Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsXtc gebruik - geen Milt hebben

Xtc gebruik - geen Milt hebben

4 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
Y
YouknowLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo!

Ik zit al een tijdje te neuzen op dit forum, maar nu zit ik zelf met een vraag. Ik weet dat jullie geen artsen zijn, maar misschien dat mijn vraag toch beantwoord kan worden.

6 jaar geleden is bij mij de Milt operatief verwijdert. Ik heb er verder geen last van. Word ook maar 1 of 2 keer in het jaar ziek en moet alleen maatregelen nemen als ik hele hoge koorts krijg. (Moet dan antibiotica slikken voor 5 dagen). Gelukkig is dit in 6 jaar maar 1x gebeurt.

Een paar maanden geleden ben ik voor het eerst met xtc in aanraking gekomen. Geheel vrijwillig en heb er absoluut geen spijt van gehad. Dit was voor mij wel de eerste keer dat ik een 'harddrug' nam. De dag erna voelde ik me wel een beetje brakjes, maar verder niks aan de hand. De dagen erna ook geen dipje gehad.

2 weken geleden op een feestje weer een 2e pilletje genomen. (Hier zaten wel 3 maanden tussen). Deze sloeg wel meer in als m'n eerste, maar voelde me wel goed! De dag erna ook goeie eetlust gehad en had de dinsdag wel een klein dipje, maar ik wist waar het door kwam :wink:.

Opzich klinkt dit allemaal vrij normaal en hoef ik me na deze twee keren ook geen zorgen te maken, maar ik vraag me toch af of de Milt normaal gesproken (bij een normaal mens) enige invloed heeft op xtc-gebruik? En als men geen Milt meer heeft, of dit voor mij risicovoller is? Ik kon tot nu toe alleen iets vinden o.a. over de lever en een paar andere organen, maar niks over de Milt. (Ik was voor mijn 'eerste keer' al op zoektocht, want ik ben wel iemand die niet zonder enige kennis aan iets begint zegmaar).

Maar misschien zijn al deze vragen ook overbodig en heeft de Milt geen enige invloed, dat kan natuurlijk ook. Want ik kan er nergens iets over vinden, behalve over de lever dan...

Nouja, sorry voor mijn lange uitleg en misschien dat iemand mijn vraag kan beantwoorden :).
V
Vlindertje91Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Na mij kleine google-onderzoek ben ik erachter gekomen dat de milt hoofdzakelijk te maken heeft met het afweer systeem van je lijf. Dus het bevechten van bijvoorbeeld de griep en dergelijke. Met het afbreken van (gif) stoffen heeft de milt dus weinig van doen. Ik denk daarom dat het feit dat jij geen milt meer hebt niet erg veel van invloed zal zijn op jouw drugsgebruik en -ervaringen. Maar let wel op dat ik geen deskundige ben. Bel daarom voor de zekerheid even met de drugs infolijn of je huisarts. Zij hebben ongetwijfeld meer verstand van (1 van) beide onderwerpen dan ik.
h
harry123Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Denk wel dat je door xtc gebruik vatbaarder bent voor ziektes, omdat je je lichaam helemaal uitput, misschien dat dat dan een extra risico is. Maar denk dat als je dan voor xtc gebruik en erna gewoon gezond eet, veel vitamines eet en goed slaapt er weinig mis kan gaan.
Y
YouknowLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hi forummers!

Inmiddels ben ik al een redelijke
ervaren gebruikster en weet inmiddels dat mijn lichaam er goed tegen kan. Ik luister sowiso altijd eerst naar mijn lichaam, omdat mijn gezondheid toch op de eerste plaats staat. Vandaar dat ik in het begin ook heel veel research heb gedaan. Ik gebruik sowiso altijd met mate en met verstand :)

Ik denk idd ook dat het verder voor mij geen kwaad kan, anders had ik dat allang gemerkt.

Dankjewel voor jullie reacties!
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Goed om te horen ;D

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."