Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsXanax vs. Citalopram vs. GABA/Theanine

Xanax vs. Citalopram vs. GABA/Theanine

12 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
i
intothewildLid
01-01-2024, 00:00
#1
Op dit moment gebruik ik 0,5 mg Xanax Retard (benzo) en 10 mg Citalopram (SSRI) - dit ben ik aan het afbouwen. Nou wil ik graag GABA en Theanine proberen (natuurlijk niet tegelijk). Kan dit kwaad, aangezien ik een benzo en anti depressiva gebruik?
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#2
Die zullen beiden inspelen op de afbouw van Xanax, de mate waarin durf ik niet te zeggen, wellicht verstandig dit eerst aan de huisarts te vragen.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#3
Xanax, GABA en theanine hebben alle drie affiniteit met de gaba receptoren dus zouden effecten op elkaar kunnen hebben.
Citalopram zal waarschijnlijk geen effect hebben op de werking van de andere stofjes en andersom maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Waarschijnlijk gaat alleen de persoon waarvan je dit op voorschrift krijgt (huisarts gok ik) met zekerheid een antwoord op je vraag kunnen geven.
G
GovLid
01-01-2024, 00:00
#4
intothewild zei:
Op dit moment gebruik ik 0,5 mg Xanax Retard (benzo) en 10 mg Citalopram (SSRI) - dit ben ik aan het afbouwen. Nou wil ik graag GABA en Theanine proberen (natuurlijk niet tegelijk). Kan dit kwaad, aangezien ik een benzo en anti depressiva gebruik?
Klik om te vergroten...

GABA? Dat doet dus niks want kan de Bloedbrienbarriere niet doorkomen. Vandaar dat er ook een aangepaste versie is (Phenibut) die dit wel doet. Theanine daarentegen heeft wel effect, maar lijkt me absoluut onvergelijkbaar met Xanax.

Waarom wil je afbouwen? Never change a winning team. En vooroordelen van natuurlijk tov chemisch is niet meer dan dat: een vooroordeel. Als Xanax + Citalo werkt zou ik dat dus vooral niet afbouwen, tenzij de bijwerkingen (of werking) een te slecht eindresultaat geven.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#5
Gov zei:
intothewild zei:
Op dit moment gebruik ik 0,5 mg Xanax Retard (benzo) en 10 mg Citalopram (SSRI) - dit ben ik aan het afbouwen. Nou wil ik graag GABA en Theanine proberen (natuurlijk niet tegelijk). Kan dit kwaad, aangezien ik een benzo en anti depressiva gebruik?
Klik om te vergroten...

GABA? Dat doet dus niks want kan de Bloedbrienbarriere niet doorkomen. Vandaar dat er ook een aangepaste versie is (Phenibut) die dit wel doet. Theanine daarentegen heeft wel effect, maar lijkt me absoluut onvergelijkbaar met Xanax.

Waarom wil je afbouwen? Never change a winning team. En vooroordelen van natuurlijk tov chemisch is niet meer dan dat: een vooroordeel. Als Xanax + Citalo werkt zou ik dat dus vooral niet afbouwen, tenzij de bijwerkingen (of werking) een te slecht eindresultaat geven.
Klik om te vergroten...
Ze zeiden eerst ook lange tijd over phenylethylamine en valeriaan dat deze niet door de HBB heen konden komen en dus geen effect geven. GABA wordt door zeer veel mensen toegepast en al is de werking zeer mild kan ik uit eigen ervaring wel bevestigen dat het meer dan alleen placebo effect is.
Benzodiazepines pakt op de lange termijn meestal niet zo goed uit omdat het best wel snel tolerantie vormt en aardig verslavend is, genoeg reden voor veel mensen om het zo snel mogelijk af te bouwen.

In het geval van OP is er echter sprake van zowel benzodiazepine voorschrift als een AD voorschrift wat vast niet zonder reden is. We kennen de context van de achtergrond ook niet dus het is onmogelijk om een 'juist' advies te geven, alleen de huisarts zal een 'fatsoenlijk' advies kunnen geven. Mocht er twijfel ontstaan aan de huisarts zijn advies kan men altijd nog een second opinion aanvragen.
G
GovLid
01-01-2024, 00:00
#6
Jmths zei:
Gov zei:
intothewild zei:
Op dit moment gebruik ik 0,5 mg Xanax Retard (benzo) en 10 mg Citalopram (SSRI) - dit ben ik aan het afbouwen. Nou wil ik graag GABA en Theanine proberen (natuurlijk niet tegelijk). Kan dit kwaad, aangezien ik een benzo en anti depressiva gebruik?
Klik om te vergroten...

GABA? Dat doet dus niks want kan de Bloedbrienbarriere niet doorkomen. Vandaar dat er ook een aangepaste versie is (Phenibut) die dit wel doet. Theanine daarentegen heeft wel effect, maar lijkt me absoluut onvergelijkbaar met Xanax.

Waarom wil je afbouwen? Never change a winning team. En vooroordelen van natuurlijk tov chemisch is niet meer dan dat: een vooroordeel. Als Xanax + Citalo werkt zou ik dat dus vooral niet afbouwen, tenzij de bijwerkingen (of werking) een te slecht eindresultaat geven.
Klik om te vergroten...
Ze zeiden eerst ook lange tijd over phenylethylamine en valeriaan dat deze niet door de HBB heen konden komen en dus geen effect geven. GABA wordt door zeer veel mensen toegepast en al is de werking zeer mild kan ik uit eigen ervaring wel bevestigen dat het meer dan alleen placebo effect is.
Benzodiazepines pakt op de lange termijn meestal niet zo goed uit omdat het best wel snel tolerantie vormt en aardig verslavend is, genoeg reden voor veel mensen om het zo snel mogelijk af te bouwen.

In het geval van OP is er echter sprake van zowel benzodiazepine voorschrift als een AD voorschrift wat vast niet zonder reden is. We kennen de context van de achtergrond ook niet dus het is onmogelijk om een 'juist' advies te geven, alleen de huisarts zal een 'fatsoenlijk' advies kunnen geven. Mocht er twijfel ontstaan aan de huisarts zijn advies kan men altijd nog een second opinion aanvragen.
Klik om te vergroten...

1) als nieuw bewijs oude opvattingen weerlegt betekent het niet dat elk oud bewijs weerlegd kan worden. GABA komt niet door de BBB heen totdat het tegendeel is bewezen. Ik heb daar nooit iets van vernomen..
Onderzoek gebeurt (als het deugdelijk is) placebo gecontroleerd, gerandomiseerd en dubbelblind met een reden: mensen kunnen namelijk NIET zelf onderscheid maken. bedenk verder dat een werking bewezen wordt geacht als er een statistisch significant verschil is tussen controle groep en degene die het echte middel kregen. Waarom? Omdat bij placebo's heel vaak er door de mensen zelf een verbetering wordt gemerkt, ziet zelden een zeer duidelijke verbetering. Toch is er geen werkzame stof. De werkzame stof moet het dus nog veel beter doen.

2) Tolerantie treed niet op tegen alle werkingen van benzo's volgens mij. Slaapopwekking wel, angstremming minder of niet (als ik het mis heb hoor ikhet graag hoor!).
Verslaving op zich is geen enkel probleem. Het ligt eraan wat die verslaving doet. Zo ben ik verslaafd aan voedsel. Ik moet echt regelmatig wat eten anders val ik erg af en gaik na een maand of twee zonder eten dood. Ik kan na een week niet eten echt geen enkel voedsel meer weerstaan. is dat erg? nee. Zo ook met medicatie die gewoon goed zijn werkt doet. Totaal niet interessant vind ik of ik daar verslingerd aan zou raken of niet: ik heb het toch nodig.

3) Helemaal eens dat OP, zeker op basis van wat ik lees, vooral bij de arts te raden moet gaan en moet vragen om advies. Afbouw van dit soort middelen vereist echt wel de nodige kennis. Bij gebrek aan vertrouwen in de arts naar een specialist (psych) denk ik.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#7
intothewild zei:
Op dit moment gebruik ik 0,5 mg Xanax Retard (benzo) en 10 mg Citalopram (SSRI) - dit ben ik aan het afbouwen. Nou wil ik graag GABA en Theanine proberen (natuurlijk niet tegelijk). Kan dit kwaad, aangezien ik een benzo en anti depressiva gebruik?
Klik om te vergroten...

Afbouwen met je xanax is waarschijnlijk makkelijker als je eerst switcht naar diazepam of een andere lang doorwerkende benzo, dan kun je in stapjes afbouwen, maar die stapjes voel je waarschijnlijk niet, tot de laatste stap misschien.

Succes met de Citalopram, SSRI's zijn erg moeilijk om mee te stoppen, veel mensen zitten hun hele leven vast aan de antidepressiva, al is het maar een beetje. een ervaren huisarts of psychiater zou ik wel raadplegen, zowel benzo's als ssri's zijn moeilijk om mee te stoppen. anders zijn die lui ook 10 jaar te lang naar school gegaan... gebruik die ervaring.

Gov zei:
1) als nieuw bewijs oude opvattingen weerlegt betekent het niet dat elk oud bewijs weerlegd kan worden. GABA komt niet door de BBB heen totdat het tegendeel is bewezen. Ik heb daar nooit iets van vernomen..
Onderzoek gebeurt (als het deugdelijk is) placebo gecontroleerd, gerandomiseerd en dubbelblind met een reden: mensen kunnen namelijk NIET zelf onderscheid maken. bedenk verder dat een werking bewezen wordt geacht als er een statistisch significant verschil is tussen controle groep en degene die het echte middel kregen. Waarom? Omdat bij placebo's heel vaak er door de mensen zelf een verbetering wordt gemerkt, ziet zelden een zeer duidelijke verbetering. Toch is er geen werkzame stof. De werkzame stof moet het dus nog veel beter doen.
Klik om te vergroten...

Met de meeste mensen hier hoef je echt niet inhoudelijk in te gaan op empirisch onderzoek. Ook is de werkzaamheid van placebo's terwijl de subjecten weten dat ze een placebo krijgen tot op zekere hoogte aangetoond. Of GABA(alle varianten) door de bbb heenkomen is niet eens interessant aangezien er al talloze agonisten en antagonisten bekend zijn.

Gov zei:
2) Tolerantie treed niet op tegen alle werkingen van benzo's volgens mij. Slaapopwekking wel, angstremming minder of niet (als ik het mis heb hoor ikhet graag hoor!).
Verslaving op zich is geen enkel probleem. Het ligt eraan wat die verslaving doet. Zo ben ik verslaafd aan voedsel. Ik moet echt regelmatig wat eten anders val ik erg af en gaik na een maand of twee zonder eten dood. Ik kan na een week niet eten echt geen enkel voedsel meer weerstaan. is dat erg? nee. Zo ook met medicatie die gewoon goed zijn werkt doet. Totaal niet interessant vind ik of ik daar verslingerd aan zou raken of niet: ik heb het toch nodig.
Klik om te vergroten...

Heb je daar een bron van? volgens mij raak je redelijk snel tolerant tegen alle symptomen waarvoor benzodiapinen worden voorgeschreven. Er zijn genoeg soorten medicatie die erg ongezond zijn, en een verhoogd risico op allerlei vervelende ziektes kunnen aanrichten. denk bijvoorbeeld aan leverschade, overgewicht, hart- en vaatziekten en diabetes.

Gov zei:
3) Helemaal eens dat OP, zeker op basis van wat ik lees, vooral bij de arts te raden moet gaan en moet vragen om advies. Afbouw van dit soort middelen vereist echt wel de nodige kennis. Bij gebrek aan vertrouwen in de arts naar een specialist (psych) denk ik.
Klik om te vergroten...

ben ik met je eens.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#8
1) als nieuw bewijs oude opvattingen weerlegt betekent het niet dat elk oud bewijs weerlegd kan worden. GABA komt niet door de BBB heen totdat het tegendeel is bewezen. Ik heb daar nooit iets van vernomen..
Klik om te vergroten...

Het enige wetenschappelijke artikel dat pleit dat GABA niet door de HBB komt is een oud artikel uit 1971 waarbij kleine hoeveelheden op dieren werden uitgeprobeerd.
Via LIMO is er geen toegang mogelijk tot het volledige artikel dus de vraag is ook hoe sterk empirisch onderbouwt dit onderzoek is.

Er zijn ook recente wetenschappelijke artikelen (2012 - 2015) waarin wordt aangegeven dat orale administratie bij mensen een psychoactief effect met zich mee brengt (bijvoorbeeld: ISSN: 1880-6791).

Valeriaan, phenylethylamine en GABA zijn in eerste instantie op zeer lage doseringen onderzocht terwijl ieder van deze middelen een vrij hoge dosering benodigd om effect te geven. Zoals je zelf al aangeeft worden enkel conclusies getrokken bij een significant verschil wat bij stoffen met een laag potentiegewicht al snel een vertekend beeld geeft.

Zo geven de eerste onderzoeken naar phenibut aan dat deze enkel actief is op de GABA B receptoren. Latere onderzoeken met hogere doseringen geven echter aan dat deze GABA A actief zijn omdat de doseringen (relatief gezien) naar boven zijn afgesteld. Dit kun je terug vinden in de phenibut wikipedia aangehaalde wetenschappelijke artikelen.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#9
waarom beweer je eigenlijk in eerste instantie dat GABA de BBB niet kan passeren terwijl het toch al aanwezig is, en er een veelvoud aan stoffen is die daar direct invloed op uitoefent?

ik zie de relevantie niet echt...
G
GovLid
01-01-2024, 00:00
#10
Jmths zei:
1) als nieuw bewijs oude opvattingen weerlegt betekent het niet dat elk oud bewijs weerlegd kan worden. GABA komt niet door de BBB heen totdat het tegendeel is bewezen. Ik heb daar nooit iets van vernomen..
Klik om te vergroten...

Het enige wetenschappelijke artikel dat pleit dat GABA niet door de HBB komt is een oud artikel uit 1971 waarbij kleine hoeveelheden op dieren werden uitgeprobeerd.
Via LIMO is er geen toegang mogelijk tot het volledige artikel dus de vraag is ook hoe sterk empirisch onderbouwt dit onderzoek is.

Er zijn ook recente wetenschappelijke artikelen (2012 - 2015) waarin wordt aangegeven dat orale administratie bij mensen een psychoactief effect met zich mee brengt (bijvoorbeeld: ISSN: 1880-6791).

Valeriaan, phenylethylamine en GABA zijn in eerste instantie op zeer lage doseringen onderzocht terwijl ieder van deze middelen een vrij hoge dosering benodigd om effect te geven. Zoals je zelf al aangeeft worden enkel conclusies getrokken bij een significant verschil wat bij stoffen met een laag potentiegewicht al snel een vertekend beeld geeft.

Zo geven de eerste onderzoeken naar phenibut aan dat deze enkel actief is op de GABA B receptoren. Latere onderzoeken met hogere doseringen geven echter aan dat deze GABA A actief zijn omdat de doseringen (relatief gezien) naar boven zijn afgesteld. Dit kun je terug vinden in de phenibut wikipedia aangehaalde wetenschappelijke artikelen.
Klik om te vergroten...

Bedankt voor de nieuwe informatie! Als ik het zo lees is er geen bewijs dat GABA via het bloed de BBB passeert. Er zijn wel meer recente studies te vinden overigens, die o.a. noemen dat eventuele effecten placebo kunnen zijn. Dat ziet er allemaal niet robuust uit. Voor iemand met een serieus probleem is een serieuze aanpak nodig denk ik. Niet zomaar wat proberen wat misschien wel en misschien niet helpt.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik gok dat dat GABA inderdaad via onze spijsvertering in onze hersenen terechtkomt, aangezien we het zelf aanmaken wanneer er behoefte is.

waar denk jij dan dat het vandaan komt? uit de lucht?
G
GovLid
01-01-2024, 00:00
#12
MeejheM zei:
waarom beweer je eigenlijk in eerste instantie dat GABA de BBB niet kan passeren terwijl het toch al aanwezig is, en er een veelvoud aan stoffen is die daar direct invloed op uitoefent?

ik zie de relevantie niet echt...
Klik om te vergroten...

Iemand geeft volgens mij aan GABA te willen slikken als alternatief voor medicatie die rustgevend (?) moet zijn. GABA slikken wil niet zeggen dat het in het brein komt en daar is ook geen bewijs voor. Dus lijkt me dit niet zo effectief. Misschien kun je je vraag duidelijker formulieren, ik lijk je opmerking over aanwezigheid niet te snappen. Denk je dat GABA uit ons voedsel via het bloed in ons brein terecht komt bijvoorbeeld?
G
GovLid
01-01-2024, 00:00
#13
MeejheM zei:
Ik gok dat dat GABA inderdaad via onze spijsvertering in onze hersenen terechtkomt, aangezien we het zelf aanmaken wanneer er behoefte is.

waar denk jij dan dat het vandaan komt? uit de lucht?
Klik om te vergroten...

Dus je denkt dat alle stoffen in ons lichaam tot on genomen moeten worden via de spijsvertering? GABA wordt in de hersenen gevormd uit glutamaat, niet omdat we het innemen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."