Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRivotril niet leverbaar

Rivotril niet leverbaar

13 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik heb net telefoon gekregen met dat Rivotril niet leverbaar is. Hebben andere dit ook?

Mij werd geadviseerd om een ander middel te zoeken maar zit daar erg mee.

Ik maak me ondertussen wel beetje zorgen over anderen dus vandaar dit topic.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#2
BenzoLiefhebber zei:
Ik heb net telefoon gekregen met dat Rivotril niet leverbaar is. Hebben andere dit ook?

Mij werd geadviseerd om een ander middel te zoeken maar zit daar erg mee.

Ik maak me ondertussen wel beetje zorgen over anderen dus vandaar dit topic.
Klik om te vergroten...
Heb vorige week nog voor een maand gehaald zonder problemen (NL)
Anders is het generieke van Sandoz clonazepam (zelfde stof) toch ook prima?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Tijdloos zei:
Heb vorige week nog voor een maand gehaald zonder problemen (NL)
Anders is het generieke van Sandoz clonazepam (zelfde stof) toch ook prima?
Klik om te vergroten...
Heeft mijn vader ook voor zijn rugpijn. Dat veranderde ook een keer van Sandoz naar Rivotril of andersom.

Het blijft gewoon clonazepam.

Heb het zelf ook gehad en ik merk geen verschil, behalve dat de ene (Sandoz) geloof ik makkelijker smolt op de tong en een licht zoet smaakje had en de andere heeft geen smaak en smelt niet zo makkelijk. Maar de werking is hetzelfde.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#4
Vragen bij de apotheek of arts om een andere merknaam met zelfde bestandsdeel.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#5
PsyTekz zei:
Vragen bij de apotheek of arts om een andere merknaam met zelfde bestandsdeel.
Klik om te vergroten...
Er is maar een 1 ëcht"merk net als valium van Roche wat diazepam van EG , aurobindo,PCH, Sandoz ook hebben allen genaaamd diazepam.
Mindless zei:
Heeft mijn vader ook voor zijn rugpijn. Dat veranderde ook een keer van Sandoz naar Rivotril of andersom.

Het blijft gewoon clonazepam.

Heb het zelf ook gehad en ik merk geen verschil, behalve dat de ene (Sandoz) geloof ik makkelijker smolt op de tong en een licht zoet smaakje had en de andere heeft geen smaak en smelt niet zo makkelijk. Maar de werking is hetzelfde.
Klik om te vergroten...
Vind die van sandoz ook bijna een smelt tablet met zoet smaakje wat erg op flunitrazepam lijkt (smaaksgewijs)
Bij mij werkt Sandoz ook prima maar als ik kiezen mag kies ik Rivotril , succes in ieder geval!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Tijdloos zei:
Vind die van sandoz ook bijna een smelt tablet met zoet smaakje wat erg op flunitrazepam lijkt (smaaksgewijs)
Bij mij werkt Sandoz ook prima maar als ik kiezen mag kies ik Rivotril , succes in ieder geval!
Klik om te vergroten...
Dus jij merkt verschil in de werking?
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#7
BenzoLiefhebber zei:
Ik heb net telefoon gekregen met dat Rivotril niet leverbaar is. Hebben andere dit ook?

Mij werd geadviseerd om een ander middel te zoeken maar zit daar erg mee.

Ik maak me ondertussen wel beetje zorgen over anderen dus vandaar dit topic.
Klik om te vergroten...
Oké Ik heb gelukkig inderdaad nog nieuwe kunnen regelen. Maar hoe gaat dit volgende maand? Mij maakt het persoonlijk inderdaad niets uit welk merk het is, als ik maar niet zonder kom te staan. Mijn psychiater heeft meteen gebeld en geregeld.

Zou dit door grondstoffen tekort komen of gaat het weer over geld/monopoly positie etc.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
Dus jij merkt verschil in de werking?
Klik om te vergroten...
Er zijn ook wel degelijk verschillen. Althans, die kunnen er zijn. Fabrikanten mogen namelijk een marge aanhouden van de hoeveelheid werkzame stof van het generieke middel (weet zo even de percentages van de marges niet). Het kan dus zijn dat bijvoorveeld Valium 10 mg anders valt dan een generieke tablet diazepam 10 mg, omdat hier een fractie meer of minder van de werkzame stof in zit.

Even geen tijd om hier bronnen van op te zoeken voor de correcte omschrijving van bovenstaande, zal wellicht vanavond nog even zoeken.

Edit: even snel van wikipedia gekopieerd:

De toedieningsvorm en de exacte samenstelling van het generieke product, mogen afwijken van het origineel: een producent van generieke geneesmiddelen heeft de vrijheid om andere hulpstoffen te kiezen zolang die de bio-equivalentie niet beïnvloeden. In Nederland moet het generieke middel wel dezelfde toedieningsvorm hebben als het oorspronkelijke product.

Generieke geneesmiddelen zouden equivalent moeten zijn aan de oorspronkelijke merkgeneesmiddelen, maar in de praktijk kunnen zij soms nét wat anders werken dan het originele product. Ook tussen generieke geneesmiddelen met dezelfde werkzame stof kunnen onderling verschillen zitten. Het verschil kan zitten in de snelheid waarmee het medicament in de bloedsomloop wordt opgenomen, maar ook het aantal of de ernst van de bijwerkingen kan erg verschillen. De verschillen zouden kunnen worden verklaard door het gebruik van andere hulpstoffen. Ook in de wetenschappelijke literatuur wordt wel melding gemaakt van verschillen in de biologische beschikbaarheid tussen generieken.[1][2][3][4]
[5]
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Zanza zei:
Er zijn ook wel degelijk verschillen. Althans, die kunnen er zijn. Fabrikanten mogen namelijk een marge aanhouden van de hoeveelheid werkzame stof van het generieke middel (weet zo even de percentages van de marges niet). Het kan dus zijn dat bijvoorveeld Valium 10 mg anders valt dan een generieke tablet diazepam 10 mg, omdat hier een fractie meer of minder van de werkzame stof in zit.

Even geen tijd om hier bronnen van op te zoeken voor de correcte omschrijving van bovenstaande, zal wellicht vanavond nog even zoeken.

Edit: even snel van wikipedia gekopieerd:

De toedieningsvorm en de exacte samenstelling van het generieke product, mogen afwijken van het origineel: een producent van generieke geneesmiddelen heeft de vrijheid om andere hulpstoffen te kiezen zolang die de bio-equivalentie niet beïnvloeden. In Nederland moet het generieke middel wel dezelfde toedieningsvorm hebben als het oorspronkelijke product.

Generieke geneesmiddelen zouden equivalent moeten zijn aan de oorspronkelijke merkgeneesmiddelen, maar in de praktijk kunnen zij soms nét wat anders werken dan het originele product. Ook tussen generieke geneesmiddelen met dezelfde werkzame stof kunnen onderling verschillen zitten. Het verschil kan zitten in de snelheid waarmee het medicament in de bloedsomloop wordt opgenomen, maar ook het aantal of de ernst van de bijwerkingen kan erg verschillen. De verschillen zouden kunnen worden verklaard door het gebruik van andere hulpstoffen. Ook in de wetenschappelijke literatuur wordt wel melding gemaakt van verschillen in de biologische beschikbaarheid tussen generieken.[1][2][3][4]
[5]
Klik om te vergroten...
Oké, daar was ik niet van op de hoogte! Thanks. :)
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Dus jij merkt verschil in de werking?
Klik om te vergroten...
Ja vind persoonlijk Rivotril © het fijnst werken , met de hulpstoffen die hun gebruiken. Mogelijk vind ik de hulpstoffen van de generieke versies dus minder fijn (instant) werken als die van het origineel.

Preceis zoals @Zanza hier ook aangeeft :)
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
Tijdloos zei:
Ja vind persoonlijk Rivotril © het fijnst werken , met de hulpstoffen die hun gebruiken. Mogelijk vind ik de hulpstoffen van de generieke versies dus minder fijn (instant) werken als die van het origineel.

Preceis zoals @Zanza hier ook aangeeft :)
Klik om te vergroten...
Aha :)

Wellicht ben ik nog niet zo'n fijnproever wat betreft benzo's. :wink:
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#12
Tijdloos zei:
Heb vorige week nog voor een maand gehaald zonder problemen (NL)
Anders is het generieke van Sandoz clonazepam (zelfde stof) toch ook prima?
Klik om te vergroten...
Ja, ik heb al eerder moeten bellen voordat ik langs kwam om het op te halen, toen had ik na gevraagd of er een tekort zou zijn/komen. Toen speelde zij mooi weer, en letterlijk het volgende recept ineens dit.

Is nogal vervelend dat het dan op zo'n manier gaat. Maar gelukkig heb ik het want het alternatief was voor mij een slecht idee
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#13
Tijdloos zei:
Ja vind persoonlijk Rivotril © het fijnst werken , met de hulpstoffen die hun gebruiken. Mogelijk vind ik de hulpstoffen van de generieke versies dus minder fijn (instant) werken als die van het origineel.

Preceis zoals @Zanza hier ook aangeeft :)
Klik om te vergroten...
Ik heb ook een voorkeur voor Roche. Waarom dit is weer ik ook niet. Wel toevallig ook dat veel mensen liever Roche hebben.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#14
BenzoLiefhebber zei:
Ik heb ook een voorkeur voor Roche. Waarom dit is weer ik ook niet. Wel toevallig ook dat veel mensen liever Roche hebben.
Klik om te vergroten...
Waarschijnlijk dus vanwege datgene wat ik hierboven gepost heb. Daarin wordt vermeld dat generieke middelen mogen afwijken van het origineel, mits de bio-equivalentie gelijk blijft. Echter, heeft die bio-equivalentie ook weer een marge, namelijk 80%-125% van het originele patentmiddel. Dus los van de inhoud van alle niet werkzame stoffen in een medicijn, kan ook het werkzame deel van het generieke merk aanzienlijk verschillen wb de hoeveelheid werkzame stof. Persoonlijk vind ik deze marge enorm groot. Zeker bij de meer potente middelen. Stel je voor dat een Valium tablet van 10 mg, 8 mg of 12,5 mg diazepam bevat van een generiek merk. En dan noem ik nog niet eens een zeer potent middel. Overigens geldt dit ook voor de pharmaceut die het medicijn ontwikkeld heeft. Zelfs daarbinnen kunnen batches verschillen, omdat de omstandigheid waaronder een medicijn toegediend wordt, ervoor kan zorgen dat de concentratie van de werkzame stof in het bloed verschillen kan. Dit is dan ook de voornaamste reden om deze marge in te stellen. Hetgeen ik schets in mijn voorbeeld met Valium is dus enigszins overdreven, omdat een fabrikant een middel zo goed mogelijk na zal willen maken en niet per definitie meer of minder werkzame stof in het middel zal stoppen. De uiteindelijke uitwerking hangt dus van meerdere factoren af en daardoor zijn er heel veel mensen die verschil voelen tussen het merkmiddel en het generieke middel en zelfs tussen generieke middelen onderling.

Ik copy-paste weer even een stukje wat ik in mijn vorige post erbij had willen vermelden:

Een generiek geneesmiddel wordt geacht bio-equivalent te zijn wanneer de concentratie van de werkzame stof in het bloed binnen een range van 80 % - 125 % overeenkomt met het originele product, hetgeen betekent dat de concentratie actieve stof in het bloed bij een generiek geneesmiddel aanzienlijk kan afwijken van het overeenkomstige merkgeneesmiddel of een ander generiek geneesmiddel met dezelfde werkzame stof. Overigens geldt voor ieder geneesmiddel en dus ook het merkgeneesmiddel dat die kan variëren binnen een bepaalde range wanneer verschillende productie batches met elkaar worden vergeleken. Ook bij het merkgeneesmiddel zal er nooit 100% van de tijd exact dezelfde concentratie in het bloed gemeten worden. Dit komt doordat de opname van een geneesmiddel in het lichaam van vele factoren afhankelijk is, waaronder de factor hoe het lichaam zelf met de werkzame stof omgaat.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."