#1
Mijn eerste keer XTC (MDMA) was op een mooi knus festival in de zomer. Ik was best wel fel tegen XTC en MDMA, was ook een van de laatste van mijn vrienden die een sigaret/wiet voor het eerste gebruikte. Ik was wel nieuwsgierig, maar de verhalen rondom verslaving/gezondheid hielden mij toch altijd op een afstand.
Op het festival wilde twee anderen vrienden ook voor het eerst MDMA doen die ook nog nooit echte harddrugs hadden gebruikt, dus toen greep ik m'n kans om de ervaring te mogen delen.
Het was een mooi klooster en buiten waren overal lichtjes opgehangen. Op het moment dat het insloeg leek het wel even of de wereld 180 graden was gekanteld, maar dat verdween weer snel met een openlijk warm gevoel. Wiet maakt mij altijd een beetje paranoïde en richt de ervaring naar binnen, terwijl dit precies het tegenover gestelde deed. M'n lichaam voelde grenzeloos, een warmgevoel was overal te bekennen, dingen die mij normaal tegenhouden in sociaal contact waren verdwenen. Ik helemaal zen, geen enkele ervaring was ooit zo zweverig. Vaak wordt er gesproken over "op wolkjes lopen" en dat was het ook echt. Ik voelde me een Boeddha, onbegrensd, kalm en volledig op m'n gemak.
De lage dosering zal zeker aan de positieve ervaring hebben bijgedragen. Nu ik het al wat vaker heb gedaan moet ik zeggen dat echt hard gaan mij helemaal niet bevalt, de ervaring komt dan soms te overweldigend binnen en denk dat dit ook waarom veel mensen vaak willen gaan zitten.
De lage doseringen zijn voor mij echt the way to go plus het speciaal te houden. De drie maanden regel is niet alleen om je serotonine weer terug op peil te krijgen, maar ook om extra op de ervaring uit te kijken + gezonder. Het zicht had ook een roze/warme gloed als ik mij het goed herinner.
Hoewel de hele ervaring prachtig is, raad ik toch de meeste minder jarige het af. In mijn omgeving zie ik toch steeds meer jonge mensen XTC gebruiken en vaak enorm hard gaan. Deze ervaring hoor je naar mijn mening pas te hebben na de middelbare. Uitgaan in combinatie met drugs gebruiken of te veel alcohol drinken beïnvloed je prestaties/wereld beeld toch wel enorm.
Het is niet dat ik het verbied, maar meestal is je begrip van de wereld nog volop in ontwikkeling. De pubertijd zit vol met ontwikkeling in de hersenen, vaak gepaard met emotionele schommelingen, en iedereen vind het belangrijk hoe je eruit ziet/doet. Een slechte ervaring kan toch wel veel schade doen op jonge leeftijd, onzeker gevoel versterken of je motivatie verminderen.
Als je het doet, doe het dan gepland, op een dag waar je geen verantwoordlijkheden hebt en de dag daarna ook niet. Een mooie zomerdag zou uitstekend zijn. Stay safe!![:wink:]()
Op het festival wilde twee anderen vrienden ook voor het eerst MDMA doen die ook nog nooit echte harddrugs hadden gebruikt, dus toen greep ik m'n kans om de ervaring te mogen delen.
Het was een mooi klooster en buiten waren overal lichtjes opgehangen. Op het moment dat het insloeg leek het wel even of de wereld 180 graden was gekanteld, maar dat verdween weer snel met een openlijk warm gevoel. Wiet maakt mij altijd een beetje paranoïde en richt de ervaring naar binnen, terwijl dit precies het tegenover gestelde deed. M'n lichaam voelde grenzeloos, een warmgevoel was overal te bekennen, dingen die mij normaal tegenhouden in sociaal contact waren verdwenen. Ik helemaal zen, geen enkele ervaring was ooit zo zweverig. Vaak wordt er gesproken over "op wolkjes lopen" en dat was het ook echt. Ik voelde me een Boeddha, onbegrensd, kalm en volledig op m'n gemak.
De lage dosering zal zeker aan de positieve ervaring hebben bijgedragen. Nu ik het al wat vaker heb gedaan moet ik zeggen dat echt hard gaan mij helemaal niet bevalt, de ervaring komt dan soms te overweldigend binnen en denk dat dit ook waarom veel mensen vaak willen gaan zitten.
De lage doseringen zijn voor mij echt the way to go plus het speciaal te houden. De drie maanden regel is niet alleen om je serotonine weer terug op peil te krijgen, maar ook om extra op de ervaring uit te kijken + gezonder. Het zicht had ook een roze/warme gloed als ik mij het goed herinner.
Hoewel de hele ervaring prachtig is, raad ik toch de meeste minder jarige het af. In mijn omgeving zie ik toch steeds meer jonge mensen XTC gebruiken en vaak enorm hard gaan. Deze ervaring hoor je naar mijn mening pas te hebben na de middelbare. Uitgaan in combinatie met drugs gebruiken of te veel alcohol drinken beïnvloed je prestaties/wereld beeld toch wel enorm.
Het is niet dat ik het verbied, maar meestal is je begrip van de wereld nog volop in ontwikkeling. De pubertijd zit vol met ontwikkeling in de hersenen, vaak gepaard met emotionele schommelingen, en iedereen vind het belangrijk hoe je eruit ziet/doet. Een slechte ervaring kan toch wel veel schade doen op jonge leeftijd, onzeker gevoel versterken of je motivatie verminderen.
Als je het doet, doe het dan gepland, op een dag waar je geen verantwoordlijkheden hebt en de dag daarna ook niet. Een mooie zomerdag zou uitstekend zijn. Stay safe!