Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe afbouwen Xanax Retard 0,5 MG?

Hoe afbouwen Xanax Retard 0,5 MG?

18 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dat is de gebruikelijke weg inderdaad. Overstap naar diazepam 10 mg als het voldoende helpt anders 20mg dat weet je huisarts wel.
Daarna om de twee weken 15-20% omlaag tot je op 0 zit.

Succes met afbouwen!
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#2
Wellicht kun je laten opnemen (tijdelijk) in het ergste geval. Dan voeren ze met jou een experiment uit waarvan de behandeld arts niet weet wat er gebeurd, en jij ook niet. Uiteindelijk kom je erachter dat je alprazolam vrij bent. Maar hiermee is het geheim eigenlijk al verklapt.
c
clean2016Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Nee opnemen zal ik niet doen, sorry. Met de GGZ wereld ben ik een beetje klaar :)
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#4
Jixx zei:
Wellicht kun je laten opnemen (tijdelijk) in het ergste geval. Dan voeren ze met jou een experiment uit waarvan de behandeld arts niet weet wat er gebeurd, en jij ook niet. Uiteindelijk kom je erachter dat je alprazolam vrij bent. Maar hiermee is het geheim eigenlijk al verklapt.
Klik om te vergroten...

Ik vind dit een beetje een vage post, volgens mij kun je gewoon zeggen wat je bedoelt.

Afbouwen... je kan kan stapsgewijs afbouwen naar 0, maar soms is het handig over te stappen op iets wat erg lang werkt(zoals de genoemde diazepam). dan merk je eigenlijk niks van de stapjes omdat de halfwaarde tijd van die medicatie zo lang is.

maar zoals ik vaak zeg vind ik dit meer echt een vraag voor een arts, zelf onderzoek doen is niks mis mee, maar dit soort problemen is exact waarvoor er psychiaters zijn. wat moet je anders met die lui :grin:
c
clean2016Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Bedankt voor de reactie. Ik begrijp wat je bedoelt, maar helaas is het in het verleden te vaak mis gegaan met op- en afbouwen. Zo zei een eerste arts dat ik anti depressiva op moest hogen na elke 2 a 3 dagen. Dit terwijl mijn lichaam maximaal 1 verhoging per week aan kan. De volgende arts zei weer dat je alles heel rustig aan moet doen. De Psychiater daarna zei weer cold turkey. En zo is het elke keer anders.

Ik weet nu voor mezelf dat ik rustig af moet bouwen. En ik ben dus op zoek naar ervaringen van anderen. Dus is het bijvoorbeeld verstandig om tijdelijk op een ander middel over te stappen, toch de Xanax te snijden in halfjes - terwijl dit niet mag, etc.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#6
er is een of andere nederlandse site waar mensen medicijnen die ze op recept krijgen of gehad hebben waarderen, ik weet niet hoe die site heet. daar staan wel veel ervaringen op, zeker van zoiets algemeens als xanax.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#7
http://Www.mijnmedicijn.nl ?
http://Www.treato.com (engels) ?
c
clean2016Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Daar heb ik al gekeken maar weinig tot geen goede tips.
c
clean2016Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Na hoeveel dagen voel je de ontwenningsverschijnselen goed? Is dat 3 a 4 dagen na het stoppen/afbouwen? En hoe lang houdt het ongeveer aan?

P.s. het zal per persoon verschillen, maar ik hoor graag de ervaringen.
c
clean2016Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik zat op nog maar 0,5 mg. Ik heb weinig moeite met afbouwen. Dit is het makkelijkste ooit.

Ik slik deze week de helft van 1x 0,5 mg xanax retard. Aangezien het gebroken is werkt het korter. Dus vang ik het op met 1 oxazepam per dag.

Ik heb het dus anderhalf jaar geslikt en kom er nu pas achter dat ik er helemaal niet tegen kan. Het heeft al die tijd gezorgd voor meer spanning. Wat een troep.
c
clean2016Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Vraag is niet langer relevant. Reeds begonnen met afbouwen!
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#12
Gewoon met je xanax, en dan langzaam naar nul?

welke dosering had je?
hoe ga je afbouwen, in wat voor stapjes, en per week of per...?
is er al een arts bij betrokken?
heb je nog genoeg in voorraad voor als het afbouwen langer gaat duren dan je verwacht?

en tenslotte heel veel succes met het laatste stapje naar nul, die lijken het moeilijkst, maar dat zit deels tussen de oren hè.

succes, sterkte of gezondheid, kijk maar wat bij je past.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#13
Als je het opvangt met oxazepam ben je niet echt aan het afbouwen, hé?
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Omzeten in diazepam
Week 1 0%minder
Week 2 25%minder
Week3 50%minder
Week4 75%minder
Week512.5%minder
Week6 nix meer
Dut is een standaard afbouw schema van jellenik
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#15
dat wat fool zegt, daarnaast werkt oxazepam eerder 6 uur dan een hele dag.

tevens een van de meest verslavende benzos omdat het zo snel merkbaar is. dus direct beloning. daar is geen mens onvatbaar voor.

serieus, ga naar een arts.
c
clean2016Lid
01-01-2024, 00:00
#16
En nee, geen arts. Ik doe dit op mijn eigen houtje. Ben een beetje klaar met artsen, sorry.
c
clean2016Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Sinds ongeveer anderhalf jaar gebruik ik Xanax Retard 0,5 MG. Toentertijd mee begonnen om opbouwen van anti depressiva wat makkelijker te maken. Ik heb eerlijk gezegd nooit iets gemerkt van de Xanax. Ik werd er niet in ieder geval niet rustiger van ofzo. Omdat vele medicatie niet aansloeg en ik continu moest op- en afbouwen, ben ik er nooit aan toegekomen om de Xanax af te bouwen. Wat heb ik het afgelopen jaar allemaal gehad?

- 30 MG Escitalopram;
- 10 MG Oxazepam (soms 3 keer daags)
- 150 MG Venlafaxine;
- 5 MG Olanzapine;

Het enige wat 'hielp' was Olanzapine. Maar omdat ik weer auto moest gaan rijden, ben ik hiermee gestopt. Cold turkey. En dat was echt een hel! Ik reageer heel erg sterk op het afbouwen van medicatie. Daarom wil ik graag jullie hulp vragen voor hoe je het beste Xanax Retard 0,5 MG kan afbouwen. Het gekke is, als ik hem eens vergeet dan merk ik juist dat ik na 24 a 30 uur echt een stuk rustiger ben. Het zal toch niet zo zijn dat ik dadelijk anderhalf jaar last hebt gehad van de Xanax? Met andere medicatie moest ik namelijk ook wel eens stoppen omdat ik er averechts op reageerde.

Dus aub tips voor afbouwen Xanax Retard 0,5 MG, rekening houdende dat ik erg op afbouwen reageer. Ik moet tijdens afbouwen nog wel naar het werk kunnen. Is het beste overgaan op Diazepam? En dit afbouwen in 4 a 6 weken (of langer)? Alvast super bedankt!
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik zou dit in overleg met je behandelende arts doen. :)
c
clean2016Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Dankje Tijdloos! @Fool: ik heb geen behandeld arts (meer). Ik wil met dit naar de huisarts gaan. Maar daarvoor eerst zelf verdiepen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."