Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDrugs gebruiken na bètablokkers

Drugs gebruiken na bètablokkers

14 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoi. Zoals sommigen misschien gelezen hebben ben ik mijn motorrijbewijs aan het halen. Van de dokter heb ik bètablokkers gekregen gezien ik wel eerder blackouts heb gehad en daardoor veel spanning ervaar bij dat soort dingen. Ik heb propranolol meegekregen en moest dat afgelopen weekend dan eerst thuis uitproberen. Zondagavond had ik 20mg genomen (zij raadde mij die dosis aan) en mijn laagst gemeten hartslag was 24, echt heel bizar laag. Normaal is mijn rusthartslag 55-65. Maandagavond ging ik hardlopen na werk en dat was een slecht idee, want ik hijgde als een beest en kreeg mijn hartslag niet hoger dan 60. Ben na een minuut of 8 weer huiswaarts gegaan. Je schijnt wat sneller te verzuren als je sport met bètablokkers, maar ik loop gemiddeld op een hartslag van 165 dus als ik dat niet haal heeft het niet zoveel zin.

Gisterochtend heb ik mijn theorie examen gedaan (en gehaald! hoera!) waarvoor ik 10mg genomen hebt, ik vond 20 te veel. Echt heel fijn om me goed te kunnen concentreren zonder spanning. Maar na het examen valt de spanning weg natuurlijk en zit ik weer met een lage hartslag. Voelde me moe en sloom. Vanavond wilde ik weer gaan hardlopen, ik dacht dat met de helft van de dosis en ruim anderhalve dag later, dat het wel zou gaan. Maar toen ik mijn hartslagmeter om deed zag ik dat mijn gemiddelde hartslag rond de 35 lag. Het werkt echt veel langer dan ik dacht...? Er geldt een halfwaardetijd van 6 uur, maar hoe ik dat door moet berekenen naar een tijd waarop ik weer mijn hartslag redelijk omhoog krijg weet ik niet. Heb m'n sportkleding maar weer uit gedaan, morgen nieuwe poging. :P

Nu het drugsgedeelte. Op donderdag 18 augustus heb ik mijn examen voertuigbeheersing en ben ik dus van plan weer een pilletje van 10mg te doen (of 20, afhankelijk van mijn spanningsniveau). Maar daarna ga ik meteen door naar Lowlands! Ik ben niet iets concreet van plan qua drugs en ik denk dat ik sowieso niks doe tot vrijdag eind van de middag, maar aangezien ik er nu dus achter kwam dat ik van 10mg zo lang nog een lage hartslag heb, vroeg ik me af wanneer het eigenlijk pas veilig is om iets te gebruiken? Wat denken jullie? En maakt daar dan nog verschil in of ik 10 of 20mg gebruik?
Op internet lees ik enkel dat je geen stimulanten tegelijkertijd moet gebruiken. En dat je prima kunt drinken bij het gebruik van bètablokkers, maar geldt dit dan niet alleen voor mensen die dit middel dagelijks gebruiken voor een hoge bloeddruk/hartproblemen e.d.? Iemand enig idee?

Oja sorry voor het hele lange bericht maar ik dacht laat ik maar zo compleet mogelijk zijn haha.
TL;DR = Hoelang duurt het na het gebruik van propranolol voor ik drugs kan gebruiken?
F
FenrirLid
01-01-2024, 00:00
#2
ZERO- zei:
Van de dokter heb ik bètablokkers gekregen ...
Klik om te vergroten...

Overleggen met je dokter! :wink: Die beoordeelt je echt niet, en weet er meer vanaf dan wij.

Succes met je examen alvast trouwens!
D
Drugslover43Lid
01-01-2024, 00:00
#3
ZERO- zei:
Hoi. Zoals sommigen misschien gelezen hebben ben ik mijn motorrijbewijs aan het halen. Van de dokter heb ik bètablokkers gekregen gezien ik wel eerder blackouts heb gehad en daardoor veel spanning ervaar bij dat soort dingen. Ik heb propranolol meegekregen en moest dat afgelopen weekend dan eerst thuis uitproberen. Zondagavond had ik 20mg genomen (zij raadde mij die dosis aan) en mijn laagst gemeten hartslag was 24, echt heel bizar laag. Normaal is mijn rusthartslag 55-65. Maandagavond ging ik hardlopen na werk en dat was een slecht idee, want ik hijgde als een beest en kreeg mijn hartslag niet hoger dan 60. Ben na een minuut of 8 weer huiswaarts gegaan. Je schijnt wat sneller te verzuren als je sport met bètablokkers, maar ik loop gemiddeld op een hartslag van 165 dus als ik dat niet haal heeft het niet zoveel zin.

Gisterochtend heb ik mijn theorie examen gedaan (en gehaald! hoera!) waarvoor ik 10mg genomen hebt, ik vond 20 te veel. Echt heel fijn om me goed te kunnen concentreren zonder spanning. Maar na het examen valt de spanning weg natuurlijk en zit ik weer met een lage hartslag. Voelde me moe en sloom. Vanavond wilde ik weer gaan hardlopen, ik dacht dat met de helft van de dosis en ruim anderhalve dag later, dat het wel zou gaan. Maar toen ik mijn hartslagmeter om deed zag ik dat mijn gemiddelde hartslag rond de 35 lag. Het werkt echt veel langer dan ik dacht...? Er geldt een halfwaardetijd van 6 uur, maar hoe ik dat door moet berekenen naar een tijd waarop ik weer mijn hartslag redelijk omhoog krijg weet ik niet. Heb m'n sportkleding maar weer uit gedaan, morgen nieuwe poging. :P

Nu het drugsgedeelte. Op donderdag 18 augustus heb ik mijn examen voertuigbeheersing en ben ik dus van plan weer een pilletje van 10mg te doen (of 20, afhankelijk van mijn spanningsniveau). Maar daarna ga ik meteen door naar Lowlands! Ik ben niet iets concreet van plan qua drugs en ik denk dat ik sowieso niks doe tot vrijdag eind van de middag, maar aangezien ik er nu dus achter kwam dat ik van 10mg zo lang nog een lage hartslag heb, vroeg ik me af wanneer het eigenlijk pas veilig is om iets te gebruiken? Wat denken jullie? En maakt daar dan nog verschil in of ik 10 of 20mg gebruik?
Op internet lees ik enkel dat je geen stimulanten tegelijkertijd moet gebruiken. En dat je prima kunt drinken bij het gebruik van bètablokkers, maar geldt dit dan niet alleen voor mensen die dit middel dagelijks gebruiken voor een hoge bloeddruk/hartproblemen e.d.? Iemand enig idee?

Oja sorry voor het hele lange bericht maar ik dacht laat ik maar zo compleet mogelijk zijn haha.
TL;DR = Hoelang duurt het na het gebruik van propranolol voor ik drugs kan gebruiken?
Klik om te vergroten...
Jij reageert veel te heftig op die propanolol, je hartslag zou in principe ongeveer hetzelfde moeten blijven. Ik had vroeger 80mg propanolol per dag met vertraagde afgifte en mijn hartslag bleef gewoon rond de 60. Er zijn tientallen soorten bètablokkers dus ik zou als ik jou was bij je huisarts vragen om een ander middel, waarop je wellicht minder heftig reageerd.

Ik zou als ik jou was zeker 48 uur wachten voor je aan drugs begint, omdat je er zo heftig op reageert.
Zelf heb ik nu een andere bètablokker en gebruik dagelijks opiaten en dextroamfetamine zonder klachten, maar elk mens reageert anders
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#4
ZERO- zei:
Op internet lees ik enkel dat je geen stimulanten tegelijkertijd moet gebruiken. En dat je prima kunt drinken bij het gebruik van bètablokkers, maar geldt dit dan niet alleen voor mensen die dit middel dagelijks gebruiken voor een hoge bloeddruk/hartproblemen e.d.? Iemand enig idee?
Klik om te vergroten...
Ik heb niet zoveel verstand van bètablokkers dus kan je vraag niet beantwoorden helaas. Maar lijkt me dat het naast stimulanten ook gevaarlijk is om er downers bij te gebruiken. Als je hartslag al zo verlaagd is wil je geen drugs gebruiken die je hartslag nog verder verlaagd.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Oke ik lees dit nu pas. Ik ben vanavond weer gaan hardlopen en de hoogste hartslag die ik haalde was 84. Of mijn hartslagmeter moet gruwelijk stuk zijn, maar dat verwacht ik niet. Het is nu ruim 2.5e dag erna...

Morgen mijn eerste echte rijles en ik wilde dan nog 1 keer 10mg nemen, en de rest van de rijlessen niets meer gebruiken, enkel mijn praktijk examens nog, maar lijkt me niet heel verstandig zo. Alleen de huisartsenpraktijk is nu natuurlijk al dicht. :/
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Fenrir zei:
Overleggen met je dokter! :wink: Die beoordeelt je echt niet, en weet er meer vanaf dan wij.

Succes met je examen alvast trouwens!
Klik om te vergroten...
Die beoordeelt mij echt wel hoor, want ik moest een verhaal afsteken over al mijn depressies voor ik ze kreeg, en ze vroeg daarna of ik ook drugs gebruikte en toen moest ik met rode wangetjes toch toegeven van wel. 'Ja dat is niet zo verstandig met jouw problematiek.' Ze ziet me al aankomen. :tongueout:
F
FenrirLid
01-01-2024, 00:00
#7
ZERO- zei:
Die beoordeelt mij echt wel hoor, want ik moest een verhaal afsteken over al mijn depressies voor ik ze kreeg, en ze vroeg daarna of ik ook drugs gebruikte en toen moest ik met rode wangetjes toch toegeven van wel. 'Ja dat is niet zo verstandig met jouw problematiek.' Ze ziet me al aankomen. :tongueout:
Klik om te vergroten...

Vervelend! :/
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Nou ik heb ff de HAP gebeld voor de zekerheid en die vrouw deed een beetje geirriteerd want het is blijkbaar heel normaal dat het zo lang werkt...... Dat heeft de dokter helemaal niet tegen mij gezegd.
Ik appte even met Fool en die zei dat je dit normaal gesproken ook de dag neemt voordat je een examen hebt, dat wist ik ook niet. Heeft de dokter ook niet gezegd.

Maar goed, nu nog uit zien te zoeken hoelang het duurt voordat je weer een beetje veilig drugs kunt nemen, ik zal het nog wel even op drugsinfoteam gaan posten. Als nog iemand hier ervaring mee heeft hoor ik het graag :)
P
PiraatPandaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Oew, klinkt link zeg, zo'n lage hartslag. Ben je een sporter met een heel sterk hart? heb je ook het zuurstofgehalte in je bloed laten meten, of dat nog wel boven de 95% was? (meten ze met zo'n knijper op je vinger) Mijn hartslag is als ik stil lig 60, en als ik een beetje beweeg al snel 100+. Betablokkers hebben niet zo heel veel effect op mij. Nu is jouw hart misschien groter en sterker, maar ik zou de signalen van je lichaam serieus nemen! Als jij je er niet goed bij voelt is de dosis gewoon te hoog, of niet t juiste middel voor jou. Die pillen zijn bedoeld om je te kalmeren, maar als jij je nu druk loopt te maken of je hart nog wel goed klopt, dan heeft het toch totaal niet het gewenste effect?

Ik weet dat van speedballing (bv coke en hero tegelijk) je hart dusdanig in de war kan raken van de tegengestelde signalen dat je een hartaanval kan krijgen. of dat met betablokkers en stimulanten net zo is weet ik niet, maar ik zou liever t risico niet nemen. Kan je je examen niet verzetten? Of t zonder die troep doen? Of geen drugs nemen op t festival?

Wat voor stimulanten ben je eigenlijk van plan om te nemen? Als je iets in poedervorm neemt (coke of mdma ofzo) dan kan je misschien gewoon een heel klein beetje proberen en kijken hoe t gaat. Een hele pil in één keer in je mik gooien zou ik niet doen. Al is t maar omdat je je dan toch (onbewust) zorgen gaat maken en er niet echt van kan genieten, en dat zou zonde zijn.


Hmm.. nu ik er langer over nadenk zou ik als ik jou was gewoon helemaal geen betablokkers meer nemen, want ze werken bij jou wel héél erg sterk op je hart. Ik denk dat je je examen ook wel haalt zonder die troep! Je kunt tenslotte toch motorijden? Wat maakt t nou uit dat er zo'n flippo je observeert. Als je t niet haalt, dan doe je t gewoon een keer over. Beter dat, dan je gezondheid in gevaar brengen.

Benzo's zou ik je ook niet aanraden, super verslavende zooi.. Heb je misschien bij de drogist iets onschuldigs om je een beetje kalmer te laten voelen? Of kun je iemand meenemen die je vanaf de zijlijn op een kalmerende manier kan coachen zodat je iets minder nerveus bent? En geloof me, iedereen is nerveus tijdens rij-examen, dat wil nog net zeggen dat je helemaal niet meer kan functioneren hoor. Als je voor je motorrijbewijs gaat, dan heb je waarschijnlijk toch ook je autorijbewijs of brommercertificaat ofzo al gehaald? Hoezo heb je hier pillen voor nodig?
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#10
missWappie zei:
...
Klik om te vergroten...

Ik sport inderdaad veel, maar goed, volgens de HAP-arts dus geen reden tot zorg. Had vanochtend mijn eerste rijles en ondanks dat ik het niet volhield (4 uur lang... wie bedenkt dat..) en ik halverwege instortte van de moeheid, was het echt heel leuk. Maar om die reden ga ik mijn lessen toch meer verspreiden (2 uur per keer ipv 4 uur) en wordt het examen alsnog misschien verzet. Dat ga ik eerst uitzoeken aankomende maandag.

Examen doen zonder bètablokker voelt voor mij niet als een optie, 'ik denk dat je je examen ook wel haalt zonder die troep' is vast lief bedoeld, maar heb ik niks aan. Ik ken mezelf en ik heb al vaak zat black-outs gehad tijdens dit soort momenten, waardoor ik het gewoon niet haal. Dat heeft niks te maken met iets onder de knie hebben of niet. De spanning blokkeert alles. Ik neem dan dus liever geen drugs, dan dat ik riskeer mijn examen niet te halen, het is al duur genoeg. :wink: Ik heb mijn autorijbewijs gehaald toen ik 20 was met nog relatief minder black-outmomenten in mijn geschiedenis, dan dat ik nu heb op mijn 26e, maar ik was kots- en kotsmisselijk van tevoren. Terugkijkend had ik beter een faalangst examen kunnen doen, maar ik wist dat toen niet. Voor de motor bestaat het helaas niet. Oh ja, en 'iedereen is nerveus tijdens het rij-examen' zeggen tegen iemand met faalangst is hetzelfde als 'iedereen heeft wel eens pijn aan zijn knie' zeggen tegen iemand die zijn knie gebroken heeft. It's not exactly the same.

Benzo's mag je trouwens niet mee rijden omdat je daar suf van word, van bètablokkers gaat alleen je hartslag omlaag waardoor je minder spanning ervaart.
P
PiraatPandaLid
01-01-2024, 00:00
#11
ZERO- zei:
Ik sport inderdaad veel, maar goed, volgens de HAP-arts dus geen reden tot zorg. Had vanochtend mijn eerste rijles en ondanks dat ik het niet volhield (4 uur lang... wie bedenkt dat..) en ik halverwege instortte van de moeheid, was het echt heel leuk. Maar om die reden ga ik mijn lessen toch meer verspreiden (2 uur per keer ipv 4 uur) en wordt het examen alsnog misschien verzet. Dat ga ik eerst uitzoeken aankomende maandag.

Examen doen zonder bètablokker voelt voor mij niet als een optie, 'ik denk dat je je examen ook wel haalt zonder die troep' is vast lief bedoeld, maar heb ik niks aan. Ik ken mezelf en ik heb al vaak zat black-outs gehad tijdens dit soort momenten, waardoor ik het gewoon niet haal. Dat heeft niks te maken met iets onder de knie hebben of niet. De spanning blokkeert alles. Ik neem dan dus liever geen drugs, dan dat ik riskeer mijn examen niet te halen, het is al duur genoeg. :wink: Ik heb mijn autorijbewijs gehaald toen ik 20 was met nog relatief minder black-outmomenten in mijn geschiedenis, dan dat ik nu heb op mijn 26e, maar ik was kots- en kotsmisselijk van tevoren. Terugkijkend had ik beter een faalangst examen kunnen doen, maar ik wist dat toen niet. Voor de motor bestaat het helaas niet. Oh ja, en 'iedereen is nerveus tijdens het rij-examen' zeggen tegen iemand met faalangst is hetzelfde als 'iedereen heeft wel eens pijn aan zijn knie' zeggen tegen iemand die zijn knie gebroken heeft. It's not exactly the same.

Benzo's mag je trouwens niet mee rijden omdat je daar suf van word, van bètablokkers gaat alleen je hartslag omlaag waardoor je minder spanning ervaart.
Klik om te vergroten...

Oké, klinkt of je er goed over hebt nagedacht, en prioriteiten gesteld :)

Ik probeerde je idd gerust te stellen, maar als jij aangeeft dat je klachten echt serieus zijn, dan snap ik best dat je er een pilletje voor wilt gebruiken.

Als je zeker weet dat een betablokker voor jou een goede en veilige keuze is (je hebt met je arts ook besproken dat je hartslag er zo extreem laag van werd?) Ga daar dan voor. En als je tijdens een feest ook lol kan hebben zonder uppers, dan is t toch helemaal prima.

En ja, rijbewijs herkansen kost een boel geld, maar je gezondheid is toch nog veel kostbaarder. Ik denk niet dat iemand je hier de garantie kan geven dat bèta blokkers met uppers combineren totaal ongevaarlijk is
c
chipmunkLid
01-01-2024, 00:00
#12
Heb je al eens een betablokker genomen voor de rijles? Ik gebruik het soms ook eens maar moet zeggen dat het geen goede invloed heeft op mijn rijvaardigheid.

Misschien moet je dat al eens doen, maar bij mij lijken betablokkers me wel suf en verward te maken.
Ik hou er mijn zenuwen heel goed mee onder controle (beetje te goed misschien) maar ik voel me wel minder scherp.

Verder geen ervaring met uppers gebruiken erna, zou dit ook niet riskeren.
Wiet gebruik ik wel erna en mijn hartslag blijft op 70 na een 40mg propranolol..
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Hey! Late reactie maar ik was een beetje druk, weinig online geweest hier. De rijlessen waren in eerste instantie gepland voor 4 uur per blok (da's normaal bij mijn rijschool.. ik weet ook niet waarom..) maar dat houd ik dus helemaal niet vol. Als ik moe word krijg ik (extra) veel negatieve gedachten waardoor ik alleen maar meer fout ga doen. Dus m'n hele lesschema omgegooid en ik doe nu 2 uur per blok, daardoor doe ik veel langer over mijn rijbewijs, maar dat vind ik op zich niet erg.
En ja je raadt het al... Mijn examen is dus ook verzet. Ik doe nu pas voertuigbeheersing op donderdag 14 september. In de ochtend examen en in de avond vlieg ik naar Australië. Misschien wel chill, kan ik lekker met een rustige hartslag mijn laatste spullen inpakken, zonder stress het vliegtuig in haha.

Het probleem is dus opgelost, gewoon naar Lowlands lekker druks gebruiken. En op dinsdag heb ik weer rijles van 12:00 tot 14:00... Dat moet te doen zijn (:

Thanks voor alle reacties in ieder geval!
c
chipmunkLid
01-01-2024, 00:00
#14
ZERO- zei:
Het probleem is dus opgelost, gewoon naar Lowlands lekker druks gebruiken. En op dinsdag heb ik weer rijles van 12:00 tot 14:00... Dat moet te doen zijn (:

Thanks voor alle reacties in ieder geval!
Klik om te vergroten...

Met een beetje geluk begint de dinsdagdip pas om 14u! :)
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#15
chipmunk zei:
Met een beetje geluk begint de dinsdagdip pas om 14u! :confused:mile:
Klik om te vergroten...
Dat scheelt want ik gebruik geen xtc oid :P

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."