Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumshelpt keta om te plassen na xtc gebruik.

helpt keta om te plassen na xtc gebruik.

20 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
j
jeffre3yLid
01-01-2024, 00:00
#1
hallo,

na xtc gebruik kan ik nooit plassen. aangezien ik altijd ketamine bij heb vraag ik me af: als ik even een flinke punt pak. zou ik daarna dan wel kunnen plassen.

de reden dat ik het zelf nog niet geprobeerd heb is omdat ik nog niet eens 1x per jaar xtx gebruik.

en is dat niet kunnen plassen probleem ook met 4f?
B
BasvanHovenLid
01-01-2024, 00:00
#2
jeffre3y zei:
en is dat niet kunnen plassen probleem ook met 4f?
Klik om te vergroten...

Ja, dit is ook met 4-fa, met alle amfetamines en stimulanten. Los van ongemakkelijkheid is het niet schadelijk dat je niet kunt plassen, en dit gaat over zodra de drug uitwerkt. Wel kan het pijnlijk zijn als de blaas te vol raakt en je de urine niet kwijt kan. Je kan soms plassen door te proberen te ontspannen.

Over ketamine kan ik je geen advies geven, maar het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat het helpt.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#3
Minder xtc nemen helpt tegen niet kunnen plassen. :thumbsup2:
B
BasvanHovenLid
01-01-2024, 00:00
#4
De Dunne zei:
Minder xtc nemen helpt tegen niet kunnen plassen. :thumbsup2:
Klik om te vergroten...

Waarom neem je vraagsteller niet serieuas?
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#5
BasvanHoven zei:
Waarom neem je vraagsteller niet serieuas?
Klik om te vergroten...
Dat doe ik wel. Waarom zou ik dat niet doen? Het is een feit dat het niet kunnen plassen versterkt wordt bij hogere doseringen xtc/mdma.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Los van ongemakkelijkheid is het niet schadelijk dat je niet kunt plassen
Klik om te vergroten...

dit is niet helemaal waar. als je grote hoeveelheden water drinkt tijdens een XTC-binge heb je kans op watervergiftiging (echt waar)

Watervergiftiging
(Hyponatriëmie)
Het menselijk lichaam

Water komt in ons hele lichaam voor. Een man bestaat voor 60% uit water en een vrouw voor 55%. Hoe groter het vetgehalte is in het lichaam, hoe lager dit percentage zal zijn. Vetcellen bevatten weinig water. De intracellulaire vloeistof, of de vloeistoffen die zich in de cellen bevinden, vertegenwoordigen tweederde van het water in ons lichaam. Intracellulaire vloeistof bevat zowel water als zout, maar ook veel kalium, enzymen en andere organische moleculen. De extracellulaire vloeistof is de lichaamsvloeistof buiten de lichaamscellen, dus tussen de cellen in het bloed. Deze bevat o.a. veel natrium.

Homeostase
Om gezond te blijven probeert ons lichaam onder wijzigende omstandigheden zich toch in evenwicht te houden. Dit proces noemen we homeostase. Bij de regulatie van de waterhuishouding worden zowel de inname als de uitscheiding gestuurd. De waterinname wordt geregeld door de dorstprikkel. De wateruitscheiding wordt geregeld door het antidiuretisch hormoon (ADH). Water kan verloren gaan door ademhaling, zweten en plassen. Dit tekort moet dan ook voortdurend worden aangevuld. Idealiter komt er evenveel water binnen als dat er uitgaat.

XTC
Consumenten van XTC lopen extra risico op een watervergiftiging. Dit geldt specifiek alleen voor XTC, omdat XTC het vrijkomen van het antidiuretisch hormoon (ADH) stimuleert. Andere stimulerende drugs zoals amfetamine en cocaïne doen dit niet. Het gebruik van XTC zorgt er op die manier voor dat je water vasthoudt omdat de nieren minder water uitscheiden. Door XTC gebeurt dit dus sterker dan nodig is. Je kunt niet of nauwelijks plassen. Ook door de verhoogde spierspanning kun je minder goed plassen. Sommige XTC-gebruikers hebben meer last van deze plasproblemen dan anderen.

Daarnaast spelen andere factoren een rol waarom XTC-consumenten meer risico lopen. Onder invloed van XTC heb je het warm en krijg je een droge mond. Je kunt het gevoel krijgen uitgedroogd te zijn terwijl dit niet zo is. XTC wekt (een vals) dorstgevoel op en zet aan tot drinken terwijl het lichaam geen extra vocht nodig heeft. Daarnaast is er sprake van aangeleerd drinkgedrag bij een deel van de consumenten. Consumenten hebben aangeleerd dat het goed is (veel) water te drinken als je XTC hebt gebruikt vanwege het risico op oververhitting. Dit vergroot de kans op een watervergiftiging.


Hyponatriëmie
Door het drinken van teveel water kan de balans tussen water en natrium in ons lichaam verstoord raken. Water bevat namelijk weinig natrium. Je spreekt van hyponatriëmie als de natriumconcentratie in het bloed kleiner is dan 135 nmol/l. Het water kan dan op celniveau gaan stromen van een gebied met een lage zoutconcentratie naar een gebied met een hoge zoutconcentratie. Als gevolg van een dalend zoutgehalte gaan de cellen dus steeds meer water opnemen waardoor ze steeds verder opzwellen. Als hersencellen veel water opnemen kan dat erg gevaarlijk zijn. Als de opgezwollen hersencellen tegen de zenuwen drukken krijgt iemand vaak hoofdpijn. Maar als de cellen de bloedvaten dichtdrukken, ontstaat zuurstofgebrek en raakt iemand bewusteloos. Overlijden aan watervergiftiging is vaak een gevolg van zwelling (oedeem). Vooral de hersenen en longen zijn gevoelig voor deze gevaarlijke effecten van watervergiftiging.

De eerste symptomen van hyponatriëmie kunnen zijn:

  • Hoofdpijn
  • Verlaagd bewustzijn
  • Verwardheid
  • Algehele malaise
  • Misselijkheid
  • Duizeligheid
  • Verstoring van het lopen
  • Spierkrampen
  • Vermoeidheid en slaapneigingen
De symptomen van lichte hyponatriëmie zijn vrij algemeen en komen ook voor als signalen van oververhitting. Dit maakt het herkennen dan ook lastig.

De gevolgen van ernstige hyponatriëmie kunnen zijn:

  • Epilepsie
  • Inklemming van de kleine hersenen
  • Longoedeem
  • Vocht in de longen, kortademigheid en verstikking
  • Coma
  • Dood
Vrouwen
In de praktijk zie je dat vrouwen veel vaker een (milde) watervergiftiging ontwikkelen dan mannen. Dit blijkt onder andere uit een onderzoek op een groot dancefeest waar 3% van de mannen en 25% van de vrouwen een milde vorm van hyponatriëmie hadden.
Vrouwen zijn dus gevoeliger voor hyponatriëmie dan mannen. Vooral vrouwen in de vruchtbare levensfase. Dit komt doordat het natriumgehalte sneller verstoord raakt door interactie met het vrouwelijk hormoon oestrogeen. Verder speelt de mindere hoeveelheid aanwezige lichaamsvocht ook een rol in de grotere gevoeligheid voor hyponatriëmie.

Boodschap aan XTC-consumenten:
  • Als je XTC hebt gebruikt moet je je eigen vochthuishouding in de gaten houden. Vertrouw niet op de signalen van je lichaam. De signalen die het lichaam doorgeeft met betrekking tot 'dorst' en 'plassen' zijn namelijk niet betrouwbaar.
  • De belangrijkste manier om een watervergiftiging te voorkomen is door simpelweg niet teveel te drinken. Drink niet meer dan 1 glas per uur. Om het dorstgevoel te temperen kun je een klontje ijs of een waterijsje nemen.
  • Probeer zout (natrium) binnen te krijgen. Het gaat dan om natriumrijk eten en drinken zoals bijvoorbeeld in patat, chips en pizza. Probeer te zorgen voor inname van zout tijdens en na een feest. Het eten van zoute drop heeft geen zin. Drop bevat vooral veel kalium en weinig tot geen natrium.
  • Sommige mensen kunnen moeilijk eten als ze XTC ophebben. Door XTC heb je meestal geen honger en gaat eten lastiger door de verlaagde speekselproductie. Consumenten die niks kunnen eten als ze XTC op hebben kunnen denken aan het drinken van een zoute bouillon of Cup-a-Soup. Bedenk wel dat dit ook vocht is en beperk het tot 1 kopje per uur.
  • Isotone drankjes hebben over het algemene niet de juiste samenstelling om hyponatriëmie te voorkomen. Maar isotone (of hypertone) drankjes met toegevoegd zout zijn wel iets beter dan water of andere drankjes. Ze zullen echter geen hyponatriëmie voorkomen. Het belangrijkste is niet teveel te drinken. Hou jezelf aan 1 glas per uur.
  • Probeer regelmatig af te koelen. De beste manier om af te koelen is ieder uur eventjes de dansvloer te verlaten en uit te rusten in een koele ruimte.
  • De kans op hyponatriëmie bestaat ook nog de dag na XTC-gebruik. Dus ook de dag of nacht na een feest mag je niet veel water drinken. Hier geldt nog steeds de vuistregel, 1 glas vocht per uur.
  • Ieder uurtje even afkoelen zorgt ervoor dat je temperatuur niet teveel stijgt en geeft je mogelijkheid een glas water/fris te drinken of iets zouts te eten
(bron; drugsinfoteam)
B
BasvanHovenLid
01-01-2024, 00:00
#7
Dat gaat over het drinken van water, ik doelde op het niet kunnen plassen.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#8
sorry voor die lap text,

maar een en ander heeft toch wel met elkaar te maken. de reden dat je verhoogde kans op watervergiftiging hebt is juist dat je niet kan plassen.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#9
Het zijn bij mijn weten twee verschillende symptomen die in de voorlichting over MDMA vaak door elkaar worden gehaald.

MDMA zorgt ervoor dat er meer antidiuretisch hormoon wordt aangemaakt waardoor je meer vocht dan normaal vasthoudt in je lichaam, in plaats van dit uit te plassen. Dat vergroot inderdaad de kans van watervergifiging bij teveel drinken: in combi met vocht vasthouden kan dat tot vochtophoping in de hersenen leiden.

Maar als je tijdens de roes ondanks bovenstaande toch op een bepaald moment moet plassen en dat lukt niet, dan is dat geen gevolg meer van vocht vasthouden maar simpelweg van een te hoge spierspanning.

Het laatste lost zich vaak vanzelf op met wat geduld. Ketamine lijkt me geen goed idee en onnodig. :wink:
B
BasvanHovenLid
01-01-2024, 00:00
#10
De Dunne zei:
Dat doe ik wel. Waarom zou ik dat niet doen? Het is een feit dat het niet kunnen plassen versterkt wordt bij hogere doseringen xtc/mdma.
Klik om te vergroten...

Omdat je grappig denkt te zijn wat je niet bent. De vraagsteller heeft een vraag, ik probeer daar serieus antwoord op te geven met de informatie die ik heb, en jij antwoord met de meest obvious shit die je kan bedenken.

Waarom ga je niet serieus in op de problemen van OP? Hij/zij zit ergens mee, en je komt met deze poep aan.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#11
BasvanHoven zei:
Omdat je grappig denkt te zijn wat je niet bent. De vraagsteller heeft een vraag, ik probeer daar serieus antwoord op te geven met de informatie die ik heb, en jij antwoord met de meest obvious shit die je kan bedenken.

Waarom ga je niet serieus in op de problemen van OP? Hij/zij zit ergens mee, en je komt met deze poep aan.
Klik om te vergroten...
Naja sorry hoor, waar slaat dit nou weer op? Mijn reactie was op het openings topic van ts. Minder mdma nemen helpt wel degelijk om makkelijker te plassen. Ik probeer helemaal niet grappig te zijn maar serieus.
Doe ff gewoon zeg.
Die sjit is voor jou misschien “obvious” maar misschien voor ts niet.
B
BasvanHovenLid
01-01-2024, 00:00
#12
De Dunne zei:
Naja sorry hoor, waar slaat dit nou weer op? Mijn reactie was op het openings topic van ts. Minder mdma nemen helpt wel degelijk om makkelijker te plassen. Ik probeer helemaal niet grappig te zijn maar serieus.
Doe ff gewoon zeg.
Die sjit is voor jou misschien “obvious” maar misschien voor ts niet.
Klik om te vergroten...

Sorry, misschien was mijn reactie niet exact wat ik bedoelde te zeggen. Ik heb persoonlijk wat tegenslagen gehad, en die laat ik misschien doorschemeren in dit topic.

Het punt was, de vraagsteller heeft een probleem omdat hij/zij een kapotte lip heeft na het gebruiken van XTC. Jou advies is minder XTC gebruiken. Dan denk ik bij mezelf, waarom moet je dit melden? Denk je niet dat de vraagsteller heus wel begrijpt dat dit door de XTC komt?
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#13
BasvanHoven zei:
Sorry, misschien was mijn reactie niet exact wat ik bedoelde te zeggen. Ik heb persoonlijk wat tegenslagen gehad, en die laat ik misschien doorschemeren in dit topic.

Het punt was, de vraagsteller heeft een probleem omdat hij/zij een kapotte lip heeft na het gebruiken van XTC. Jou advies is minder XTC gebruiken. Dan denk ik bij mezelf, waarom moet je dit melden? Denk je niet dat de vraagsteller heus wel begrijpt dat dit door de XTC komt?
Klik om te vergroten...
Je haalt twee topics door elkaar Bas van Hoven. Lees de eerste post eens hier boven in dit topic. Vraagsteller vraagt of ketamine helpt tegen niet kunnen plassen bij xtc. Jij hebt het over een ander topic.
Vaag excuus maar geaccepteerd.
B
BasvanHovenLid
01-01-2024, 00:00
#14
Fair enough, dit ging over ketamine bij het helpen van kaakschaatsen, waarin ik geen hulp kon bieden. Misschien haal ik dingen door elkaar.

Maar iemand die zegt, "ik heb vaak last van een kapotte lip door XTC, helpt Ketamine hierbij", waarin jou advies is:

De Dunne zei:
Minder xtc nemen helpt tegen niet kunnen plassen. :thumbsup2:
Klik om te vergroten...

Dit is helemaal niet de vraag van OP.

PS: Ik moet minder drugs gebruiken, dit is een ander topic.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Roze olifant zei:
Het zijn bij mijn weten twee verschillende symptomen die in de voorlichting over MDMA vaak door elkaar worden gehaald.

MDMA zorgt ervoor dat er meer antidiuretisch hormoon wordt aangemaakt waardoor je meer vocht dan normaal vasthoudt in je lichaam, in plaats van dit uit te plassen. Dat vergroot inderdaad de kans van watervergifiging bij teveel drinken: in combi met vocht vasthouden kan dat tot vochtophoping in de hersenen leiden.

Maar als je tijdens de roes ondanks bovenstaande toch op een bepaald moment moet plassen en dat lukt niet, dan is dat geen gevolg meer van vocht vasthouden maar simpelweg van een te hoge spierspanning.

Het laatste lost zich vaak vanzelf op met wat geduld. Ketamine lijkt me geen goed idee en onnodig. :wink:
Klik om te vergroten...

ik ging er van uit dat het een met het ander te maken had, maar ik kan het best fout hebben.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#16
BasvanHoven zei:
Fair enough, dit ging over ketamine bij het helpen van kaakschaatsen, waarin ik geen hulp kon bieden. Misschien haal ik dingen door elkaar.

Maar iemand die zegt, "ik heb vaak last van een kapotte lip door XTC, helpt Ketamine hierbij", waarin jou advies is:



Dit is helemaal niet de vraag van OP.
Klik om te vergroten...

Sorry hoor, ik weet niet wat je op hebt. Maar kijk even naar je eigen tekst en lees dan EN het topic waar je nu in reageert (bovenaan) en dit topic:

https://drugsforum.nl/threads/opgezwollen-lip-door-xtc.62334/#post-1249976

Die dikke lip (door zuigen) heeft niks met dit topic over plassen te maken. Je haalt het door elkaar. Ga maar ff een nachtje goed slapen of zo.... Welterusten!
B
BasvanHovenLid
01-01-2024, 00:00
#17
De Dunne zei:
Sorry hoor, ik weet niet wat je op hebt. Maar kijk even naar je eigen tekst en lees dan EN het topic waar je nu in reageert (bovenaan) en dit topic:

https://drugsforum.nl/threads/opgezwollen-lip-door-xtc.62334/#post-1249976

Die kapotte lip heeft niks met dit topic over plassen te maken. Je haalt het soor elkaar. Ga maar ff een nachtme goed slapen of zo.... Welterusten!
Klik om te vergroten...

Yes, excuse me, ik haal shit door elkaar.

Sorry.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#18
Roze olifant zei:
dan is dat geen gevolg meer van vocht vasthouden maar simpelweg van een te hoge spierspanning.
Klik om te vergroten...

Ook het hormoon ADH zorgt voor lastiger plassen.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#19
Raver zei:
Ook het hormoon ADH zorgt voor lastiger plassen.
Klik om te vergroten...

ADH zorgt voor vasthouden van vocht in het lichaam. Je plast daardoor minder, dus ja, dat zou je in die zin kunnen uitleggen als 'lastiger plassen'.

Maar de klacht die hier op DF vaak beschreven wordt, moeite met het plassen zelf als je wel denkt te moeten, dat heeft te maken met het onbewust aanspannen van je spieren door MDMA.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#20
Roze olifant zei:
ADH zorgt voor vasthouden van vocht in het lichaam. Je plast daardoor minder, dus ja, dat zou je in die zin kunnen uitleggen als 'lastiger plassen'.

Maar de klacht die hier op DF vaak beschreven wordt, moeite met het plassen zelf als je wel denkt te moeten, dat heeft te maken met het onbewust aanspannen van je spieren door MDMA.
Klik om te vergroten...

Ah oke! My bad.. Dacht altijd dat het ook deels te maken had met ADH.

Ik studeer HBO Verpleegkunde, en heb een aantal casussen gehad waarin er een situatie werd beschreven waar een personen leden aan watervergiftiging of 'Hyponatriëmie. Dat is een zeer ernstig ziektebeeld.

Dat wil je niet, dus als je moeilijker kan plassen. Houd er echt rekening mee dat je niet meer dan een glas per uur drinkt. Als je in een thuissituatie bent is het echt niet nodig veel water te gaan drinken. Ook als de MDMA z'n werking heeft verloren nog niet veel water drinken.
Vaak worden mensen pas vele uren na een feest ziek door een watervergifting.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."