Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsANGST! Alternatief voor benzo's gezocht

ANGST! Alternatief voor benzo's gezocht

13 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
y
yellow2020Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Mijn leven wordt op dit moment gedomineerd door angst, extreme onzekerheid en depressie. Ik slik (voornamelijk voor de depressie) Seroquel 500mg p/d. Voor de angsten heb ik in het verleden alprazolam voorgeschreven gekregen. Hier kan ik echter niet mee omgaan. Ik vond het te fijn, kocht daarom zelf bij en het gevolg was een torenhoge tolerantie. Dit is dus geen optie meer. Ik ben dus opzoek naar iets anders. Onlangs heb ik baclofen (puur poeder) geprobeerd (op eigen houtje) en dat beviel redelijk. Ik werd wat losser, vrolijker en de stress van de angst verdween ook wat. Mijn weegschaaltje is alleen niet heel betrouwbaar heb ik het idee (de ene keer weegt een hoeveelheid 50 mg en een moment later, als ik die hoeveelheid er weer opleg weegt het weer veel meer) dus ik heb denk ik te hoog gedoseerd want ik werd nogal slaperig. Ook werd ik misselijk zodra ik de Seroquel nam (misschien vanwege de te hoge dosering). Ik zat zelf te denken aan een van de volgende middelen:

Baclofen (maar dan langzaam opbouwen en een gecontroleerde dosering > tabletten)
Pregabaline
Buspiron (volgens mijn psychiater niet een heel krachtig middel)
Gabapentine

Ik ben niet van plan om weer op eigen houtje te gaan experimenteren, ik ben op zoek naar mensen die iets meer kunnen vertellen over deze middelen. Uit eigen ervaringen misschien. Binnenkort heb ik weer een gesprek met mijn psychiater en dan wil ik het over deze middelen hebben en dan zou het mooi zijn als ik kan onderbouwen waarom ik het wil proberen.

Ik heb verschillende antidepressiva gebruikt in het verleden. Dit was vanwege de depressie en niet vanwege de angsten. Die waren toen nog niet zo erg aanwezig. Clomipramine (Anafranil) heb ik later geprobeerd tegen de angsten maar daar vond ik de bijwerkingen erg vervelend van. Ook ben ik mijn vertrouwen in antidepressiva een beetje kwijt geraakt.
l
leipebaviaanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ja, dit is dus een lastige.

Ten eerste:

Mijn leven wordt op dit moment gedomineerd door angst, extreme onzekerheid en depressie. Ik slik (voornamelijk voor de depressie) Seroquel 500mg p/d.
Klik om te vergroten...

Seroquel is een anti-psychoticum en bij lage doseringen een slaapmiddel. Dit pakt dan ook totaal niet je angsten en depressie aan. Sterken nog, mensen kunnen afgestompt van dit middel raken. (heb het zelf ook een half jaar lang gebruikt, gelukkig zonder neveneffecten.) Die klachten zullen in dit stadium alleen kunnen afnemen bij de juiste antidepressiva, maar ik las al dat je daar je vertrouwen in kwijt bent.

Ik ben niet van plan om weer op eigen houtje te gaan experimenteren, ik ben op zoek naar mensen die iets meer kunnen vertellen over deze middelen.
Klik om te vergroten...

Er zullen hier ongetwijfeld ervaringsdeskundigen zitten die jou van advies kunnen voorzien. Iedereen reageert echter anders op een bepaald middel. Als jij adviezen van anderen ter harte neemt, ben je alsnog proefkonijn van jezelf, want dat wat een ander ervaart bij een middel kan enorm verschillen bij jou. Ik zou echt met je psychiater -die heeft er tenslotte verstand van- onderzoeken welk middel jou verder kan helpen en wat een veilige gebruikers dosis is. Niemand is hier een arts dus wij kunnen je niet helpen bij het genezingsproces, maar ik zou als ik jou was uitkijken met zelfmedicatie. Op termijn levert het namelijk niets op. :wave:
y
yellow2020Lid
01-01-2024, 00:00
#3
leipebaviaan zei:
Seroquel is een anti-psychoticum en bij lage doseringen een slaapmiddel. Dit pakt dan ook totaal niet je angsten en depressie aan. Sterken nog, mensen kunnen afgestompt van dit middel raken.
Klik om te vergroten...

Mij werd verteld dat Seroquel vanaf 300mg ook een antidepressieve werking heeft.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#4
In de zorg hebben ze vaker de neiging om een 'bijwerking' te noemen van een andere groep, en die vervolgens voor te schrijven. In plaats van een echte angstremmer als alprazolam e.d

Probeerden ze ook eens bij mij, wat ik deed was niets nemen (gewoon recept in prullenbak gemikt) een week later bellen dat ik al dagen geen slaap kreeg door seroquel en voila kreeg weer me 'standaard' benzo recept.
Het is een bijwerking, beter iets wat echt de angst/onrustigheid aanpakt lijkt mij.

Indien geen benzo of z-benzo kunnen ze nog fluvoxamine proberen maar verder is er niet zoveel. Niet zoals angstremmers werken iig.
y
yellow2020Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Nou, heb pregabaline gekregen. Ben benieuwd. Als dat niet werkt gaan we fluvoxamine proberen.
T
TetsuoLid
01-01-2024, 00:00
#6
Waar komt je depressie vandaan? vind je jezelf shit of vind je alles om je heen shit?
y
yellow2020Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Tetsuo zei:
Waar komt je depressie vandaan? vind je jezelf shit of vind je alles om je heen shit?
Klik om te vergroten...

Beide. Ook vind ik me zelf deels shit omdat ik denk dat iedereen mij shit vindt.
T
TetsuoLid
01-01-2024, 00:00
#8
jij bent iig geen shit. zo kom je niet over. Volgens mij val je niemand lastig en ben je een vrij onschuldig persoon met niks kwaads in de zin.

Je bent al opzoek naar een middel om je een beetje ok te voelen. Echter vind ik het middelen om vooral je gevoel weg te halen. Er zijn ook middelen die je leven al na 1 keer gebruiken weer waarde kunnen geven zonder je emoties te dempen. Ik wil hierbij de nadruk leggen op kunnen, er is zeker geen zekerheid.

viewtopic.php?f=5&t=51901

Hielp bij mij,(in de situatie dat ik de mezelf best ok vond, maar de wereld shit) al zou ik er heel goed over nadenken en zeker niet alleen gebruiken omdat het ook heel fout kan aflopen. Wat ook helend werk op de ziel is ayahuasca.
http://www.paulkrause.nl/ayahuasca/ayahuasca-depressie/
Dit word vooral in begeleide ceremonies gedaan en is voor een depressief iemand denk ik het beste. Veel komen tijdens hun reis achter wat hun plek is in de wereld. Zo'n inzicht kan heel goed helpen om je zeker en gelukkig te voelen. uiteraard altijd overleggen met je psychiater als je er al bij een loopt.
y
yellow2020Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Bedankt voor je aardige woorden je tips maar dat soort middelen zijn geen optie voor mij omdat ik een genetische aanleg heb voor een psychose. Ik ben sinds kort al gestopt met blowen omdat het een steeds naarder effect op me begon te hebben. Ik werd er echt gevaarlijk raar in mijn hoofd van de laatste tijd.

Edit: Ik doe inderdaad geen vlieg kwaad. Ik ben een heel erg rustig, stil en introvert persoon. Daar heb ik het juist moeilijk mee omdat de meeste mensen dat juist niet zijn (of ze doen alsof ze niet zo zijn) en ik me daarom buitengesloten voel. Veel mensen vinden dat soort mensen maar raar.
T
TetsuoLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dan is het geen optie idd. Hoop dat je er op een andere manier vanaf komt met of zonder medicatie :) En laat je niet kut voelen doordat je denkt dat andere je shit vinden. Je weet zelf hoe je bent en als je niemand kwaad doet en een beetje manieren hebt dan ben je gewoon een prima persoon. Je hebt wel gelijk dat introverte mensen vaak buiten de boot vallen, maar ze worden naar mijn weten niet heel snel raar gevonden. vaak zoals je zelf zegt 'rustig' en daar is eigenlijk niets mis mee.
y
yellow2020Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik slik pregabaline nu bijna twee weken. Zit nu op 150mg 2 x per dag. Ik heb het idee dat het werkt. Word er wat losser van, praat wat meer en de angsten nemen af.
s
stewieLid
01-01-2024, 00:00
#12
Goed om te horen dat het wat beter gaat :)
Heb je bij je angsten ook last dat je hart sneller gaat kloppen? In dat geval (werkt bij mij) kan je ook eens aan beta-blokkers denken.

Propanolol als voorbeeld bij mij werkt goed in stress situaties. Blokkeert stresshormonen en daarmee verlaagt het je bloeddruk. Geen negatieve bijwerkingen voor mij, wel gevaarlijk i.c.m. andere middelen, dus pas daar mee op .
y
yellow2020Lid
01-01-2024, 00:00
#13
stewie zei:
Goed om te horen dat het wat beter gaat :)
Heb je bij je angsten ook last dat je hart sneller gaat kloppen? In dat geval (werkt bij mij) kan je ook eens aan beta-blokkers denken.

Propanolol als voorbeeld bij mij werkt goed in stress situaties. Blokkeert stresshormonen en daarmee verlaagt het je bloeddruk. Geen negatieve bijwerkingen voor mij, wel gevaarlijk i.c.m. andere middelen, dus pas daar mee op .
Klik om te vergroten...

Ik denk dat het vanwege de bijwerkingen was dat ik dacht dat het beter ging. Euforie is een bekende bijwerking en ik denk dat ik dat heel licht had. Ik heb nu niet echt het idee dat het wat doet ook al is de dosering nu verhoogt (2 maal daags 225mg). Ik slik al langere tijd metoprolol 100mg XR.
l
leipebaviaanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Hoe voel je je tegenwoordig dan? In je eerste post gaf je aan met behoorlijke geestelijke problemen te kampen, hoe sta je er nu voor?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."