Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
Ā© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKleine testdosis thuis om gevoeligheid te testen

Kleine testdosis thuis om gevoeligheid te testen

6 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
C
ChillaxLid
01-01-2024, 00:00
#1
Binnenkort wilt mijn vriendin voor het eerst xtc proberen. Zoals jullie wellicht wel zullen herkennen ben ik met haar wat voorzichtiger dan met mezelf. Ze is vrij gevoelig voor alcohol (voelt 1 glas al) en weegt 70kg. Wel de nodige ervaring met cannabis. Ik zat daarom te denken om gematigd te beginnen met 50mg en evt later nog 25mg bijpakken.

Nu vroeg ik me af wat jullie vinden van het proberen van 20mg thuis om (over) gevoeligheid voor mdma te toetsen? Zou dat verstandig zijn? Overgevoeligheid voor MDMA komt maar weinig voor maar kan wel gevaarlijk zijn. Als ze een normale gevoeligheid heeft zou ze er niet zo veel van moeten merken. Of is overgevoeligheid iets dat per keer kan voorkomen? Ze is niet allergisch voor medicijnen maar heeft wel een stof allergie, geen voedselallergie.

Het feest waar op ze het wil nemen is wel al over 9 weken dus wel krap met de 3 maanden regel.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dat is sowieso verstandig. :) Zou eigenlijk iedereen moeten doen, maar doet bijna niemand. Inderdaad, overgevoeligheid voor MDMA is gelukkig erg zeldzaam maar kan direct ook wel ernstig zijn bij het nemen van een hoge dosis. Voorkomen is altijd beter dan genezen.

Ik weet eigenlijk niet hoe 50 mg MDMA uitpakt (even ervan uitgaande dat ze niet overgevoelig is). Ik heb zo’n dosis alleen gehad wanneer ik een combinatie nam met andere drugs en dat is dus geen betrouwbare vergelijking met nuchter. Waarschijnlijk merk je wel wat, maar slechts heel mild. Beetje spierspanning, wat grotere pupillen, beetje warmer, etc.

De drie-maanden-regel is een richtlijn. Het is niet handig om te vaak MDMA te nemen maar het is geen exacte wetenschap. Eenmalig niet luisteren naar die regel is niet zo’n probleem, zeker niet als dat uit veiligheidsoverwegingen is. Van 50 mg zal de schade erg meevallen en gaat ze waarschijnlijk ook geen kater ervaren.

* Excuses, ik heb verkeerd gelezen. Testdosis 20 mg heb je het over. Dat is nog beter! Die zal ze mogelijk niet merken. Ik zou op het festival dan misschien wel 75 mg aanhouden, anders wordt het wellicht underwhelming en dat is dan ook weer zonde van de ervaring. Tenzij zij er zelf op staat om zo voorzichtig te beginnen. 75 mg zit ongeveer op de ondergrens van 1 tot 1.5 mg per kilo lichaamsgewicht.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#3
20mg vind ik persoonlijk niet echt een goed advies dan kom je er net niet in en dan is het ook niet echt leuk.
50mg is wel het minimale wat je moet nemen om er een beetje in te komen.
Dat is ook echt geen gevaarlijke dosis maar een lichte dosis.
K
KropSlaLid
01-01-2024, 00:00
#4
De 20mg is ook niet om er in te komen of echt wat van te voelen, maar alleen om de eventuele overgevoeligheid te testen, als ik het goed lees. Dan is 20 denk ik prima, eigenlijk wel een goed idee ook. Ik denk dat je in dit geval de 3 maanden regel een beetje relatief moet zien, die 20mg zal hopelijk geen enorme aanslag op haar lijf/receptoren/voorraad/blabla zijn. Dan is 9 weken ertussen wel okƩ volgens mij hoor.

Ga verder ook mee met roze olifant, rond de 70/75mg (en niet extreem zwaar eten van te voren) lijkt me wel beter dan 50. Een net-niet ervaring is echt zonde als eerste keer.
C
ChillaxLid
01-01-2024, 00:00
#5
Bedankt voor de reacties :)

20mg inderdaad puur om overgevoeligheid te testen. Kan dan wellicht nog wel met minder? 15? 10? Ik heb geen idee hoeveel een dosis is waarbij overgevoeligheid naar boven kan komen. Ik kan er ook maar weinig over vinden op internet maar denk dat 20 dan misschien nog veel is. Je leest veel teksten waarin staat dat er overgevoeligheid c.q. allergie voor MDMA bestaat net zoals dat je allergie kunt hebben met penicilline, maar concrete voorbeelden van problemen en doseringen zie je nergens. Ik weet ook niet of er met allergie en overgevoeligheid hetzelfde bedoeld wordt.

Zie
https://www.drugsinfoteam.nl/vraag-antwoord/lees-een-antwoord/-/antwoord/29941/allergie_testen_xtc
https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/kun-allergisch-mdma-xtc/

Enig artikel dat er wat dieper op in gaat is dit artikel:
https://www.vice.com/nl/article/3b333v/kan-je-echt-doodgaan-aan-een-mdma-allergie-293

Maar ook daar staan geen concrete bewijzen in en wordt de theorie over het CYP2D6-tekort en MDMA overgevoeligheid weerlegd. Verder kom ik wat nieuwsberichten tegen waarin staat dat iemand is overleden aan XTC vanwege een allergie maar verder wordt er dan weer niet op ingegaan. Of die pillen dan getest zijn en hoeveel er ingenomen is wordt vrijwel niet vermeld.

-edit-
Toch wat inhoudelijks gevonden:
https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/15563650701320326

Overledene had bij de eerste keer opgezette lippen gekregen en overleed bij de tweede keer. Allergieƫn bouwen zich vaak op waarbij de reacties steeds heftiger worden. Is wel het enige inhoudelijke artikel dat ik er over kan vinden

Sometimes a person becomes sensitized to a drug after only one exposure, and other times sensitization occurs only after many exposures. Once a person is sensitized to a drug, later exposure to that drug triggers an allergic reaction, such as a rash.
Klik om te vergroten...
bron: https://www.msdmanuals.com/home/ski...y-and-inflammatory-skin-disorders/drug-rashes

In die zin zou een testdosis dus ook niets uithalen; je kunt dan door de lage hoeveelheid nergens last van hebben en de volgende keer wel.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#6
Chillax zei:
Bedankt voor de reacties :)

20mg inderdaad puur om overgevoeligheid te testen. Kan dan wellicht nog wel met minder? 15? 10? Ik heb geen idee hoeveel een dosis is waarbij overgevoeligheid naar boven kan komen. Ik kan er ook maar weinig over vinden op internet maar denk dat 20 dan misschien nog veel is. Je leest veel teksten waarin staat dat er overgevoeligheid c.q. allergie voor MDMA bestaat net zoals dat je allergie kunt hebben met penicilline, maar concrete voorbeelden van problemen en doseringen zie je nergens. Ik weet ook niet of er met allergie en overgevoeligheid hetzelfde bedoeld wordt.

Zie
https://www.drugsinfoteam.nl/vraag-antwoord/lees-een-antwoord/-/antwoord/29941/allergie_testen_xtc
https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/kun-allergisch-mdma-xtc/

Enig artikel dat er wat dieper op in gaat is dit artikel:
https://www.vice.com/nl/article/3b333v/kan-je-echt-doodgaan-aan-een-mdma-allergie-293

Maar ook daar staan geen concrete bewijzen in en wordt de theorie over het CYP2D6-tekort en MDMA overgevoeligheid weerlegd. Verder kom ik wat nieuwsberichten tegen waarin staat dat iemand is overleden aan XTC vanwege een allergie maar verder wordt er dan weer niet op ingegaan. Of die pillen dan getest zijn en hoeveel er ingenomen is wordt vrijwel niet vermeld.
Klik om te vergroten...

Ik weet dat helaas ook niet, weinig over bekend en zou me daar ook echt in moeten gaan verdiepen. Ik denk dat het probleem bij ernstige/fatale situaties met overgevoeligheid voor MDMA vaak is dat deze mensen direct een hoge dosis nemen, misschien ook vaak ongeteste pillen die dan mogelijk meer werkzame stof bevatten dan verwacht. Er zijn ook wel situaties beschreven waarin mensen zijn overleden van medium doseringen maar dit soort gevallen zijn ontzettend zeldzaam en in principe loop je een dergelijk risico bij ieder nieuw medicijn dat je inneemt.

Ik denk, maar dat is dus enigszins speculatie want ben geen kenner, dat 20 mg geen verkeerde testdosis is. Waarschijnlijk te laag om een merkbaar effect te krijgen maar wellicht wel hoog genoeg om het te merken mocht het echt niet lekker vallen bij overgevoeligheid, zonder dramatische gevolgen. Weet niet of anderen op het forum hier andere ideeƫn over hebben?

Het is sowieso altijd veiliger dan gewoon zonder overgevoeligheidstest meteen een full dosis nemen, zoals de meesten doen.
K
KropSlaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik moet je het antwoord schuldig blijven maar weet wel dat bij gebruik van RC's het wat gangbaarder is kleine doseringen te testen ivm evt. allergieƫn. Misschien kun je mbv google daarover ervaringen vinden op buite landse fora? En zien welke dosis zij daar voor een allergietest gebruiken. Ik kwam wel seze nog tegen: https://www.drugsinfoteam.nl/vraag-antwoord/lees-een-antwoord/-/allergie-testen-xtc

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."