Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMethylfenidaat en gewenning

Methylfenidaat en gewenning

4 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
C
ChillaxLid
01-01-2024, 00:00
#1
Toen ik voor het eerst methylfenidaat nam (via de dokter) voelde het heel lekker en euforisch. Ik gebruik maar 1x 10mg per keer, meestal maar 1 a 2 per dag, maar nu na een jaar is dat euforische gevoel niet meer. Ik kan me wel goed concentreren en ga eerder dingen doen die ik normaal uitstel. Nou heb ik hier twee vragen over.

1.Kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat dat euforische gevoel niet meer komt maar de rest wel? Wat maakt dat euforische gevoel?

2. Het heeft invloed op de heropname van dopamine. Is het dan zo dat wanneer je de gewenning van methylfenidaat hebt, andere drugs die invloed hebben op dopamine zoals MDMA (naast serotonine) ook minder goed werkt, dus kruistolerantie ?
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik gebruik iets meer dan een half jaar 3x10mg per dag. De subtiele euforie ken ik, al was het in het begin consistenter aanwezig.

Ondanks dat dopamineheropnameremmers (leuk scrabblewoord) niet tolerantie veroorzaken zoals benzo's en opioïden kan je wel psychologische tolerantie opbouwen. Die extra dopamine wordt het nieuwe normaal.
Althans, zo zegt mijn zielenknijper. Hij raadde aan eens een keer een hele week te stoppen.

Ik heb wel eens een dag overgeslagen en ik voelde wel iets minder "capabel" maar psychisch was het goed te doen. Nu komt het niet handig uit maar ik wil het wel eens de aangeraden week doen.

IANAD, maar methylfenidaat is in mijn ogen geen gevaarlijk middel om zo te stoppen, het ergste is waarschijnlijk de rebound als je al een dose hebt gehad en opeens de toevoer afknijpt.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#3
Chillax zei:
Toen ik voor het eerst methylfenidaat nam (via de dokter) voelde het heel lekker en euforisch. Ik gebruik maar 1x 10mg per keer, meestal maar 1 a 2 per dag, maar nu na een jaar is dat euforische gevoel niet meer.
Klik om te vergroten...

Is dat de reden dat je methylfenidaat slikt, de euforie? Want volgens mij is dat niet waar het voor bedoeld is. Ik weet wat je bedoelt want ik heb het ook een aantal jaren geslikt, voor mijn ADD, en die euforie ken ik zeker. Ik ben er mee gestopt omdat de tolerantie te hoog was en omdat mijn creativiteit verdwenen was. Ik werd een robot die deed wat hem werd gevraagd, maar zonder enig creatief inzicht. Omdat ik piano speel is dat echt funest.

Chillax zei:
Het heeft invloed op de heropname van dopamine. Is het dan zo dat wanneer je de gewenning van methylfenidaat hebt, andere drugs die invloed hebben op dopamine zoals MDMA (naast serotonine) ook minder goed werkt, dus kruistolerantie ?
Klik om te vergroten...

Er zou inderdaad een lichte kruistolerantie moeten zijn. Ik denk alleen wel dat het een stuk complexer ligt. De ene dopamine heropname remmer is de andere niet, en daarbij werkt methylfenidaat niet alleen in op dopamine maar bijvoorbeeld ook op noradrenaline.
C
ChillaxLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dirkjan zei:
Is dat de reden dat je methylfenidaat slikt, de euforie?
Klik om te vergroten...

Nee, maar vond het wel een lekker gevoel uiteraard dus mocht dat op de een of andere manier blijvend kunnen zijn dan zou dat prettig zijn :)

Ik ben nog steeds druk aan het lezen over dit onderwerp maar het is vrij ingewikkelde materie. Ik lees overal een beetje het verhaal van wat @ATGC ook zei dat een verandering in dopamine niveau er voor zorgt dat dat je nieuwe standaard wordt. Maar met die theorie zou je dus steeds meer methylfenidaat moeten gaan gebruiken om het gewenste effect te krijgen. Weet iemand waarom dit (volgens mij) toch niet zo is? Er zijn mensen die het al tientallen jaren achtereenvolgend gebruiken.
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#5
Volgensmij zit er wel een plafond aan. Niet veel mensen gaan steeds meer mph slikken om van de werking te kunnen genieten.
Het beloont oraal ingenomen gewoon niet genoeg.
Sterker nog, er is in mijn ogen een handel in mph juist omdat mensen minder of niet slikken en de rest verkopen aan medeleerlingen/studenten of dealertje gaan spelen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."