Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsROA - route of administration bij benzo's

ROA - route of administration bij benzo's

4 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
F
FronskeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Een beetje uitleg, enkele vragen.

Voor zover ik weet komen benzo's voor in verschillende vormen: pillen, een soort oplossing om op je tong te druppelen, zetpillen en rectiole (een soort spuitje om de vloeibare variant als 'zetpil' toe te dienen). De rectiole werkt het blijkbaar het snelst, en blijkt 'het meest praktisch te doseren', maar ik had er nog nooit van gehoord tot daarnet.

In het begin slikte ik gewoon mijn bromazepams, waarna ik het effect na 10 à 20 minuten begon te voelen.

Nu heb ik de gewoonte om mijn bromas sublinguaal te nemen: ik laat ze 3 minuten smelten onder mijn tong, waarna het effect al binnen enkele minuten voelbaar is. Dit is een comfortabele manier om snel effect te krijgen (naar ik vermoed vergelijkbaar met de druppels voor orale inname). De pillen smaken erg zacht en licht zoetig, dus er is ook helemaal niets onaangenaams aan deze ROA. Sinds kort kan ik echter niet meer aan bromazepam komen, dus moet ik het doen met alprazolam. Wanneer ik deze onder mijn tong leg, heb ik wel wat last van de zwaar chemische smaak van deze pillen. Heeft er nog iemand verschil in smaak gemerkt in bij sublinguaal gebruik van verschillende benzo's? Ik slik ze nu gewoon weer terug door, want die smaak is zo chemisch dat ik ook wat schrik heb dat het mijn tanden zou kunnen beschadigen als ik dat papje 5 minuten in mijn mond houd.

Die zetpil en de rectiole werken waarschijnlijk nog sneller, maar zij verliezen wel zwaar punten op gebruiksgemak. De anale toediening vereist enige privacy, is omslachtiger dan effe een pil in je muil mikken. Ik vraag me wel af of er anaal een betere opname is van benzos, zoals bij zoveel andere drugs. In dat geval wil ik best eens proberen om een alprazolam 1mg in mijn sterretje te douwen. Kan iemand hier zijn licht over laten schijnen?

Daarnaast is er natuurlijk ook nog de intraveneuze toediening die het snelste van al effect geeft, maar hierbij is de toediening het meest omslachtigs en onaangenaam. En natuurlijk wilt een doorsnee mens geen drugs gaan liggen injecteren als een echte junk.

Als ik iets over het hoofd gezien heb, of als iemand nog iets wil aanvullen verneem ik dit graag.
Y
YawningManLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik neem mijn benzo's ook altijd sublinguaal, ook alprazolam. Een pretje is het niet inderdaad, erg bitter. Dat het je glazuur aan tast lijkt me sterk. Tevens houd ik echt onder m'n tong, dus in directe aanraking met m'n tanden komt het niet, hooguit m'n tandvlees.
Anders slik ze gewoon door, om zelf iets intraveneus in te dienen lijkt me niets. Evenals hem in m'n bips te duwen.
Snuiven is óók natuurlijk een optie maar verreweg van de beste. Nooit gedaan ook, krijg je alleen maar de troep van de tablet mee in je neus en het is minder potent.
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik slik ze als ik 2 uur of langer niets gegeten heb.
P
PammerLid
01-01-2024, 00:00
#4
Om rectaal en nasaal dit binnen te krijgen moet je zien dat de benzo wel oplosbaar is met een redelijke g/ml. Dit kan je met ChemSpider of andere chemische stoffen sites.

Als deze NIET oplosbaar is wordt het gewoon door het gastro-intestinaal opgenomen; dus eigenlijk kon je het beter slikken. Bij rectaal veronderstel ik dat het een verloren pil is :(.

Meeste pillen smaken sowiso bitter / chemisch. Dat de bromazepams dat niet waren verbaasd me. Misschien doe ik ze ook eens sublinguaal! :)
s
sjoerd101Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Pammer zei:
Om rectaal en nasaal dit binnen te krijgen moet je zien dat de benzo wel oplosbaar is met een redelijke g/ml. Dit kan je met ChemSpider of andere chemische stoffen sites.

Als deze NIET oplosbaar is wordt het gewoon door het gastro-intestinaal opgenomen; dus eigenlijk kon je het beter slikken. Bij rectaal veronderstel ik dat het een verloren pil is :(.

Meeste pillen smaken sowiso bitter / chemisch. Dat de bromazepams dat niet waren verbaasd me. Misschien doe ik ze ook eens sublinguaal! :)
Klik om te vergroten...

De stof hoeft niet perse water oplosbaar te zijn om door slijmvlies e.d. opgenomen te worden ( anders zou sublinguaal ook niet werken toch?). Ik heb ervaring met het pluggen en snuiven van oxazepam ( zeer slecht oplosbaar) en dit werkt wel degelijk, als is snuiven geen pretje.

Oraal is de bioavailability (nl?) van alprazolam 80 tot 90 % wat betekent dat er maar iets van 10% 'verloren gaat' ten opzichte van andere ROA's . dus niet echt de moeite waard om het op een andere manier in te nemen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."