#1
Wat ik in mijn eerste post heirover al zei
Ik weet dat je het niet zo bedoeld en ik waardeer je input hier ![:)]()
Mindless zei:Deze hele post... Exact hoe ik er over denk.Psychedelibee zei:Haha mooie referentie naar South Park Bob! Zij weten dit soort dingen altijd prachtig uit te vergroten.
Ik zie dit inderdaad ook wel eens in de posts van Mindless, maar moet eerlijk bekennen dat ik me er zelf ook wel eens op betrap. Terwijl we het volgens mij allemaal niet zo bedoelen in ieder geval.
De paradox is een beetje dat je bij het streven naar verlichting en het oplossen van het ego soms in enen nogal condescending kunt overkomen en je dan in enen realiseert dat je je oude ego hebt ingeruild voor een spiritueel ego waarin je jouw ideeen boven die van een ander gaat plaatsen aangezien die niet zo'n spiritueel pad bewandeld. Dan krijg je dus in feite het tegenovergestelde van waar je eigenlijk naar streeft. Een zweverige hippie zijn is helemaal niet erg volgens mij, zolang je je maar nederig blijft opstellen en je openstelt voor de ideeen en meningen van anderen. En je eigen meningen ook niet gaat opdringen aan anderen natuurlijk. Helaas betrap ik mezelf er toch wel eens op dat ik anderen ook net iets te graag mijn mening verkondig als advies, terwijl mijn mening niet meer dan een andere invalshoek zou moeten zijn om de ander aan het denken te zetten.Had het niet beter kunnen verwoorden.
En inderdaad, ik bedoel het ook niet zo. En ik denk dat het spirituele ego ook wel iets is dat voor heel veel mensen die op het spirituale pad zitten een soort fase is. Helaas heeft het ego de opgedane inzichten dan eigen gemaakt en dat kan soms heel 'holier than thou' overkomen. Maar zoals eerder gezegd mag hier dus best wat van gezegd worden.Ik heb het soms ook helemaal niet door hoor. Dan is het meestal achteraf dat ik inzie dat ik toch wel heel betweterig of prekerig overkwam.