Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRitalin als vervanger voor speed (iemand met ervaring?)

Ritalin als vervanger voor speed (iemand met ervaring?)

7 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
i
internetterLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo iedereen,

Ten eerste kleine disclaimer dat ik weet dat Ritalin een medicijn is en je het niet recreatief hoort te gebruiken, maar er zijn veel dingen die je niet zou horen te gebruiken :wink:

Bij mij is de diagnose ADD gesteld en daardoor heb ik dus vrij toegang tot Ritalin. Ik ben hier zeer voorzichtig mee omdat ik zeer snel een tolerantie opbouw. Ik neem doorheen het semester enkele keren 20mg (1 keer per 2 weken) om al mijn lessen samen te vatten en dan voor mijn examens dagelijks 20mg voor twee weken. Ik ben wel al op het punt waarbij ik 0 euphorie ervaar bij 20mg die er vroeger absoluut wel was, maar nu heb ik enkel de focus wat eigenlijk het enige is wat ik nodig heb voor te studeren.

Ik heb nog nooit speed gebruikt maar ben ook van plan om er van af te blijven door de simpele reden dat ik drugs die heftig en ongecontroleerd op je dopaminesysteem werken (speed, coke, meth) niet vertrouw ivm persoonlijke neiging tot verslaving. Ritalin werkt natuurlijk ook op je dopaminesysteem maar het is verlengde afgifte (wat natuurlijk niet betekent dat het "beter" of "gezonder" is haha, dat weet ik :wink:! ), waardoor ik eraan dacht om dit op mijn volgend groot feestje te gebruiken ipv speed. Ik word persoonlijk zeer sociaal en van Rita en voel me ook veel meer verbonden, waardoor ik het graag eens op een feest wil gebruiken ter experiment.

Ik vroeg me af of iemand al ervaring had met Rita in een recreatieve setting, en hoeveel ze dan nemen. Ik heb ook toegang tot Concerta (8-12u afgifte), en misschien is dit beter? Ik weet dat de comedown verschrikkelijk is van deze middelen maar hier stel ik me dan ook op in (ik wil eigenlijk gewoon eens iets anders proberen dan MDMA of 2C-B: een pure dopamine rush).

Als jullie me het echt sterk zouden afraden dan zal ik het natuurlijk niet doen, ik heb uiteraard hier geen ervaring mee en het lijkt me verstandig om advies dat hier wordt gegeven toch goed in te nemen.

Bedankt!
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#2
internetter zei:
ik weet dat Ritalin een medicijn
Klik om te vergroten...
Is gewoon een drug hoor, iets minder misbruik potentieel dan Amfetamine wel voornamelijk in verband met bijwerkingen. :tongueout:
internetter zei:
maar het is verlengde afgifte
Klik om te vergroten...
Vertraagde afgifte ofwel Concerta bedoel je? Soms wordt het verhaal verkocht dat Methylfenidaat (Ritalin) enkel een dopamine heropname remmer is (in de prefrontale cortex) waar Amfetamine eveneens een releaser is maar ik vind dit verhaal overwegend een broodje aap. Het is niet zozeer dat de effecten van Methylfenidaat (Ritalin) zwakker worden naarmate je hoger doseert maar de fysieke bijwerkingen stapelen relatief wel een stuk sneller op dan bij Amfetamine gebruik. Het voornaamste probleem met Amfetamine gebruik is dan ook misbruikpotentieel, los van dat zou het beter kunnen helpen bij ADHD (subtype 1 / AI) en moeite met concentreren. Misbruikpotentieel wordt echter door de meeste mensen nog wel eens onderschat.
internetter zei:
Concerta (8-12u afgifte), en misschien is dit beter?
Klik om te vergroten...
Vertraagde afgifte Methylfenidaat werkt dus 3x zo lang door (zo'n 12 uur totaal) en zal de slaap wel belemmeren. Het is meer geschikt om 's ochtends in te nemen en dan overdag voor het studeren.

Er wordt gezegd dat Methylfenidaat (Ritalin) in combinatie met alcohol voor ongeveer 8% wordt omgezet naar Ethylfenidaat in het lichaam. Ook kan alcohol de fysieke bijwerkingen van Methylfenidaat (Ritalin) iets doen afnemen vanwege zijn interactie met de GABA receptoren.
Z
ZinnentuimelLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik heb geen ervaring met recreatief gebruik van ritalin, maar wel met dexamfetamine op feestjes. Ik vind dat een erg plezierige drug, omdat je er net iets vrolijker en socialer van word. Ook krijg ik er voldoende energie van om een heel feest vol te houden, maar het voelt allemaal een stuk minder geforceerd als speed. Ik vind het dan lekker om Ik heb overigens geen AD(H)D.

Vrienden van me gebruiken ook wel eens ritalin op feestjes. Zij nemen dan een pilletje of 4, maar ik heb geen idee hoeveel mg dit dan is. Zelf neem ik op een feestje 4 tot 8 pilletjes van 2,5mg. Dexamfetamine geeft overigens een net wat sterker effect dan ritalin, heb ik begrepen. Moet ook wel zeggen dat ik na 8 van die pilletjes een rush ervaar die me zeer sterk doet denken aan speed, maar het voelt zowel mentaal als lichamelijk iets zuiverder.
i
internetterLid
01-01-2024, 00:00
#4
Jmths zei:
Is gewoon een drug hoor, iets minder misbruik potentieel dan Amfetamine wel voornamelijk in verband met bijwerkingen. :tongueout:

Vertraagde afgifte ofwel Concerta bedoel je? Soms wordt het verhaal verkocht dat Methylfenidaat (Ritalin) enkel een dopamine heropname remmer is (in de prefrontale cortex) waar Amfetamine eveneens een releaser is maar ik vind dit verhaal overwegend een broodje aap. Het is niet zozeer dat de effecten van Methylfenidaat (Ritalin) zwakker worden naarmate je hoger doseert maar de fysieke bijwerkingen stapelen relatief wel een stuk sneller op dan bij Amfetamine gebruik. Het voornaamste probleem met Amfetamine gebruik is dan ook misbruikpotentieel, los van dat zou het beter kunnen helpen bij ADHD (subtype 1 / AI) en moeite met concentreren. Misbruikpotentieel wordt echter door de meeste mensen nog wel eens onderschat.

Vertraagde afgifte Methylfenidaat werkt dus 3x zo lang door (zo'n 12 uur totaal) en zal de slaap wel belemmeren. Het is meer geschikt om 's ochtends in te nemen en dan overdag voor het studeren.

Er wordt gezegd dat Methylfenidaat (Ritalin) in combinatie met alcohol voor ongeveer 8% wordt omgezet naar Ethylfenidaat in het lichaam. Ook kan alcohol de fysieke bijwerkingen van Methylfenidaat (Ritalin) iets doen afnemen vanwege zijn interactie met de GABA receptoren.
Klik om te vergroten...
Als ik het goed begrijp is methylfenidaat in essentie een inferieure versie aan amfetamines? Dit door sterkere bijwerkingen en een mogelijk zwakkere rush?

Weet je toevallig hoe het zit met de mentale comedown na gebruik van een hoge dosis methylfenidaat? Zou dit juist intenser wezen dan amfetamines, of min of meer gelijk? Ik zou waarschijnlijk dan zo'n 60-80mg rilatine doseren. Ik heb een naar mijn mening goede gezondheid en sterk hart dus maak me niet te veel zorgen om fysieke bijwerkingen, alhoewel deze zeker niet te verwaarlozen zijn.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#5
internetter zei:
Als ik het goed begrijp is methylfenidaat in essentie een inferieure versie aan amfetamines? Dit door sterkere bijwerkingen en een mogelijk zwakkere rush?
Klik om te vergroten...
Gehandicapt gemaakte Amfetamine is wat ik het wel eens noem. Er is een piperidine ring aan de staart geplakt waardoor Methylfenidaat (Ritalin) meer afwijkt van de lichaamseigen Phenylethylamine basisstructuur. De molecuulstructuur, werking en effecten lijken in ieder geval erg op die van Amfetamine.
internetter zei:
Ik zou waarschijnlijk dan zo'n 60-80mg rilatine doseren.
Klik om te vergroten...
Persoonlijk zou ik de 60mg Methylfenidaat (Ritalin) niet voorbij gaan, maar misschien kunnen jullie jonge goden meer hebben.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik heb geen ervaring met dergelijke dosissen methylfenidaat, alleen dosissen tot 30 mg - vind het meer een functioneel middel, al kun je er wel wat socialer van worden. Mij lijkt (dex)amfetamine prettiger voor het doel waar je het voor wil gebruiken. De werking van methylfenidaat is flink korter, ik vind het zelf ook veel fysieker - en gezien het bijwerkingenprofiel wordt dat door velen zo ervaren - mentaal subtieler dan amfetamine en fysiek juist minder subtiel, als het ware. Lijkt mij niet zo prettig om op te dansen.

Maar ik snap ook wel weer waarom je (dex)amfetamine wil mijden, als je verslavingsgevoelig bent is dat wellicht ook een goed idee. Ik weet alleen niet of recreatief hoge dosissen methylfenidaat gaan nemen dan een betere optie is. Voor je het weet zit je daar ook 'aan vast' voor feestjes en dan is deze medicatie (+ misbruik ervan) wel erg makkelijk toegankelijk.
G
Guapo TemudginLid
01-01-2024, 00:00
#7
Als ik mocht kiezen dan ritalin graag, speed is altijd zwaar bevuild zelfs na het wassen :P
Alleen jammer dat je er veel van nodig bent.
Ohja en denk jij er maar niet aan, als je een beetje wil spacen ben je zo door je pakje heen.
Voor jou is het medicatie voor anderen zijn het drugs.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik vind methylfenidaat echt 3 keer niks, speed daarentegen... (ik ben overigens hardcore ADD-er)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."