Maar liefde is een diep iets wat niet ophoudt bij wat we normaal kennen als menselijke liefde. Als je diep genoeg gaat in jezelf/meditatie, wordt het steeds duidelijker dat liefde iets heel anders is wanneer het niet geconditioneerd is. Dan blijkt het ineens een onhoudbare onpersoonlijke energie te zijn die zich met explosieve kracht manifesteert tot wat je tot dusver had gekend als de wereld.
Dus nee, romantische liefde (de gebruikelijke vorm ervan die meestal bedoeld wordt wanneer er over liefde gepraat wordt) is niet in staat een echte genezing te brengen. Zelfs de liefde van een moeder voor haar kind, hoewel dat een diepere liefde is, is daar niet echt tot in staat, want het ego wordt juist gevormd (als een soort verdedigingsmechanisme) omdat liefde zelf geen echte onvoorwaardelijke liefde (zichzelf) lijkt te ervaren. Maar de onvoorwaardelijke liefde die één en dieper is in het nu kan met gemak echte genezing brengen. Als je hebt gezien dat alles waar je naar kijkt, wat je hoort, voelt, enzovoort, daar van gemaakt is, dan is dit niet meer zo'n vergezocht iets.
En aangezien alles daar van blijkt gemaakt te zijn ben je dat zelf ook en ben je dus werkelijk zelf dat wat in staat is om jezelf te genezen. Al het andere is slechts tijdelijk totdat het niet meer voldoet en het verlangen naar de liefde die één is weer bovenkomt. Het is heel simpel: genezing is de éénwording in jezelf. En uiteindelijk werkt die genezing zelfs door op fysiek niveau.
Tenminste, dit is mijn overtuiging uit inmiddels flink wat ervaringen die steeds ditzelfde bevestigen. Wil niet zeggen dat iemand dit moet aannemen. Maar ik zelf geloof er helemaal niets meer van dat echte genezing door iets anders dan jezelf kan komen.
O, en als je doorbreekt tot die eenheid is het zelfs niet eens mogelijk om depressief te zijn omdat er daar niemand is om depressief te zijn. :P De persoon die je denkt te zijn, die depressief is, is daar simpelweg niet aanwezig. Psychische problemen zijn er alleen voor de persoon/ego, niet voor de liefde/eenheid die compleet wakker (bewust) is in het moment, vrij van dergelijke illusies.