Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Om niet tegen de regels in te gaan zal ik niet precies ingaan hoe ketamine wordt gemaakt maar proberen uit te leggen wat er bij een synthese komt kijken (en je vraag proberen te beantwoorden wat het dus eigenlijk is). Allereerst is het chemisch gezien niet erg lastig om racemisch (50% R en 50% S) ketamine te bereiden/synthetiseren omdat de reacties relatief eenvoudig zijn, het eindproduct qua structuur niet erg ingewikkeld is en er veel literatuur bekend is (de farma maakt het voor medische doeleinden). De reacties die worden uitgevoerd zijn basis reacties voor chemici evenals de "grondstoffen" of bouwstenen die kunnen worden gebruikt. Er zijn verschillende wegen naar Rome en ook naar bereiding van ketamine: er is dus geen sprake van één specifieke grondstof die nodig is, je kan met 10 verschillende stoffen hetzelfde eindproduct maken alleen het aantal stappen en de opbrengst van de synthese is steeds anders. Helaas voor thuiskoks die weten hoe bijv. amfetamine of MDMA te maken is, komt er bij ketamine synthese qua apparatuur, ervaring en kennis over organische chemie wat meer bij kijken. Het belangrijkste verschil is dat één (of meerdere) reacties onder "inerte" atmosfeer moeten worden uitgevoerd (geen water, zuurstof, CO2 of iets dat kan reageren) om een zo groot mogelijke opbrengst te krijgen en de reactie mogelijk te maken. Ook moeten de oplosmiddelen "droog" zijn (geen water bevatten), wordt er gewerkt bij temperaturen die lager zijn dan de ijskast kan bereiken en zijn bepaalde tussenproducten instabiel. Daarnaast wordt er soms gebruik gemaakt van buitengewoon gevaarlijke/brandbare of giftige stoffen die meestal (voor een hoge opbrengst) flink wat uren moeten roeren. Om dit allemaal verantwoord en veilig te doen is bepaalde apparatuur en glaswerk nodig en praat je al gauw over een laboratorium. Om nu je vraag te beantwoorden: ketamine is een organische stof die bestaat uit twee verschillende koolstofringen: een aromatische ring met een chloor atoom die gekoppeld is een andere koolstofring met daaraan vast een amine en een carbonylgroep. Doorgaans worden 2 ringen aan elkaar gekoppeld, wordt een omleggingsreactie voorbereid en vervolgens een aminogroep geintroduceerd. Dan na verwarming vindt een reactie plaats waarna het product wordt gevormd."
"Ik denk dat vrijwel alle variaties op producten binnen deze stofklasse door de farmaceutische industrie worden gemaakt (als dit voor medische doeleinden is). Dit omdat de synthese nogal lastig kan zijn en de structuur van eventuele nieuwe potentiële medicijnen moeten worden vastgesteld met (verschrikkelijk) dure apparatuur. Interessant is dat sinds 2000 onderzoek wordt gedaan naar ketamine als antidepressivum met goede resultaten. Asymmetrische synthese (het krijgen van bijv. alleen de S-variant) plus de analyse ervan is nog veel lastiger/duurder. Vroeger was PCP een geneesmiddel, het is eigenlijk een eenvoudigere variant van ketamine (geen chloor, carbonylgroep en een andere soort ringvormige amine (piperidine). Tiletamine is een zwavel variant en wordt gebruikt in de diergeneeskunde, vergeleken met ketamine is de arylgroep vervangen door thiopeen en is de aminogroep net iets langer. Ik verwacht niet dat mensen thuis deze soort stof gaan produceren. Misschien dat op hele kleine schaal geëxperimenteerd wordt met of zonder onbekende varianten voor recreatief gebruik door hobbyisten met veel ervaring. Het produceren van vrijwel alle ketamine varianten is synthetisch gezien vrij eenvoudig en er zijn genoeg nieuwe en snelle mogelijkheden beschikbaar voor de farma (pinacol cross coupling). De hobbyist zal voorlopig in het nadeel blijven omdat het maken van C-C bindingen nou eenmaal lastig is. Thanks voor dat topic!"
"Ik vraag me wel eens af of het Trimbos Instituut onderzoek heeft gedaan naar de aanwezigheid en concentratie van kwikverontreinigingen in MDMA en amfetamine derivaten. Het is bekend dat bij de synthese van dit soort stoffen gebruik kan worden gemaakt van kwikzouten om een goedkope en eenvoudige reductie mogelijk te maken. Ik denk zelf dat de gemiddelde producent weinig waarde hecht aan een farmaceutisch zuiver product en daarom niet veel stappen zal ondernemen het eindproduct te zuiveren/controleren op (eventueel aanwezige) zware metalen. Gezien vrijwel alle kwikverbindingen extreem giftig zijn en permanente schade aan het DNA kunnen veroorzaken bij geringe inname, zou verontreiniging problematisch kunnen zijn voor de volksgezondheid, het milieu en een ecosysteem. Wordt er bijvoorbeeld bij het testen van amfetamine derivaten in het laboratorium zowel een kwalitatieve- als kwantitatieve bepaling gedaan op de aanwezigheid van zware metalen? Zo niet, is er een ander instituut dat hier onderzoek naar heeft gedaan bijvoorbeeld aan de hand van het afvalwater?"
"Bedankt voor je reactie.Het gaat mij hier niet zozeer om de organische grondstoffen, oplosmiddelen of ongewenste reactieproducten die in het eindproduct of milieu kunnen voorkomen. De vraag gaat om de mate van aanwezigheid van eventuele zware metalen in het product én het afvalmateriaal dat daarbij geproduceerd wordt. Dus niet naar metabolieten van de drugs in het afvalwater/milieu of andere chemicaliën die bij de synthese worden gebruikt. Ik heb begrepen dat in de illegale laboratoria reducties kunnen worden uitgevoerd met aluminium amalgaam waarvoor kwik(II)chloride wordt gebruikt, hierdoor zullen in zowel het product alsmede het afvalmateriaal kwikrestanten (in misschien verschillende vormen) aanwezig zijn. Ik vraag me af in het kader van de volksgezondheid in welke mate kwikverbindingen in drugs voorkomen en of dit een risico met zich meebrengt. Indien kwik inderdaad op grote schaal in het gedumpte afval voorkomt, zal dit zonder twijfel schadelijk zijn voor het milieu en de mens, dit is in het verleden al aangetoond in Japan. Ik ben daarom ook benieuwd naar de resultaten indien deze beschikbaar zijn."
"De hoogte van de yield doet er hier niet zoveel toe. Bij synthese van stoffen die voor consumptie zijn bedoeld waarbij gebruik wordt gemaakt van kwik (of andere zeer giftige stoffen), moet achteraf worden nagegaan in hoeverre dit voorkomt in het eindproduct na zuiveringsmethoden toegepast te hebben (chromatografie, herkristallisatie etc.). De methode die het meest geschikt is hangt volledig af van de overontreinigingen en het product (kwik zou bijvoorbeeld in meerdere vormen aanwezig kunnen zijn). De illegale laboratoria zullen hoogstwaarschijnlijk niet de mogelijkheid hebben dit te kunnen bepalen en hier ook geen waarde aan het hechten. Daarnaast kost het zuiveren veel geld, kennis en zijn veel methoden daarom niet toepasbaar. Het belangrijkste is dat er wordt gecontroleerd door een instituut of deze stoffen aanwezig zijn in het spul dat wordt verhandeld en aan de hand van de concentratie wordt vastgesteld of het gebruik van bepaalde drugs hierdoor extra risico's meebrengt (misschien op lange termijn?). Het milieu zal bij gebruik van kwik hoe dan ook worden geschaad maar het gaat mij in eerste instantie om de vraag of er extra schade kan ontstaan bij mensen door consumptie."