Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKwikverbindingen in MDMA en amfetamine?

Kwikverbindingen in MDMA en amfetamine?

6 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
v
vincenzoLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik vraag me wel eens af of het Trimbos Instituut onderzoek heeft gedaan naar de aanwezigheid en concentratie van kwikverontreinigingen in MDMA en amfetamine derivaten. Het is bekend dat bij de synthese van dit soort stoffen gebruik kan worden gemaakt van kwikzouten om een goedkope en eenvoudige reductie mogelijk te maken.
Ik denk zelf dat de gemiddelde producent weinig waarde hecht aan een farmaceutisch zuiver product en daarom niet veel stappen zal ondernemen het eindproduct te zuiveren/controleren op (eventueel aanwezige) zware metalen.
Gezien vrijwel alle kwikverbindingen extreem giftig zijn en permanente schade aan het DNA kunnen veroorzaken bij geringe inname, zou verontreiniging problematisch kunnen zijn voor de volksgezondheid, het milieu en een ecosysteem.
Wordt er bijvoorbeeld bij het testen van amfetamine derivaten in het laboratorium zowel een kwalitatieve- als kwantitatieve bepaling gedaan op de aanwezigheid van zware metalen? Zo niet, is er een ander instituut dat hier onderzoek naar heeft gedaan bijvoorbeeld aan de hand van het afvalwater?
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#2
Volgens mij levert dit weinig tot geen gevaar op voor de (eind-)gebruiker, als ook de omgeving. Afvalstoffen kunnen volgens mij wel behoorlijke vervuiling van oppervlaktewater opleveren, of dt door kwikverbindingen komt zou ik niet weten.

Ik ben ervan op de hoogte dat het rioolwater per stad/regio in nederland wel eens is onderzocht op drugs of metabolieten daarvan. die moet je zelf even opzoeken.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Het fijne weet ik er ook niet van, maar ik weet wel dat het DIMS ook test op grondstoffen die tijdens de productie van drugs gebruikt kunnen worden. Als die nog aanwezig zijn krijg je dat bij je testuitslag te horen. Ik heb enkele keren met speed meegemaakt dat er nog wat restanten uit de productie bijzaten, maar die waren niet in schadelijke hoeveelheden aanwezig. Wat die restanten precies waren weet ik niet meer helaas.
v
vincenzoLid
01-01-2024, 00:00
#4
Bedankt voor je reactie.Het gaat mij hier niet zozeer om de organische grondstoffen, oplosmiddelen of ongewenste reactieproducten die in het eindproduct of milieu kunnen voorkomen.

De vraag gaat om de mate van aanwezigheid van eventuele zware metalen in het product én het afvalmateriaal dat daarbij geproduceerd wordt. Dus niet naar metabolieten van de drugs in het afvalwater/milieu of andere chemicaliën die bij de synthese worden gebruikt.

Ik heb begrepen dat in de illegale laboratoria reducties kunnen worden uitgevoerd met aluminium amalgaam waarvoor kwik(II)chloride wordt gebruikt, hierdoor zullen in zowel het product alsmede het afvalmateriaal kwikrestanten (in misschien verschillende vormen) aanwezig zijn. Ik vraag me af in het kader van de volksgezondheid in welke mate kwikverbindingen in drugs voorkomen en of dit een risico met zich meebrengt.

Indien kwik inderdaad op grote schaal in het gedumpte afval voorkomt, zal dit zonder twijfel schadelijk zijn voor het milieu en de mens, dit is in het verleden al aangetoond in Japan. Ik ben daarom ook benieuwd naar de resultaten indien deze beschikbaar zijn.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#5
of je refluxed of niet maakt volgens mij nog wat uit, maar of er meer in je product komen? je krijgt alleen een betere yield.

de rest kun je gewoon ergens achterlaten in de containers waar je toch al vanaf moet. dat hoeft niet perse te lekken(voor je eigen veiligheid en discretie kan je ze zelfs beter goed afspuiten). ik hoorde trouwens dat ze door die ellende van het kwijtraken van restproducten hierzo een busje aangetroffen hadden met een systeem om langzaam, eventueel rijdend, dat spul te dumpen, artikel kan goed nog op omroep brabant terug te halen zijn.
v
vincenzoLid
01-01-2024, 00:00
#6
De hoogte van de yield doet er hier niet zoveel toe. Bij synthese van stoffen die voor consumptie zijn bedoeld waarbij gebruik wordt gemaakt van kwik (of andere zeer giftige stoffen), moet achteraf worden nagegaan in hoeverre dit voorkomt in het eindproduct na zuiveringsmethoden toegepast te hebben (chromatografie, herkristallisatie etc.). De methode die het meest geschikt is hangt volledig af van de overontreinigingen en het product (kwik zou bijvoorbeeld in meerdere vormen aanwezig kunnen zijn).
De illegale laboratoria zullen hoogstwaarschijnlijk niet de mogelijkheid hebben dit te kunnen bepalen en hier ook geen waarde aan het hechten. Daarnaast kost het zuiveren veel geld, kennis en zijn veel methoden daarom niet toepasbaar.

Het belangrijkste is dat er wordt gecontroleerd door een instituut of deze stoffen aanwezig zijn in het spul dat wordt verhandeld en aan de hand van de concentratie wordt vastgesteld of het gebruik van bepaalde drugs hierdoor extra risico's meebrengt (misschien op lange termijn?). Het milieu zal bij gebruik van kwik hoe dan ook worden geschaad maar het gaat mij in eerste instantie om de vraag of er extra schade kan ontstaan bij mensen door consumptie.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik weet niet wat die farmaceuten allemaal gebruiken om kinderpep te maken, maar dat zal wel een stabielere reeks reacties zijn. je zou ze toch kunnen proberen te bereiken, wie weet wat ze erover kwijt willen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."