Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHij was verdwaald in zijn gedachten - LSD has taken over

Hij was verdwaald in zijn gedachten - LSD has taken over

12 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
S
SporLid
01-01-2024, 00:00
#1
Fear And Loathing in het donker

Drugs: LSD, 2c-E, Ketamine, Wiet, Hasj, Hasjolie, later oxazepam en opium
Waar: In het donker !
Wie: S + ik

Nou, het was zo ver ! Eindelijk de trip waar ik al maanden naar uit aan het kijken was. Ik zou gaan trippen met S, een vriend met wie ik al vaker had getript en met wie ik altijd lol had. Ik had alle middeltjes in huis, net als mijn tripspeeltjes (Absurde groene laser, dikke zaklamp, trip mp3speler met boxen, verrekijker, en nog wat andere zooi) Het weer was een beetje vochtig, maar het zou droog worden dus dat mocht de pret niet drukken. Om 2100 uur ongeveer kwam S aan. We gingen zitten, even chillen, en toen was het tijd om te beginnen met de LSD. We hadden beide 1× LSD genomen, maar bij ons beide deed het die keer niet veel. We waren dus erg benieuwd en hadden er veel zin in. We hadden ook nog een hoop andere drugs voor erbij om de trip heftiger en interessanter te maken. Dus we nemen de zegel en besluiten om tijdens het wachten "where the buffalo roams" te kijken, een vroegere verfilming van het boek van Fear And Loathing. Na een uurtje ofzo voelden we ons wel space, maar we besloten om nog een zegel te delen. We hadden zoiets van als we het doen, dan doen we het goed !

Nou, film afgelopen, en we zouden beginnen aan onze toer. Ik had op de vorige trip al een groene laser, wat extreem vet speeltje bleek te zijn en daarom had S er nu zelf ook een gekocht. Om wat voor reden dan ook had hij hem elders gekocht als mij en had voor meer geld een minder sterke. Het viel opzich niet op ofzo, maar was gewoon vreemd. En wij dus lopen, extra een donker stuk opgezocht, en maar spelen met de lasers maar het viel ons beide steeds op, dat die van de ander altijd veel sterker leek... En we begrepen het maar niet en na veel gedoe en talloze testen kwamen we erachter dat de richting van het licht (!) het verschil uitmaakte ! Nouja, dat vonden we wel genoeg wetenschap voor de avond en we liepen verder. Op een gegeven moment pakte ik mijn lamp, die ik vorige trip nog niet had en begon te schijnen. En beide stonden we stil van verbazing hoe mooi de 1000en kleine deeltjes in de lucht wel niet waren, het miezerde een beetje en het zag er allemaal maar wát spectaculair uit !

Op een gegeven moment vonden we het wel tijd voor ketamine, maar het weer was nou ook weer niet zo goed dat het maar gewoon op straat ging. Ik wist dat ietsje verder op een tunnel was en we besloten erheen te lopen. We liepen over een gewone weg, met lantaarnpalen dus die dus uitkwam bij een spoortbrug en na de spoorbrug was er geen verharde weg meer, en geen lantarenpalen dus. Nou wij komen in die tunnel aan, VET veel licht en graffiti op de muren dus we helemaal spacen op die tekeningen. Van dichtbij, ver af, andere kant, zitten staan, terwijl we onze adem in hielden enzovoorts :P toen op een gegeven moment keek ik de kant op waar we niet vanaf kwamen, die zonder lampen dus, en met dat ik het zag VOELDE ik dat het "het niets" was. Ik wist wel wat er kwam, maar het zag er precies zo uit als in een film, een groot zwart gaat, met NIETS, en het voelde ook echt zo ! Het was niet eng ofzo, vooral omdat ik wist wat er kwam maar het gevoel en alles er omheen was gewoon heel vet. Goed, wij uiteindelijk in de tunnel paar puntjes ketamine genomen en voor het gemak ook maar de 30mg 2c-e capsule erbij gegooid.

Wij dus doorgelopen, en het was de route van onze vorige trip, alleen miezerde het toen niet. Het was een donker zandpad waar we gingen lopen, met veel kuilen gevuld met water. Wij vonden het wel een avontuur en we hadden de lamp en tig batterijen bij, dus in principe kon ons weinig overkomen. We vonden het licht nogal een anticlimax, vooral omdat we het spelen met de laser maar wat gaaf vonden. Die spikkeltjes van de regen en de wolken hingen laag genoeg om er op te schijnen. Ik deed de lamp dus alleen aan om zo nu en dan even te kijken waar de plassen waren. Maar het viel me op, dat S zodra ik de lamp weer uit deed weer was vergeten dat er plassen waren, met als resultaat dat die constant in het water stond en shit riep, waarop wij weer dubbel lagen van het lachen. Ik had mn laser, de lamp, een joint en een aansteker vast, en kreeg het op een gegeven moment allemaal niet meer zo goed geregeld en probeerde dat dus uit te leggen maar dat resulteerde ook weer in een ontzettende lachkick enzo, en hij zei dat ie het toch niet snapte nu. Evenlater wou ik de batterijen van mn laser vervangen en ik vroeg of hij me even licht bij kon geven. Hij zei ja natuurlijk en ik gaf hem de lamp. Hij had zijn laser nog vast en toen lukte het hem dus ook allemaal niet meer, en toen begon die ook keihard te lachen en zei ja nu snap ik het ! Na de zoveelste lachkick daar had ik mn batterijen vervangen en konden we verder lopen over het donkere pad, spelend met de lasers...

Na een tijd had ik het wel een beetje gezien met het donker en de lasertjes, ik herinnerde me hoe fucking vet het licht in de tunnel was en ik stelde voor om naar het licht te gaan. S vond het goed plan en we besloten de kortste weg naar de verlichte wereld te nemen, nog een minuutje of 15 lopen en dus tijd om nog te spelen met de lasers enzo. Op een gegeven moment gingen we drinken pakken wat in zijn tas zat en hij kreeg het allemaal echt niet geregeld merkte ik. Evenlater wou ik door mn nieuwe verrekijker gaan kijken, maar ik moest ff focussen, en het enige wat ik vroeg was of ie niet steeds voor me langs wou lopen, maar hij vergat het gewoon steeds. Had toen nog niet zoiets van oei, maar het viel me wel op...

- Even tussendoor - Eerder op de avond hadden we het erover gehad waarom mensen nou zeiden dat LSD zo anders was als andere drugs. Sprutuele ervaringen, kamertjes in de hersenen, bepaalde inzichten etc. We konden ons er allebei niets bij voorstellen en waren wel benieuwd ernaar of wij dit ook zouden ervaren.

We liepen dus verder, naar een buurt die ik goed kende en die goed verlicht was. Onderweg natuurlijk weer veel gelachen en geluld enzo. En opeens liepen we ergens, en er drong zich in mijn gedachten een herinnering naar voren. Een hele oude herinnering die te maken had met die plek, die ik totaal vergeten was, en waar ik anders ook nooit meer op gekomen was. Hij drong zich naar voren en begon als het ware te leven, en ik herinnerde me steeds meer en meer, alles tot in het kleinste detail, het was bijna alsof ik er midden in zat ! En toen zomaar opeens, snapte ik het ! De inzichten, waarom LSD niet zomaar trippen is, waarom het anders is als alle andere middelen, waarom het speciaal is, de inzichten, alles begreep ik gewoon. Mn hersenen draaide echt overtoeren en ik bleef even stil staan en zette de muziek uit om het even allemaal te begrijpen. Alles wat ik even uit kon brengen was wow... Ik wou het uitleggen aan S maar op dat moment lukte het niet omdat ikte snel dacht. Ik besloot er eerst even over na te denken en het dan te vertellen. Want wou het heel graag vertellen aan hem. Evenlater had ik het voor mezelf uitgedacht en wou het dus aan S gaan vertellen. Maar S leek het niet echt te horen, of begrijpen, ik weet het niet, er klopte iets niet... En zomaar in mijn verhaal begon die opeens keihard op en neer te rennen en te schreeuwen, wat mij opzich best irriteerde omdat ik mn verhaal gewoon even kwijt wou. Maar ik had zoiets van nouja, hij tript gewoon harder als mij, laat hem hij heeft gewoon een introverte periode. We liepen verder en het stoorde me steeds meer dat er geen contact meer met hem te maken viel. Hij zei nix terug. Hij keek me wel aan, en liep wel gewoon met me mee, maar zei niets meer... De hele tijd. Ik vond het best storend maar had nog steeds zoiets van laat hem maar, zal zo wel over gaan. Op een gegeven moment ging zijn telefoon, het was R een van mijn beste vrienden die eerst nog moest draaien en dan zou kijken of hij kwam. S begon als een idioot op en neer te rennen maar nam de telefoon niet op. Na wat gedoe had ik de telefoon bemachtigd en ik nam op. R vroeg waar we waren en we spraken een plek in de buurt af. We moesten even door een parkje lopen en dan waren we er. S was ergens aan het rondrennen en ik besloot de telefoon maar bij me te houden. We liepen door maar S ging op een gegeven moment liggen. Ik wou doorlopen want we hadden afgesproken maar ik kreeg hem niet echt mee... Na een tijdje roepen en doen stond hij weer op en liep weer mee. Had nog steeds geen woord gesproken sinds het was begonnen met niet praten. We liepen over een paadje waar berg naast was. Ik wist dat want was al vaak in dat park geweest, maar S liep net aan het randje en bleef daar staan. Ik riep tegen hem dat ie daar weg moest omdat ie niet omlaag wou flikkeren maar wederom geen reactie. Ik ergerde me er intussen best aan en besloot maar door te lopen, hij zou me wss toch wel volgen. En dat was ook zo. Uiteindelijk kwamen we aan bij de afgesproken plek.

R was er nog niet. Maar een minuutje of wat later kwam hij aanfietsen. Hij stopte naast me en ik begroette hem. S was even doorgelopen ofzo, weet eht ook niet maar kwam opeens terug gerend met een megavaart, en rent gewoon keihard tegen R aan. R valt met fiets en al behoorlijk hard op de grond en S struikeld en valt ook. Hij begint te lachen en schreeuwen als een waanzinnige en ik had zelf zoiets van "dit is toch niet meer leuk ?". Maar R was zat en kon dr wel om lachen. R stond op en zette zn fiets weg, maar S bleef midden op straat liggen en schreeuwen. Toen begonnen R en ik pas echt in de gaten te krijgen dat er iets mis was. Uiteindelijk stond hij op maar gedroeg zich totaal waanzinnig. De simpelste boodschappen kwamen niet meer over, hij was zijn zippo al verloren, en zijn dure laserpen was kapot. Hij reageerde er totaal niet op toen we dat zeiden en hij begreep de boodschap dat ie zn zippo in zn jas moest stoppen ook niet. Op een gegeven moment begon die weer te schreeuwen en wild te doen en rende weer weg. R probeerde nog een paar keer contact met hem te maken, maar ik had intussen in de gaten dat dat niet meer ging... S was compleet waanzinnig geworden, de LSD had totale controle over zijn brein. Hij kende ons niet meer en reageerde op geen enkele vorm van prikkels van buitenaf. Hij had duidelijk geen pijn als die viel, kou ook niet want hij liep intussen in zijn t-shirt rond, en hij was ook zijn tas met allemaal spullen verloren, dat had hij ook niet in de gaten. Hij was gewoon compleet iemand anders. Helemaal verdwaald in zijn eigen gedachten...

We stonden op een bepaalde plek waar hij veel ruimte had om te rennen en te doen, zonder dat het gevaarlijk was op dat punt. Wij stonden op een plek waar we niet gezien konden worden door omstanders maar waar we het wel in de gaten konden houden, zodat hij niet weg kon. De hekken waren best hoor en daar klim je niet overheen zonder dat je het in de gaten hebt. Dat was dus een gelukpunt, maar wat moesten we doen ? We hadden al besloten dat hij naar R thuis moest, daar was het namelijk een zeer vertrouwde omgeving. Maar hoe wisten we niet, want het was zo'n 3, 4 kilometer van waar we waren. Wij anderhalf uur mensen gebeld en bekeken wat we gingen doen, maar iedereen had gedonken en kon niet meer rijden. We hadden echt geen idee maar R ging nog eens kijken of hij S mee kreeg op de een of andere manier. Het wilde maar niet lukken toen R opeens met een idee kwam; hij had een plaat van S gekregen via bluetooth, op zijn telefoon, een total classic die S helemaal geweldig vond. Hij zette de plaat op en dat herkende hij ! Hij liep zo achter het geluid aan. R sloeg een arm om hem heen en begon te lopen. Hij gebaarde mij zijn tas en fiets te pakken. Dat ging redelijk aardig en zo zijn we toen de hele tijd gelopen. Met S viel nog steeds niet te praten maar hij zei steeds de losse woorden: zeven, bliss, rust, vrede en dood... Daarbij ook de hele tijd: "Is het dan echt zo simpel ?!? NEE dat kan toch niet ?!?" waar R die naast hem liep dan maar steeds op antwoorde: "Jazeker ! ZO - SIMPEL - IS HET !"

Nou dat ging allemaal redelijk goed, maar S had nogal de neiging om eens in de zoveel tijd waanzinskreten te doen, die nogal veel herrie waren. En bij R thuis woonde nog iemand, en die sliep, en die wouden we niet wakker maken natuurlijk. Nou in de woonkamer aangekomen, S op de grond gelegd, die was namelijk moe en vond liggen wel prima. Nog steeds de zelfde 5 woorden die in willekeurige volgorde eens in de zoveel tijd langskwamen. Wij dus blij dat hij heelhuids daar was gekomen, en toen merkte ik pas weer hoe hard ik zelf eigenlijk aan het trippen was :P alles bewoog weer als een gek, en ik wou mijn ogen dicht doen maar dat bewoog allemaal net zo hard. Nou daar nog een tijd gechilled, jointjes gerookt, en R hartelijk bedankt, want ik had echt niet geweten wat ik zonder hem had moeten doen.

Net voor ik besloot te gaan stond S in verwarde staat op en we maanden hem te gaan zitten. Hij wreef even in zijn gezicht, uitte nog wat waartaal, en toen was het ff stil, deed hij zijn ogen open, keek ons aan en zei: "Jongens, volgens mij ben ik een stuk van de film kwijt, help me eens even op weg". Dus R en ik keken elkaar aan, en ik vroeg hem, zou hij het weer snappen ? Waarop hij antwoorde: "waar heb je het over, wat snappen ? ik zit gewoon hier hoor... en... hoe the hell komen we hier terecht ?" dus hij was letterlijk wakker geworden op de stoel. We vroegen m of hij nog wist of hij op de grond had gelegen, 2 minuten ervoor, maar dat wist hij niet meer...

Na wat vragen kwamen we erachter dat ie al ongeveer vanaf het begin van het gedeelte in het licht niets meer wist... Totdat hij dus wakker werd op de stoel. We vertelden hem vanalles, en vroegen hem of de 5 woorden die hij steeds herhaald had iets voor hem betekenden, maar hij wist nergens iets van.

Ik was kapot moe door alles en ging naar huis... Daar heb ik een oxazepam gepakt en een pijpje met opium gerookt, om erna alsnog niet te kunnen slapen met een ontzettend brakke zaterdag als gevolg.


Al met al een zéér leerzame avond ! Behalve mijn eigen lsd moment, wat gelukkig nog net voor de stress is geweest heb ik ook eens gezien dat zoiets dus wel kan gebeuren. Ik wist wel dat je bad kon trippen, maar dat de LSD totale controle over iemand kon overnemen wist ik niet. Zo erg als dat heb ik zelfs nooit in een film gezien ofzo ! Het was natuurlijk wel kutsituatie, waar wat stress bij kwam kijken, maar ik ben gelukkig niet "bang" geweest. Daarbij was het stiekem ook wel héél fascinerend om het eens van dichtbij meegemaakt te hebben. Maar bovenal; leerzaam !
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik denk dat de combo daar zeker ook iets mee te maken had, dat hij elk besef zo kwijt was, ik heb wel eens een totale waanideeparatrip bij iemand gezien die qua dosis niet meer op had dan ik, maar die was de hele tijd nog énigsinds aanspreekbaar en herinnerde zich alles achteraf perfect, ze wist ook nog wel wie ze was maar ze wat wel wat héle rare ideen, dus ik denk dat de combo (er vannuit gaand dat hij hetzelfde had gebruikt als jij) het zo veel erger maakte?
H
HawkLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mooi report!
Het lijkt erop dat jij wel een vette trip hebt gehad. Alleen wat met je vriend gebeurde, is echt ziek, totale verwarring... Owwjah, waar heb je die lasertjes vandaan? :tongueout:
P
PikachuLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hmm ik heb zelf ook wel eens zoiets gehad (dat ik echt de controle compleet kwijt was waar dat eigenlijk niet kon) maar ik kon het me nog wel prima herinneren.

Echt een fascinerend report, erg leuk!
R
RSWLid
01-01-2024, 00:00
#5
Fantastisch report ! Bewijst weer eens hoe krachtig die middelen zijn hehe..

Ik heb dit zelf nog nooit meegemaakt, zo opgesloten zitten in mijn eigen hoofd, maar iets wat er op lijkt heb ik wel gezien bij een jongen met wie ik samen had getript op paddo's. Hij was ook aan het rondrennen, schreeuwen en constant dezelfde dingen aan het uitkramen. En herinnert zich uiteindelijk ook maar weinig van die gebeurtenis, in ieder geval was de chronologie helemaal fucked up. Nogal intens, maar achteraf natuurlijk hilarisch :)

En dan toch de volgende ochtend fris en uitgerust wakker worden, met 'a hell of an adventure'.
Ik hoop alleen voor die jongen dat hij er ooit nog achter komt wat er allemaal is gebeurt in zijn hoofd.
S
SporLid
01-01-2024, 00:00
#6
dealextreme.com voor al je tripspeelgoed :sunglasses: alles daar is goedkoop en dus minder erg als je het toch verliest tijdens het trippen
S
SporLid
01-01-2024, 00:00
#7
azgaza zei:
ik denk dat de combo (er vannuit gaand dat hij hetzelfde had gebruikt als jij) het zo veel erger maakte?
Klik om te vergroten...

Ik denk zelf van niet... Hij had niet (precies) het zelfde gebruikt. "Alleen" 1,5 zegel, 30mg 2ce, 1 snuifje ketamine, en veel minder hasj en wiet als mij. Ik blow gewoon constant tijdens het trippen...

Hier op het forum is ook al vaker besproken dat 2c-E geen diepgaande tripwerking heeft zoals LSD. Bovendien werkt ketamine maar kort, en het was lang nadat we gesnoven hebben, als het nog niet uitgewerkt was toen het begon was het dat wel bijna. We hadden rond 1 uur gesnoven dus dat had niet van 3 tot 7 kunnen werken. Ik had nog van tevoren stonies handleiding gelezen:

Stonie zei:
-Accepteer dat de LSD je geest kan overnemen en voor je gaat denken, dit heet badtrippen, oftwel uniek trippen de kans dat het gebeurt is klein en je kan het niet oproepen.
Klik om te vergroten...

Toen ik dit las en het me voorstelde, dacht ik inderdaad aan mensen die bijvoorbeeld bang waren, of wel afwezig, maar ik had niet verwacht dat iemand echt compleet overgenomen kan worden. Maar dat was precies wat het was ! Ik denk zelf niet dat het door de 2c-E kwam. Want dan was het denk ik al veel eerder gebeurd. Ik denk zelf dat het te maken had met de LSD dus, en de verandering van setting / omgeving. Het was voor mij ook een heel verschil namelijk. Mijn LSD moment wat ik beschreef kwam ook zomaar opeens, in het licht. Terwijl ik er eigenlijk niet echt in geloofde. Mijn hersenen sloegen ook op hol, maar ik "draaide niet door". Nou weet ik dat ik best wat meer als gemiddeld kan hebben dus dit is nog wel te verklaren. Maar misschien dat hij net zoiets ervaren heeft alleen toen totaal op hol is geslagen en zo verdwaald is in zijn eigen gedachten.

Maar we zullen het nooit weten vrees ik... Hij is nog terug gegaan en kon zich enkele flarden herinneren toen hij er was, maar de woorden kon hij ook niet plaatsen. Hij kon zich tussen de waargebeurde flarden ook zijn ouders broer en zusje herinneren. Die had hij ook gezien. Ergens op toernee door zijn hoofd dan, want die zijn we niet tegengekomen :P
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik dacht aan de combo omdat het dus wel voorkomt maar eigenlijk altijd met een perfecte herinnering van de gebeurtenis, ik heb ook mensen de realiteit helemaal zien kwijt raken, maar ze herinnerden het zich altijd heel goed, en een kenmerk van LSD is dat de herinnering helder en goed is in vergelijking met andere psychedelica (stond ooit zo'n puntenlijstje op een link op erowid), en ik denk dat misschien die combo het geheugenverlies heeft gemaakt.
Nou zijn er van de 2c-xen geen rare mentale dingen bekend maar van fout gaan situaties met 2c-t-xen wel geheugengaten bekend, en ketamine zou ook in de regel niet heel helder herinnert worden. Ik denk dus dat het controle verlies wel door de LSD kwam maar het feit dat hij het zich zo slecht herinnert/zo onbewust was dus toch door de combo.

Over 2c's mixen met LSD is namelijk ook bar weinig bekend.
S
SporLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ja misschien heb je gelijk... Klinkt niet onlogisch hoe je het uitlegt :)

Feit blijft wel dat ik me alles tot in detail herinner, en ik had meer op...

Maar een les voor de volgende keer dat zeker. Ik geef niemand meer wat :P
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik ben ook voorzichtiger geworden met wie ik wil trippen, dat op Solstice met dat meisje die een paar uur lang de loop van een geweer in haar nek voelde en dacht dat ze zichzelf op moest offeren voor ruigoord en later dat ze ruigoord moest redden door iedereen lsd te geven heeft me geleerd dat niet iedereen er goed tegen kan :)
T
TwilightLid
01-01-2024, 00:00
#11
Wowow wat bizar zeg!

Na het lezen van je report kreeg dezelfde indruk als wat Azgaza al besproken heeft.
Ben ook erg nieuwsgierig naar LSD.
Vind jij ook dat LSD minder chaotisch is dan paddo's? Wat ik dus op dit forum op sommige plekken inmiddels gelezen heb.

Mooi en duidelijk beschreven allemaal.
Ik zou echt bang worden als m'n tripmaatje zo zou flippen en totaal niet meer zichzelf zou zijn, wat dus ook weer mijn trip zou verpesten. Vind het wel knap dat je jezelf in die situatie nog zo onder controle kon houden.
A
AgonistLid
01-01-2024, 00:00
#12
Zeer interessant report!

Ook omdat ik een erg vergelijkbare situatie heb meegemaakt.
Maat van me en ik aan het trippen op LSD, waarbij die maat ook zichzelf niet meer was. Reageerde nergens meer op en was dus totaal niet meer aanspreekbaar. Liep ook constant rondjes door het huis op niets aan. Maar wist achteraf nog wel wat ie beleefd had.

Zelf had ik nergens last van en ging alles 100% oke.

Het is zeker een ervaring geweest die een diepe indruk op mij heeft achtergelaten.
S
SporLid
01-01-2024, 00:00
#13
Twilight zei:
Vind jij ook dat LSD minder chaotisch is dan paddo's? Wat ik dus op dit forum op sommige plekken inmiddels gelezen heb.
Klik om te vergroten...

Ja voor mij is paddo's eigenlijk net als 2c... Leuk met visuals, veel lachen maar niet echt die hele andere gedachtengang. Voor mij is het beide niet erg chaotisch. Maar waar andere de "geesteverruimende" werking van paddo's met lsd vergelijken, vergelijk ik die -op mijn ervaring gebaseerd- vergelijk ik die van paddo's met die van 2c. Lachen en leuk voor het moment. De lsd heeft me echt aan het denken gezet, op een hele andere manier als welke drug dan ook die ik tot nu toe geprobeerd heb.

Agonist zei:
Het is zeker een ervaring geweest die een diepe indruk op mij heeft achtergelaten.
Klik om te vergroten...

En anders wel op mijn maat en mij ! En op R die ons heeft gered.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."