Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Mijn reactie maakt hier wel wat los Ik zou druggebruik toch niet vergelijken met autorijden. Er is nog niemand echt ziek geworden of gestorven door met de auto te rijden. Er zijn wel auto-ongevallen, maar verhoudingsgewijs toch wel véél minder dan ongelukken met drugs. En inderdaad, op korte termijn hebben sommige drugs enkele voordelen, zoals een vals gevoel van veiligheid of het verminderen van bepaalde andere psychische symptomen, maar op langere termijn zijn ze slecht. Waarmee ik niet zeg dat door een arts voorgeschreven medicatie onschuldig is. Maar het is niet mijn bedoeling om hier een 'voor of tegen' -discussie rond drugs op te zetten. Dat zal weinig helpen om mensen van de drugs af te helpen. Met mijn klinische ervaring wil ik enkel mijn steentje bijdragen aan dit Forum."
"Drugs geven je een veilig gevoel dat je even kan ontsnappen aan je problemen, en de wetenschap dat je er jezelf mee kapot maakt is inherent aan de psychische grondslag van het probleem. Als je er zelf niet meer bent is het probleem er ook niet meer. Voor elk persoon werkt dat natuurlijk weer anders, maar hoe leg je uit dat het gebruik van drugs voor iemand niet de oplossing is? Klik om te vergroten... Ja inderdaad, vaak zorgt een onderliggend psychisch probleem ervoor dat men drugs gebruikt. Bijvoorbeeld om even ervan weg te geraken. Op zeer korte termijn is dit eigenlijk een fantastische oplossing, en sommige mensen lijden psychisch zo erg dat ze bijna niet anders kunnen dan telkens weer vluchten in die drugroes. Iemand met slaapproblemen kan ofwel ervoor kiezen om de rest van zijn of haar leven slaappillen te nemen dan wel om een psychotherapie te starten om er definitief vanaf te geraken. Zo ook met (andere) drugs."
"Ik ben zelf psycholoog. Ik vind dat elke reden goed is om naar een psycholoog te gaan als je daar de behoefte voor voelt. Het maakt niet uit, je kan bij de psycholoog zaken bespreken waarvan je vooraf nooit gedacht had dat je er ooit nood zou aan gehad hebben."
"Het gebruik van drugs is levensgevaarlijk, schadelijk, zeer ongezond, zowel op korte termijn als op langere. Op langere termijn zijn veel gevolgen nog niet (voldoende) gekend of worden ze, zoals bij gebruik van marihuana, nu pas ten volle ontdekt. De combinatie van drugs met psychische problemen is een zeer complexe materie. Er zijn mensen die hun psychose ('gek zijn') onder controle houden met druggebruik, maar veel meer nog kunnen drugs zelf zorgen voor ernstige psychische problemen, of kunnen ze onderliggen aanwezige psychische problemen doen uitbarsten."