Ik denk dat die mensen vaak niet zozeer ‘mentaal’ slecht gaan (zoals bij psychedelica meer voorkomt) maar schrikken van de fysieke effecten van MDMA die vooral bij de inslag - en vooral als je als beginner nog niet weet wat je kunt verwachten - overweldigend kunnen zijn. Ik heb tig keer MDMA gebruikt in m’n studententijd maar toch als ik het nu weer eens doe kan het voorkomen dat ik bij de inwerking even moet gaan zitten omdat het fysiek flink tegen het onaangename aanschuurt. Ik weet dat dit er bij hoort en over gaat, maar als je het voor het eerst doet kan ik me voorstellen dat dit best effe beangstigend is.
Verder zijn de meningen hierover verdeeld, maar ik vind dat MDMA wel degelijk een (zeer milde) psychedelische werking heeft. De mate waarin verschilt wel van persoon tot persoon. Mijn zusje hallucineert continu als ze MDMA op heeft, zijn weliswaar vaak dezelfde dingen (dranghekken, rijen die niet bestaan, de grond die bergafwaarts loopt) maar het verbaast me echt altijd hoeveel zij ziet wat er niet is, en echt doorlopend. Bij mijzelf is dat hallucineren zeldzaam, alleen op hoge dosissen in de come down heb ik het vaker meegemaakt. Maar je zintuigen zijn verder ook wel extreem gevoelig (muziek klinkt vervormd, kleuren zijn scherper) en het ‘vage’, op en neer gaande effect van MDMA is ook niet echt upper-like, staat best wel haaks op de helderheid van speed bijvoorbeeld. Het kan daarentegen dan wel weer bepaalde negatieve upper-bijwerkingen geven zoals paranoia/angst.
Hoewel ik MDMA een van de leukste spulletjes vind na de psychedelica snap ik dus wel dat met name onervaren mensen die hier gevoelig voor zijn of wat angstig zijn aangelegd er ‘verkeerd’ op kunnen gaan. Het is zowel qua positieve als negatieve effecten gewoon een best intense drug, die gek genoeg veel geaccepteerder is dan het veel subtielere coke of speed (wrs. vanwege verslavingspotentieel maar toch).
Mensen die zich slecht voelen op MDMA zijn gelukkig wel meestal heel makkelijk gerust te stellen door bij ze te zitten en lieve dingen te zeggen.
![:)]()
Vaak duurt het maar kort en zie je ze een half uur later losgaan op de dansvloer.