Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums[AD(H)D] wanneer gebruiken jullie de medicijnen?

[AD(H)D] wanneer gebruiken jullie de medicijnen?

39 antwoorden
17 weergaven
18-5-2026
D
DioneLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik neem 3 keer per dag 10mg ritalin. Dat doe ik dus iedere dag. Met ritalin kan ik me beter concentreren en het helpt vooral tegen de enorme chaos in mn hoofd. In plaats van 30 gedachten door elkaar heen de hele tijd heb ik er nu maar 5.
C
CooperLid
01-01-2024, 00:00
#2
Voor de AD(H)D'ers onder ons...en natuurlijk voor andere mensen die gewoon hun ei kwijt willen..


Hoe vaak neem jij jouw (voorgeschreven) medicatie? Dus Ritalin, Concerta en andere methylfenidaat preparaten en eventueel amfetaminen? Neem je ze elke dag standaard? OF neem je ze alleen, wanneer het je uitkomt? Ik neem ze alleen wanneer het uitkomt (op het moment ritalin). Ik kan namelijk bepaalde handelingen (studeren, samenwerken in groepsverband) niet goed uitvoeren zonder ritalin. Daarbuiten, wil ik gewoon mezelf zijn.

Ritalin werkt voor mij rustgevend en tegelijk scherpt het de geest. Toch veranderd het bepaalde fundamenten van mijn karakter en creativiteit. Die enorme gedachtestroom die ik heb is namelijk de drive van mijn bestaan. Het is mijn motor, het is de bron van mijn creativiteit. Die onderdruk ik aanzienlijk tijdens het gebruik van methylfenidaat. Daarom gebruik ik het enkel, in situaties waarin ik niet zonder kan. Ik zou er niet aan moeten denken dat ik het dag in dag uit zou moeten slikken.
C
CooperLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dione zei:
Ik neem 3 keer per dag 10mg ritalin. Dat doe ik dus iedere dag. Met ritalin kan ik me beter concentreren en het helpt vooral tegen de enorme chaos in mn hoofd. In plaats van 30 gedachten door elkaar heen de hele tijd heb ik er nu maar 5.
Klik om te vergroten...
Dat doet het dus ook voor mij, maar mijn extravagante en prettig-onvoorspelbare karakter wordt door de ritalin de kop ingedrukt. Als je nu een lekkere vrije dag hebt, neem je dan ook je meds?
Hoe denk je dan over dat deel van jezelf dat onderdrukt wordt?
s
soldiermoneyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik slik iedere morgen concerta (Alza 36mg), ik denk dat ik ga overstappen op Alza 54 mg.
De enorme gedachtenstroom ervaar ik niet als een drive of bron van creativiteit (alhoewel ik toch een creatieve opleiding ga volgen).
ADHD belemmerd me juist bij het ervoeren van taken, waardoor die creativiteit de kans niet krijgt om zich te uiten. Concerta heeft mijn leven een stuk beter gemaakt, overzichtelijker vooral. Energy kan nu besteed worden aan nuttige dingen. Voorheen was ik de hele dag bezig dingen op een rijtje te zetten.

Cooper zei:
Die enorme gedachtestroom die ik heb is namelijk de drive van mijn bestaan
Klik om te vergroten...

Wat voor gedachtes zijn dat bij jou dan? Bij mij zijn het meestal muziekjes en stemmen die vragen stellen of zinnen blijven herhalen die ik eerder die dag heb gehoord of gewoon mijn eigen stem die in mijn hoofd tegelijkertijd 3 domme vragen stelt en ze op hetzelfde moment beantwoordt en uit het antwoordt een conclusie trekt en die weer op 10 opzichten benaderd. Muziekjes worden vaak gecombineerd met elkaar en onderbroken door stemmen die dan deelnemen in de tekst van de muziek en telkens hetzelfde zeggen.

Dione zei:
In plaats van 30 gedachten door elkaar heen de hele tijd heb ik er nu maar 5.
Klik om te vergroten...
erg herkenbaar dat

Even een vraagje voor andere AD(H)D'ers: Praten jullie in jezelf?

Ik wel echt hele gesprekken met andere mensen die ik ken deels in mijn hoofd en deels uitgesproken.
j
jepjepLid
01-01-2024, 00:00
#5
ik gebruik ritalin 3 maal daags 20mg

Ik moet wel zeggen dat ik het ook wel eens vergeet dus heb nog zat voor een tijdje haha

Ik gebruik het omdat ik onrustig ben en ik kan me er beter door concentreren als ik het gebruik.
N
NoarxLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik gebruik een half uur voordat ik moet werken 10 mg. 2 en half uur later nog 10 mg en 2 en half uur later weer 10 mg.

Het werkt bij mij heel kort dus zou eigenlijk elke 2 uur moeten nemen maar dan heb ik te veel last van bijwerkingen. Deze manier icm structuur op de werkvloer werkt prima :)

Thuis e.d. gebruik ik niet eigenlijk.

Wel klote om rebound te hebben laatste uur op het werk maar goed hoort erbij :P
N
NoarxLid
01-01-2024, 00:00
#7
soldiermoney zei:
Wat voor gedachtes zijn dat bij jou dan? Bij mij zijn het meestal muziekjes en stemmen die vragen stellen of zinnen blijven herhalen die ik eerder die dag heb gehoord of gewoon mijn eigen stem die in mijn hoofd tegelijkertijd 3 domme vragen stelt en ze op hetzelfde moment beantwoordt en uit het antwoordt een conclusie trekt en die weer op 10 opzichten benaderd. Muziekjes worden vaak gecombineerd met elkaar en onderbroken door stemmen die dan deelnemen in de tekst van de muziek en telkens hetzelfde zeggen.
Klik om te vergroten...

Had dit zelf niet beter kunnen verwoorden!
Alleen heb ik ook vaak dat ik de muziek die in mn hoofd rondgaat zo zat word dat ik de woorden ga vervangen door de meest vage woorden om er zo nog enigzins iets leuks mee te doen :grin:
soldiermoney zei:
Even een vraagje voor andere AD(H)D'ers: Praten jullie in jezelf?
Klik om te vergroten...
yep :P
soldiermoney zei:
Ik wel echt hele gesprekken met andere mensen die ik ken deels in mijn hoofd en deels uitgesproken.
Klik om te vergroten...
herkenbaar :tearsofjoy:

Of dat er een situatie is waarin een andere situatie zou kunnen volgen en jij alle mogelijk volgbare situaties aan het uitdenken bent :P best vermoeiend af en toe
s
soldiermoneyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Noarx zei:
Alleen heb ik ook vaak dat ik de muziek die in mn hoofd rondgaat zo zat word dat ik de woorden ga vervangen door de meest vage woorden om er zo nog enigzins iets leuks mee te doen

Of dat er een situatie is waarin een andere situatie zou kunnen volgen en jij alle mogelijk volgbare situaties aan het uitdenken bent best vermoeiend af en toe
Klik om te vergroten...

JAJAJA en dat je die gedachtes beu wordt, en dan probeerd te bedenken waarom je zoveel denkt en daar dan weer belachelijk veel over na gaat denken.
Ik wist trouwens niet dat er zoveel overeenkomsten waren tussen AD(H)D'ers! Best geruststellend :)

Noarx zei:
Wel klote om rebound te hebben laatste uur op het werk maar goed hoort erbij
Klik om te vergroten...
Ja das kut aan ritalin inderdaad, door ritalin werd de structuur in je leven nou niet echt veel beter vond ik. Concerta is echt een aanrader als je last hebt van die schommelingen. Maar ja concerta is duur en wordt bijna niet vergoed.
N
NoarxLid
01-01-2024, 00:00
#9
soldiermoney zei:
JAJAJA en dat je die gedachtes beu wordt, en dan probeerd te bedenken waarom je zoveel denkt en daar dan weer belachelijk veel over na gaat denken.
Ik wist trouwens niet dat er zoveel overeenkomsten waren tussen AD(H)D'ers! Best geruststellend :)
Klik om te vergroten...
Joaah :openmouth:
soldiermoney zei:
Ja das kut aan ritalin inderdaad, door ritalin werd de structuur in je leven nou niet echt veel beter vond ik. Concerta is echt een aanrader als je last hebt van die schommelingen. Maar ja concerta is duur en wordt bijna niet vergoed.
Klik om te vergroten...
Ja de kosten zijn een probleem maar ook wat betreft mijn werktijden.
Ik werk van 4 uur 's middags tot zo'n 12 uur 's avonds.
Dus dan zou ik het vroeg moeten nemen zodat ik wel kan slapen als ik uit het werk kom.
Werkt het nog wel goed aan het einde van de uren? Want het werkt zo'n 12 uur toch?
s
soldiermoneyLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ja het werkt van het moment van inname ongeveer 12 uur. Het effect komt een stuk milder opzetten als bij ritalin. Ongeveer 11 uur na inname ebt het effect langzaam weg. Ik heb meestal pas na 13 uur na inname door dat het is uitgewerkt, omdat de effecten van de pil langzaam weggaan.
Hierdoor heb je ook minder/nauwelijk last van een rebound. Dus ja de pillen werken een goede 11 uur.
De overstap van ritalin naar concerta is wel wennen hoor, maar na 2 weken ben je er wel goed aan gewend :flushed: :sunglasses:
N
NoarxLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ok thanks voor de info :)
Hoezo is het zo'n verschil dan?
s
soldiermoneyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Noarx zei:
Ok thanks voor de info :)
Hoezo is het zo'n verschil dan?
Klik om te vergroten...

Omdat concerta je lichaam langzaam naar een rustigere staat brengt, met ritalin gebeurd dit nogal schokkerig en snel. Maar het verschilt denk ik wel van persoon tot persoon hoe je het ervaart.
N
NoarxLid
01-01-2024, 00:00
#13
soldiermoney zei:
Omdat concerta je lichaam langzaam naar een rustigere staat brengt, met ritalin gebeurd dit nogal schokkerig en snel. Maar het verschilt denk ik wel van persoon tot persoon hoe je het ervaart.
Klik om te vergroten...
Aha ok, Ik heb nu inderdaad ook wel eens dat ik ene moment heel rustig ben en andere moment het gevoel heb ik dat ik geen ritalin op heb.. en beetje vlagen zeg maar. dat is wel vervelend :)
Bovendien is het soms ook in een klap uitgewerkt en snap ik er geen reet meer van en kan ik niet eens meer normaal tellen ofzo haha :P
s
soldiermoneyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Noarx zei:
soldiermoney zei:
Omdat concerta je lichaam langzaam naar een rustigere staat brengt, met ritalin gebeurd dit nogal schokkerig en snel. Maar het verschilt denk ik wel van persoon tot persoon hoe je het ervaart.
Klik om te vergroten...
Aha ok, Ik heb nu inderdaad ook wel eens dat ik ene moment heel rustig ben en andere moment het gevoel heb ik dat ik geen ritalin op heb.. en beetje vlagen zeg maar. dat is wel vervelend :)
Bovendien is het soms ook in een klap uitgewerkt en snap ik er geen reet meer van en kan ik niet eens meer normaal tellen ofzo haha :P
Klik om te vergroten...

Whaha ja die vlagen ja zo beschrijf je dat goed dat is echt kut aan ritalin,
meer mensen met ADHD op dit forum die kunnen reageren dit is echt een interessant topic ik wil weten hoe andere mensen omgaan met ADHD
D
DioneLid
01-01-2024, 00:00
#15
Cooper zei:
Dione zei:
Ik neem 3 keer per dag 10mg ritalin. Dat doe ik dus iedere dag. Met ritalin kan ik me beter concentreren en het helpt vooral tegen de enorme chaos in mn hoofd. In plaats van 30 gedachten door elkaar heen de hele tijd heb ik er nu maar 5.
Klik om te vergroten...
Dat doet het dus ook voor mij, maar mijn extravagante en prettig-onvoorspelbare karakter wordt door de ritalin de kop ingedrukt. Als je nu een lekkere vrije dag hebt, neem je dan ook je meds?
Hoe denk je dan over dat deel van jezelf dat onderdrukt wordt?
Klik om te vergroten...

Dat deel mis ik totaal niet! Ik heb namelijk precies het zelfde als soldiermoney. Woorden/zinnen/muziekjes die ik hoor die de hele tijd blijven hangen in mn hoofd en die non stop herhaald worden. En daar komen dus de hele tijd nieuwe dingen bij gedurende de dag. Ontzettend vermoeiend en met die ritalin heb ik daar wat minder last van gelukkig.


soldiermoney zei:
Cooper zei:
Die enorme gedachtestroom die ik heb is namelijk de drive van mijn bestaan
Klik om te vergroten...

Wat voor gedachtes zijn dat bij jou dan? Bij mij zijn het meestal muziekjes en stemmen die vragen stellen of zinnen blijven herhalen die ik eerder die dag heb gehoord of gewoon mijn eigen stem die in mijn hoofd tegelijkertijd 3 domme vragen stelt en ze op hetzelfde moment beantwoordt en uit het antwoordt een conclusie trekt en die weer op 10 opzichten benaderd. Muziekjes worden vaak gecombineerd met elkaar en onderbroken door stemmen die dan deelnemen in de tekst van de muziek en telkens hetzelfde zeggen.

Dione zei:
In plaats van 30 gedachten door elkaar heen de hele tijd heb ik er nu maar 5.
Klik om te vergroten...
erg herkenbaar dat

Even een vraagje voor andere AD(H)D'ers: Praten jullie in jezelf?

Ik wel echt hele gesprekken met andere mensen die ik ken deels in mijn hoofd en deels uitgesproken.
Klik om te vergroten...

Oh absoluut.. Ik praat de hele dag door tegen mezelf en soms ook tegen andere mensen in mn hoofd. En als ik daadwerkelijk echt met iemand praat dan blijven sommige woorden of zinnen hangen in mn hoofd en ga ik daar in mn hoofd verder op door. Of ik ga heel erg associeren met een woord wat ik hoor. En dan mis ik dus weer de rest van t gesprek omdat ik te druk met mezelf aan t praten ben.

Overigens heb ik ook een tijdje concerta geslikt (36mg) maar dat was net te veel, werd daar heel lusteloos van en had totaal geen honger meer. Heb ook een tijdje 15 en 20mg ritalin geprobeerd toen ik nog aan t uitzoeken was wat de beste dosis was. En van 15 werd ik ook zo gaar als van de concerta en met 20 was het helemaal drama. Ik zag eruit alsof ik ieder moment kon omvallen en iedereen dacht dat ik heel erg onder invloed was van xtc of speed lmao :grin:

10mg bevalt heel goed, alleen heb ik soms tussen mn 2e en 3e dosis een beetje last van rebound. Dan word ik gigantisch prikkelbaar hehe.
s
soldiermoneyLid
01-01-2024, 00:00
#16
@Dione
Allemaal zo herkenbaar wat je schrijft :) De eerste week dat ik concerta (36mg) slikte was het echt een hel hoor. Ik had echt totaal geen fut meer en voelde me helemaal leeg. Eten deed ik niet veel en sociaal had je niks aan mij. Maar na een week trokken de negatieve effecten weg.
Wat ik wil zeggen is dat het misschien even kan duren voordat je lichaam aan het middel gewend raakt.
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik nam 3x per dag 10 mg methylfenidaat, maar daar merkte ik geen verbetering of verandering op. Toen is dat verhoogd naar 2x 20 mg en 1x 10 mg per dag, maar daar voelde ik me niet lekker op. Ik kon me wel beter concentreren, maar werd heel suffig en had het gevoel dat mijn emoties afgevlakt werden. Ook voelde ik duidelijk de rebound van Ritalin en dan werd ik heel somber.

Sinds vandaag heb ik dexamfetamine voorgeschreven gekregen. Drie keer per dag, 's morgens 10 mg, 's middags 20 mg en in de namiddag nog eens 10 mg. Vandaag dus mee begonnen en ik voel me goed. Had wel even het idee dat ik iets "speedy" werd bij de eerste dosis, maar dat trok snel weer weg.

Momenteel zal ik het nog even dagelijks gebruiken om er aan te gaan wennen. In september start ik weer met mijn opleiding en ik zal het vooral daar bij nodig hebben. Wanneer ik niet hoef te studeren of niet op school zit, zal ik ook geen dex nemen denk ik. Zoals de ts ook al schrijft, die enorme gedachtenstroom kan ook een drive zijn voor creatieve dingen en dat wil ik niet kwijtraken door mijn medicatie.
s
soldiermoneyLid
01-01-2024, 00:00
#18
Marla Singer zei:
Zoals de ts ook al schrijft, die enorme gedachtenstroom kan ook een drive zijn voor creatieve dingen en dat wil ik niet kwijtraken door mijn medicatie.
Klik om te vergroten...

Heb jij die gedachtenstroom altijd al als een drive gezien voor creatieve dingen, of heb je (jezelf) geleerd om er op die manier mee om te gaan?
D
DioneLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ja ik snap wel wat je bedoeld met wennen. Maar de dosis was (net als 3 x 15mg ritalin) gewoon net te hoog voor mij. Daarbij is het gewoon ook veel te duur. Ik krijg een wajong uitkering en dan is ritalin (wat wel vergoed wordt) gewoon een fijnere optie.

Wat creatieve dingen betreft, bij mij werkt t juist averechts. Die gedachtestromen belemmeren me juist in het creatieve proces. Het helpt in t vormen van ideeën, maar ik kan mijn gedachten er niet lang genoeg bijhouden om die ideeën ook uit te voeren haha.
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#20
soldiermoney zei:
Marla Singer zei:
Zoals de ts ook al schrijft, die enorme gedachtenstroom kan ook een drive zijn voor creatieve dingen en dat wil ik niet kwijtraken door mijn medicatie.
Klik om te vergroten...

Heb jij die gedachtenstroom altijd al als een drive gezien voor creatieve dingen, of heb je (jezelf) geleerd om er op die manier mee om te gaan?
Klik om te vergroten...

Dat is eigenlijk automatisch zo gegaan. Alleen zoals Dione ook al schrijft, het zijn dan vooral de creatieve ideeen. Voor de daadwerkelijke uitvoering heb ik dan weer een beetje hulp van mijn medicatie nodig, zodat ik me ook kan blijven concentreren er op. :wink:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."