Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRecreatief gebruik Ritalin: wat is een hoge dosis?

Recreatief gebruik Ritalin: wat is een hoge dosis?

6 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Een betere dosering voor studeren en adhd zou 10-20mg zijn en voor recreatief 20-60+.
Je hebt echt niet meer dan 20mg nodig voor het studeren veel meer dan 20mg zal je alles laten doen behalve goed studeren (tenzij je in de 11% BOA groep zit dan mag je best wat meer gebruiken)
i
internetterLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik heb eerder al een topic gepost over Ritalin, maar vroeg me nu af wat jullie een lage - gemiddelde - hoge dosis zouden beschouwen voor recreatief gebruik?

Is dit zo'n beetje nauwkeurig volgens jullie? (deze dosissen zijn voor enkele inname instant release methylphenidaat)
Laag (therapeutisch/behandeling AD(H)D) : 10-20mg
Gemiddeld (studeerboost) : 20-40mg
Hoog (uitgaan, recreationeel) : 40-60mg

Op welk punt moet je je zorgen beginnen maken over tolerantie? Ik ervaar bijvoorbeeld geen euforie meer van 20-30mg dosissen wat ik vroeger wel had. Nu heb ik rond de 40-50mg nodig om een beetje te beginnen spacen. Zou ik best een paar maanden stoppen of me aan lage dosissen houden? Ik merk wel dat mijn tolerantie voor de helft terug reset na een periode van 2 maanden. Is het onredelijk of gevaarlijk om voor dosissen boven de 80-100mg te gaan?
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#3
20-40mg om te studeren is al snel veel teveel lol.
Bij 30+mg sta ik al snel strak genoeg om van her naar der te springen 100 dingen doen en uiteraard maar voor de helft lol.
Ik persoonlijk pak altijd 30mg sublingual voor recreatief gebruik en vind dit MEER dan genoeg.

OT: Ritalin bevat talk en het snuiven hiervan zou mogelijk kunnen lijden tot pulmonary talcosis.
Snuif geen pillen maar vooral geen ritalin.
Sublingual bied dezelfde voordelen als snuiven kwa BOA maar met een aannemelijk lager risico voor talcosis.
Oraal is een kut ROA voor methylphenidate tbh 11-51% lmao.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#4
@internetter
Je zou je zorgen moeten maken over tolerantie bij dagelijks gebruik zoals je merkt.

Of dat je dan even een tijd op het rempedaal wil trappen of juist nog harder wil gaan scheuren is een overweging die je geheel zelf moet maken, dat moet je niet anderen voor je laten willen bepalen.

Zelf zorg ik er voor dat ik niet eens in dat tolerantie gedoe verzeild raak, ik trap dus al meerdere keren op de rem voor er uberhaupt tolerantie bereikt is. Maar dat is dus gewoon hoe ik het doe.

edit;
Als je het hebt over waar de grens ligt bij recreatief gebruik/misbruik zal je naast de hoogte van de dosering ook moeten kijken naar frequentie van het gebruik.

EN als je dermate snel tolerantie opbouwt zoals jij dat doet dan is er van recreatief gebruik al geen sprake meer in mijn optiek.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#5
internetter zei:
Is dit zo'n beetje nauwkeurig volgens jullie? (deze dosissen zijn voor enkele inname instant release methylphenidaat)
Laag (therapeutisch/behandeling AD(H)D) : 10-20mg
Gemiddeld (studeerboost) : 20-40mg
Hoog (uitgaan, recreationeel) : 40-60mg
Klik om te vergroten...
Laag: 10mg
Gemiddeld: 15mg
Hoog: 25mg+

internetter zei:
Is het onredelijk of gevaarlijk om voor dosissen boven de 80-100mg te gaan?
Klik om te vergroten...
Voorbij de 60mg Methylfenidaat wegen voor mij in ieder geval de prettige effecten niet meer op tegen de bijwerkingen.
V
VaagLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik heb zelf adhd en werd vroeger van mijn ouders verplicht deze (rommel) middelen te nemen en ik heb hier nooit een goed gevoel bij gehad voelde mezelf vele beter zonder die middelen ik snap dan ook niet echt waarom je dit recreatief zou willen gebruiken

Maar ja dat is mijn ervaring
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#7
@Vaag
echt in en in triest dat er ouders zijn die hun kinderen verplichten dit soort medicatie te nemen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."