Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsxtc wel doen of niet doen?

xtc wel doen of niet doen?

10 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
k
kevinn18Lid
01-01-2024, 00:00
#1
hallo, ik ben nieuw op dit forum dus hoop dat ik het in het juiste forum gedeelten heb gepost,

sinds 3 maanden heb ik hyperventilatie door het blowen want ik was fout gegaan van een joint en sindsdien is het niet meer weggegaan.. ik kan ook niet meer blowen want dan word ik paranoide en ga ik hyperventileren dan krijg ik het heel erg benauwd en dan is me ademhaling ontzettend in de war, terwijl ik 4 jaar lang altijd met veel plezier heb geblowt , nou wil ik dit weekend weer een keertje xtc gaan gebruiken, ik heb het heel vaak gedaan en met plezier en ben er nooit fout van gegaan, maar nu is mijn vraag dus is het dan veilig? want ik wil geen bad trip natuurlijk zoals ik nu van blowen krijg, maar ik heb ook al een paar maanden geen xtc meer gebruikt heeft hier iemand ervaring met hyperventilatie en drugs en heeft iemand dit ook gehad van blowen?

groetjes kevin
b
boenkengLid
01-01-2024, 00:00
#2
De kans is aanwezig dat dat ook zou fout gaan, puur omdat je er zo mee bezig zult zijn voor en tijdens de inslag.... Ik persoonlijk zou het gewoon niet doen want die symptomen wil je niet tijdens het uitgaan krijgen.
k
kevinn18Lid
01-01-2024, 00:00
#3
oke bedankt voor de tip, je hebt gelijk het is niet slim om te doen, weet je trouwens of het wel kan als ik van me hyperventilatie af ben? ben ook bezig met fysiotherapie met ademhalingsoefeningen,
b
boenkengLid
01-01-2024, 00:00
#4
kevinn18 zei:
oke bedankt voor de tip, je hebt gelijk het is niet slim om te doen, weet je trouwens of het wel kan als ik van me hyperventilatie af ben? ben ook bezig met fysiotherapie met ademhalingsoefeningen,
Klik om te vergroten...
Ga ik geen uitspraken over doen, ben geen arts. Ben gewoon een kereltje die wel eens recreatief drugs misbruikt :grin:
n
neurotoxinLid
01-01-2024, 00:00
#5
Aan de hand van je forum naam neem ik aan dat je 18 bent?

Rond je 20e ontwikkelen (lees goed; dit is geen gespleten persoonlijkheidsstoornis; het zijn gedachte hallucinaties, paranoïde aanvallen en/of gehoor hallucinaties) heel veel mensen (zo'n 1 op 7) aanleg voor schizofrenie. Weed verhoogt dan gigantisch het risico dat er dan een psychose optreed. Wat jij beschrijft lijkt verdacht veel op een psychose.

Zou je het hebben, dan zorgt MDMA door middel van een serotonine overschot voor een dopamine overschot. Dopamine verergert schizofrenie! Daarom worden er voor mensen met schizofrenie hiervoor blokkers gegeven.

Schizofrenie is niet een psychologisch maar een biologisch probleem. Je bent dus (als je het hebt) niet gek, maar je wordt er (spreekwoordelijk) gek van. Dit is perfect op te lossen met medicatie. Ga dus naar een huisarts met dit verhaal (gebruik van welke drugs dan ook is niet illegaal; enkel bezit en dealen ervan) en probeer doorverwezen te worden naar een psycholoog.

Mijn advies is: neem absoluut geen MDMA voordat een medisch professional (dus niet internet) dit probleem uitgesloten heeft.

PS: Schizofrenie is dus niet wat je in films ziet dat mensen meerdere persoonlijkheden ontwikkelen en gaten hebben in wat ze gedaan hebben; dat is een gespleten persoonlijkheidsstoornis en dat heb je dus niet. Wat het wel is, is dat er levensechte (paranoïde) gedachtes in je hoofd gevormd worden waarvan jij denkt dat je het zelf denkt, maar dat is dus niet zo. Laat je eigen gedachtegang je dus niet voor de gekken houden van "Bullshit!", want als je het hebt kan je het met geen mogelijkheid van nep onderscheiden.
k
kevinn18Lid
01-01-2024, 00:00
#6
dankjewel voor je reactie, ik ga dan inderdaad maandag naar mijn huisarts maar het probleem is wel dat mijn ouders er niet achter mogen komen.. :( maar sinds ik niet meer blow voel ik me al een stuk beter alleen het benauwdheid, en de ademhaling is nog in de war, en een gevoel dat ik de hele dag in een droom zit heb ik nog, en ja het is echt te ver gegaan met het blowen ik raak het nooit meer aan, bedankt voor je tip want nu ga ik zeker geen xtc gebruiken, weet je trouwens of je helemaal van die psychoses af kan raken met medicatie? nu ik erover na denk, mijn vader heeft wel iets van bordeline volgens mij een lichte variant, dat heeft mijn moeder wel is gezegt, is er een kans dat ik dat dan ook heb ontwikkelt door het blowen? ik hoop het van niet :(

groetjes kevin
n
neurotoxinLid
01-01-2024, 00:00
#7
kevinn18 zei:
dankjewel voor je reactie, ik ga dan inderdaad maandag naar mijn huisarts maar het probleem is wel dat mijn ouders er niet achter mogen komen.. :(
Klik om te vergroten...
Huisartsen, psychologen, doctoren, etc. hebben allemaal een beroepsgeheim plicht. Als jij die persoon geen toestemming geeft, mag deze persoon hier niets met derden van delen. Als je gewoon zegt dat je ouders het niet te weten mogen komen, zegt diegene dat ook niet :wink:

maar sinds ik niet meer blow voel ik me al een stuk beter alleen het benauwdheid, en de ademhaling is nog in de war, en een gevoel dat ik de hele dag in een droom zit heb ik nog, en ja het is echt te ver gegaan met het blowen ik raak het nooit meer aan, bedankt voor je tip want nu ga ik zeker geen xtc gebruiken, weet je trouwens of je helemaal van die psychoses af kan raken met medicatie?
Klik om te vergroten...
De één wel, de ander minder, weer een ander niet.

Het gaat ook gepaard met cognitieve therapie (denktherapie). Het is namelijk zo dat ieder mens een eigen stemmetje ontwikkeld (dat stemmetje dat opleest in je hoofd wat je leest bijvoorbeeld) en dat bij mensen met schizofrenie een tweede stemmetje ontwikkeld wat lijkt op je gedachtegang. Bijvoorbeeld wat je hoort als je een hoofdpersoon uit een film hoort denken. Afhankelijk van jouw intelligentie, kan zo'n tweede stemmetje zich dusver ontwikkelen dat je hem/haar niet meer hoort, maar denkt. Het kan dus extreem zijn, maar ook erg gematigd en snel verholpen. Het is dus echt per persoon verschillend.

Als je het er met je ouders over hebt (ze zullen een keer een eigen bijdrage van de zorgverzekering ontvangen), dan zeg je gewoon dat je naar de psycholoog bent gegaan omdat je paranoïde bent geworden en er iets aan wilde doen. Je kan dus makkelijk drugsgebruik verzwijgen.

nu ik erover na denk, mijn vader heeft wel iets van bordeline volgens mij een lichte variant, dat heeft mijn moeder wel is gezegt, is er een kans dat ik dat dan ook heb ontwikkelt door het blowen? ik hoop het van niet :(
Klik om te vergroten...
Borderline is aardig gerelateerd aan schizofrenie en inderdaad erfelijk. Maar laten we nog steeds van een vermoeden uitgaan en nergens een stempel op plakken totdat er daadwerkelijk een diagnose is gesteld, heh? :wink:

Zolang je maar weet dat als je negatieve gedachten hebt, je het hallucineert en zolang je enkel maar geloofd wat je daadwerkelijk echt ziet gebeuren met je ogen, dan is het al veel makkelijker om mee om te gaan. Als je bijvoorbeeld met te harde muziek in je oortjes mensen achter je hoort die je uitlachen; kijk dan eerst achter je om te kijken of het wel echt gebeurt voordat je dat soort dingen daadwerkelijk gaat geloven, dan zal het al veel beter gaan. Er zijn beroemde geleerden die er gewoon normaal mee gefunctioneerd hebben, dus ga je niet rotstressen en laat je niet gek maken :wink:
k
kevinn18Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Dankjewel voor je reactie je hebt me echt geholpen :) ik ga zeker al je tips volgen- nogmaals bedankt groetjes kevin
n
neurotoxinLid
01-01-2024, 00:00
#9
kevinn18 zei:
Dankjewel voor je reactie je hebt me echt geholpen :) ik ga zeker al je tips volgen- nogmaals bedankt groetjes kevin
Klik om te vergroten...
Daar ben ik blij om :)

Het is ook een beetje als wat iedereen als kind zijnde wel eens heeft gehad;
Er zit geen krokodil onder je bed, maar je bent er wel bang voor :wink:

Nog even dit: Ga niet je eigen dokter spelen. Als je aankomt bij je huisarts of psycholoog, ga dan zeggen waarom je komt en niet start met "Ik heb dit, dus stuur me door", want daar is men alergisch voor :wink:
p
pinnesLid
01-01-2024, 00:00
#10
Jan Schrans is een charlatan; als wetenschapper moet je weten dat drugs van alle tijden zijn en onmogelijk uit te bannen.
p
psycholoogJanSchransLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik ben zelf psycholoog. Ik vind dat elke reden goed is om naar een psycholoog te gaan als je daar de behoefte voor voelt. Het maakt niet uit, je kan bij de psycholoog zaken bespreken waarvan je vooraf nooit gedacht had dat je er ooit nood zou aan gehad hebben.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."