Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTestrun 3-FPM [40mg, T1:00 +30mg]

Testrun 3-FPM [40mg, T1:00 +30mg]

10 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#1


Wat
T0:00, 14:45 - +40mg 3FPM oraal
T1:00, 15:45 - +30mg 3-FPM oraal

Algemene informatie
Spoiler
Wie
Man
82kg
1.81m

Setting
Thuis in mijn appartement.

Wat is 3-FPM
3-Fluorophenmetrazine is een stimulant met een amfetamine basisstructuur die vooral bekend staat als analoog van (het vroeger beroemde) Phenmetrazine. De voornaamste actie van werking van 3-FPM is dan ook die van een dopamine en noradrenaline 'releaser' (en heropname remmer).

Het effecten profiel van 3-FPM in vergelijking met amfetamine en andere stimulanten is dat deze zeer 'schoon/clean' aanvoelt. Dit houdt concreet in dat er minder sprake is van nervositeit/onrust, slaapproblemen, eetlust onderdrukking en andere bijwerkingen maar ook dat er minder sprake is van euforie.
De energie die 3-FPM opwekt voelt naar mijn ervaring zeer 'natuurlijk' en leunend in de richting van de effecten die bijvoorbeeld Modafinil geeft maar dan potenter.

Tolerantie
Relevant om te vermelden is dat ik zo'n 4jaar lang op vrij regelmatige basis (m)ethylfenidaat heb geconsumeerd i.v.m. studeren, er zal dus zeker sprake zijn bij mij van een aanwezige permanente tolerantie voor stimulanten en de effecten zullen op mij waarschijnlijk milder uitvallen dan op de gemiddelde persoon.

Eergisteren (zaterdag) eveneens voor het eerst een 3-FPM uitgeprobeerd
(80mg verspreid over 3u&30min) in combinatie met alcohol.
Het Rapportje
Spoiler

T0:00, 14:45 - +40mg 3-FPM
Inname oraal door het op te lossen in water en op te drinken. De smaak is zeer zuur en onaangenaam, volgende dosering toch maar even capsuleren.

T0:25, 15:10 - Eerste effecten merkbaar, echter nauwelijks merkbaar nog.

T0:30, 15:15 - Voel opbouwende energie opkomen, het is alsof ik deze licht door mijn lichaam voel stromen.
Het valt me op dat PNW (Psychonaut wiki) aangeeft dat de potentie in gewicht van 3-FPM volgens de site ongeveer gelijk is aan die van methylfenidaat.
Bij 30mg+ methylfenidaat zou ik echter over het plafon heen lopen en dat is bij de 3-FPM totaal niet het geval.
Voor mijn gevoel zover heeft 3-FPM ongeveer 40-50% de potentie in gewicht vergeleken met methylfenidaat. Ik vermoed dat 3-FPM op hogere doseringen relatief gezien ook aanzienlijk vergevingsgezinder is dan methylfenidaat.
Ook las ik op Reddit en andere online bronnen dat mensen aangeven dat er toch wel een plafon is bij 3-FPM, de effecten lijken vanaf een bepaalde dosering niet meer sterker te worden, enkel langduriger, herdoseren zou relatief veilig wezen wat ik wel wil geloven maar uiteraard niet blind vanuit ga.
De 'doserings-effect curve' is aardig vergelijkbaar met die van Modafinil (analogen) voor mijn gevoel al kan ik dit nog niet met zekerheid zeggen.

T0:45, 15:30 - Duidelijk effecten merkbaar, zeer subtiele effecten, waarschijnlijk voor veel mensen te subtiel om een recreatieve stimulant te wezen.
Het plan is om zometeen een redose te nemen van 30mg om een duidelijker beeld van de effecten te krijgen aangezien 40mg oraal toch wel licht onderweldigend is en geen duidelijk beeld lijkt te geven van de effecten die ik wil belichten voor mijn rapportje.

T1:00, 15:45 - +30mg 3-FPM
Wederom oraal maar dit keer in capsule vorm, consumeert toch iets prettiger.

T1:15, 16:00 - De kleine dame komt thuis, ze heeft geshopt en loopt haar nieuwe aanwinsten te showen. Ik merk dat ik geïrriteerd raak dat ze me uit mijn concentratie flow haalt aangezien ik als een bezetene aan 2 rapportjes aan het werken ben.
Vrij typerend aan stimulanten, het moeilijk kunnen switchen van concentratie, je wordt er wel lekker autistisch van in ieder geval.

T1:30, 16:15 - De 2de dosering begint ondertussen een beetje zijn werk te doen, duurt wederom ongeveer 30minuten voordat de effecten een beetje merkbaar worden. Het lijkt toch zeker wel een uur te duren voordat de effecten een beetje volledig ontwikkelt zijn. Toch wel iets trager dan de gemiddelde stimulant.
Ik kan me herinneren van eergisteren dat nasaal een stuk heftiger op komt maar dat de 3-FPM (HCI vorm) erg hard brand in de neus, iets dat ik dus zo min mogelijk wil doen.

Op dit moment moet ik wachten voordat ik verder kan typen mijn rapportje dus besluit een beetje het huis op te gaan ruimen.

T2:00, 16:45 - Ondertussen het appartement een beetje opgeruimd, e-mails verstuurd, lekker productief bezig. Plan is zo over een kwartier te gaan hardlopen, normaal zou ik me hier niet aan wagen onder invloed van een stimulant maar met 3-FPM moet dit prima kunnen naar mijn gevoel. Ik zal mijn grenzen niet teveel opzoeken in ieder geval.

T2:30, 17:15 - De deur uit om een stukje te hardlopen.

T3:00, 17:45 - Kom weer thuis van het hardlopen, ik merk duidelijk dat ik nauwelijks vermoeid ben van het hardlopen. Nogmaals, sporten onder stimulanten is niet aan te raden. Ik ben aardig in vorm en heb een relatief kleine afstand gelopen voor mijn doen (6-7klm), het is makkelijk om over je grens heen te gaan wanneer je geen vermoeidheid voelt.
Mijn hartslag voelt verrassend genoeg vrij laag tijdens en na het hardlopen.
De effecten voelen ondertussen iets afgenomen en niet meer zo sterk als in de eerste 3uur na eerste inname.

T3:15, 18:00 - Tijd om avondeten klaar te maken, begin als een bezetene te koken, af te wassen, tafel te dekken, plantjes wateren, serie opzetten en weet ik wat allemaal.
De kleine dame was vandaag positief verbaast in ieder geval over hoe hard ik me vandaag aan het uitsloven was.

T4:15, 19:00 - Flinke maaltijd avondeten zonder moeite naar binnen gewerkt, Ik denk dat de 3-FPM wel licht eetlust onderdrukkend werkt maar ik heb een aardige portie eten zonder moeite naar binnen kunnen werken, valt reuze mee dus.

T5:00, 19:45 - Ik heb het gevoel dat de eerste dosering zo goed als uitgewerkt is, ik vermoed dat ik over een uurtje weer zo goed als nuchter ben. Ik merk dat mijn energiepeil iets omlaag gaat en behoefte krijg om me te ontspannen.

T6:00, 20:45 - Moeilijk om te zeggen met zekerheid aangezien de effecten vrij subtiel zijn maar de effecten lijken 5uur na laatste inname (30mg) (vrijwel) volledig te zijn uitgewerkt. Beetje moe omdat ik zo actief bezig ben geweest maar het voelt wel lekker, voel me wel ontspannen en een dip lijkt volledig afwezig, zeer fijn.
Ik ga wel lekker slapen vanavond gok ik.

Morgen ga ik nogmaals de 3-FPM uitproberen op een hogere dosering (2*50mg?) en het plan is om me te focussen op studeren en te zien hoe dat uitpakt, hier zal ik wederom een rapportje over uittikken, iets beknopter dan dit rapportje ditmaal aangezien het meeste al wel besproken is.

Conclusie
Spoiler
Het is een beetje alsof Amfetamine en Modafinil samen een kindje hebben gekregen. Zeer prettige stimulant, mogelijk dat deze na verloop van tijd zelfs mijn favoriete RC stimulant ethylfenidaat van de troon stoot. Euforie is wellicht vrijwel niet aanwezig wel merk ik dat het mijn humeur een prettige lift geeft en het mij zeer makkelijk tot productieve activiteit aanzet.
Sterker nog, 3-FPM werkt voor mij productiviteitsgericht waarschijnlijk nog wel het best aangezien deze aanzienlijk minder 'pushy' aanvoelt waardoor ik het gevoel heb minder onrust te ervaren en beter mijn concentratie er bij kan houden.
Het grootste voordeel is dat 3-FPM vrijwel geen bijwerkingen heeft waar ik me bij vooral methylfenidaat (en met mindere mate ethylfenidaat) toch soms wel een beetje aan kan storen, de (vrijwel volledige) afwezigheid van een dip achteraf is zeer prettig.
De duratie (5uur op lage dosering) is prettig, niet te kort of te lang, ook is deze stimulant op hoge doseringen zeer vergevingsgezind lijkt het.

Een nadeel is wel dat 3-FPM een stuk minder potent is in gewicht dan in eerste instantie verwacht wat deze substantie voor mij toch wel een beetje prijzig maakt op de lange termijn. Waarschijnlijk zal ik voor productie gerichte doeleinden in de toekomst toch op ethylfenidaat terug vallen, dit omdat deze aanzienlijk beter betaalbaar is dan 3-FPM.

Eveneens heb ik een doktersrecept methylfenidaat maar deze laat ik meestal links liggen aangezien deze aanzienlijk meer bijwerkingen geeft en 3x zo duur is als ethylfenidaat. Mijn 'nieuwe' huisarts weigert jammer genoeg dexamfetamine voor te schrijven wat toch wel mijn favoriete stimulant is, misschien binnenkort toch maar moeite doen om een nieuwe huisarts op te zoeken. Maar ik dwaal af.

Dat is alles voor nu, snoep verstandig en have fun. :wave:
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik herken wel wat je zegt over de milde effecten. Voor regelmatig functioneel gebruik kan ik me voorstellen dat het daardoor wel een fijn middel kan zijn. Voor enigszins recreatieve doeleinden vind ik het totaal ongeschikt helaas, ik heb het een paar keer gebruikt maar zelfs met 100mg in een keer was het nog steeds erg mild. Ik kan me nog wel herinneren dat hoewel het effect mild was, ik verbaasd was over hoe sterk 3-FPM de wiet overheerste die ik 4 uur na inname rookte.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik vraag me af waar het plafon ligt voor dit middel, of op een heftige dosering, zeg bijvoorbeeld 200mg dat de effecten nog steeds te mild zijn voor recreatieve toepassing.
Moet zeggen dat Modafinil (analogen) nog een pak milder zijn dan 3-FPM en veel mensen daar toch ook alsnog wel erg enthousiast over kunnen wezen.
Maar voor veel mensen zullen de effecten te mild wezen ja, recreatief en functioneel (lange termijn) gaat voor mijn gevoel meestal sowieso niet zo goed samen.

Afgelopen zaterdag had ik 3-FPM gebruikt in combinatie met een lichte dosering 25I-NBOMe (0,4mg nasaal) en wat alcohol. Op dat moment was ik wat moe en bevond ik me in een sociale omgeving, was toen wel een prettige extra om een beetje wakker, scherp en aanspreekbaar te blijven.
Maar op zichzelf inderdaad weinig recreatief.
S
SnoeischaarLid
01-01-2024, 00:00
#4
Interessant rapportje met de verschillen e.d. Zag hem al staan bij een vendor waar je minstens 40 euro moet afnemen, dus ben nog op zoek naar een extra stofje. Heb zelf nog niet echt interesse gehad om dit soort middelen te gebruiken alleen, in ieder geval niet voor productieve doeleinden, aangezien je zelf ook al aangeeft methylfenidaat voor je studeren te gebruiken.

Ik weet van mezelf bijv. dat uitgaan wel lukt zonder drugs, maar ik weet dat het beter kan met wel iets op. Aangezien werk/studeren wat regelmatiger dient te gebeuren, kan ik me voorstellen dat die zelfde gedachtegang op komt zetten.

Weet niet of je erg vind of ik vraag, maar hoe is het voor jou om dan te moeten werken aan een belangrijk en moeilijk iets voor je studie/werk zonder methylfenidaat of dergelijk?

Jmths zei:
De voornaamste actie van werking van 3-FPM is dan ook die van een dopamine en noradrenaline 'releaser' (en heropname remmer).
Klik om te vergroten...

Houdt dit hetzelfde in als mdma en serotonine bijvoorbeeld? En zo ja, is dit ook met methylfenidaat of dexamfetamine? Heb zelf beide middelen 1x gedaan (10/5mg slechts) en had vooral met dex de dag erna toch wel even een iets leger gevoel van binnen.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Jmths zei:
Ik vraag me af waar het plafon ligt voor dit middel, of op een heftige dosering, zeg bijvoorbeeld 200mg dat de effecten nog steeds te mild zijn voor recreatieve toepassing.
Moet zeggen dat Modafinil (analogen) nog een pak milder zijn dan 3-FPM en veel mensen daar toch ook alsnog wel erg enthousiast over kunnen wezen.
Klik om te vergroten...
Geen idee waar het plafond ligt met dit spul, maar vond de subjectieve effecten van 100mg slechts iets duidelijker dan van 70mg. De doseringscurve lijkt vrij vlak met dit spul.

Het is zeker sterker dan Modafinil analogen inderdaad, daar merk ik helaas echt heel weinig van en vergeet ik zelfs soms iets genomen te hebben. Met 3-FPM weet ik wel dat ik iets op heb, ondanks dat het verder allemaal heel subtiel is.

Snoeischaar zei:
Houdt dit hetzelfde in als mdma en serotonine bijvoorbeeld? En zo ja, is dit ook met methylfenidaat of dexamfetamine? Heb zelf beide middelen 1x gedaan (10/5mg slechts) en had vooral met dex de dag erna toch wel even een iets leger gevoel van binnen.
Klik om te vergroten...
Simpel gezegd released 3-FPM vooral dopamine en noradrenaline, net zoals dexamfetamine. MDMA released vooral serotonine. Alle drie zijn het trouwens releasers van alle drie de neurotransmitters, alleen is de een selectiever voor de een of andere neurotransmitter. Naast dat ze releasers zijn remmen ze ook de heropname van die stoffen en voor methylfenidaat geldt het alleen een heropname remmer is en geen releaser.

Dat je van dex een dipje had de dag erna is niet heel gek aangezien het behoorlijk sterk spul is en er dus ook wel even een tekortje aan dopamine en noradrenaline ontstaat.
S
SnoeischaarLid
01-01-2024, 00:00
#6
Psychedelibee zei:
Dat je van dex een dipje had de dag erna is niet heel gek aangezien het behoorlijk sterk spul is en er dus ook wel even een tekortje aan dopamine en noradrenaline ontstaat.
Klik om te vergroten...

Thanks voor de uitleg, geeft op zich wel een goed gevoel dat ik dat verschil wel opmerk in mezelf met een dip na dex en niks merkzaams bij methylfenidaat.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#7
Weet niet of je erg vind of ik vraag, maar hoe is het voor jou om dan te moeten werken aan een belangrijk en moeilijk iets voor je studie/werk zonder methylfenidaat of dergelijk?
Klik om te vergroten...
Het komt wel eens voor dat ik 1-3uurtjes kan studeren zonder (m)ethylfenidaat, meestal wanneer ik weinig druk ondervind. Maar dit is relatief gezien vrij weinig het geval, 10-20% van het totaal aantal studie uren dat ik maak misschien, waarschijnlijk nog geen eens, ik heb het nagevraagd aan mijn vriendin en die lijkt dit te bevestigen.

Meestal (En vooral wanneer er een examenperiode aankomt bijvoorbeeld) is het voor mij vrijwel onmogelijk om te studeren zonder concentratie verhogende middelen.

Voordat ik begon met het gebruiken van concentratie verhogende middelen verliep mijn schoolcarrière zeer moeizaam, in de laatste jaren van mijn middelbare school heb ik meer dan 50% van mijn lessen gespijbeld. Vervolgens via volwassen onderwijs alsnog mijn havo diploma mogen halen maar dit pas nadat ik op 3 verschillende IQ testen (o.a. de Groninger en WISC) een score had behaald die aangaf dat ik vwo niveau aan zou moeten kunnen.

Mijn eerste jaar HBO (Hogeschool is het Vlaams equivalent) ging ik vreselijk hard op mijn bek omdat ik nooit geleerd had me in te zetten voor school, alles vergat en mijn organisatie enorm chaotisch was/(is).
Hierna heb ik een paar jaar gewerkt, verschillende baantjes en pas na 2 jaar durfde ik het weer aan om met een HBO studie te beginnen, Toegepaste Psychologie wat ik nu volg dus.

Hiervoor heb alle mogelijk opties aangegrepen om mijn opleiding succesvol af te ronden omdat ik bar weinig vertrouwen in mezelf had. Zo heb ik bijvoorbeeld bijna anderhalf jaar geen alcohol gedronken, geen producten met snelle koolhydraten meer eten, ik heb cursussen gevolgd (leren leren), ik ben had me ingeschreven voor een studiemaatje traject, mindfullness therapie (Ja, die onzin heb ik ook geprobeerd) echt van alles maar wat me uiteindelijk veruit het beste heeft geholpen is dat ik 'medicatie' methylfenidaat heb opgepikt.

Dit werd mij jarenlang op de middelbare school sterk opgedrongen en had ik altijd geweigerd, nu jaren later had/heb ik het alsnog uit eigen initiatief opgepakt omdat ik bang was nooit een opleiding af te kunnen ronden.
Het is een nogal langdradige uitleg maar ik denk niet dat ik het anders overtuigend zou kunnen vertellen hoe cruciaal concentratie verhogende middelen zijn geweest en nog steeds zijn voor het succesvol afronden van mijn studie.

Waarschijnlijk zit het echter ondertussen ook heel erg sterk tussen mijn oren dat ik concentratie verhogende middelen nodig heb voor mijn studie en ben ik zeker tot op bepaalde hoogte psychologisch afhankelijk van stimulaten/concentratie verhogers.
Dit ondanks ik waarschijnlijk alle benodigde inzichten en organisatorische vermogens beschik om de opleiding zonder af te kunnen ronden. Ik durf het er gewoon niet meer op te wagen omdat deze mij zo effectief hebben geholpen in het verleden.

Echt een gigantisch lulverhaal maar lang verhaal kort: Ik zou niet kunnen studeren zonder concentratie verhogende middelen zoals methylfenidaat vanwege meerdere redenen (mentale verslaving, angst, motivatieproblemen, weinig concentratie).
Houdt dit hetzelfde in als mdma en serotonine bijvoorbeeld?
Klik om te vergroten...
Klopt, MDMA is voor zover ik weet de sterkste serotonine releaser en heropname remmer die er is. MDMA is echter ook een releaser en heropname remmer van dopamine en noradrenaline.
En zo ja, is dit ook met methylfenidaat of dexamfetamine?
Klik om te vergroten...
Dexamfetamine is voornamelijk een dopamine releaser en heropname remmer en een relatief zwakke noradrenaline releaser en heropname remmer.
Methylfenidaat is enkel een heropname remmer van dopamine en noradrenaline in relatief gezien gelijkaardige hoeveelheden.

Nu is hier wel een grote 'maar' bij.
De voornaamste werking van Modafinil is bijvoorbeeld net als methylfenidaat de heropname remming van dopamine. Modafinil werkt echter op hele andere dopamine receptoren in in andere hersengebieden waardoor deze sterk verschillende effecten geeft van die van methylfenidaat ondanks dat deze beiden voornamelijk werken als heropname remmer van dopamine.
Bij 3-FPM heb ik zeer sterk het gevoel dat dit eveneens het geval is, ik heb een sterk vermoeden dat deze op veel dopamine gerelateerd receptoren inwerkt waar amfetamine verwante stimulanten zoals methylfenidaat niet op inwerken waardoor de ervaren effecten aanzienlijk verschillen.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#8
Je toont iig wel inzicht in jezelf.
Klik om te vergroten...
Toen je die vraag vroeg schoten ik en mijn vriendin best wel hard in de lach omdat ik me nog niet zo goed realiseerde hoe afhankelijk ik ben van deze middelen. :tongueout:
Ik heb er echter vol vertrouwen in dat ik er vrij makkelijk vanaf kan stappen zodra ik mijn studie heb afgerond, komt wel goed.
Heb natuurlijk ook nog geen pogingen als 1.5 jaar zonder alcohol ondernomen.. hoewel dat niet eens heel verkeerd klinkt. Kan je me geen cursusje mindfullness aanraden dan? :confused: Haha.
Klik om te vergroten...
Het ding met mindfulness is dat het wel kan werken maar dat je er in moet geloven. Ik zelf heb aardig wat wetenschappelijk onderzoek naar mindfulness gedaan in het verleden o.a. voor mijn opleiding, ook wel meta analyses voorbij zien komen waaruit de conclusie kwam dat mindfulness maar zeer beperkt werkt, je kunt beter gaan sporten kwam het op neer.

Wat ook opvalt is dat vrijwel al het positieve wetenschappelijke onderzoek naar mindfulness is uitgevoerd door dezelfde mensen die deze behandelingstechnieken/trajecten hebben ontwikkelt.

Voor veel mensen kan mindfulness echter zeer effectief werken. Kankerpatiënten worden bijvoorbeeld aangemoedigd om homeopathische behandeling aan te gaan (wat van alles kan wezen waar geen bewijs voor is dat het daadwerkelijk toegevoegde waarde heeft voor het herstel).
De reden dat mensen worden aangemoedigd dit te doen is omdat dit hen het gevoel geeft opbouwend bezig te zijn met het werken aan verbetering, placebo heeft vaak een zeer positief effect hebben op mensen.
Eveneens denk ik dat het bewust momentje rust dat mensen hierbij nemen zeker een positief effect kan bijdragen. Ik wil het niet totaal afschrijven maar mij persoonlijk spreekt het niet zo aan.

Ik had destijds sterk de overtuiging dat als ik fysiek in topvorm zou wezen het mentaal ook beter zou gaan en ik mezelf beter zou kunnen motiveren. Hierdoor heb ik me volledig gestort op voeding en excessief sporten, hier is tenslotte ook zeer veel discipline voor nodig. Ik ben er toch wel van overtuigd dat dit mij destijds mijn zelfvertrouwen terug heeft gegeven, ik merkte dat ik meer energie had, ik mij makkelijker kon aanzetten tot dingen en dat ik echt heel veel extra tijd voor handen had omdat ik niet 2 dagen in de week kwijt raakte aan alcohol drinken.
Voedselzandloper (voedingsboek), 1x in de week hardlopen en alcoholgebruik beperken kan ik wel aanraden. Probeer maar eens een weekje geen alcohol te drinken en geen producten te eten met suiker of 'snelle koolhydraten', ik kan je vertellen dat dit echt heel pittig en moeilijk vol te houden is. Het duurde mij wel een paar maanden voordat deze volledig uit mijn systeem waren.

Ondertussen drink ik weer bijna ieder weekend alcohol maar ik probeer het wel bewust zo min mogelijk te houden. Ik heb ondertussen gigantisch veel verschillende soorten drugs geprobeerd maar alcohol en gamen zijn toch wel de 2 waaraan ik het meest verslaafd ben en me het meest in de weg hebben gezeten in mijn leven.
Functionele drugs zal dus wel een oplossing kunnen zijn hiervoor, maar voel me er beter bij als het zonder kan.
Klik om te vergroten...
Het is wel spijtig dat er zo gigantisch veel mensen zijn tegenwoordig die het gevoel hebben het niet meer bij te kunnen benen zonder functionele drugs. Er wordt voor mijn gevoel toch wel structureel vanuit de maatschappij veel druk uit geoefend om productief te wezen en te presteren.
S
SnoeischaarLid
01-01-2024, 00:00
#9
Jmths zei:
Echt een gigantisch lulverhaal maar lang verhaal kort
Klik om te vergroten...

Haha, dat geeft niet. Op deze manier snap ik wel hoe je tot een keuze komt. Mag een verslaving zijn, maar zo te horen heeft het duidelijke voordelen opgeleverd dus dat is een afweging voor jezelf. Je toont iig wel inzicht in jezelf.

Ik merk dat ik vooral het afgelopen jaar wat onrustiger ben geworden. Veel motivatieproblemen bij het starten van nieuwe dingen en gedachtes die makkelijk afdwalen tijdens werk. Functionele drugs zal dus wel een oplossing kunnen zijn hiervoor, maar voel me er beter bij als het zonder kan.

Heb natuurlijk ook nog geen pogingen als 1.5 jaar zonder alcohol ondernomen.. hoewel dat niet eens heel verkeerd klinkt. Kan je me geen cursusje mindfullness aanraden dan? :confused: Haha.
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#10
interessant rapport, ik had mezelf voorgenomen geen lichte stimulanten meer te kopen maar deze klinkt wel interessant.
S
SnoeischaarLid
01-01-2024, 00:00
#11
Jmths zei:
Je toont iig wel inzicht in jezelf.
Klik om te vergroten...
Toen je die vraag vroeg schoten ik en mijn vriendin best wel hard in de lach omdat ik me nog niet zo goed realiseerde hoe afhankelijk ik ben van deze middelen. :tongueout:
Klik om te vergroten...

Whaha, confronteer ik je ff mee hééé.

Jmths zei:
Wat ook opvalt is dat vrijwel al het positieve wetenschappelijke onderzoek naar mindfulness is uitgevoerd door dezelfde mensen die deze behandelingstechnieken/trajecten hebben ontwikkelt.
Klik om te vergroten...

Vind vegan ook wel een goed voorbeeld hiervan, pro-artikelen zijn vrijwel altijd onderzocht of geschreven door voorstanders van vegan. Maar dat geldt bij alles, drugs ook vast wel. T punt vaak met onderzoek is dat je je naar een conclusie kan toeschrijven door bepaalde dingen niet te belichten of achter te houden (zowel pro als tegen partij). En vaak zijn er ook gwn meerdere waarheden, ligt eraan vanuit welk perspectief je het bekijkt.

Veel mensen snappen dit laatste niet en houden vast aan absolutiteit in het leven, omdat t systeem ons dat zo leert. T resultaat daarvan is o.a. dat alle drugs slecht zijn, het ontstaan vd IS en eindeloze discussies over hoe slecht vlees wel niet is met vegans :). Geen haat tegen vegans, maar heb zelf 1 in m'n kring waar alles eindigt op zo'n predik dat vleeseters het kwaad op aarde zijn.

Maar wat jij zegt over placebo ben ik het mee eens. Als het helpt, waarom dan niet? Maybe ga ik in de toekomst je challenge aan van een week geen suiker e.d. Nu nog niet, want geen suiker of snelle koolhydraten leidt al snel tot geen wiet (muchies) gedurende die periode. Alcohol lukt makkelijk een week zonder, ben sws gestopt met meer dan 2-3 glazen drinken of uberhaupt 1 wat ik vroeger wel de helft van de dagen deed.

Gamen was vroeger ook wel een fikse verslaving voor mij ja, mis ook niks meer van die tijd nu ik er van af ben.

Jmths zei:
Er wordt voor mijn gevoel toch wel structureel vanuit de maatschappij veel druk uit geoefend om productief te wezen en te presteren.
Klik om te vergroten...

Is zo. Kwam laatst filmpje tegen over de exponentionele groei van technologie en wat ze verwachten tot aan 2030. Werd ik nie vrolijk van tbh. Technologie gaat vaak onder het mom van dat het ons leven makkelijker maakt, maar er wordt tegelijkertijd veel meer van ons verwacht. Misschien een leugen van het kapitalistische systeem zodat we maar onze smartphones blijven kopen :'). Of is dat te cynisch weer?

Gaat allemaal best wel diep voor een report over een functionele stimulant trouwes.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."