Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsElke week XTC gebruik

Elke week XTC gebruik

5 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
m
marcvanranstLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo allemaal, ik gebruik nu sinds een 6-tal jaar XTC. De afgelopen jaren werd dit steeds meer en meer en sinds de Corona crisis zo goed als wekelijks. Ik kan nu dus wel zeggen dat ik al meer dan een half jaar wekelijks XTC gebruik, met af en toe eens een weekend tussen. Ik merk zeker dat de effecten minder worden, maar voel er uiteraard wel nog iets van. Op een avond neem ik nu gemiddeld 2 a 3 pillen, soms iets meer maar zeker geen 5. Ik besef zeker dat wekelijks gebruik niet goed is, maar het blijft natuurlijk wel leuk om te doen. Binnenkort zou ik wel eens een lange pauze willen inlassen, maar hoe lang moet deze best zijn? Ik heb al eens gelezen 6 maanden, maar dat vind ik eerlijk gezegd best lang. Zijn er in die tijd andere drugs die ik als "vervanger" kan gebruiken? Op weekdagen heb ik daar echt geen nood aan, maar in het weekend ben ik graag eens niet nuchter. Alcohol is zeker een optie, maar daar ben ik gewoon te snel veel te wazig van, weet ik niet wat ik doe en herinner ik me de volgende dag niks. En stel je voor dat ik 6 maanden geen XTC gebruik, is mijn serotine dan wel hersteld of komt dit nooit meer goed?
w
witte270Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Hallo en wauw, elke week is echt echt echt veel en veel te veel. Je zal dit nog wel een aantal keer horen als reactie op je bericht dus wil er niet te veel over doorgaan.

Overigens wat je zegt over of het nooit meer goed komt denk ik wel dat je een klein beetje daar rekening mee moet houden. Er zijn een hoop verhalen van mensen die veelvuldig xtc gebruiken net als jij en daardoor een permanente tolerantie voor xtc opbouwen. Hierdoor heb je het wellicht een beetje voor jezelf verpest. Ik zou dan ook absoluut aanraden om een pauze te nemen.

Verder heb je het ook over 2 of 3 pillen en geen 5, als je niet weet hoeveel mg mdma Erin zit heeft dit totaal geen waarde dit te benoemen. Het is belangrijk te weten hoeveel mg erin zit zodat je niet overdoseert.

Wat betreft andere drugs zou ik even gewoon helemaal sober worden de komende tijd. Je brein is nog net niet gefrituurd van deze hoeveelheden. Je receptoren zijn behoorlijk van slag waarschijnlijk. Ik weet natuurlijk niet hoe je je elke week voelt maar kan me voorstellen dat je nu stopt je je een stuk beter gaat voelen.

Voor nu zou ik echt rustig aan gaan doen, dit kan best een hele negatieve uiting gaan hebben op je gezondheid namelijk. Je kan op de lange termijn je erg depressief gaan voelen en schade aanrichten die niet herstelbaar is.

Nog een tip: kijk even in het handboek xtc/mdma ban drugs forum zelf.

Handboek - MDMA/XTC: handleiding

Op het forum worden regelmatig vragen gesteld door mensen die kennis willen maken met deze drug. Naast de topics met focus op slechts de risico's van MDMA en de topic met veel achtergrondinformatie, miste ik toch een algemene handleiding (voor beginners). Daarom heb ik deze zelf maar geschreven...
drugsforum.nl drugsforum.nl
m
marcvanranstLid
01-01-2024, 00:00
#3
witte270 zei:
Hallo en wauw, elke week is echt echt echt veel en veel te veel. Je zal dit nog wel een aantal keer horen als reactie op je bericht dus wil er niet te veel over doorgaan.

Overigens wat je zegt over of het nooit meer goed komt denk ik wel dat je een klein beetje daar rekening mee moet houden. Er zijn een hoop verhalen van mensen die veelvuldig xtc gebruiken net als jij en daardoor een permanente tolerantie voor xtc opbouwen. Hierdoor heb je het wellicht een beetje voor jezelf verpest. Ik zou dan ook absoluut aanraden om een pauze te nemen.

Verder heb je het ook over 2 of 3 pillen en geen 5, als je niet weet hoeveel mg mdma Erin zit heeft dit totaal geen waarde dit te benoemen. Het is belangrijk te weten hoeveel mg erin zit zodat je niet overdoseert.

Wat betreft andere drugs zou ik even gewoon helemaal sober worden de komende tijd. Je brein is nog net niet gefrituurd van deze hoeveelheden. Je receptoren zijn behoorlijk van slag waarschijnlijk. Ik weet natuurlijk niet hoe je je elke week voelt maar kan me voorstellen dat je nu stopt je je een stuk beter gaat voelen.

Voor nu zou ik echt rustig aan gaan doen, dit kan best een hele negatieve uiting gaan hebben op je gezondheid namelijk. Je kan op de lange termijn je erg depressief gaan voelen en schade aanrichten die niet herstelbaar is.

Nog een tip: kijk even in het handboek xtc/mdma ban drugs forum zelf.

Handboek - MDMA/XTC: handleiding

Op het forum worden regelmatig vragen gesteld door mensen die kennis willen maken met deze drug. Naast de topics met focus op slechts de risico's van MDMA en de topic met veel achtergrondinformatie, miste ik toch een algemene handleiding (voor beginners). Daarom heb ik deze zelf maar geschreven...
drugsforum.nl drugsforum.nl
Klik om te vergroten...
Bedankt voor je snelle antwoord! Het rare is dat ik me eigenlijk echt wel goed voel doorheen de week en de dag nadien ook niet eens last heb van een dip, gewoon een beetje vermoeid. Maar zoals je zegt, zal dit op lange termijn wel de nodige effecten met zich meebrengen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
De (hersen)schade die volgt op gebruik van MDMA is een beetje controversieel. Uit dieronderzoeken blijkt dat het heel schadelijk kan zijn voor de hersencellen, met name de dendrieten, wat de uiterste vertakkingen zijn van een hersencel. Die gaan kapot doordat neurotransmitters in de synaps worden afgebroken, waardoor er zeer schadelijke stoffen ontstaan die de hersencel beschadigen. Dus het gaat niet alleen om je serotonine die opraakt.
Hoe dit precies in mensen werkt is niet helemaal bekend, omdat je daarvoor een persoon MDMA zou moeten geven en dan zijn/haar brein in plakjes snijden en dat vinden we niet echt ethisch =P

Wel zie je dat bij mensen die vaak/veel MDMA hebben gebruikt er geheugenklachten beginnen te ontstaan. Ook is het mogelijk dat mensen zich wat minder kunnen concentreren. Daarnaast worden er met enige regelmaat psychische klachten geconstateerd zoals HPPD of derealisatie, waarbij vooral HPPD blijvend kan zijn. Dat zijn wel klachten die duiden op schade aan het brein.

Daarnaast is de klacht van geharde gebruikers bekend dat ze op een gegeven moment niet meer echt kunnen genieten van de MDMA. Wanneer dat omslagpunt is, dat is lastig te zeggen. Dat hangt ook af van de ingenomen doseringen en omgevingsfactoren zoals de temperatuur.

Ik denk wel dat je je even moet afvragen waarom je precies elk weekend onder de pannen wil zijn. Wat dat betreft vind ik het ook opvallend dat je zegt dat het vooral sinds corona is dat je elk weekend wat neemt. Het lijkt me dus verstandig om voor jezelf na te gaan waarom je die behoefte hebt en of er misschien ook gezonde manieren zijn om even te ontspannen in het weekend.
P
PoederpretLid
01-01-2024, 00:00
#5
Neo-Shulginist zei:
De (hersen)schade die volgt op gebruik van MDMA is een beetje controversieel. Uit dieronderzoeken blijkt dat het heel schadelijk kan zijn voor de hersencellen, met name de dendrieten, wat de uiterste vertakkingen zijn van een hersencel. Die gaan kapot doordat neurotransmitters in de synaps worden afgebroken, waardoor er zeer schadelijke stoffen ontstaan die de hersencel beschadigen. Dus het gaat niet alleen om je serotonine die opraakt.
Hoe dit precies in mensen werkt is niet helemaal bekend, omdat je daarvoor een persoon MDMA zou moeten geven en dan zijn/haar brein in plakjes snijden en dat vinden we niet echt ethisch =P

Wel zie je dat bij mensen die vaak/veel MDMA hebben gebruikt er geheugenklachten beginnen te ontstaan. Ook is het mogelijk dat mensen zich wat minder kunnen concentreren. Daarnaast worden er met enige regelmaat psychische klachten geconstateerd zoals HPPD of derealisatie, waarbij vooral HPPD blijvend kan zijn. Dat zijn wel klachten die duiden op schade aan het brein.

Daarnaast is de klacht van geharde gebruikers bekend dat ze op een gegeven moment niet meer echt kunnen genieten van de MDMA. Wanneer dat omslagpunt is, dat is lastig te zeggen. Dat hangt ook af van de ingenomen doseringen en omgevingsfactoren zoals de temperatuur.

Ik denk wel dat je je even moet afvragen waarom je precies elk weekend onder de pannen wil zijn. Wat dat betreft vind ik het ook opvallend dat je zegt dat het vooral sinds corona is dat je elk weekend wat neemt. Het lijkt me dus verstandig om voor jezelf na te gaan waarom je die behoefte hebt en of er misschien ook gezonde manieren zijn om even te ontspannen in het weekend.
Klik om te vergroten...
HPPD en derealisatie zijn alleen niet te wijten aan hersenschade maar eerder door een disbalans van neurotransmitters in de hersenen. Serotonine heeft bijvoorbeeld ook invloed op waarneming, als je te vaak xtc gebruikt kan je waarneming verstoord raken wat dus resulteert in HPPD. Is overigens in de meeste gevallen gelukkig niet blijvend en zou uiteindelijk weg kunnen gaan zolang je maar geen serotoninevreters meer neemt...
G
Green DudeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Hallo viroloog van België!

Wow, elke week xtc... Zou zalig zijn mocht het kunnen, maar ik vrees dat je het zoals witte zegt, het een beetje verpest hebt. 3 maanden tussen gebruik vind ik zelf een must en liefst nog wat langer. Op de vraag van hoelang je pauze moet zijn zou ik zeggen zo lang mogelijk, 6 maanden zal de gedane schade niet inhalen vrees ik. Vind het vreemd dat je nog geen mentale klachten of depressieve gevoelens hebt maar deze zullen misschien nog opkomen bij het houden van een lange pauze. Voor de rest zou ik geen vervangers opzoeken van xtc, aangezien deze ook op de serotonine receptoren zullen inwerken. Ik denk dat je brein eerder snakt naar wat rust op dit moment en het is dus beter om even geen drugs te gebruiken.

Ik wens je veel succes met je pauze, hoelang die ook mag zijn en ik hoop dat de magie mag wederkeren bij een eventueel volgende keer.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."