Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsbenzo probleem

benzo probleem

12 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
t
timboLid
01-01-2024, 00:00
#1
Na lange tijd aan opiaten verslaafd geweest te zijn, overgestopt naar benzos.
Het spijtige is, ik heb vandaag zon 25mg lorazepam + 8mg Lorazepam ingenomen.
2uurtjes gewacht, paar biertjes gedronken (5) maar ik voel me nog steeds niet vaag of slaperig.
kan het zijn dat mijn tolerantie zo hoog is geworden van mijn misbruik in het verleden of?

alvast bedankt voor de komende informatie. greetz
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#2
Kan je uit ervaring vertellen dat als benzo gewend zijnde ik van opiaten heerlijk slapen ging mochten de tabletjes op zijn. Had relatief weinig nodig ook, maar ben blij dat ik daar niet meer mee experimenteer. Andersom vermoed ik eigenlijk dat ze je wat te ' softe' benzo's hebben gegeven. Lorazepam is bijvoorbeeld een erg lichte benzo, als je dat laat vallen in overleg met arts en iets vraagt als (40+mg) diazepam of (30-60mg) flurazepam eventueel probeert zal dat vast helpen om in slaap te komen.

Succes en hoop dat je een relaxte dokter hebt voor je.

Greeets
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#3
timbo zei:
Na lange tijd aan opiaten verslaafd geweest te zijn, overgestopt naar benzos.
Het spijtige is, ik heb vandaag zon 25mg lorazepam + 8mg Lorazepam ingenomen.
2uurtjes gewacht, paar biertjes gedronken (5) maar ik voel me nog steeds niet vaag of slaperig.
kan het zijn dat mijn tolerantie zo hoog is geworden van mijn misbruik in het verleden of?

alvast bedankt voor de komende informatie. greetz
Klik om te vergroten...

Ten eerste wat je doet is niet echt slim want als je niet oppast vervangt de ene lichamelijke verslaving zich met de andere. Gewenning treedt behoorlijk snel op bij benzo's en dit stapelt zich in weken op totdat je eigelijk geen sederend/euforisch effect meer voelt. Soms werkt alternatieve goed om in slaap te vallen want op termijn doen benzo's dat niet meer. Benzo's zijn ideaal voor een korte termijn of zo nodig medicatie.
p
pammetje82Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Ben het met willem eens, heb zelf een opiaten en een benzo verslaving. Ik sliep ook niet meer doordat ik geen dope meer had enzo en kreeg daardoor ook flurazepam en diazepam voorgeschreven, flurazepam heeft een enorm lange halfwaardetijd en je bent zo verslaafd eraan. En het is zo makkelijk om aan benzos verslaafd te raken, maar kom er maar eens vanaf :wink:
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#5
Was zelf altijd heel bang om met de benzo's te stoppen vanwege de afkick maar ook vanwege de angst om weer te gaan leven. Ben na 6 jaar toch gaan afbouwen en heb het doorgezet ben hier ongeveer een half jaar mee bezig geweest. Uiteindelijk op 0mg leek het alsof ik opnieuw begon te leven met name de intensiteit van dingen nam toe. Mijn manier van denken, mijn belevenis en ook mijn leven zijn hierdoor een stuk aangenamer geworden. Voel dingen zoals ik die nooit heb gevoeld het is ook behoorlijk overweldigend. Denk dat het voor sommige mensen zelfs teveel zou worden en dat ze hierdoor weer benzo's willen nemen. Zelf vindt ik het wel leuk om alles weer te voelen en dingen op te merken aan mensen of mezelf die ik eerst niet wou zien.

Het is een heel apart gevoel en af en toe denk ik dat ik manisch wordt maar dat is onzin. Heb controle over mezelf en mijn acties en wordt niet geleid door mijn impulsen. Kan mezelf zelfs beter in de hand houden maar dat kan ook komen omdat ik alle harddrugs heb afgezworden. Als ik straks weer een keer benzo's nodig zou hebben dan werken ze tenminste. Moet binnenkort bijvoorbeeld onder narcose voor een operatie en dan krijg ik waarschijnlijk dormicum. Heerlijk een keer weer een benzoroes maar alleen nog maar als het nodig is.
p
pammetje82Lid
01-01-2024, 00:00
#6
nou dat wat je beschrijft willem dat je je gevoelens weer sterker voelt. Dus eigenlijk minder afgevlakt bent, is eigenlijk wat ik ook wil. Ik ben van 120 mg diazepam naar 10 mg afgebouwd in een kliniek en heb het zwaar te verduren gehad. Was tegelijkertijd ook met methadon aan het afbouwen en dat onderdrukt ook echt gevoelens (vlakt af). Dus ik wist toen echt niet meer met mn emoties en gevoelens die op me af kwamen om te gaan. vond het zo moeilijk, want ik heb heel veel ellende meegemaakt dat jaar ervoor en dat had ik altijd weggedrukt met drugs.

Toch ben ik van plan om die 10 mg diazepam per dag er ook af te doen.
ik stel het alleen steeds uit. Ben ook bezig met methadon afbouwen en dat valt ook zwaar genoeg dus om het allebei tegelijk te doen lijkt me geen goed plan.
Denk dat ik eerst zorg dat ik naar 5 mg methadon afbouw en dan de diazepam eraf doe langzaam.
Die laatste 10 mg zal vast wel moeilijk zijn, ben al jaren lang verslaafd aan diazepam
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#7
Sta er zelf eerlijk gezegd van te kijken hoe goed ik mezelf voel nu zonder de benzo's. Ben eerder een keer in mijn methadon beginfase gestopt met de methadon maar dat gaf verre van dit gevoel. Dat was een hel tot ik weer methadon nam. Benzo's remmen emoties en zorgen er ook voor dat je makkelijk problemen weg kan stoppen. Ben al een hele tijd op zoek naar hoe ik mezelf goed kan voelen of gewoon kan functioneren met een verslaving. Weet uit ervaring dat ik met methadon en wiet me beter staande kan houden dan helemaal nuchter.

Heb genoeg tijd gehad om te bedenken wat werkt en wat niet. Ben zelf meerdere malen helemaal nuchter geweest maar dat werkt niet voor mij dat blijkt iedere keer weer. Het is gewoon belangerijk te zoeken naar iets wat voor jezelf het beste werkt.
R
RealitiesLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik ben het met pammetje en willem eens ook, ben er ook aan verslaafd geweest.
Nam op het dieptepunt/hoogtepunt van mijn gebruik ongeveer 80 mg diazepam per dag en 52 mg flurazepam elke dag.....voorgeschreven door de huisdokter, ik geef hem geen schuld, want ik vroeg er zelf om.
Op dit moment ben ik in behandeling bij een deskundigere dokter, een neuropsychiater...vroeger werd je automatisch neuropsychiater als je psychiater was, nu kan je kiezen tussen neuroloog en psychiater. Zij heeft beide diploma's en is dus nog één van de weinige neuropsychiaters.

Ik neem nu nog 300 mg tetrazepam per dag, maar dat gaan we afbouwen heeft ze met mij overlegd.
De baclofen gaat ze dan wat verhogen en de pregabaline ook. Neem van beiden 25 en 100 mg respectievelijk
R
RealitiesLid
01-01-2024, 00:00
#9
kleine update nadat ik bij mn arts pas op visite ben geweest: ze heeft nu magistrale capsules laten bereiden met ipv 100 mg, 80 mg tetrazepam en ipv 25 mg baclofen, 30 mg baclofen en ipv 100 mg pregabaline nu 200 mg pregabaline.

Dan komt het dus neer op 240 mg tetrazepam ipv 300
90 mg baclofen ipv 75
600 mg pregabaline ipv 300

De verlaging van de tetrazepam is dus 60 mg, wat goed meevalt en dankzij de verhoging van de baclofen dosering en ook die van pregabaline valt de verlaging ook al beter mee.

Ben echt blij met mn huidige arts, she rocks imo :rockband:
p
pammetje82Lid
01-01-2024, 00:00
#10
@ realties: Die pregabaline mag ik vragen waarvoor je dat neemt en wat voor effect het op je heeft. Ik heb ook ooit een doosje gehad maar er nooit iets van gemerkt
L
Leo91Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Je kan van benzo's afkicken dmv het starten van antidepressiva welke ook angstreducerend, voor slaap enzovoort werken!! het slimst is in de 2-4 weken opbouw van de antidepressiva, de benzo te verminderen. probleem opgelost.
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#12
Denk niet dat je met enkel medicijnen een probleem oplost. Zeker niet met angsten dan zijn medicijnen slecht een hulpmiddel want je angst blijft gewoon bestaan. Verwacht dat de meeste benzoverslaafden niet eens tevreden zijn met alleen antidepressiva. Dit zie ik wel vaker in de praktijk in de psychiatrie.
p
pammetje82Lid
01-01-2024, 00:00
#13
sorry bedoelde baclofen hierboven ipv pregabaline.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."