Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMedicatie en supplementeren

Medicatie en supplementeren

16 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
M
Mr. PepketLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hee ik had een vraagje waar ik al paar dagen mee worstel.

Dagelijks neem ik zn 50+ mg amitriptyline in de avond om beter van te slapen. Deze heeft een vrij lange halfwaardetijd.
In de ochtend neem ik graag een 500mg capsule St. Janskruid (hypericine). Dit natuurlijke anti depressivum speelt ook in op de serotonine spiegel net als mijn amitriptyline. Ook St. Janskruid heeft een behoorlijke halfwaardetijd (+-24uur).
Als ik niks vreemds merk, op heel misschien iets opvallender kloppende hartslag die ik niet beschouw als hartkloppingen.. (die overigens ook medeveroorzaakt wordt door Ritalin die ik ook slik)
Kan ik er dan vanuit gaan dat dit alles geen kwaad kan?

PS: mijn melatonine is op, en pak dus laatste paar daagjes de voorloper hiervan L-Tryptofaan (jaja, wéér een sero-influencer..)

Het zal wss niet heel gezond zijn voor een lifetime, die trypto gaat weer de kast in wanneer de nieuwe melatonine er is.


Mijn brandende vraag is: Kan ik wél nog dagelijk het St. Janskruid nemen terwijl ik 's avonds telkens die amitriptyline slik? Ik vraag het liever hier dan bij mijn huisarts. Die zal zeggen, nee niet doen omdat hij twijfelt zonder echt te weten waarover hij oordeelt.. dat is dus de reden dat ik om jullie expertise vraag, heb ik meer vertrouwen in nmlk..

Alvast bedankt ik kijk uit naar jullie mening!
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#2
Oooh god, dat was niet zo'n best idee. Waarom heb je besloten st janskruid te nemen, heb je überhaupt enig idee wat het überhaupt doet? Of wellicht zelf eventjes een blik geworpen op de Wikipedia-pagina van st. Janskruid?

Combining both St John's wort and antidepressants could lead to increased serotonin levels causing serotonin syndrome.[31]
[31] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2782080/
Klik om te vergroten...

Nee, dat dacht ik al. Je dokter of apotheker had je ook direct kunnen vertellen dat die combinatie het serotoninesyndroom veroorzaakt, als je hier niet mee stopt zal je er waarschijnlijk aan overleiden.
Ik kan niet goed inschatten hoe vergevorderd je situatie nu is, maar als als je serieuze symptomen van serotoninevergiftiging begint te vertonen zou ik een dokter opzoeken.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Serotonin_syndrome

Symptoms include high body temperature, agitation, increased reflexes, tremor, sweating, dilated pupils, and diarrhea.[1][2] Body temperature can increase to greater than 41.1 °C (106.0 °F).[2] Complications may include seizures and extensive muscle breakdown
Klik om te vergroten...


Overigens, wellicht moet je die tryptofaan/5htp/melatonine-shit even laten liggen totdat je weer wat beter te pas bent.



(En vergeet niet aan je docter te vertellen dat je dit genomen hebt, dat zou best belangrijk kunnen zijn, ik ben niet zijn vervanger. :wink:)
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#3
St Janskruid mag inderdaad niet gecombineerd worden met andere stoffen die eveneens invloed hebben op serotonine.

Je aanname dat je huisarts onkundig is vind ik trouwens hoogst opmerkelijk.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#4
acht.zes zei:
Je aanname dat je huisarts onkundig is vind ik trouwens hoogst opmerkelijk
Klik om te vergroten...

Idd.
M
Mr. PepketLid
01-01-2024, 00:00
#5
Hmm ja na gisteren wat gelezen te hebben wel een beetje geschrokken als ik eerlijk ben idd. Diarree, meer zweten dan normaal en onrustigheid speelden wel een beetje op idd. Nu is dat gezakt. Ik zal voor de zekerheid mijn huisarts even bellen, ben wel beetje naief geweest. Bedankt voor de reacties!
M
Mr. PepketLid
01-01-2024, 00:00
#6
Maar ff voor de goede orde.. voel me nu gewoon super normaal behalve moe, wel erg moeilijk geslapen. Maar dat komt doordat ik maar 1/3 van m'n slaapmedicatie heb durven pakken. Zonder tryptofaan BTW.
Huisarts kan ik zo pas bellen, moet ik me zorgen maken want nogmaals heb geen bijwerkingen of symptomen meer
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik zou me nu geen zorgen meer maken, maar je zat dus wel in een potentieel gevaarlijke situatie.

De juiste volgorde bij combineren is eerst onderzoek doen en dan pas innemen van de stoffen, en dus niet andersom zoals bij jou het geval was. Dat onderzoek kan zijn dat je t hier vraagt, maar met zelf googlen op de verschillende stoffen kom je er meestal ook wel uit.
M
Mr. PepketLid
01-01-2024, 00:00
#8
Zeker waar. Eerlijk gezegd was ik gewoon naïef. Deze klunzige actie heeft me wel laten schrikken. :')

Vind trouwens de benaming syndroom niet echt passend. Serotonine overschot zou meer op z'n plaats zijn.
M
Mr. PepketLid
01-01-2024, 00:00
#9
Heel erg bedankt nogmaals voor jullie advies!
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Je hoeft je niet direct zorgen meer te maken, maar zou voor de zekerheid toch de huisarts bellen en vertellen wat je allemaal genomen hebt. Better safe than sorry.
M
Mr. PepketLid
01-01-2024, 00:00
#11
Vanavond kan ik me absoluut niet nog een slechte nachtrust permitteren. Wat denken jullie van het rustig herpakken van mijn vaste door huisarts voorgeschreven slaapmedicatie: melatonine en amitriptyline?
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik denk dat wij geen dokters zijn, en dat wij geen idee hebben hoe jouw situatie in elkaar zit.

Kun je geen huisartsenpraktijk opbellen voor de zekerheid?
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik heb in het AMC gewerkt en een studie medicijnen duurt best lang 7 jaar. Maar daar volgen nog vele studies op om hun te specialiseren voor bepaalde dingen.

Alleen de schoolverlaters zijn meestal huisarts (die in de 7 jaar ook gewoon drugs met ons zaten te nemen en de studie niet heel serieus namen) dus huisartsen zijn niet altijd een goede bron van informatie. En als een huisarts zoals jou maar wat roept zou ik meteen een andere zoeken!
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik lul maar wat zei:
Ik heb in het AMC gewerkt en een studie medicijnen duurt best lang 7 jaar. Maar daar volgen nog vele studies op om hun te specialiseren voor bepaalde dingen.

Alleen de schoolverlaters zijn meestal huisarts (die in de 7 jaar ook gewoon drugs met ons zaten te nemen en de studie niet heel serieus namen) dus huisartsen zijn niet altijd een goede bron van informatie. En als een huisarts zoals jou maar wat roept zou ik meteen een andere zoeken!
Klik om te vergroten...

Dat huisarts geen volwaardige medische discipline zou zijn is een hardnekkige fabel en totale bullshit. Huisartsen zijn over het algemeen een prima bron van informatie.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#15
Roze olifant zei:
Dat huisarts geen volwaardige medische discipline zou zijn is een hardnekkige fabel en totale bullshit. Huisartsen zijn over het algemeen een prima bron van informatie
Klik om te vergroten...

Verschillende verhalen meegemaakt mijn zus had baarmoeder kanker. De huisarts scheepte haar af als 'zeikert' omdat ze elke keer langs kwam ... is ze zelf naar het ziekenhuis gegaan en wat bleek.. Ja idd. En mijn beste vriendin vorig jaar PRECIES het zelfde verhaal. Ik had huid problemen hebben zij mij de verkeerde hormonen zalf gegeven. Kan nu nooit meer met mijn blote armen in de zon. Heb nog 10 verhalen voor je maar laat het hierbij. Ik gebruik alleen nog maar huisartsenpost van het AMC en vraag meestal om een second opinion. Huisartsen zijn mensen die het minst weten, dit verzin ik niet mijn famillie werkt in het ziekenhuis en ik heb daar ook gewerkt jaren lang
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik lul maar wat zei:
Verschillende verhalen meegemaakt mijn zus had baarmoeder kanker. De huisarts scheepte haar af als 'zeikert' omdat ze elke keer langs kwam ... is ze zelf naar het ziekenhuis gegaan en wat bleek.. Ja idd. En mijn beste vriendin vorig jaar PRECIES het zelfde verhaal. Ik had huid problemen hebben zij mij de verkeerde hormonen zalf gegeven. Kan nu nooit meer met mijn blote armen in de zon. Heb nog 10 verhalen voor je maar laat het hierbij. Ik gebruik alleen nog maar huisartsenpost van het AMC en vraag meestal om een second opinion. Huisartsen zijn mensen die het minst weten, dit verzin ik niet mijn famillie werkt in het ziekenhuis en ik heb daar ook gewerkt jaren lang
Klik om te vergroten...

Ah ja, dus omdat jij en je zus een aantal slechte ervaringen met huisartsen hebben deugt de hele discipline maar niet. Logisch. Vervelend natuurlijk dat jullie die slechte ervaringen hebben en een second opinion is altijd je goed recht en ook verstandig, want iedere arts kan fouten maken en je hebt er vast ook wel een paar rotte appels tussen, maar het zegt niets over het beroep ansich.

Dat jij of je familie in het ziekenhuis werkt zegt mij niet zoveel, ik werk zelf frequent samen met zowel specialisten in ziekenhuizen als met huisartsen en beide beroepsgroepen zijn noodzakelijk op hun eigen manier en doen hun werk doorgaans in het beste belang van de patiënt.
M
Mr. PepketLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mijn huisarts bood me amitriptyline aan waarna ik direct vroeg of het verslavend was. Nee. Na het nog driemaal nadrukkelijk te vragen nog steeds hetzelfde antwoord. Na 2 jaar kom ik weer langs en ik zeg: ik denk dat ik er afhankelijk van ben geworden. Oh dat kan zeker, in sommige gevallen is het psychisch verslavend. Kwaliteitshuisarts hoor.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."