Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsinteressante benzo-vergelijking

interessante benzo-vergelijking

13 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
i
imaesLid
01-01-2024, 00:00
#1
Intereressante grafiek uit de Duitse wikipedia.
Diazepam heeft blijkbaar geen "persoonlijkheid" :)
S
SporLid
01-01-2024, 00:00
#2
Interessant heel zeker, maar ik vraag me af waarop het gebaseerd is... Ik kan me er niet helemaal in vinden namelijk, persoonlijk heb ik van oxazepam meer sedatief effect als van diazepam. En van lorazepam weer ietsje minder als van oxazepam. En ik noem alleen deze 3 omdat ik hiermee mee dan genoeg ervaring heb. Helemaal mee eens ben ik het er dus niet.
i
imaesLid
01-01-2024, 00:00
#3
Grafiekje komt uit dit boek: http://www.amazon.de/Allgemeine-Spe...1_fkmr0_1?ie=UTF8&qid=1265725368&sr=8-1-fkmr0. Heeft dus blijkbaar enige wetenschappelijke pretentie...

Persoonlijk heb van het spul in de lijst alleen ervaring met alprazolam en dat klopt wel helemaal. Maar op hypnotische benzo's reageer ik dan ook weer niet "wetenschappelijk"--jammer genoeg.
S
SporLid
01-01-2024, 00:00
#4
alprazolam klopt voor mij ook redelijk, maar als we deze grafiek moeten geloven komt het er duidelijk op neer dat diazepam gemiddeld gezien het beste voor al die eigenschappen is. Dat ervaar ik gewoon heel anders, en velen die ik ken met mij.

Verder geen kritiek ofzo, enige vergelijksingswaarde zal het toch wel hebben, zelfs voor mij, alleen een constatering.
R
Roseta StonedLid
01-01-2024, 00:00
#5
Bedankt voor het posten! Ik heb alleen ruime ervaring met Oxazepam en Diazepam recreatief en ik moet zeggen dat dat wel aardig klopt met de grafiek. Heb eenmaal Lorazepam IM gekregen bij een soort van paniekaanval, de klinische applicatie van Lorazepam komt in dit geval dus ook goed overeen met de grafiek. Het blijven natuurlijk gemiddeldes dus het blijft moeilijk toe te passen op het individu maar het geeft wel een handige indicatie.
D
DrogeHoestCapsuleLid
01-01-2024, 00:00
#6
Tetrazepam is dus het meest relaxend? Kan iemand de legenda vertalen?
s
systemreadyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Rood: Angstverminderende eigenschappen
Geel: Hypnotica (slaapverwekkend)
Blauw: Spierverslappend
Groen: anti-epilepsie (vermindering van de epileptische klachten)
S
SporLid
01-01-2024, 00:00
#8
DrogeHoestCapsule zei:
Tetrazepam is dus het meest relaxend? Kan iemand de legenda vertalen?
Klik om te vergroten...
systemready zei:
Rood: Angstverminderende eigenschappen
Geel: Hypnotica (slaapverwekkend)
Blauw: Spierverslappend
Groen: anti-epilepsie (vermindering van de epileptische klachten)
Klik om te vergroten...

Sedatief = sedatief, niet hypnotisch, dat is wat heel anders. Op deze chart staan geen hypnotica (temazepam, nitrazepam, flutrazepam, lormetazepam, etc)

Dat betekend dus:

De angsverminderende eigenschappen neutraliseren emoties (zowel goede als slechte), veroorzaakt weinig interesse in dingen om je heen op sterker niveau.

Sedatief = "kalmerend", al helpt het wel bij slapen. Bij lichte slaapstoornissen wordt ook vaak oxazepam voorgeschreven terwijl dit geen hypnoticum is. Het sedatieve effect zorgt voor een fijn neutraal gevoel in je lichaam. Je word er rustig van. De euforie die kan ontstaan bij benzo's word (denk ik) door deze eigenschap veroorzaakt.

Spierverslappend lijkt me wel duidelijk. Dit draagt duidelijk bij aan het lichamelijke effect.

Anticonsulvatief is inderdaad tegen aanvallen zoals epilepsie. Deze eigenschap heeft weinig tot geen recreatieve waarde.
E
ExuimtumLid
01-01-2024, 00:00
#9
Anticonsulvatief is inderdaad tegen aanvallen zoals epilepsie. Deze eigenschap heeft weinig tot geen recreatieve waarde.
Klik om te vergroten...

Deel ik niet met je. Wil je insulten reduceren dan is 40mg per dag Diazepam voldoende en liever valproaat zoals valproïnezuur.
S
ShakE_iTLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik heb 7 van de 15 genoemde benzo's gebruikt en kan me niet helemaal terugvinden in de grafiek.
Bv. -Diazepam zou ook sterk sedatief zijn,wat bij mij helemaal niet zo is.
-Tranxilium(Dikaliumclorazepaat)zou ook vrij sedatief werken,ondervind ik niets van.
-Clotiazepam(Clozan,Belgie) zou van alles maar vrij weinig 'hebben" maar de tabletjes van 1Omg vind ik best goed ivm bv.lorazepam& oxazepam/

Hoe dan ook tis wel een fijn grafiekje,maar iedereen reageert anders,want heeft andere hersenen,en ander affiniteit vd receptoren tov de GABA aangrijpingsplaatsen


Mijn favorietje blijft Clorazepaat 50mg :hearteyes: welteverstaan,die zijn goed ofwel Bromazepam 12mg :hearteyes:
S
ShakE_iTLid
01-01-2024, 00:00
#11
Lees net de reactie van mn voorganger en hij kent er wel wat van ben t met m eens :wink:

er is wel verschil ja tss sedatief/hypnotisch,tenminste hoe interpreteer je het?!.

Je hebt enerzijds het kalmerende effect en anderzijds het moe worden,of ben k mis? :confused:

De echte klappers om te slapen staan er indeed niet bij.Zijn volgens mij Flurazepam,Flunitrazepam,Midazolam,Triazolam,Loprazolam en Nitrazepam. :rolleyes:

Midazolam(Dormicum) en Triazolam(Halcion) zijn wel maar kortwerkend. :)
De andere hebben een langer halfwaarddetijd dus werken nog door,kan dan dat je suf bent de volgende dag eerder doorslapers

en dan heb je nog de Z-drugs; ZOPICLONE ZOLPIDEM ZALEPLON( ES)ZOPICLONE Ik vind dit beetje rare middelen zopiclone (een cyclopyrrolone) werkt bij mij minder goed dan lormetazepam.
& zolpidem(een imidazopyridine) vond k ook maar niks. Ze zijn sterk amnetisch en sommigen gaan bij hogere dosissen trippen,maar dat vind ik persoonlijk niks. :flushed: :rolleyes:
i
imaesLid
01-01-2024, 00:00
#12
[quote="Spor]Sedatief = sedatief, niet hypnotisch, dat is wat heel anders. Op deze chart staan geen hypnotica (temazepam, nitrazepam, flutrazepam, lormetazepam, etc)
[/quote]

"Hypnotisch" wil niets anders zeggen dan: sterk sedatief. B.v. de slaapmiddelen die jij noemt, zouden in bovenstaande chart in verhouding een lange gele lijn hebben.

Google maar eens op "sedative-hypnotic".
s
systemreadyLid
01-01-2024, 00:00
#13
imaes zei:
[
Klik om te vergroten...

Dus dan kan je verschil maken tussen sterk sedatief en "gewoon" sedatief? Spor heeft wat dat betreft ook wel gelijk...
En wat imaes weer zegt, hoe langer de lijn des te sterker het effect is.

laten we het dan Hypnotisch/sedatief noemen...:)
z
zazzooLid
01-01-2024, 00:00
#14
Er gaat bij mij toch niks boven clorazepaat, maar stond niet in het lijstje, maar volgens mij zou deze de score krijgen van Valium. Hoewel ik me ook niet echt kan vinden wat valium betreft in dat lijstje. Lijstje zal wel opgesteld zijn door Roche :grin:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."