Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTolerantie methylfenidaat (ritalin)

Tolerantie methylfenidaat (ritalin)

5 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
J
Jagert123Lid
01-01-2024, 00:00
#1
is er dan niemand die hier iets van weet? of ben ik gewoon te ongeduldig... Ik had eerlijk gezegt verwacht dat ik op dit forum een hoop ervaringsdestkundigen tegen zou komen :openmouth:
J
Jagert123Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Hoi,

Sinds een week of 3 ben ik functioneel aan de ritalin ( nee geen adhd ). Ik gebruik het voor mijn studie en gebruik het ongeveer om de dag. Mijn eerste keer had ik een 10 mg tab gekregen van een vriend, en hoewel ik er sceptisch over was beviel het me ontzettend. Heb toen twee uur flink geleert en voor mijn eerste tentamen op de UU een 9 gehaald. Ik was zo lyrisch over het spul dat ik viaviavia meteen een familypack heb aangeschaft. De tweede keer dat ik gebruikte was het effect nog ongeveer even sterk, maar daarna voelde ik er al niet veel meer van. Binnen een halve week dus de dosis verhoogd naar 20 mg. Hierop ging het een week lekker maar ook daar merkte ik al snel minder van. Inmiddels zit ik in mijn 3e week en gebriuk afwisseld 20 tot 30 mg per keer, maar het effect is zelfs met deze dosis al niet meer zo als in het begin.

Nu heb ik de volgende vraag: is het mogelijk deze tolerantie weer af te bouwen, door bijvoorbeeld een week of 2 ( of langer?) te stoppen met het product? Als ik namelijk zo door ga slik ik voor je het weet grote hoeveelheden van dat spul en dat is wat mij betreft niet goed voor de gezondheid evenals voor de portemonee.

Als er iemand is die weet (eventueel uit ervaring) of het afbouwen van de tolerantie op deze manier mogelijk is dan hoor ik het graag, want dan pas ik gewoon om de zoveel weken een 'detox' in.:)

Alvast bedankt voor eventuele reacties,

SWIM!

PS: nog niet vermeld maar bij deze, ik gebruik oraal. Heb het in de 2e week 1 maal nassaal geprobeert en was meteen verkouden dus dat doe ik niet meer.

PS2: ik heb nog nooit andere stimulanten als bv pep gebruikt. Enkel zo nu en dan wat hash/wiet of drank.
J
Jagert123Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Onder mn tong leggen heb ik inmiddels ook gedaan. Wordt inderdaad heel snel opgenomen maar het werkt ook snel uit vind ik.

Over 2 weken ga ik een stopperiodeinlassen om te kijken wat dat met tolerantie doet.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#4
Bij ADHD'ers die het medicinaal nemen (meerdere tabletten per dag) is er zover ik weet niet echt sprake van tolerantie.
Zeker niet na een week of twee weken.

Je gebruikt het functioneel voor je studie?
Waarom dan drie weken achter elkaar?
Probeer het te houden voor alleen tentamenweken of echt belangrijke examens.

En ga vooral jezelf niet wijsmaken dat je het nodig hebt om te studeren.
P
Paperplane.Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik zou inderdaad heel erg uitkijken met dit soort dingen als het om studie en werk gaat.

Methylenidaat werkt op je Dopamine en Noradrenaline.
Waar je lichaam went aan de effecten van de Dopamine, is dit bij Noradrenaline niet het geval. Daar ligt dus het grote probleem met wekamine-tolerantie. Je gaat steeds meer nemen om nog wel de effecten die de dopamine teweeg brengt te voelen, terwijl je je lichaam steeds meer belast en een gejaagd, aggressief gevoel krijgt, doordat de noradrenaline in overhand is.

Bij lagere doseringen methylfenidaat(<50mg per 24uur) zal je dit nog niet zozeer heel duidelijk merken, maar ik denk wel dat er iets te merken is, zodra je erg ver boven deze dosis gaat.


Nu heb ik de volgende vraag: is het mogelijk deze tolerantie weer af te bouwen, door bijvoorbeeld een week of 2 ( of langer?) te stoppen met het product? Als ik namelijk zo door ga slik ik voor je het weet grote hoeveelheden van dat spul en dat is wat mij betreft niet goed voor de gezondheid evenals voor de portemonee.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat het wel 6-8 weken duurt voor je hormoonhuishouding weer helemaal op peil is, uitgaand van de ineffectiviteit van stofen die op je serotonine werken, de eerste 6-8 weken na de vorige keer.
j
jaspermphLid
01-01-2024, 00:00
#6
weet je wat je moet doen je moet die tabletten onder je tong leggen
veel beter dan snuiven
en van afbouwen weet ik niks
bij mij is het altijd veel is lekker meer is beter

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."