Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWanneer gebruik je nou teveel XTC

Wanneer gebruik je nou teveel XTC

3 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
T
TrickVLLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik lees regelmatig terug dat wanneer je bij hevig XTC gebruik je meer kans op depressie krijgt, dat je er meer tolerantie voor opbouwt e.d.
Dat geloof ik allemaal heel graag, maar er staat elke keer bij elke post niet bij wanneer je nou een hevige gebruiker bent.

Ik hoor van sommige mensen dat zij minimaal 3 pillen per feest opmaken en ze gaan toch regelmatig op pad, terwijl ik het bijvoorbeeld om de 2 maanden op elk feest met 1 pil volhoud. (volgens mij is dat nog best netjes?)

Nu krijg ik wel het idee dat ik iets minder vrolijk ben in mijn alledaags leven dan voor ik aan XTC begon, maar dit kan ook gewoon ouderdom zijn aangezien ik al bijna 30 ben inmiddels, en ik was 25 toen ik er aan begon. En als ik zo naar andere mensen kijk lijkt het net of zij gewoon vrolijk doorgaan terwijl ze het spul flink misbruiken vergeleken met mij.

Vanaf welk punt wordt je nou beschouwd als een hevige XTC gebruiker? Puur en alleen al als je je niet aan de 3 maanden regel houdt?
K
KropSlaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Je hebt natuurlijk die 3 maanden 'regel', maar ook de hoeveelheid die je gebruikt die keer. Er wordt gezegd dat 1 - 1,5 mg MDMA per kg eigen lichaamsgewicht een goede dosis is. Alles daarboven zou je te veel kunnen noemen.

Of je daar echt direct gevolgen van merkt, tja... Ik denk inderdaad dat dat per persoon verschilt. Jij omschrijft het ook al: je ziet mensen die veel vaker en veeel meer gebruiken en dat lange tijd volhouden. Tegelijk kun je niet in hun hoofd kijken en hun mentale gezondheid beoordelen natuurlijk.

Als jij merkt dat je je wat minder goed voelt, zou ik een poos de xtc even links laten liggen, kijken of dat helpt.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik deel deze grafiek echt te vaak hier. Maar ik vind 'm fantastisch =D

Lees ook mijn (klaag)post over misbruik van MDMA:
https://drugsforum.nl/threads/klaag...eb-meer-respect-voor-mdma.64428/#post-129519251902525_2186936834700223_1838479404095766528_n.jpg
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
Wat precies een zware gebruiker is en wat niet is natuurlijk een beetje een semantisch spelletje.

Waar het eigenlijk allemaal om draait is kans. Ik vergelijk het altijd graag met autorijden. Bij welke snelheid wordt autorijden echt gevaarlijk? Daar kan je niet echt één snelheid voor noemen. Als je in de auto stapt dan kan er wat misgaan en kan je een ongeval krijgen. Hoe harder je rijdt, des te groter de kans is dat er iets gebeurt, en des te groter de gevolgen zijn als er iets gebeurt. Te hard rijden in een woonwijk is ook gevaarlijker dan te hard rijden op de snelweg

Met MDMA is het net zo. Elke dosis MDMA verhoogt de kans op depressie, hart- en vaatziekten, concentratiestoornissen en blijvende visuele verstoringen. De kans dat je ernstige klachten krijgt is een stuk groter als je hogere doseringen gebruikt (140+ milligram), of als je vaker dan eens in de zes weken / drie maanden MDMA gebruikt. Als je het in een warme feestzaal neemt en 4 liter water erbij drinkt wordt het nog gevaarlijker.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."