Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBenzo's geen of wel cross-tolerance?

Benzo's geen of wel cross-tolerance?

6 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
A
AkA_1Lid
01-01-2024, 00:00
#1
volgens mij zit er te veel verschil in de verschillende subsoorten van benzodiazepines, dus alhoewel er zeker wel crosstolerance kan zijn, geldt dat zeker niet voor alle dingen.

:wave:
z
zazzooLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik ben/was iemand die kon zeggen dat ik een hoge tollerantie had aan benzo's maar uit eigen ervaringen merk ik dat dit soms niet het geval blijkt te zijn. Zo kan ik bv heel wat lorametazepam aan voor ik iets voel, maar gisteren had ik eens wat Dormonoct/loprazolam genomen 1 pilletje van 2mg. En ik moet zeggen dat dit de beste benzo """"trip"""" was die ik ooit gehad heb, was super chill (niet loom) maar tegelijkertijd erg praterig en euforisch.
Kunnen we dan stellen dat je wel een tolerantie kan hebben voor een bepaald type benzo's waardoor andere dan weer wel werken. Had hetzelfde vroeger ook al is gehad toen ik wisselde van Alprazolam naar Clorazepaat. toen zat ik zelfs veel verder, ik nam toen gemiddeld een strip alprazolam 1mg per dag en voelde er geen reet van.
Van middelen verwant aan benzodiazepines kan ik dat nog begrijpen (zolpidem), maar onderling bij benzo's....

Iemand hier nog wat meer info/duiding over?
c
childofgodLid
01-01-2024, 00:00
#3
Het schijnt dat benzo's allemaal wel wat verschillend werken.
Klonopin werkt bijvoorbeeld meer op gaba (A1, A2) receptoren en valium meer op gaba (A1) receptoren.
Misschien dat benzo's wisselen een truuk is om tolerantie te voorkomen.
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#4
Geen idee. Ik gebruikte zo'n 2 jaar terug 150 mg oxazepam per dag, dat kreeg ik op voorschrift. Af en toe als ik alsnog onrustig werd ging ik niet meer pakken maar vroeg ik aan een vriend wat alprazolam, daar nam ik dan 1-2 mg van, maar dat merkte ik vaak nauwlijks nog over het effect van oxaze, had meer een soort placebo effect ervan (terwijl als ik nu 2 mg alprazolam zou nemen ik de hele dag voor pampus zit :tearsofjoy: ). Dus ik denk wel dat er tollerantie tussen zit ja.
S
SporLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik heb hier best veel ervaring mee :)

Er is zeker een kruistolerantie bij gebruik van verschillende benzo's, maar met verschillende is het wel minder als met dezelfde. Vandaar eigenlijk ook dat het "kruis"tolerantie is, en geen gewone tolerantie. Verder is de kruistolerantie voor bijvoorbeeld hypnotische benzo's onderling sterker als de kruistolerantie tussen anxilotische en hypnotische benzo's. Hoe meer de benzo's kwa werking op elkaar lijken, hoe meer de kruistolerantie op lijkt te treden,
A
ArjanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Recent zijn apothekers tegen psychiaters in protest gegaan, omdat ze massaal verslavende benzodiazepines voorschreven aan patiënten.

1 psychiater had het zo bond gemaakt, en schreef een recept uit voor 1000 pillen in 1 keer. de apotheek weigerde om de pillen mee te geven.

http://www.enschede.tctubantia.nl/37961 ... _pammetjes
F
Frog83Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Arjan zei:
Recent zijn apothekers tegen psychiaters in protest gegaan, omdat ze massaal verslavende benzodiazepines voorschreven aan patiënten.

1 psychiater had het zo bond gemaakt, en schreef een recept uit voor 1000 pillen in 1 keer. de apotheek weigerde om de pillen mee te geven.

http://www.enschede.tctubantia.nl/37961 ... _pammetjes
Klik om te vergroten...


Ik wou dat ik zo''n arts had :hearteyes:

Ik denk dat kruistolerantie ook kan optreden.
Ook merk ik dat het hete ene middel soms amper effeckt geeft, en een ander middel juist wel.
Der is ook een hoop rotzooi opde zwarte markt soms weet je niet wat je krijgt, bijsluiters strips en doosjes zijn soms niet van echt te onderscijden.

Ik heb laats veel oxa op uit Egypte, bedrijf gechekt en alles leek allemaal in orde, werkte perfeckt.
Spul uit Pakistan heb ik mijn bedenkingen bij.
Maar das beetje oftopic.

Als er te veel tolerantie optreed kan je het beste (als dat lukt,ik weet hoe vesralvend die zooi is) een poosje stoppen, voor mensen die echt tolerantie hebben denk ik tog aan een goede 3 weken stoppen minimaal wil je wat effeckt voelen weer.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."