#1
Ik denk dat de eerste stap in dit probleem is om te accepteren dat je de situatie niet meer onder controle hebt. Het klinkt misschien averechts, want een logisch instinct zou zijn om jezelf proberen te sturen tijdens je trip. Het probleem is echter dat je dan niet veranderd wat er gebeurd, maar je word wel heel angstig omdat je niet weet wat er gaat gebeuren en ook geen controle meer hebt over de situatie; je bent in feite overgelevert aan de drugs die je ingenomen hebt.
Dit is iets waar heel veel drugsgebruikers bij heel veel verschillende soorten drugs(vooral bij psychedelica/wiet) mee te maken hebben, het is heel persoonlijk hoe gemakkelijk je met 'the flow' mee kunt gaan en de controle uit handen kunt geven. Vooral als je hersenen ineens op een hele andere manier blijken te werken.
Gebruik je ook wel eens andere drugs waarbij je de controle enigsinds uit handen geeft, bijvoorbeeld een jointje, of een bepaald soort psychedelica? En ervaar je daarbij dan ook soortgelijke gevoelens? Misschien zou je (als je dat normaal niet doet) eens een jointje kunnen roken, om een beetje te wennen aan het gevoel van 'laten gaan'. Het is iets dat een hele hoop mensen in mijn omgeving geleerd hebben door hun gebruiksperiode heen, en het is ook iets waarbij het voor sommigen belangrijk is om er rustig aan gewend te raken.
Overigens geloof ik ook niet dat je je stress/thuissituatie compleet buiten beschouwing kunt laten als je gaat gebruiken. Misschien denk je er niet bewust aan, maar het zal zeker van invloed zijn op je mentale staat. Je overdreven druk maken over onwaarschijnlijke of onrealistische zaken is júist iets dat stress bij mensen naar boven kan brengen. Juist daarom is het misschien des te belangrijker dat je het wat rustiger aanpakt, of misschien zelfs een ronde overslaat als je te gestresst ben.
Begrijp je een beetje wat ik je hier duidelijk probeer te maken? Het gevoel dat je hierbij moet 'leren' is een beetje lastig uit te leggen.![]()
Hoi hoi! Hele late reactie hahah.
Ja, ik blow regelmatig zelfs. Verschilt van 1 tot 4 keer in de week. Dan heb ik soms (de laatste tijd vooral) ook het gevoel dat ik ff hard ga, maar dan stel ik mezelf gerust omdat er nog nooit iemand is doodgegaan aan wiet. Snap je m’n probleem? Het is echt die angst voor de dood dan.