Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDepakine of Keppra met drugs?

Depakine of Keppra met drugs?

5 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#1
LilWop17 zei:
Dus als ik recreatief benzo's gebruik, ongeveer 2 keer per week. Krijg ik dan ontwenningsverschijnselen terwijl deze week niet anders was dan andere weken? Het was niet dat ik die dag al een week niks had genomen ofzo. Die eerste aanval was op een vrijdag waarbij ik die dinsdag nog diazepam had gebruikt?
Klik om te vergroten...
Ja, laat ik benadrukken dat ik je context niet ken maar benzo gebruik springt er voor mij uit wat betreft epilepsie risico. Mijn persoonlijke ervaring met benzos is dat ik vaak aanzienlijk meer consumeerde dan dat ik bewust door had, maar dat hoeft natuurlijk niet voor iedereen op te gaan.

Ontwenning van opiaten kan natuurlijk ook met fysieke bijwerkingen komen maar relatief gezien liggen de (ontwennings)risico's hierbij aanzienlijk lager dan bij benzodiazepine gebruik.

Cannabis is natuurlijk ook een sterke antagonist die signalen in de hersens blokkeert, ontwenning hiervan kan eveneens de intensiteit van signalen doen toenemen.

Het zou gok ik ook goed door de combinatie van middelen (ontwenning) veroorzaakt kunnen wezen. Maar dat is een beetje het eerste wat bij mij opkomt en ik ken je context niet. Voor hetzelfde geld wijs ik je volledig de verkeerde kant op. Met meerdere verschillende substanties die allemaal een invloed hebben op signaaloverdracht in de hersens is het natuurlijk moeilijk zeker weten, als je een stimulant neemt tijdens ontwenning van downers kun je lijkt mij het risico op epilepsie natuurlijk ook wel verhogen.
L
LilWop17Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Hallo iedereen,


Sinds kort ben ik erachter gekomen dat ik epilepsie heb. Ik heb 2 keer een aanval gekregen, 1 keer nuchter en 1 keer nadat ik 10mg methylfenidaat (ritalin) op had. Ik krijg dit niet zelf voorgeschreven btw. Deze 2 aanvallen waren verspreid over 2 maanden en nu zijn er 2 weken voorbij na de laatste aanval. Ik heb ik van mijn huisarts een voorschrift gekregen voor medicatie tegen epilepsie. Depakine of Keppra.
Nu waren er 2 dingen die ik mezelf afvroeg:
Zou het mogelijk zijn dat de epilepsie is veroorzaakt door drugsgebruik? Om te beginnen rook ik, wat geen drugs is maar denk dat het toch handig is om erbij te zeggen. Ik gebruikte normaal zo'n 2 keer per week benzo's, blowde dagelijks en nam ook bijna wekelijks wel iets van een opiaat. Verder heel af en toe, denk eens in de paar maanden mdma of ritalin.
Het volgende wat ik mij afvroeg is of ik mijn drugsgebruik moet aanpassen als ik deze medicatie ga gebruiken. En zo ja wat kan niet meer en wat zou nog wel kunnen?Misschien zijn hier ook mensen die mij kunnen vertellen welk medicijn ik beter kan gebruiken van deze twee. Ik zou graag wat terug horen.

Alvast bedankt
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Om te beginnen rook ik, wat geen drugs is
Klik om te vergroten...

Er zitten bijna 70 psychoactieve stoffen in sigartetten/shag, als er iets drugs is dan is het dat wel.

Lees gewoon de bijsluiter van deze medicijnen. Ik geef je de link, maar doorlezen moet je zelf maar doen. Kijk vooral naar de wisselwerking met andere stoffen:

https://www.apotheek.nl/medicijnen/valproinezuur?product=depakine#belangrijk-om-te-weten-over-valproïnezuur

https://www.apotheek.nl/medicijnen/...pra#belangrijk-om-te-weten-over-levetiracetam

Verder kan epilepsie wel worden getriggerd door drugsgebruik. Maar primaire oorzaak lijkt me van niet. je moet er wel aanleg voor hebben.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Wij kunnen hier niet een goed antwoord op geven omdat onze medische kennis natuurlijk beperkt is maar nog veel belangrijker is dat wij jou persoonlijke situatie niet goed kennen.

Dit zijn nou bij voorkeur vragen om met je arts te bespreken. En die linkjes van achtzes zijn een goede start om jezelf vast in te lezen voor dat gesprek met je arts maar niet afdoende.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik gebruikte normaal zo'n 2 keer per week benzo's
Klik om te vergroten...

Voila, de meest waarschijnlijke oorzaak voor epileptische aanvallen, al kennen we je context niet natuurlijk. Maar benzo ontwenning staat wel berucht om het veroorzaken van epileptische aanvallen, ook onder mensen die deze nog nooit ervaren hebben.

Het dodelijk aspect van benzo ontwenning ligt hem voornamelijk in het risico op epilepsie. De 'zaps' van benzo ontwenning staan mij ook wel bij en ik beschouw mijzelf niet als epilepsie gevoelig.

Laatst had kind van een kennis een onverwachte vrij heftige epileptische aanval waarvan wordt vermoed dat de oorzaak biologisch ligt. Ambulance langs gekomen, Midazolam (benzo) injectie, vervolgens hebben ze er extra langzaam over gedaan (2 maanden?) om benzo gebruik weer af te bouwen omdat ontwenning de kans op epilepsie weer zou verhogen. Ruim half jaar later lijkt alles gelukkig weer goed te gaan maar ter illustratie van een concreet voorbeeld.

Kun je ook wel terug vinden in de bijsluiter mocht je die hebben.

Maar ik gok dat de andere drugs je ook niet zullen helpen.
L
LilWop17Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Jmths zei:
Voila, de meest waarschijnlijke oorzaak voor epileptische aanvallen, al kennen we je context niet natuurlijk. Maar benzo ontwenning staat wel berucht om het veroorzaken van epileptische aanvallen, ook onder mensen die deze nog nooit ervaren hebben.

Het dodelijk aspect van benzo ontwenning ligt hem voornamelijk in het risico op epilepsie. De 'zaps' van benzo ontwenning staan mij ook wel bij en ik beschouw mijzelf niet als epilepsie gevoelig.

Laatst had kind van een kennis een onverwachte vrij heftige epileptische aanval waarvan wordt vermoed dat de oorzaak biologisch ligt. Ambulance langs gekomen, Midazolam (benzo) injectie, vervolgens hebben ze er extra langzaam over gedaan (2 maanden?) om benzo gebruik weer af te bouwen omdat ontwenning de kans op epilepsie weer zou verhogen. Ruim half jaar later lijkt alles gelukkig weer goed te gaan maar ter illustratie van een concreet voorbeeld.

Kun je ook wel terug vinden in de bijsluiter mocht je die hebben.

Maar ik gok dat de andere drugs je ook niet zullen helpen.
Klik om te vergroten...


Dus als ik recreatief benzo's gebruik, ongeveer 2 keer per week. Krijg ik dan ontwenningsverschijnselen terwijl deze week niet anders was dan andere weken? Het was niet dat ik die dag al een week niks had genomen ofzo. Die eerste aanval was op een vrijdag waarbij ik die dinsdag nog diazepam had gebruikt?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."