Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGespannen gevoel tijdens Ritalin gebruik

Gespannen gevoel tijdens Ritalin gebruik

21 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
C
CooperLid
01-01-2024, 00:00
#1
hey!

Zoals sommigen misschien weten heb ik ADD en krijg ik ritalin voorgeschreven. De ritalin doet me aan de ene kant veel goed, ik kan nu goed lezen en merk dat de algehele concentratie zeer duidelijk toeneemt. De grote gedachtenstroom en de vele stemmingswisselingen nemen af, en dat maakt mij rustig. Maar toch niet helemaal...aan de andere kant word ik namelijk ook gespannen van ritalin. Ik ervaar een soort lichte spanning over mijn hele lichaam, en een onbestemd gevoel. Wie heeft dat nog meer? het doet me dus aan de ene kant goed, aan de andere kant word ik er toch een beetje gespannen van.
W
WinehouseLid
01-01-2024, 00:00
#2
Een gespannen gevoel / onrustig gevoel staat inderdaad ook in de bijsluiter als bijwerking. Neem het voor lief of stop met de medicatie
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#3
Het is een afgeleiden van amfetamine... Vrij logisch zo een nevenwerking.
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik had dat gevoel bij de ritalin ook. Sinds ik dex voorgeschreven krijg, helemaal geen last meer van gehad. Misschien moet jij ook eens switchen naar een ander middel?
C
CooperLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik kijk er ook niet raar van op, maar wat ik wel apart vind is dat ik er relatief weinig over hoor.
Als ik ervaringen van mensen met ritalin bekijk, dan gaat het er niet zo vaak over. @Marla, ik heb al eens dex geprobeerd. Dat was geen succes, ik werd daar enorm edgy van en sliep erg slecht. Zolang ik ritalin niet dagelijks neem, is het een ja.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#6
Welke dosis neem je ?
C
CooperLid
01-01-2024, 00:00
#7
mijn dosis...die is er niet echt, ik kan het naar behoefte doseren. Maar dat gespannen gevoel ervaar ik al bij 10 mg. Niet zo erg als bijvoorbeeld bij 30 mg. Ik ben nog steeds aan het vogelen met de dosis. Zo probeer ik bij gezamenlijke activiteiten zoals colleges en praktica zo min mogelijk te gebruiken, omdat ritalin mijn prettig-impulsieve grappen-makende ik de kop in drukt.
Ik word saai van ritalin.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#8
omdat ritalin mijn prettig-impulsieve grappen-makende ik de kop in drukt.
Ik word saai van ritalin.
Klik om te vergroten...

Dat lijkt mij dus een zeer onaangename nevenwerking.

Heb je over beide nevenwerkingen al eens gesproken met degene die je dat voorgeschreven heeft ?
C
CooperLid
01-01-2024, 00:00
#9
Sublimo zei:
omdat ritalin mijn prettig-impulsieve grappen-makende ik de kop in drukt.
Ik word saai van ritalin.
Klik om te vergroten...

Dat lijkt mij dus een zeer onaangename nevenwerking.

Heb je over beide nevenwerkingen al eens gesproken met degene die je dat voorgeschreven heeft ?
Klik om te vergroten...
Fijn is dat idd niet. Maar laat het nu ook die kant van mij zijn, die het mij moeilijk maakt in bepaalde situaties. Voor de concentratie is het funest. Die vrolijke impulsiviteit komt namelijk voor uit die gedachtenstroom die mijn concentratie belemmerd.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#10
Oke, dat begrijp ik ook. Wat is er dan belangrijker voor jou ? Waar heb je het meeste last van ? Als je het wel of niet neemt ?
I
IrezzLid
01-01-2024, 00:00
#11
Als je echt ADD hebt kan je dit misschien beter aan je dokter vragen ipv hier. Er bestaan nog wel andere middelen die je misschien wel liggen :)
C
CooperLid
01-01-2024, 00:00
#12
Sublimo zei:
Oke, dat begrijp ik ook. Wat is er dan belangrijker voor jou ? Waar heb je het meeste last van ? Als je het wel of niet neemt ?
Klik om te vergroten...
Dat ligt weer aan de situatie, als ik een dag geen verplichtingen heb, ben ik beter af zonder ritalin. Als ik een dag moet studeren, kan ik bijna niet zonder. Doseren naar behoefte dus. Ik heb net trouwens flink ontbeten met wraps (wraps...hmmmm :hearteyes: ) zodat ik een flinke bodem heb. Ik heb nu 30 mg geslink (mijn max voorgeschreven dosis is 3*30mg op een dag). Ik moet zeggen dat ik nu (een uur later) nog geen gejaagd gevoel heb. Een bodempje laat het medicijn dempt de pieken van het effect een beetje.

nog een ding..ik ben clueless over hoe ik over kom op andere mensen onder invloed van ritalin.
Alleen mijn moeder heeft er iets over gezegd, dat ik wat chagrijniger lijkt. Maar dat komt omdat mijn moeder mij sowieso op de zenuwen werkt. En ik zie haar niet zo vaak meer. Ik DENK dat ik wat saaier, rustiger over kom. Maar in nuchtere toestand sta ik als iemand bekend, die regelmatig onder invloed lijkt te zijn :confused:

Irezz zei:
Als je echt ADD hebt kan je dit misschien beter aan je dokter vragen ipv hier. Er bestaan nog wel andere middelen die je misschien wel liggen :)
Klik om te vergroten...
Daar hebben we het wel over gehad, ben bekend met alternatieven en hoe die werken. Concerta en medikinet bijvoorbeeld. lijken reële opties. Ik zal er met hem over praten. Dexamfetamine heb ik ook geprobeerd, daar werd ik wel prikkelbaar van.
C
CooperLid
01-01-2024, 00:00
#13
Sublimo zei:
Maar in nuchtere toestand sta ik als iemand bekend, die regelmatig onder invloed lijkt te zijn
Klik om te vergroten...

Hoe krijg je dat voor elkaar ? :P

Ik denk toch dat je beter langs de dokter/psychiater kunt gaan. Ik weet niet welke van de twee het heeft voorgeschreven, daarom dat ik beide noem.
Klik om te vergroten...
:rolleyes: Soms plotseling erg vrolijk met manische trekjes, zomaar beginnen met lachen, soms te open...ik ben nooit hetzelfde. Sommige mensen zien dat als leuk, andere als gek of bedreigend.
anyway, daar ligt wel mijn kracht van het bestaan. Daarmee onderscheid ik me van andere mensen.

Losse schroefjes dus..die ik al van jongs af aan heb en die bestempeld werden als 'Asperger'. Ik zie overeenkomsten, maar ook verschillen tussen mij en de kenmerken van asperger. Met mijn vorige studie was ik er veel mee bezig, dat kon ik ook allemaal betrekken op mezelf.
Ik heb halverwege augustus weer een afspraak, ik zal het aankraaten. Maar het moet gezegd, ik voel me nu best vrolijk ondanks hoge dosis (30 mg)
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#14
Maar in nuchtere toestand sta ik als iemand bekend, die regelmatig onder invloed lijkt te zijn
Klik om te vergroten...

Hoe krijg je dat voor elkaar ? :P

Ik denk toch dat je beter langs de dokter/psychiater kunt gaan. Ik weet niet welke van de twee het heeft voorgeschreven, daarom dat ik beide noem.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#15
Bij mij zijn ze ook al afgekomen met Asperger hoor, en nog een aantal andere dingen ook. Ze weten het meestal zelf niet fatsoenlijk. Iedereen waarbij zoiets geconstateerd wordt is uniek, ze proberen er een label op te plakken, maar dat lukt gewoon niet.

Vroeger wilden ze mij ook Ritalin geven, nooit gehad. En nu gaat het geweldig met mij. :wink:
C
CooperLid
01-01-2024, 00:00
#16
Sublimo zei:
Bij mij zijn ze ook al afgekomen met Asperger hoor, en nog een aantal andere dingen ook. Ze weten het meestal zelf niet fatsoenlijk. Iedereen waarbij zoiets geconstateerd wordt is uniek, ze proberen er een label op te plakken, maar dat lukt gewoon niet.

Vroeger wilden ze mij ook Ritalin geven, nooit gehad. En nu gaat het geweldig met mij. :wink:
Klik om te vergroten...
Moot te horen dat het goed gaat :)

Iedereen met Asperger is uniek, zoveel is zeker. Maarja, als het gedrag problematisch wordt dan kan het handig zijn voor de therapeuten om er een label op te plakken. Wist je trouwens, dat Asperer en PDD-nos (zeer waarschijnlijk) geschrapt gaan worden in de nieuwe DSM-V? Alles komt dan onder een noemer te staan, Autisme.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#17
Cooper zei:
Sublimo zei:
Bij mij zijn ze ook al afgekomen met Asperger hoor, en nog een aantal andere dingen ook. Ze weten het meestal zelf niet fatsoenlijk. Iedereen waarbij zoiets geconstateerd wordt is uniek, ze proberen er een label op te plakken, maar dat lukt gewoon niet.

Vroeger wilden ze mij ook Ritalin geven, nooit gehad. En nu gaat het geweldig met mij. :wink:
Klik om te vergroten...
Moot te horen dat het goed gaat :)

Iedereen met Asperger is uniek, zoveel is zeker. Maarja, als het gedrag problematisch wordt dan kan het handig zijn voor de therapeuten om er een label op te plakken. Wist je trouwens, dat Asperer en PDD-nos (zeer waarschijnlijk) geschrapt gaan worden in de nieuwe DSM-V? Alles komt dan onder een noemer te staan, Autisme.
Klik om te vergroten...

Dat is naar mijn mening een grote stap achteruit. Ze moeten elk geval behandelen als een geval apart. Niet als de volgende die autisme heeft.
C
CooperLid
01-01-2024, 00:00
#18
Sublimo zei:
Cooper zei:
Sublimo zei:
Bij mij zijn ze ook al afgekomen met Asperger hoor, en nog een aantal andere dingen ook. Ze weten het meestal zelf niet fatsoenlijk. Iedereen waarbij zoiets geconstateerd wordt is uniek, ze proberen er een label op te plakken, maar dat lukt gewoon niet.

Vroeger wilden ze mij ook Ritalin geven, nooit gehad. En nu gaat het geweldig met mij. :wink:
Klik om te vergroten...
Moot te horen dat het goed gaat :)

Iedereen met Asperger is uniek, zoveel is zeker. Maarja, als het gedrag problematisch wordt dan kan het handig zijn voor de therapeuten om er een label op te plakken. Wist je trouwens, dat Asperer en PDD-nos (zeer waarschijnlijk) geschrapt gaan worden in de nieuwe DSM-V? Alles komt dan onder een noemer te staan, Autisme.
Klik om te vergroten...

Dat is naar mijn mening een grote stap achteruit. Ze moeten elk geval behandelen als een geval apart. Niet als de volgende die autisme heeft.
Klik om te vergroten...
Precies, ik heb daar met een professor orthopedagogiek kort over gesproken, en hij was het met ons eens.
Autisme is een veel te breed spectrum om als een geval te zien. Binnen Asperger zijn de verschillen al enorm.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#19
Cooper zei:
Precies, ik heb daar met een professor orthopedagogiek kort over gesproken, en hij was het met ons eens.
Autisme is een veel te breed spectrum om als een geval te zien. Binnen Asperger zijn de verschillen al enorm.
Klik om te vergroten...

Inderdaad. Er wordt op veel vlakken nog verkeerd mee omgegaan.

Wat mij eigenlijk wel enorm opvalt, is dat vrij veel drugsgebruikers hier op DF een vorm van Autisme hebben. :)
C
CooperLid
01-01-2024, 00:00
#20
Sublimo zei:
Cooper zei:
Precies, ik heb daar met een professor orthopedagogiek kort over gesproken, en hij was het met ons eens.
Autisme is een veel te breed spectrum om als een geval te zien. Binnen Asperger zijn de verschillen al enorm.
Klik om te vergroten...

Inderdaad. Er wordt op veel vlakken nog verkeerd mee omgegaan.

Wat mij eigenlijk wel enorm opvalt, is dat vrij veel drugsgebruikers hier op DF een vorm van Autisme hebben. :)
Klik om te vergroten...
Daar zat ik net aan te denken, Ik heb hier al behoorlijk wat mensen langs zien komen die zeggen iets in die zin te hebben :P Ik weet niet hoe het komt..ik denk dat het misschien iets te maken heeft met de mentaliteit, van zelf onderzoeken en uitvinden wat werkt voor jezelf. In plaats van alles op grond van autoriteit en van horen-zeggen aannemen. Daar staan we toch een beetje om bekend, als eigenwijs :P Goede attitude right? :wink: We zijn bereid om drugs/controverses een kans te geven :)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."