Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBezit strafbaar?

Bezit strafbaar?

5 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#1
Volgens mij staan die medicijnen niet op de opiumlijst dus is het niet illegaal.
Correct me if i’m wrong anyone.
F
F.E.A.R.Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Is het strafbaar om diazepam en baclofen in bezit te hebben, zonder daarvoor een recept te hebben? Het gaat om geringe aantallen, 3 stuks van ieder.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ze vallen niet onder de opiumwet, maar wel de geneesmiddelen wet. De precieze juridische implicaties daarvan weet ik niet eigenlijk, maar lijkt me dat bezit zonder recept in principe wel strafbaar is maar met minder sterke sancties.

Maar met 3 stuks hoef je je van iets wat de opiumlijst staat al niet echt zorgen te maken, dus zal dat bij middelen van de geneesmiddelen wet al helemaal meevallen.
P
PompenLid
01-01-2024, 00:00
#4
Nee dat is niet strafbaar.
K
KonijntjeLid
01-01-2024, 00:00
#5
De Dunne zei:
Volgens mij staan die medicijnen niet op de opiumlijst dus is het niet illegaal.
Correct me if i’m wrong anyone.
Klik om te vergroten...
Jawel hoor, alle medicijnen staan voor de volledigheid ook allemaal op de Opium lijsten. Deze krijgen wel een unieke behandeling omdat ze onder de geneesmiddelenwet vallen.
L
Lytje poleLid
01-01-2024, 00:00
#6
De Opiumwet bevat twee lijsten. Lijst 1: middelen met een onaanvaardbaar risico, de harddrugs. Lijst 2: de softdrugs en kalmeringsmiddelen. Strafbare feiten zoals productie, inkoop en verkoop van drugs worden zwaarder bestraft indien het gaat om een middel vermeld in lijst 1. Eigen gebruik wordt niet bestraft.

Diazepam staat in ieder geval op lijst 2.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0001941/2018-10-24#BijlageII

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."