Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumskan iemand me hier mee helpen loop echt vast zo!

kan iemand me hier mee helpen loop echt vast zo!

5 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
s
splifftailLid
01-01-2024, 00:00
#1
Helaas is de locale, reguliere verslavingszorg wel op de hoogte maar nog niet bij machte om in een klinische setting iemand van GHB te laten afkicken... afbouwen is t advies, is al eerder genoemd, en cold-turkey brengt dodelijk risico met zich mee.... Geluk, succes!
zo staat t er nu voor, het is nog niet goed gekeurd:




VNN wil GHB-verslaafden in kliniek laten afkicken

06-01-2009 Bericht VNN



Verslavingszorg Noord Nederland wil mensen die ernstig zijn verslaafd aan de partydrugs GHB onder toezicht in klinieken laten afkicken. De artsen willen de drug GHB verstrekken aan mensen die intern moeten verblijven om de verslaving gecontroleerd af te bouwen. De proef gaat van start zodra de Inspectie Gezondheidszorg groen licht geeft.



In een keer afkicken van GHB is gevaarlijk en kan zelfs leiden tot levensbedreigende situaties zoals psychose of delirium”, stelt Wim van Loon, psychiater en manager behandelzaken, van VNN. “In de praktijk blijkt dat het geleidelijk verminderen van de inname door de GHB te verdunnen met water de risico’s doen afnemen.”



Noord Nederland

GHB is in het Noorden een hype. De drug kan echter enorm verslavend werken.

Van Loon: ”Dagelijks gebruik gedurende enkele weken is al voldoende om eraan verslaafd te raken. Omdat je al snel onthoudingsverschijnselen krijgt, gebruiken verslaafden het middel de hele dag door. Ook het gevaar van overdosering ligt op de loer. Dit kan leiden levensbedreigende toestanden leiden zoals coma, hartstilstand of het ophouden van de ademhaling. Het is dan van groot belang dat we mensen helpen van deze verslaving af te komen.”



Effecten van GHB

De effecten van het gebruik van GHB lijken op die van alcohol. Een rustig, verdoofd en aangeschoten gevoel. Anderen raken in een meer opgewekte

stemming: zij worden praterig, raken wat ontremd en minder angstig. De seksuele lust kan worden vergroot, het orgasme zou intenser zijn.GHB is de afkorting voor ã-hydroxyboterzuur of Gamma-Hydroxy-Butaanzuur. De officiële naam is 4-hydroxybutaanzuur. GHB is een stof die van nature in het menselijk lichaam voorkomt, met name in de hersenen. In 1961 werd 4-hydroxybutaanzuur in het laboratorium gesynthetiseerd. Formeel is het een zout maar het wordt meestal geleverd in een waterige kleurloze vloeistof. Het smaakt chemisch zoutig. Het heeft een korte werkingstijd. In de jaren 60 en 70 stond deze stof vooral in de belangstelling als slaapmiddel en anestheticum. Het middel raakte in de ban omdat er tijdens de behadeling zeer snel complicaties optraden. Sinds de jaren 90 wordt GHB voornamelijk gebruikt als partydrug.



Goedkeuring Inspectie

De proef moet echter nog worden goedgekeurd door de Inspectie Gezondheidszorg. Van Loon: “GHB is niet geregistreerd voor de behandeling voor GHB verslaving, dus we mogen het officieel niet voorschrijven. Maar om mensen veilig te laten afkicken is het nodig dat we gedoseerd de inname van GHB terugbrengen door het steeds verder te verdunnen met water. Opeens stoppen is immers veel te gevaarlijk en kan zelfs leiden tot de dood.”
g
gewoonikkeLid
01-01-2024, 00:00
#2
hoi heb al eerder een bericht neer gezet en ben nu gaan stoppen met ghb!
was het nog niet van plan maar der zijn dit weekend zo veel raare dingen gebeurd dat kan ik niet eens plaatsen!
pakte een halve a 3 kwart liter in de week en ging helemaal goed!
toet ik van het weekend ineens flipte en dus besloot te stoppen!
ben ik in een keer een kwart van wat ik pakte gaan gebruiken!
leef nu de laatste dagen in een sort van waas!
sta vroeg op lig vroeg op bed en pak soms een temazepam of seroqel!
daarbij pak ik ook beetje speed voor een beetje energy!
zodat ik nog wat van men dagelijkse dingen kan doen!
maar ben totaal in de war zwaar verstrooit en zie het allemaal niet meer zitten!
wil van het weekend helemaal stoppen maar weet niet of dat slim is!
tijden tikken voorbij grootste deel slaap ik!
maar dan nog t klopt niet na dat ik flipte had ik die waas!
en weet niet wat het is maar vind het eng!
veel dingen vallen op zen plek en als ik wakker word ben ik soms jaren terug in de tijd!
hoe kan dit wat kan ik er aan doen en hoe moet ik er mee omgaan!
ik weet het zelf niet meer maar ja misschien dat iemand me daar een antwoord op kan geven!? is het wel normaal en zo en gaat dit nog voorbij?
d
dfssdfdeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Als je wilt stoppen, lees eerst eens wat rond op dit forum. Je mag niet zomaar ineens geen GHB meer nemen, je moet afbouwen!
Je lichaam heeft de GHB nodig en als je ineens stopt kan je een hartstilstand krijgen...
D
DreamerOfDreamsLid
01-01-2024, 00:00
#4
blijf tegen jezelf zeggen dat het normaal is, het is geen depressie maar een afkick, na een paar weken ben je weer de oude
j
junkieghbLid
01-01-2024, 00:00
#5
Beste gewoonikke. Je moet je echt gaan melden bij je locale verslavingszorg!!! Afkicken van een lichamelijke afhankelijkheid van GHB is LEVENSGEVAARLIJK en moet deskundig begeleid worden. Weet dit uit ervaring! Heb vorig jaar zelf 4 weken in het ziekenhuis gelegen. Ben ook zelf gestopt en kreeg last van dilirium en psychose die 5 dagen heeft geduurd.

Ik heb je vorige post ook gelezen en begrijp je zorgen t.a.v. je kindje en je omgeving, maar heb uit ervaring geleerd dat men je 'foutje' (het verslaafd raken) makkelijk vergeeft als je laat zien dat je het probeert op te lossen.

Als de verkeerde mensen weten hoe jij de afgelopen dagen heb doorgebracht loop je veel meer het risico dat je kindje wordt afgepakt. Ben zelf moeder van 3 kinderen, en weet dus waar ik het over heb. Laat zien dat je je best doet om je leven weer op de rails te krijgen! EN VRAAG OM HULP! Geloof me, dat is echt de enige manier om door te gaan.

Als je nog meer info nodig heb over het hoe en wat. Stuur me dan een prive berichtje. Ik kan je op weg helpen.
j
junkieghbLid
01-01-2024, 00:00
#6
Google eens op Novadic-Kentron. Deze verslavings instelling werkt al met de verdunnen en afbouw methode. Ik sta daar zelf op de wachtlijst.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."