststoornis te maken heeft. Je geeft je lichaam gewoon een emotionele klap, en bij jou sloeg het de verkeerde kant om. Bij mij 'openbaarde' de angststoornis zich in een drukke supermarkt in het buitenland (wat heel typisch blijkt te zijn en vaak voorkomt - waarschijnlijk is zoiets gewoon stressvol voor veel mensen). Als ik nu XTC pak dan gaat dat prima, alleen de dag erna als ik brak ben moet ik geen moeilijke dingen gaan doen zoals een drukke supermarkt bezoeken :)
Klik om te vergroten...

Heel erg bedankt, ik herken het zo erg! Ik ben altijd bang voor enge hart ziektes enzo, zonder enige aanleiding ofzo. Heel erg bedankt en ik weet nu bijna zeker dat ik een angststoornis heb, echt bedankt!!!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."