intothewild zei:
Op dit moment gebruik ik 0,5 mg Xanax Retard (benzo) en 10 mg Citalopram (SSRI) - dit ben ik aan het afbouwen. Nou wil ik graag GABA en Theanine proberen (natuurlijk niet tegelijk). Kan dit kwaad, aangezien ik een benzo en anti depressiva gebruik?
Afbouwen met je xanax is waarschijnlijk makkelijker als je eerst switcht naar diazepam of een andere lang doorwerkende benzo, dan kun je in stapjes afbouwen, maar die stapjes voel je waarschijnlijk niet, tot de laatste stap misschien.
Succes met de Citalopram, SSRI's zijn erg moeilijk om mee te stoppen, veel mensen zitten hun hele leven vast aan de antidepressiva, al is het maar een beetje. een ervaren huisarts of psychiater zou ik wel raadplegen, zowel benzo's als ssri's zijn moeilijk om mee te stoppen. anders zijn die lui ook 10 jaar te lang naar school gegaan... gebruik die ervaring.
Gov zei:
1) als nieuw bewijs oude opvattingen weerlegt betekent het niet dat elk oud bewijs weerlegd kan worden. GABA komt niet door de BBB heen totdat het tegendeel is bewezen. Ik heb daar nooit iets van vernomen..
Onderzoek gebeurt (als het deugdelijk is) placebo gecontroleerd, gerandomiseerd en dubbelblind met een reden: mensen kunnen namelijk NIET zelf onderscheid maken. bedenk verder dat een werking bewezen wordt geacht als er een statistisch significant verschil is tussen controle groep en degene die het echte middel kregen. Waarom? Omdat bij placebo's heel vaak er door de mensen zelf een verbetering wordt gemerkt, ziet zelden een zeer duidelijke verbetering. Toch is er geen werkzame stof. De werkzame stof moet het dus nog veel beter doen.
Met de meeste mensen hier hoef je echt niet inhoudelijk in te gaan op empirisch onderzoek. Ook is de werkzaamheid van placebo's terwijl de subjecten weten dat ze een placebo krijgen tot op zekere hoogte aangetoond. Of GABA(alle varianten) door de bbb heenkomen is niet eens interessant aangezien er al talloze agonisten en antagonisten bekend zijn.
Gov zei:
2) Tolerantie treed niet op tegen alle werkingen van benzo's volgens mij. Slaapopwekking wel, angstremming minder of niet (als ik het mis heb hoor ikhet graag hoor!).
Verslaving op zich is geen enkel probleem. Het ligt eraan wat die verslaving doet. Zo ben ik verslaafd aan voedsel. Ik moet echt regelmatig wat eten anders val ik erg af en gaik na een maand of twee zonder eten dood. Ik kan na een week niet eten echt geen enkel voedsel meer weerstaan. is dat erg? nee. Zo ook met medicatie die gewoon goed zijn werkt doet. Totaal niet interessant vind ik of ik daar verslingerd aan zou raken of niet: ik heb het toch nodig.
Heb je daar een bron van? volgens mij raak je redelijk snel tolerant tegen alle symptomen waarvoor benzodiapinen worden voorgeschreven. Er zijn genoeg soorten medicatie die erg ongezond zijn, en een verhoogd risico op allerlei vervelende ziektes kunnen aanrichten. denk bijvoorbeeld aan leverschade, overgewicht, hart- en vaatziekten en diabetes.
Gov zei:
3) Helemaal eens dat OP, zeker op basis van wat ik lees, vooral bij de arts te raden moet gaan en moet vragen om advies. Afbouw van dit soort middelen vereist echt wel de nodige kennis. Bij gebrek aan vertrouwen in de arts naar een specialist (psych) denk ik.
ben ik met je eens.