Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumseerste x MDMA

eerste x MDMA

26 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
s
spacekeesjeLid
01-01-2024, 00:00
#1
ik had met iemand afgesproken om voor een feest (afgelopen vrijdag) MDMA te gaan gebruiken.. k had zelf nog nooit eerder harddrugs op. maar k wist ongeveer wat de effecten ware. ongeveer een uur of 3 kwartier voor we weg gingen had ik 2 vingertjes genomen (goed gevulde vingertjes ik denk ongeveer 100mg). al na een kwartier begon ik gek genoeg de eerste effecten te merken, k werd erg relaxed en alles boeide me niet zoveel meer (A) nog een kwartier later moesten we naar de bushalte lopen waar we opgehaald werden met de auto en onderweg werd ik best wel blij.. had eigenlijk helemaal geen zin meer in naar dat feest te gaan, maar ik kon ook wel erg makkelijk de positive kanten ervan in zien :) toen we eenmaal bij die bushalte stonden, stond daar iemand die pep ophad, hij maakten allemaal agresieve bewegingen voor me gevoel en ik vond hem erg eng.. t was gelijk gedaan met me blije gevoel. na daar 10 minuten bij gestaan te hebben kwam de auto, en k werd ontzettend moe! we moesten met ze 4e op de achterbank en t boeide me geen reed! ik zat ergens tussenin geduwt maar het maakte me niets uit.. na een minuutje rijden zat ik zelf zo gigantisch lekker dat ik hoopte dat ze fout zoude rijden om nog langer in de auto te kunne zitten (ik voelde me toen trouwens weer intens gelukkig), op dat moment wou ik niets liever dan de hele nacht blijven zitten! maar na ongeveer een half uurtje waren we er, ik stapte uit en alles voelde heel lekker zacht en k heb nog nooit zo lekker gelopen als toen, me broek schuurde een beetje langs me benen en dat voelde zo lekker zacht dat ik het liefst wou blijven lopen, maar door de kou maakte ik toch de keuze zo snel mogelijk naar binnen te gaan. het was nog erg rustig, en we wisten een tafeltje te bemachtigen in het rokershok. het was ons huisje en ik voelde me zo blij daar te mogen zijn dat ik letterlijk iedereen die erbij zat heb bedankt. op dat moment was ik van plan daar de hele avond te blijven zitten. ik was niet de enige die MDMA gebruikt had, samen met een vriend van me (die ook onder invloed was) zat ik op 1 lijn, het voelde alsof we in een apparte demensie zaten, wij begrepen elkaar! dat was zo intens, dat is niet uit te leggen, maar het gaf me het meest volmaakte gevoel wat ik ooit in me leven heb gehad. er zaten echter ook nog een paar vrienden bij die een slokje teveel gedronken hadde, daarmee kon ik totaal niet comuniseren t is niet uit te leggen hoe ik dit bedoel maar eik kon ze niet begrijpen ofso, sterker nog ik ergerde me enorm aan hun! aan de andere kant boeide het me ook weer helemaal niets en negeerde ik ze gewoon. ik had ook een hele sterke drang om lief te zijn voor alles! het was een gevoel dat als ik lief was voor alles dat alles dan ook lief was voor mij, en alles draajde ook om liefde, en het was daarbij ook zo iets moois dat de andere gebruiker mij gewoon begreep! op dit moment ging ik echt keihard, en besloot ik vor mezelf alleen maar te doen waar ik zin in had, en dat was niet zoveel:P het geen wat ik hed liefste deed was gewoon tegen een tafeltje hangen en naar de lampen kijken, dus ik was het rookers hok uit gegaan en heb een tafeltje opgezocht en ben van daar naar de lampen gaan kijken, ik weet niet hoelang ik dat vol gehouden heb, me tijdsgevoel was totaal weg, maar volgens vrienden heb ik daar ruim een uur gestaan :openmouth: dit soort gekke dingen gingen nog ruim een uur door, daarna was het relaxete gevoel weg, ik had geen zin meer om tegen tafeltjes aan te staan en doeloze gesprekken tevoeren, ik wou feeste! het love gevoel was er nog steeds vollop:) dus ik ging danse en feeste, en elke x als ik iemand aanstoten of wat dan ook ging ik me excusses aanbieden, daar werd ik enorm gelukkig van en meestal liep het uit in een heel gesprek. vooral mensen die zelf ook M of XTC gebruikt hadden begrepen precies wat ik bedoelde. afentoe had ik ook enorme zin in simpelweg een rondje te lopen, en dat deed ik dan ook. maar na een paar uur gedanst en rondjes gelopen te hebben, was ik weer helemaal klaar met het feesten. ik had weer zin in te chille, rustig voor een tafeltje staan en kijken hoe al die lieve mensen precies tegelijk met de muziek bewogen! echt wonderlijk hoe dat kon, zelfs de lampen gingen tegelijk met de muziek en de mensen! :openmouth: hoe langer ik keek hoe mooier het werd, alles werd 1, niet te beschrijven hoe mooi edat was en hoe gelukkig ik daarvan werd:openmouth: na ongeveer een kwartiertje (denk ik) gestaan te hebben daar, keek ik opzij en zag ik een meisje staan die precies het zelfde stond te space als ik deed, ik gebon een gesprek met haar over hoe mooi het wel niet was, geloof me, dt gesprek ging werkelijk nergens over als ik er zo over na denk maar toen was het allemaal toch wel mooi, en wat ik zij meende ik. na dit gesprek ging ik opzoek naar de andere mensen waarmee ik mee naar huis moest rijden, maar die waren niet te vinde, het boejde me trouwens ook geen reed dat ik ze niet kon vinden. na ongeveer een uur zoeken had ik ze pas gevonden en ging ik naar huis, ben daar op me bed gaan liggen, maar ik kon niet slapen , maar heb daar ongeveer een uur liggen spacen, heerlijk was dat en daarna in slaap gevallen.

wat trouwens wel heel kut was, is dat ik afentoe een soort van mind-fucks kreeg, waardoor alles klote werd, maar hielden vanzelf weer op dus dat maakte mij ook niet echt uit (A). die nare periodes gingen trouwens na een uur of 3 wel weg. toen werd me trip wat constanter.

maar dit is denk wel het mooiste wat ik ooit heb mee gemaakt, dit word zeker niet de laatsste x maar laat er denk wel eventjes een maandje tussen.

wat trouwens ook wel erg raar is, is dat ik van vriende hoorden dat ze dachten dat ik me onwijs klote voelde omdat ik niets wou doen enso, maar dat kan ik echt niet begrijpen want ik heb me nog nooit zo intens gelukig gevoeld:P
l
leppehLid
01-01-2024, 00:00
#2
Alinea's, dank je! :)
a
alcoholistLid
01-01-2024, 00:00
#3
leppeh zei:
Alinea's, dank je! :)
Klik om te vergroten...
X
XblisterLid
01-01-2024, 00:00
#4
alcoholist zei:
leppeh zei:
Alinea's, dank je! :)
Klik om te vergroten...
Klik om te vergroten...
s
spacekeesjeLid
01-01-2024, 00:00
#5
ja sorry dat ik de alinea's vergeten ben! k had het in nog al een vermoeide bui geschreven, waarschijnlijk is het zoiezo wat onduidelijk geschreven maar ik denk dat het wel te volgen is?

k wil alleen duidelijk maken dat het magisch is en dat je dit sowieso gedaan moet hebben in je leven! als je dit niet heb mee gemaakt heb je niet geleeft :P
a
alcoholistLid
01-01-2024, 00:00
#6
spacekeesje zei:
ja sorry dat ik de alinea's vergeten ben! k had het in nog al een vermoeide bui geschreven, waarschijnlijk is het zoiezo wat onduidelijk geschreven maar ik denk dat het wel te volgen is?

k wil alleen duidelijk maken dat het magisch is en dat je dit sowieso gedaan moet hebben in je leven! als je dit niet heb mee gemaakt heb je niet geleeft :P
Klik om te vergroten...

dat heb ik zoooooveeeeel mensen duidelijk proberen te maken die Streng TEGEN drugs zijn..maja,de enige mensen die dit ervaren,zijn net zoals jij.

mensen die een xtc(mdma) ervaring ,niet hebben meegemaakt,missen iets in dit leven,

gelt ook voor andere drugs soorten..maja......

andere mensen noemen je dan gelijk "een junkie"

fuckem
s
spacekeesjeLid
01-01-2024, 00:00
#7
zoww! k ben echt blij je reactie te lezen! k snap precies wat je bedoeld!!! er word gewoon zoveel geoordeeld over drugs zonder dat men ook maar voor een half procent weet wat het inhoud!..

Drugs is gewoon letterlijk een verrijking van je leven, dat er ook een gevaar in schuild is duidelijk.. maar mensen weten niet eens wat de positive en negative effecten ervan zijn maar toch staan ze overduidelijk klaar met hun (meestal veel te grote) oordeel!

Zo waren me ouders ooit ook, k heb ze uitgelegt wat het inhoud, en vertel ze altijd eerlijk wat ik doe, sins me broer en me zus dat ook doen komen ze steeds meer tot het inzicht wat het inhoud.. heerlijk als je mensen de weg naar de ware aard van drugs kan uitleggen, en dat ze het ook wille snappen..!

dit is trouwens geen vrijbrief om zomaar alle drugs te gebruiken howr (A) ik raad iedereen aan om zoiezo eerst goed uit te zoeken wat je naar binnen gooit! dat is denk ik wel een must een goede voorberijding op een trip, dat je weet wat je kan verw8en en natuurlijk ook de negative kanten ervan goed doorziet :)

Verder kan ik alleenmaar zeggen dat het echt een verrijking van je leven is als je weet wat je doet, en het niet als uitvlucht of iets dergelijks ziet!.

echt bedankt voor je reactie, k word er spontaan weer blij van! :grin:
F
FlierefluiterLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mooi verhaal!:d
idd btje moeilijk te lezen af en toe maar ik begreep het plaatje iig! Ik snap ook helemaal hoe je je voelde! Eerste x mdma is magisch! (alle keren eigenlijk maar de eerste blijft je altijd bij!) Koester dat moment!

Wat betreft de anti-drugs mensen ben ik het met jullie eens. Hoewel ik niet vind dat iedereen deze dingen moet hebben geprobeerd! Sommige mensen houden van magie, andere juist niet. Ik vind het juist ook wel een mooie gedachte dat als ik na een feestje naar huis ga, ik een onbeschrijfelijk mooie avond heb gehad en dat andere mensen dit nooit zullen begrijpen!
That's part of the magic!

Peace! :smoke:
L
Lid 6909Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Flierefluiter zei:
Mooi verhaal!:d
idd btje moeilijk te lezen af en toe maar ik begreep het plaatje iig! Ik snap ook helemaal hoe je je voelde! Eerste x mdma is magisch! (alle keren eigenlijk maar de eerste blijft je altijd bij!) Koester dat moment!

Wat betreft de anti-drugs mensen ben ik het met jullie eens. Hoewel ik niet vind dat iedereen deze dingen moet hebben geprobeerd! Sommige mensen houden van magie, andere juist niet. Ik vind het juist ook wel een mooie gedachte dat als ik na een feestje naar huis ga, ik een onbeschrijfelijk mooie avond heb gehad en dat andere mensen dit nooit zullen begrijpen!
That's part of the magic!

Peace! :smoke:
Klik om te vergroten...

Idd, mooi report.
en idd that's part of the magic!
s
spacekeesjeLid
01-01-2024, 00:00
#10
daar hebben jullie gelijk in,, drugs gebruik moet zoiezo altijd uit jezelf kome! t laatste wat ik wil doen is mensen overhalen, maar ik ga met 'oud en nieuw' weer aan de M denk ik :grin: ff een tijdje er tussen laten vind ik wel handig.. ga over paar weken ook al aan de truffels en wil me zelf er van weerhouden elke week aan de drugs te gaan (A) K hoop trouwens wel dat die ervaring dan net zo mooi word, stiekempjes kijk ik er nu al enorm naar uit :$
F
FlierefluiterLid
01-01-2024, 00:00
#11
Kerel! Dat vind ik een hartstikke goed idee!
Ik hoop dan ook dat je een geweldig mooi oud en nieuw gaat hebben! (en ik denk dat dat ook wel goed komt! :wink:
Ik ben zelf ook van plan om dat te doen met O&N! Nog nooit gedaan maar lijkt me geweldig!
Geniet van het leven en gebruik met mate(n)!
Peace! :smoke:
s
spacekeesjeLid
01-01-2024, 00:00
#12
k heb trouwens nog een vraagje.. k hoorde pas dat je trips minder worden na mate je het vaker doet.. is het ook zo dat je je trips in tact houd als je er structureel een bepaalde periode tussen laat? bijv. een maand ofso?
F
FlierefluiterLid
01-01-2024, 00:00
#13
Het is inderdaad zo dat als je mdma vaker gebruikt, de trips minder worden.
Als je mdma gebruikt komt er een stof in je lichaam vrij (serotonine) wat ervoor zorgt dat je je zo lekker voelt. Maar dit moet wel weer opgebouwd worden. Als je het vaker doet heeft je lichaam minder tijd om het serotoninegehalte weer op peil te krijgen en worden je trips dus minder. Je kunt wel hetzelfde effect krijgen als je meer gebruikt dan de keer ervoor maar het is niet aan te raden om dit regelmatig te doen.
Als je er elke keer een maand tussen laat ben je in ieder geval zeker dat het elke keer hetzelfde effect heeft!
Dus als je er steeds een maand tussen laat moet het in ieder geval goed zijn! :wink:
s
spacekeesjeLid
01-01-2024, 00:00
#14
ja ik weet indd dat je serotonine (of hoe je schrijft) er in bhoorlijk hoge mate doorhen gejaagt word.. maar dat heeft je lichaam na een weekje toch wel weer hersteld?

zoiezo vind ik het voor me zelf wel belangrijk om er zoiezo een maandje tussen te laten om niet me hele hormoonhuishouding over hoop te goojen (A) heb het liever afentoe goed en dat me lichaam het ook aan kan dan dat ik elke week uit me bol ga en dat me hele hormoonhuishouding ontregeld raakt.. zoiezo wil ik het wel als iets speciaals houden :) en vooral geen gewoonte creëren :)

weet jij trouwens ook iets van GHB af? lijkt me super om is een x te gebruiken maar wil eerst ff weten wat het lichamelijk met je doet en k weet zelfs niet eens hoe je erop tript (A) je krijgt altijd vage verhalen:P
D
DubzLid
01-01-2024, 00:00
#15
Je serotonine gehalte is niet na een week hersteld. Dit duurt ten minste zes weken.

Om veilig en verantwoord MDMA te gebruiken is een tussenperiode van 3 maanden aan te raden. Dit omdat MDMA niet alleen je serotonine en dopamine gehalte's verkloot, het gebruikt ook heel veel lichaamsreserves, en stampt flink op je natuurlijke afweer- en immuunsystemen.

Plus daarbij blijft het effect optimaal, en hoef je niet steeds meer bij te pakken om hetzelfde effect te verkrijgen. Als je om de paar weken of om de maand gaat gebruiken zal het bewustzijnsveranderende gevoel steeds minder worden, en zal het 'love' gevoel op gegeven moment pertinent niet meer aanwezig zijn.
s
spacekeesjeLid
01-01-2024, 00:00
#16
oke bedankt voor je tip!

dan heb ik gelijk nog een vraagje: (ik heb eigelijk al een soortplanning gemaakt met oud en nieuw weer, en daarna met me 18e verjaardag (7februari) weer) dat is ongeveer 2 maande ertussen steeds.. is dat verandwoord?
daarnaast ben ik van plan om tussendoor (over een week of 2/3) truffels te gebruiken.. k heb dit nog nooit gedaan maar k had gelezen dat de werkzame stoffen een soort van 'fake serotonine' is..een stof die zich in je lichaam voor doet als serotonine, daardoor word je serotonine gehalte hoger dan je dopamine gehalte en krijg je effecten..
Kan het dan kwaat om dat tussen door te doen of is dat ook af te rade?
a
alcoholistLid
01-01-2024, 00:00
#17
spacekeesje zei:
oke bedankt voor je tip!

dan heb ik gelijk nog een vraagje: (ik heb eigelijk al een soortplanning gemaakt met oud en nieuw weer, en daarna met me 18e verjaardag (7februari) weer) dat is ongeveer 2 maande ertussen steeds.. is dat verandwoord?
daarnaast ben ik van plan om tussendoor (over een week of 2/3) truffels te gebruiken.. k heb dit nog nooit gedaan maar k had gelezen dat de werkzame stoffen een soort van 'fake serotonine' is..een stof die zich in je lichaam voor doet als serotonine, daardoor word je serotonine gehalte hoger dan je dopamine gehalte en krijg je effecten..
Kan het dan kwaat om dat tussen door te doen of is dat ook af te rade?
Klik om te vergroten...

2maanden moet wel kunnen,dt is wel een ruime periode
over die truffels,al sla je me dood!

heb ik ook gelijk een vraagje aan iemand die het weet:

ze zeggen dat de 1e keer xtc ,altijd het mooist is,
maar nou vraag ik me af,stel je slikt 10/20 jaar geen xtc,en probeert het dan weer eens,tot hoeverre komt dat gevoel dan in de buurt als toen bij de 1e x
D
DubzLid
01-01-2024, 00:00
#18
alcoholist zei:
spacekeesje zei:
oke bedankt voor je tip!

dan heb ik gelijk nog een vraagje: (ik heb eigelijk al een soortplanning gemaakt met oud en nieuw weer, en daarna met me 18e verjaardag (7februari) weer) dat is ongeveer 2 maande ertussen steeds.. is dat verandwoord?
daarnaast ben ik van plan om tussendoor (over een week of 2/3) truffels te gebruiken.. k heb dit nog nooit gedaan maar k had gelezen dat de werkzame stoffen een soort van 'fake serotonine' is..een stof die zich in je lichaam voor doet als serotonine, daardoor word je serotonine gehalte hoger dan je dopamine gehalte en krijg je effecten..
Kan het dan kwaat om dat tussen door te doen of is dat ook af te rade?
Klik om te vergroten...

2maanden moet wel kunnen,dt is wel een ruime periode
over die truffels,al sla je me dood!

heb ik ook gelijk een vraagje aan iemand die het weet:

ze zeggen dat de 1e keer xtc ,altijd het mooist is,
maar nou vraag ik me af,stel je slikt 10/20 jaar geen xtc,en probeert het dan weer eens,tot hoeverre komt dat gevoel dan in de buurt als toen bij de 1e x
Klik om te vergroten...

Daar valt natuurlijk niets met zekerheid over te zeggen, maar zelf denk ik dat het effect weldegelijk hetzelfde zal zijn als de eerste keer. Maar dat wil niet zeggen dat je het ook hetzelfde beleefd. Je eerste keer MDMA weet je niet precies wat je gaat voelen en is het overweldigend intens. Het maakt daarna niet uit of je 2, 10, of 40 jaar wacht, je kan je al voorstellen hoe het gaat worden, dus zal je waarschijnlijk niet compleet overrompeld worden door het effect.

Desalnietteminnochtansdaarentegentoch zal het onbeschrijflijk mooi zijn na zo'n lange rust pauze.
s
spacekeesjeLid
01-01-2024, 00:00
#19
k snap wel wat jullie bedoelen met dat je weet wat je gaat gebeuren als je het al een x op hebt, maar ik moet wel zeggen.. t is nu iets meer dan een week geleden voor my en k weet nog wel een kleinbeetje hoe ik me voelde, in zoverre dat ik nog weet dat het geweldig was en dat ik verliefd was op alles.. maar ik kan het me al totaal niet meer voorstellen, het is namelijk een gevoel wat je in de werkelijkheid never tege kan komen.. t is zo extreem mooi..

wat ik trouwens nog steeds wel heb sins die trip, is dat ik de mooie dingen die ik nu in "real life" ervaar veel meer waardeer.. ook de simpele dingen, zoals bijv. een mooie bloem in de zon zien staan strale.. dingen die ik eigelijk over het hoofd zag in me leven herken ik weer sins die trip.. het is alsof er een stukje van mij herboren is! klinkt mischien een beetje raar maar k ben er beter uit gekomen dan in gegaan lijkt het wel..

maargoed na 20 jaar lijkt het mij dat je MDMA experience wel min of meer vergeten zijn. :)

trouwens XTC zit toch ook vaak pep in verwerkt?
waarom neemt iedereen XTC en niet gewoon pure MDMA cristallen.. k ben echt helemaal dol op dat spul.. t is gewoon zo puur alleenmaar dat love gevoel zonder dat je verder strak komt te staan ofso
F
FlierefluiterLid
01-01-2024, 00:00
#20
spacekeesje zei:
k snap wel wat jullie bedoelen met dat je weet wat je gaat gebeuren als je het al een x op hebt, maar ik moet wel zeggen.. t is nu iets meer dan een week geleden voor my en k weet nog wel een kleinbeetje hoe ik me voelde, in zoverre dat ik nog weet dat het geweldig was en dat ik verliefd was op alles.. maar ik kan het me al totaal niet meer voorstellen, het is namelijk een gevoel wat je in de werkelijkheid never tege kan komen.. t is zo extreem mooi..

wat ik trouwens nog steeds wel heb sins die trip, is dat ik de mooie dingen die ik nu in "real life" ervaar veel meer waardeer.. ook de simpele dingen, zoals bijv. een mooie bloem in de zon zien staan strale.. dingen die ik eigelijk over het hoofd zag in me leven herken ik weer sins die trip.. het is alsof er een stukje van mij herboren is! klinkt mischien een beetje raar maar k ben er beter uit gekomen dan in gegaan lijkt het wel..

maargoed na 20 jaar lijkt het mij dat je MDMA experience wel min of meer vergeten zijn. :)

trouwens XTC zit toch ook vaak pep in verwerkt?
waarom neemt iedereen XTC en niet gewoon pure MDMA cristallen.. k ben echt helemaal dol op dat spul.. t is gewoon zo puur alleenmaar dat love gevoel zonder dat je verder strak komt te staan ofso
Klik om te vergroten...

Het is ook niet zo dat het effect minder word als je het al een keer gebruikt hebt, het is gewoon het hele idee erachter. Wat dubz zegt: je weet gewoon niet wat je moet verwachten, het is spannend en je geeft je helemaal over aan de mdma zonder echt te weten wat je 'hoort' te voelen. Daarom blijft de eerste keer je juist zo goed bij. Maar in principe hoort het gevoel elke keer hetzelfde te zijn als je er maar voor zorgt dat je lichaam en geest genoeg rust krijgen en weer tijd hebben om 'gezond' te worden.

Ik snap ook goed wat je bedoelt met dat je alles veel meer waardeert opeens.
Ik sta er zelf al niet eens meer zo erg bij stil dat ik het doe maar nu je het zegt, sinds ik het voor het eerst heb gedaan kan ik ook veel meer genieten van andere dingen in het leven. Wolken, bomen, de zon, vlinders etc. (ben stiekem een beetje een hippie, je leest het al!)
Een vriendin van mij heeft het laatst voor het eerst gedaan en vertelde dat ze ook veel meer kon genieten van van alles in het leven. Ze heeft ook veel meer liefde gekregen voor mensen die haar dierbaar zijn. Zo kwam ze erachter dat wanneer ze iemand een 'fijn weekend' wenste, ze dit nu ook echt meende en diegene ook écht een fijn weekend wenste!

De reden dat mensen vaak xtc deden is omdat mdma de laatste tijd heel moeilijk te krijgen was. (heeft te maken met de grondstoffen van mdma die uit china moeten komen en die veel moeilijker te krijgen waren). Er zit vaak speed door xtc om je een beetje een boost te geven. Soms is het ook wel lekker als je uren lang aan het feesten bent.
Maar gelukkig is mdma weer terug van weggeweest en kunnen we allemaal weer lekker genieten van de 'chemical love'! :wink:
Stiekem hoop ik ook een beetje dat er nu een generatie ontstaat die meer waarde hecht aan de dingen die er echt toe doen in het leven. Liefde, vriendschap, genieten etc. (oh shit! mijn hippiegedachten nemen de overhand! Ik stop maar snel voordat ik drie pagina's vol met love and peace ga schrijven! :P )

ltr

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."