Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAntihistaminica en benzo's/slaap medicatie

Antihistaminica en benzo's/slaap medicatie

6 antwoorden
17 weergaven
18-5-2026
D
Drugs InfolijnLid
01-01-2024, 00:00
#1
Wij kunnen deze vraag helaas niet beantwoorden aangezien de nadruk teveel ligt op geneesmiddelen en en niet op drugs.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hallo allemaal,
Ik vraag me al een tijdje af hoe dit nou zit precies indien bekend. De wat oudere antihistaminica hebben vaker als bijwerking dat die je ook suf/moe kunnen maken. Ik denk dan aan bijvoorbeeld: Promethazine, Hydroxyz. Ze lijken het effect van benzo's als diazepam en lijkt ook ervoor te zorgen dat Zopiclon e.d sterker werken erdoor. Kan alleen nergens vinden hoe dat nou zo lijkt, of mischien het geval is. Werkt het beide deels op dezelfde delen in het brein mischien?
De nieuwere antihistaminica als loratedine hebben dat niet/minder naar mijn weten. Vraag me het af omdat ik tegen nachtmerries Hydroxyz heb gekregen en nu probeer ik een logisch verband te vinden, waarom het elkaar allemaal lijkt te versterken? Mocht iemand het weten ben erg benieuwd in ieder geval!
Anders zou het ook makkelijk kunnen zijn als je afbouwt van slaapmedicatie lijkt me?(of mischien heb ik het gewoon compleet fout)
Vriendelijke groet!
C
Chica42Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik gebruik al een tijdje Promethazine dat is officieel een Anti-allergie middel maar wordt vaak voorgeschreven als slaapmiddel omdat de bijwerking van dit middel sterk versuffend is!
Ik ben jaren verslaafd geweest aan benzo's maar dit is echt mn redding! Ik slaap er perfect op en het is niet verslavend en je hoeft je dosis ook niet steeds aan te passen!

Ook is het een versterker voor allerlei medicijnen, als je bijvoorbeeld 1 valiumpje neemt samen met een pilletje promethazine dan versterkt het de werking van de valium en is het eigenlijk net alsof je 2 valiumpjes op heb!

Als ik wel eens een Seresta krijg van een kennis dan neem ik ook mn andere blauwe pilletje erbij en dan is ie echt veel heftiger!

Ik vind het een super middel!! :rock: Ik slaap er beter op dan echte slaapmiddelen en je wordt ook niet verrot wakker.
Ik krijg het van mn arts van de Brijderstichting en die schrijft ze zonder problemen aan me voor, terwijl ik vroeger altijd moest smeken voor een pammetje en hij het ook bijna nooit aan me gaf omdat het zo verslavend is!
Kan het echt iedereen aanraden die met slaapproblemen kampt!!

Alleen niet samen met alcohol gebruiken want dan word je echt heeel snel dronken!

gr. :) Iloon
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik vind het in ieder geval wel een goed en duidelijk antwoord!

Zat een klein beetje met dezelfde vraag en heb weer wat bijgeleerd, bedankt!
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#5
PepTalk zei:
Ik vind het in ieder geval wel een goed en duidelijk antwoord!

Zat een klein beetje met dezelfde vraag en heb weer wat bijgeleerd, bedankt!
Klik om te vergroten...

Ook namens mij veel dank! Erg duidelijk antwoord heb ik nu eindelijk, en ook wat bijgeleerd!

Groetjes
P
PsychedelicLid
01-01-2024, 00:00
#6
Fijn dat ik jullie wat verder heb kunnen helpen :) !
Mocht iemand nog meer vragen hebben over de werking van drugs/geneesmiddelen mag je me altijd een pm sturen, dan zal ik proberen zo goed mogelijk te antwoorden :wink:!
P
PsychedelicLid
01-01-2024, 00:00
#7
25tolife zei:
Hallo allemaal,
Ik vraag me al een tijdje af hoe dit nou zit precies indien bekend. De wat oudere antihistaminica hebben vaker als bijwerking dat die je ook suf/moe kunnen maken. Ik denk dan aan bijvoorbeeld: Promethazine, Hydroxyz. Ze lijken het effect van benzo's als diazepam en lijkt ook ervoor te zorgen dat Zopiclon e.d sterker werken erdoor. Kan alleen nergens vinden hoe dat nou zo lijkt, of mischien het geval is. Werkt het beide deels op dezelfde delen in het brein mischien?
Klik om te vergroten...

De 1e generatie antihistaminica (promethazine, hydroxyzine, oxomemazine etc.) dringen door in het centraal zenuwstelsel en gaan daar de werking van histamine tegen. Histamine heeft veel functies, en is onder andere betrokken bij de alertheid en waakzaamheid. Omdat antihistaminica de werking van histamine in het centraal zenuwstelsel blokkeren, werken ze sederend (versuffend). Bovendien zijn sommige oude antihistaminica (bv. promethazine, hydroxyzine) dopamine (= een sterk activerende boodschappersstof) antagonisten. Ook dat zorgt voor een sedatief effect.
Hydroxyzine is het enige antihistaminicum met een daadwerkelijk angstverminderende werking. De angstverminderende werking kan worden toegeschreven aan de anti-serotonerge werking van hydroxyzine.

Benzodiazepinen (o.a. alprazolam, oxazepam, diazepam) en de nieuwere z-middelen (zopiclon, zolpidem, zaleplon) werken op de GABA receptoren. Ze versterken de werking van de boodschappersstof GABA. GABA heeft een remmende werking op het brein. Door de werking van GABA met benzodiazepinen en z-middelen te versterken, wordt de hersenactiviteit verminderd, met als gevolg sedatie, angstvermindering (anxiolyse), spierverslapping (myotonolyse).

Oude antihistaminica en benzodiazepinen/z-middelen werken dus niet op dezelfde receptoren/stoffen in de hersenen, maar versterken elkaars werking doordat ze beide een dempende werking hebben op het centraal zenuwstelsel.

25tolife zei:
De nieuwere antihistaminica als loratedine hebben dat niet/minder naar mijn weten.
Klik om te vergroten...

Dat klopt, de nieuwe antihistaminica dringen niet/nauwelijks door in het centraal zenuwstelsel, en hebben daardoor niet/nauwelijks een versuffend effect. Ook werken de nieuwe middelen selectief op de H1-receptor, dat bijdraagt aan de afwezigheid van sedatieve en angstverminderende eigenschappen.

25tolife zei:
Anders zou het ook makkelijk kunnen zijn als je afbouwt van slaapmedicatie lijkt me?(of mischien heb ik het gewoon compleet fout)
Klik om te vergroten...
De oude antihistaminica kunnen door het versuffende effect worden gebruikt bij het stoppen met benzodiazepinen en z-middelen. De rol van de antihistaminica is echter beperkt, doordat ze de lichamelijke afkickverschijnselen niet verminderen. Daarvoor blijft een graduele dosisvermindering van een langwerkende benzodiazepine (bv. diazepam, tranxene) van belang.

25tolife zei:
Vraag me het af omdat ik tegen nachtmerries Hydroxyz heb gekregen en nu probeer ik een logisch verband te vinden, waarom het elkaar allemaal lijkt te versterken? Mocht iemand het weten ben erg benieuwd in ieder geval!
Vriendelijke groet!
Klik om te vergroten...

Zou je even kunnen laten weten of ik je vragen zo duidelijk heb beantwoord :wink: ???

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."