Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums(Per ongeluk) stoppen met Wellbutrin: afkick, ervaringen?

(Per ongeluk) stoppen met Wellbutrin: afkick, ervaringen?

6 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ola lieve lekkere drugsforummertjes! 💕

Allereerst: ja zeker, dit is een vraag voor een arts, en deze vraag ligt dan ook al bij mijn psych. Maar ik wacht al dagen op antwoord. Normaal reageert ze snel, nu niet, zal wel van een verdiende vakantie aan het genieten zijn. Ik ga in afwachting op de respons maar alvast eens hier peilen, geen idee of ik antwoord krijg, het valt te proberen.

Jullie favoriete mod, ik dus (jaaa, illusie, ik weet, de andere modjes zijn schatjes en veeel leuker ❤️ maar hey, een olifant mag dromen :blush:) heeft een beste periode Wellbutrin, ofwel buproprion gebruikt. Dit is een antidepressivum dat met name op dopamine en noradrenaline werkt. Mijn gebruik van dit middel had te maken met een depressie naar aanleiding van allerlei shitty omstandigheden waarmee ik jullie niet al teveel verder zal proberen te vervelen. Het heeft mij persoonlijk lang goed geholpen, vond het een prettig middel met (na een spicy wen-periode) weinig storende bijwerkingen.

Ik heb zoals ieder levend wezen betere en mindere dagen, maar ik voel me momenteel al langere tijd stabiel en mijn normale zelf. :) Ik heb onlangs wonderwel mijn PhD afgerond (dit was een slopend traject, en los van een reeks tegenslagen op het werk ben ik ooggetuige geweest van een schokkende, traumatische gebeurtenis die meer dan verschrikkelijk afliep voor een andere persoon - laat ik het even daarop houden). Het kennelijk veelvoorkomende post-PhD gat waar menigeen me voor waarschuwde is niet gekomen. (Yay.) Ben alleen maar blij dat die shit eindelijk done is, lol. Ik ben inmiddels gestart met een nieuwe baan en hoewel dat onzeker, wennen en zoeken is, voel ik me nog steeds overall prima en steady. Het gaat dus goed met mij durf ik voorzichtig te zeggen. * afkloppennnn *

Dan mijn vraag (damn, to-the-point komen is niet m’n talent): ik was op vakantie de laatste weken en ergens halverwege die weken ben ik met m’n chaotische ADD-hersenpan compleet vergeten de Wellbutrin nog te nemen. Ik ben er basically per ongeluk gewoon ineens mee gestopt. Inmiddels heb ik het al zeker anderhalve week (als het niet langer is) niet gebruikt. Ben op het punt dat ik me afvraag of het dan überhaupt nog wel nut heeft om het weer te gaan nemen. Ik merk namelijk so far geen enkel verschil. Nada. Mijn onzekerheid is of ik niet te vroeg ‘juich’. Ik kon niet zo 123 concreet online vinden hoe lang Wellbutrin indirect doorwerkt in je systeem, als in, hoe veel tijd je receptoren nodig hebben om zich aan te passen e.d. Ik kan me bijna niet voorstellen dat een afkick zo geruisloos en chill zou kunnen gaan 🤷🏻‍♀️ zelfs al gaat het om een relatief milder antidepressivum.

Iemand hier ervaring met ‘afkicken’ van Wellbutrin? Merkten jullie er iets van, hoe heftig was het en hoe lang duurde dat? Ik weet dat het normaal gesproken afgebouwd wordt van 300 mg naar 150 mg alvorens te stoppen (ik gebruik al tijden 300 mg). Ik was sowieso van plan om dit jaar ergens te stoppen. Maar ik wil geen major terugval riskeren, net nu ik net aan een nieuwe job begonnen ben en met andere hectische zaken (verhuizing o.a.) in het vizier.

Benieuwd naar jullie ervaringen en/of kennis. Zou graag weten of ik dom en naïef bezig ben door het moedwillig niet meer te nemen, nu ik me bewust ben geworden van de vele vergeten dagen.

Thanks!

Groetjes RO 🐘💓
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik ben probleemloos gestopt met het gebruik van Wellbutrin van 150 mg naar 0 mg. Gewoon niet meer genomen, nergens last van gehad, geen enkel afkickverschijnsel (i.t.t. andere antidepressiva).

Ook geen tijd nodig gehad om te receptoren te laten herstellen (maar die waren waarschijnlijk allang compleet verneukt door m'n speedmisbruik.🤪)

Als je je er goed bij voelt, lekker laten dan die pillen, komt wel goed!

Fijn dat je je zo goed voelt!
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dank voor je reactie! Geeft hoop. :) Fijn dat jij er ook zo makkelijk mee hebt kunnen stoppen!
L
Lid 103682Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Hier ook voor 8 maanden geslikt. Met dezelfde diagnose en redenen globaal waar jij ook doorheen ging. Ik vergat het 3 dagen in te nemen, kwam daar zelf achter en merkte alleen een hoofdpijn op, maar niets extreems. Het is nog steeds vaag hoe het werkt. Heb veel ervaring met ssri's en durf wel te stellen dat dit medicijn niet in dat rijtje thuishoort.

Het is niet zo dat je na 2 weken ineens een enorme dip krijgt. Heb veel rond kunnen vragen en diegene die het hadden , hadden ook angst voor de angst en de verschijnselen waren direct na het stoppen en vlot voorbij.

Op reddit ook gezocht hierover en daar kom je soortgelijke verhalen tegen.
D
DruktemakerLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik heb geen ervaring met deze antidepressivum, maar ben zelf ook een keer van het een op het andere moment gestopt geweest en voelde me daarna zelfs beter. Geen nare bijwerkingen ervaren 🙂.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Paddestoel zei:
Hier ook voor 8 maanden geslikt. Met dezelfde diagnose en redenen globaal waar jij ook doorheen ging. Ik vergat het 3 dagen in te nemen, kwam daar zelf achter en merkte alleen een hoofdpijn op, maar niets extreems. Het is nog steeds vaag hoe het werkt. Heb veel ervaring met ssri's en durf wel te stellen dat dit medicijn niet in dat rijtje thuishoort.

Het is niet zo dat je na 2 weken ineens een enorme dip krijgt. Heb veel rond kunnen vragen en diegene die het hadden , hadden ook angst voor de angst en de verschijnselen waren direct na het stoppen en vlot voorbij.

Op reddit ook gezocht hierover en daar kom je soortgelijke verhalen tegen.
Klik om te vergroten...
Als je na anderhalve week geen nare verschijnselen hebt ervaren hoef je daar niet meer op te rekenen. (Kan altijd maar de kans is heel klein en mocht het gebeuren is de kans groot dat de reden anders is als het stoppen hiermee)

Soms komt de depressie terug bij mensen als ze een aantal weken gestopt zijn met een anti depressivum dus laten we hopen dat dat niet gebeurt.

Maar ik weet nog wel bij me ontwenning van venlafaxine dat je na 1-3 dagen hondsberoerd werd cold turkey en dat moest ik echt in 2 maanden helemaal afbouwen, als je na anderhalve week geen klachten hebt zullen ze ook niet meer komen.
L
Lid 103682Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Mijn kijk erop is eerder wat de grondslag van een depressie is.

De verstoring rondom de receptoren bij iemand met een hardnekkige chronische depressie zullen anders zijn dan een depressieve periode na traumatische gebeurtenissen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."