De antidepressiva die tegenwoordig wordt voorgeschreven is in 95% van de gevallen een SSRI, natuurlijk zijn er ook non selectieve antidepressiva en antidepressiva die op andere neurotransmitters inwerken dan serotonine.
Daarnaast is dat 'extra meuk aan de staart' wel praktisch het halve molecuul dat anders is, hoezo heeft dat geen invloed op de werking, het werkt toch anders dan MDMA
Qua neuromodulatie maken de 'extra' atomen aan de staart voor zover bekend geen verschil, het is ook wel aannemelijk gezien de structuur dat dit het geval is
Het werkt anders dan MDMA, het is ook geen MDMA, maar de neurofysiologische werking is sterk gelijkend. Natuurlijk zijn er ook verschillen.
Dit is weeral erg kort door de bocht, als structure-activity-relationship echt zo simpel was konden we praktisch het ideale medicijn voor verschikkelijk veel aandoeningen maken.
Natuurlijk is dit kort door de bocht maar het lijkt me onnodig om tot in de detail te beschrijven hoe SSRIs verschillen van Mesembrine qua werking. Structure-activity-relationship is zeer complex, vaak kan een enkel atoom meer of minder gigantische verschillen teweeg brengen in de neurlogische werking van een molecuul, in dit geval echter gaat het echter wel op, daar durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken om zo maar te zeggen.
Kanna is een stuk potenter qua afgifte stimulering/potentie dan SSRIs maar heeft een halfwaardetijd die vele malen kleiner is, dat was voornamelijk het punt dat ik probeerde te maken maar je hebt gelijk wat betreft het feit dat je het niet met 100% zekerheid kunt weten.
Misschien heeft het ermee te maken dat de mesembrine minder goed door je HBB komt of iets anders? DMT wordt normaal namelijk ook best wel snel afgebroken en dat geeft ook wel een heftig effect.
De HBB penetratie heeft er ook vast en zeker mee temaken. Ik denk dat het in dit geval voornamelijk temaken heeft met de koolstofatomen aan de methoxygroepen waardoor het molecuul zich minder goed hecht aan de serotogene receptoren.
Met MDMA is de dosering vrij belangrijk wil je gewenst effect ondervinden, zo staat in PIKHAL dat een man van gemiddelde leeftijd minimaal 50mg nodig heeft om überhaupt de effecten te merken en 80mg om de typerende MDMA 'love feeling' te merken. Wanneer ik Kanna (nasaal) gebruik heb ik het gevoel dat het na 20-30min wel zo'n beetje is opgekomen en dan kun je ook dichtbij het zogenaamde MDMA gevoel komen maar als je niet bij neemt is dit 'love' gevoel binnen een uur ook weg en duurt het meestal ook nooit meer dan anderhalf uur nadat het speedy gevoel is verdwenen, om überhaupt bij dit 'love' gevoel te komen moet je ook al snel een hele gram weg rossen en het is vrij prijzig, ik denk dat de meeste mensen Kanna iets minder snel er doorheen jagen en dat het ook vrij snel weer wordt 'afgebroken' in je lichaam waardoor Kanna(/Mesembrine) vrij mild aanvoelt, niet zo heftig als MDMA en meer richting SSRIs qua gevoel zoals Psychedelibee aangaf.
Nietus, alleen MDMA heeft die, Mesembrine heeft wel een Dimethoxyphenetylamine-groep.
Een structuur is nog geen groep maar die twee koolstofatomen zullen zeker wel verschil maken, zou me niet verassen als dat de binding aan receptoren minder maakt.
Afgaand op eerdere reacties, ik zou in dit geval niet teveel op af gaan wat Wikipedia te zeggen heeft over Mesembrine, op wikipedia worden bijvoorbeeld ook veel (heftige) stoffen die gemaakt zijn door Shulgin, bijvoorbeeld Methylone als antidepressivum naar voren gebracht.
Bij MDMA gebruik wordt de heropname van serotonine geblokkeerd waardoor vervolgens deze wordt afgebroken door MAOIs wat vervolgens tot een vermindering van serotonine in het lichaam leid, Mesembrine idem.
O.a. om deze reden duurt het zo'n 6 weken dat SSRIs aanslaan. Het zal wel bij verre na niet zo'n grote aanslag doen op de voorraad als MDMA maar ik denk om deze reden niet dat het erg effectief is als antidepressiva, plus het feit dat Mesembrine veel hogere pieken en dalen kent.
Er is op dit gebied vrijwel niets met zekerheid te zeggen en de kritiek die Fool geeft wat betreft dat ik zeg niet met zekerheid gezegd kan worden klopt ook helemaal. Meestal duurt het vele jaren en zeer veel onderzoek voordat er überhaupt iets met zekerheid gezegd kan worden over de werking van een stof, zo hebben we bij stoffen zoals alcohol en MDMA waar relatief gezien gigantisch veel over bekend is nog steeds discussies gaande over wat nou de schadelijkheid is hiervan als die er überhaupt is.
Over Kanna/Mesembrine is nog veel minder bekend qua onderzoek en gebruikerservaring onder mensen.
Ik denk echter nog steeds dat het aannemelijk is dat Kanna/Mesembrine de afgifte stimuleert vergelijkbaar aan MDMA afgaand op de structuur en werking hiervan, maar dit is, inderdaad, kort door de bocht.