Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDromen dat je aan het hallucineren bent *met plaatje*

Dromen dat je aan het hallucineren bent *met plaatje*

26 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
c
cheironLid
01-01-2024, 00:00
#1
bier zei:
Ik weet meestal niet precies meer wat ik gedroomd heb... Jij herrinnert je dromen meestal nogwel?
Klik om te vergroten...

Dat vraagt oefening, en volhardendheid: Schriftje onder je kussen, elke avond de datum erin zetten. Snachts wakker worden, en het eerste wat je doet is nadenken: heb ik wat gedroomd? Dan eventueel steekwoorden neerzetten. Sochtends, als je wakker wordt, voordat je gaat bewegen, denken: wat heb ik gedroomd? Niet bewegen voordat je de hele droom hebt herhaald, dan direct opschrijven. Overdag iets doen met je dromen, ze begrijpen, hun boodschap ontrafelen, geeft ook wel voldoening. Het kan anders zo onbegrijpelijk lijken wat voor bizarre verhalen snachts geproduceerd worden.

Met die oefening lukt het mij in hoogtij dagen wel om 5 dromen per nacht te noteren :)
H
HuggybearLid
01-01-2024, 00:00
#2
cheiron zei:
bier zei:
Ik weet meestal niet precies meer wat ik gedroomd heb... Jij herrinnert je dromen meestal nogwel?
Klik om te vergroten...

Dat vraagt oefening, en volhardendheid: Schriftje onder je kussen, elke avond de datum erin zetten. Snachts wakker worden, en het eerste wat je doet is nadenken: heb ik wat gedroomd? Dan eventueel steekwoorden neerzetten. Sochtends, als je wakker wordt, voordat je gaat bewegen, denken: wat heb ik gedroomd? Niet bewegen voordat je de hele droom hebt herhaald, dan direct opschrijven. Overdag iets doen met je dromen, ze begrijpen, hun boodschap ontrafelen, geeft ook wel voldoening. Het kan anders zo onbegrijpelijk lijken wat voor bizarre verhalen snachts geproduceerd worden.

Met die oefening lukt het mij in hoogtij dagen wel om 5 dromen per nacht te noteren :)
Klik om te vergroten...
Heb je dit van iets of iemand geleerd, of heb je het jezelf aangeleerd? Ik ben namelijk wel erg geïnteresseerd in het documenteren van mijn eigen dromen.
c
cheironLid
01-01-2024, 00:00
#3
Huggybear zei:
Heb je dit van iets of iemand geleerd, of heb je het jezelf aangeleerd? Ik ben namelijk wel erg geïnteresseerd in het documenteren van mijn eigen dromen.
Klik om te vergroten...

Ik heb heel veel gehad aan het boek focussen en je dromen , en dan vooral om mijn dromen te leren interpreteren. Ik heb ook wel wat boeken en internetsites gelezen over lucide dromen, hoewel dat veel op hetzelfde neerkomt. Met een beetje gegoogle vind je daar wel meer over, bij de slegte hebben ze ook een aantal leuke boekjes over lucide dromen.

Een deel is echter ook gewoon ervaring. Ik heb ondertussen een stuk of 20 schoolschriftjes vol met dromen, dus dan ontdek je vanzelf hoe je het beste veel dromen noteert en hoe het misgaat. Mijn ervaring is ook dat het altijd even duurt. Als ik het een tijd niet heb gedaan, en ik wil het weer oppakken, dan heb ik de eerste nachten vaak maar een enkele regel, als ik al iets heb. Na een paar dagen vastberaden volhouden, en daarnaast de dromen die ik krijg serieus te nemen (vooral door er via de focus-methode betekenis aan te verlenen) wordt het dromen intenser en kan ik het beter onthouden.

Gewoon beginnen met een schriftje en een pen onder je kussen, dat is al het halve werk :) succes ermee!

PS: ik vermoed trouwens dat mijn manier van omgaan met de Daime wel beïnvloed is door mijn droomervaring. DMT heeft sowieso allerlei hypothetische links met dromen, en het heeft heel veel weg van een lucide droom die gewoon 4 uur duurt...
H
HuggybearLid
01-01-2024, 00:00
#4
Bedankt voor de info :grin: Ik zal eens wat meer tijd in dromenland gaan steken.

Ik wilde ook nog even kwijt, dat als ik 's ochtend wakker wordt en ik in bed blijf liggen, dan dommel ik weer een beetje in slaap. In deze niet-diepe slaap heb ik de meeste lucide dromen en zijn ook het makkelijkst te manipuleren. Misschien dat ik dáárom tijdens de meeste lucide dromen vaak wakker wordt, omdat ik niet vast slaap. :( Tijd voor verandering! :rock:
c
cheironLid
01-01-2024, 00:00
#5
Huggybear zei:
Bedankt voor de info :grin: Ik zal eens wat meer tijd in dromenland gaan steken.
Klik om te vergroten...
:grin:

Ik wilde ook nog even kwijt, dat als ik 's ochtend wakker wordt en ik in bed blijf liggen, dan dommel ik weer een beetje in slaap. In deze niet-diepe slaap heb ik de meeste lucide dromen en zijn ook het makkelijkst te manipuleren. Misschien dat ik dáárom tijdens de meeste lucide dromen vaak wakker wordt, omdat ik niet vast slaap. :( Tijd voor verandering! :rock:
Klik om te vergroten...

Herkenbaar, de dromen uit de ochtend (zeker als je wat langer in bed ligt en nog een keer omdraait) zijn meestal langer en makkelijker te onthouden. Daar is echter zeker wel verandering in te brengen...

Andyy zei:
en dan schrijf je ze bij je notities in je telefoon.
Klik om te vergroten...
Ik gebruik tegenwoordig ook wel eens evernote. Dan kan ik mijn droom inspreken, mijn gesproken notitie wordt direct gesynchroniseerd over internet en als ik mijn computer open kan ik de notitie beluisteren en omzetten in getypte tekst. Voordeel is dat ik in Evernote ook door mijn dromen kan zoeken, op trefwoord. Doe ik pas sinds heel kort, overigens. Vooral omdat ik merkte hoe bijzonder lastig het is om te zoeken in 20 schriftjes naar die ene droom :wink: Maar je moet maar net de smartphone hebben waarop evernote kan draaien, schriftjes doen het ook prima...
A
AndyyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Leg gewoon voor je gaat slapen je telefoon aan de oplader leg hem op je nachtkastje/onder je kussen en volgende ochtend als je wakker word even blijven liggen alles op je in laten werken en dan komen vanzelf je dromen langzaamaan terug en dan schrijf je ze bij je notities in je telefoon.

zo doe ik het, en ik onthoud er gemiddeld 3 per nacht.
A
AndyyLid
01-01-2024, 00:00
#7
ghehe ik zet gewoon steekwoorden neer die bij me naar boven komen.

als ik 1 steekwoord neerzet komt er meestal een heerlijk verhaal achter vandaan, zet ik die ook neer komt er weer een heel stuk naar boven.

ik had laatst wel een lache droom over dat waar ik woon helemaal was veranderd in een soort miami beach met 35 graden, en ik had een ongelofelijk dik jacht en ik was de hele dag langs t water aan t chille hahah :hearteyes:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."