Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums[Paddo's] Vriendschap van kleur

[Paddo's] Vriendschap van kleur

30 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
A
AnderemaanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Oh wat leuk dit zeg, wil ook graag paddos doen.. sommige dingen klinken zo herkenbaar, en toch heel verschillend.. Hollandia lijkt er qua visuals wel op denk ik!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Rupsje zei:
Bij LSD kan ik vaak ook zelf bepalen wat ik zie qua visuals, tot op zekere hoogte. Als ik bijvoorbeeld een beer wil zien kan ik heel gemakkelijk beren voor me zien bewegen, of als ik ergens aan denk dan zie ik dat direct voor me. Ik heb dan enorm veel grip op de trip zelf als ik daar behoefte aan heb, terwijl ik dat bij paddo's absoluut niet kon.
Klik om te vergroten...
Normaal lijken mijn visuals echt los te staan van mijn 'minds eye' (wat ik me voorstel in mijn hoofd). De visuals komen normaal niet uit mijn eigen fantasie lijkt het, maar meer van "buitenaf". Maar ik ga het eens proberen. :)

Rupsje zei:
Bedoel je echt een doorbraak als in gevoel, of ook daadwerkelijk in een andere dimensie treden?
Klik om te vergroten...
Waarschijnlijk niet zo als bij DMT wordt beschreven. Meer qua gevoel denk ik dan. De doorbraak gaat vaak zo: eerst voel ik de bodyload en door te mediteren wordt deze steeds intenser. Op een gegeven moment voelt het alsof ik heel zwaar ben. Soms net alsof er iets van bovenaf hard op mijn schouders drukt. Als dit op een gegeven moment intens genoeg is, dan klap ik daar doorheen als het ware en lijkt alle zwaartekracht verdwenen. En ook de lucht/atmosfeer in de ruimte lijkt weg te zijn, waardoor alles even scherp is, dichtbij of veraf. Normaal hebben objecten zachte randen, maar dan is alles heel gedefinieerd. Het voelt alsof ik uit mijn lichaam schiet en de zware materiële wereld verlaat. Ineens is alles gemaakt van licht/energie en heb ik een heel andere relatie met de wereld dan normaal. Dat zware gevoel dat dan weg is lijkt mijn weerstand/ego te zijn en wanneer dat weg is neemt liefde de plaats daarvan in. Bovenaardse liefde, omdat ik het niet meer tegen kan houden met mijn ego weerstand. Het is overal dan. Er zijn dan ook next-level visuals, vaak heel kristal-achtig, extreem gedetailleerd en nooit negatief zoals voor zo'n doorbraak. Maar het is ook weer moeilijk om te beschrijven, want na een tijdje herinner je herinneringen van herinneringen. Altijd als het gebeurd is er wel een heel sterk gevoel van hoe kon ik dit in godsnaam ooit vergeten...

Rupsje zei:
Ik vond het gevoel bij deze trip koud, emotieloos, neutraal. Máár ik heb zo'n buitenaards liefdes gevoel wel op de truffels meegemaakt (1x heel erg, de overige keren lichtjes) en dat vond ik heel erg lijken op hoe mensen heroïne omschrijven. Ongelofelijk. Ik was er ook helemaal verbaasd over dat we die truffels gewoon zomaar legaal bij de smartshop konden halen..? Ik vond het gevoel echt heel erg intens hoor, echt heroïne - althans, als ik een inschatting mag maken hoe daadwerkelijke heroïne zou kunnen aanvoelen. Iemand hier op het forum hier zei afgelopen zondag dat dat blijkbaar niet eens zo heel gek is, gezien heroïne en paddo's op dezelfde neuro receptoren werken.
Klik om te vergroten...
Haha heroïne? :tonguewink: Al voelde ik me wel absoluut sereen en ultiem comfortabel bij die doorbraken. Maar het was ook veel meer dan alleen dat. Volgens mij werken heroïne en paddo's niet op dezelfde receptoren trouwens. Heroïne op de opiaat receptoren en tryptamines op de serotonine receptoren geloof ik.

Rupsje zei:
In ieder geval! Vond ik dat heroïne gevoel dan weer niet lijken op het DMT liefdes gevoel. Hoewel dat ook hemels was. De liefde van DMT was veel heftiger, maar het duurt niet enorm lang. Het voordeel van dat lekkere gevoel op truffels is dat je het telkens terug kunt roepen met wiet en dus de hele avond zit te spacen op dat gevoel. Dus het heeft beide z'n charme :hearteyes:
Klik om te vergroten...
Ik weet niet welk gevoel je dan terug roept, maar ik kan met wiet niet dat terugroepen waar ik het over had. Of ik moet echt weer doorbreken, maar dat gebeurd normaliter alleen tijdens de piek.
v
verwonderingLid
01-01-2024, 00:00
#3
Erg leuk tripreport, Rupsje! Klinkt als een lekker vrolijk tripje.

Dat hard trippen in de badkamer herken ik ook wel. Mijn badkamer is wit met blauw, met zowel op de vloer als de muren tegeltjes. Allemaal rechte lijnen en weinig kleur dus. Zodra de vloer geel, paars, groen en rood is, en de voegen zich in velerlei bochten wringen en opstijgen weet ik hoe laat het is.

Van zo een tripreport krijg ik ook weer heel veel zin in een tripje, maar ik moet nog even wachten. Op Bicycle Day wil ik voorzichtig aan weer eens een DOC-tripje proberen.
R
Rupsen God ❤Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Eik zei:
Wow @Rupsje wat een prachtig report weer! Je bent je in rap tempo aan het scharen bij mijn andere favouriete trip reporters. Je hebt echt een hele leuke manier om je ervaringen op papier te zetten. Het is daardoor heel makkelijk om helemaal met jouw beleving mee te leven.

Veel herkenbaars ook. Het enorme verschil van trippen op psilocybine en LSD ende visuals die veel meer op DMT lijken dan op LSD. Ik heb zelf ook bij psilocybine sneller last van mijn maag en voel me ook echt veel suffer dan bij LSD. Meestal kom ik amper van mijn bankje af... Ik heb 10 keer getript op psilo en echt nog nooit behoefte gehad aan sex terwijl LSD het in dat opzicht wel goed doet. Is denk ik toch echt een kwestie van smaak want ik heb het ook wel eens andersom gehoord.

Wat heb je trouwens een ontzettend toffe zorgzame vriend als ik het zo hoor. Echt fijn als iemand je zo verzorgt en uit het negatieve trekt als je zelf de 'verkeerde' kant op dreigt te gaan.

Het was mijn trouwens ook opgevallen dat je best hard tript op slechts 1 gram. Ik tripte vroeger altijd op 3 gram gedroogde paddo's. Ik heb een sterk vermoeden dat jij hawaiaanse (of een andere sterkere soort) paddo hebt gehad. Het effect lijkt namelijk echt veel te heftig voor 1 gram Mexicaans.
Klik om te vergroten...

Aww, dankjewel! :blush: Ik vind de visuals ook veel duidelijker en mooier dan op LSD. Ik heb hier de visuals beter kunnen beschrijven dan ik ooit eerder kon in andere reports met bijvoorbeeld LSD; dat kon ik in mijn DMT seconden van glas report ook. Simpelweg omdat het kristalheldere beelden zijn die (althans, voor mij) makkelijker te beschrijven zijn naderhand. Misschien ook omdat alles langzamer verloopt waardoor je het beter in je op kunt nemen.

Ik vind psychedelica in het algemeen eigenlijk niks seksueels hebben. LSD niet, psilocybine niet, 2C-B niet.. zin in seks krijg ik op MDMA, coke, GHB.. Maar psychedelica totaal niet. 2 weken geleden wel mezelf aangezet tot seks op LSD omdat ik het heel graag wilde ervaren, en als je eenmaal bezig bent is dat toch wel het mooiste ter wereld.. Maar seks op LSD is ook geen seks meer te noemen. Er is niks erotisch of romantisch aan. Het is puur die liefde voor elkaar delen, jezelf naakt vertonen (niet lichamelijk) en samen versmelten tot 1. Ik vond het echt onbeschrijfelijk mooi, alsof de liefde uit m'n borst zou knallen omdat het zoveel was ineens.

Mijn vriend is inderdaad een beetje een trip sjamaan ja :yum: Tript veel, kan veel hebben. Ben soms ook verbaasd over hoeveel hij kan op LSD.. Ik bedoel, ik heb behoorlijk wat getript in mn leven en heb zeker ook wel mensen begeleid in hun trips terwijl ik zelf ook super hard ging, maar op zijn niveau zit ik niet en zal ik misschien ook nooit komen. Ligt aan je persoonlijkheid denk ik.. Ik reageer over het algemeen best wel heftig op psychedelica, misschien omdat ik echt een gevoelsmens ben en erg visueel ingesteld ben dus ik trip ook weer anders dan hem. Hij is op psychedelica altijd enorm helder, terwijl ik me gewoon best wel laat gaan tenzij het er echt op aan komt (als ik iemand bad zie dreig te gaan bijvoorbeeld, dan krijg ik echt zo'n moederlijk gevoel en wil ik diegene ook heel graag helpen. Dan kan ik mezelf heel makkelijk helder dwingen.. Maar verder ook niet. Plus dat als ik eenmaal genoeg negatieve gedachtes in mn hoofd heb kan het goed fout gaan, heb daardoor dus ook wel wat bad trips achter de rug. Maar daar leer je ook weer van :)

Zou goed kunnen dat het Hawaiiaanse waren hoor :wink: Ik tripte in ieder geval wel lekker hard ja.. wil ik wel nog een keer meemaken :tonguewink:
R
Rupsen God ❤Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Stonologie zei:
Oh wat leuk dit zeg, wil ook graag paddos doen.. sommige dingen klinken zo herkenbaar, en toch heel verschillend.. Hollandia lijkt er qua visuals wel op denk ik!
Klik om te vergroten...

Zou kunnen, in beide zit psilocybine natuurlijk. Het is gewoon hetzelfde stofje :) Op truffels heb ik nog nooit zo hard getript als hierop (Hawaiiaanse), maar zit er zeker aan te denken om een keer de dosis te verhogen (van 22 gram naar 32 gram bijvoorbeeld) en te kijken hoe ik daarop reageer. Zou super leuk zijn als ik dan hetzelfde effect krijg als dit namelijk. Eerst maar eens 4-HO-MET proberen - is ook wel iets voor jou denk ik.
R
Rupsen God ❤Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Mindless zei:
Normaal lijken mijn visuals echt los te staan van mijn 'minds eye' (wat ik me voorstel in mijn hoofd). De visuals komen normaal niet uit mijn eigen fantasie lijkt het, maar meer van "buitenaf". Maar ik ga het eens proberen. :)


Waarschijnlijk niet zo als bij DMT wordt beschreven. Meer qua gevoel denk ik dan. De doorbraak gaat vaak zo: eerst voel ik de bodyload en door te mediteren wordt deze steeds intenser. Op een gegeven moment voelt het alsof ik heel zwaar ben. Soms net alsof er iets van bovenaf hard op mijn schouders drukt. Als dit op een gegeven moment intens genoeg is, dan klap ik daar doorheen als het ware en lijkt alle zwaartekracht verdwenen. En ook de lucht/atmosfeer in de ruimte lijkt weg te zijn, waardoor alles even scherp is, dichtbij of veraf. Normaal hebben objecten zachte randen, maar dan is alles heel gedefinieerd. Het voelt alsof ik uit mijn lichaam schiet en de zware materiële wereld verlaat. Ineens is alles gemaakt van licht/energie en heb ik een heel andere relatie met de wereld dan normaal. Dat zware gevoel dat dan weg is lijkt mijn weerstand/ego te zijn en wanneer dat weg is neemt liefde de plaats daarvan in. Bovenaardse liefde, omdat ik het niet meer tegen kan houden met mijn ego weerstand. Het is overal dan. Er zijn dan ook next-level visuals, vaak heel kristal-achtig, extreem gedetailleerd en nooit negatief zoals voor zo'n doorbraak. Maar het is ook weer moeilijk om te beschrijven, want na een tijdje herinner je herinneringen van herinneringen. Altijd als het gebeurd is er wel een heel sterk gevoel van hoe kon ik dit in godsnaam ooit vergeten...


Haha heroïne? :tonguewink: Al voelde ik me wel absoluut sereen en ultiem comfortabel bij die doorbraken. Maar het was ook veel meer dan alleen dat. Volgens mij werken heroïne en paddo's niet op dezelfde receptoren trouwens. Heroïne op de opiaat receptoren en tryptamines op de serotonine receptoren geloof ik.


Ik weet niet welk gevoel je dan terug roept, maar ik kan met wiet niet dat terugroepen waar ik het over had. Of ik moet echt weer doorbreken, maar dat gebeurd normaliter alleen tijdens de piek.
Klik om te vergroten...

De visuals komen ook zeker niet uit mn eigen fantasie, maar ik kan het wel goed sturen. Als ik iets wil zien, zie ik het ook, maar niet letterlijk zoals ik het me had voorgesteld zeg maar. Als ik een beer wil zien, zie ik een beer, maar niet zoals ik me dat eerst voorstelde in mn hoofd. Je kan de trio feitelijk dwingen dingen te zien die je wilt zien - zeker jij als visuele tripper zit denk ik wel op dezelfde lijn als ik, dus ik weet zeker dat ook jij dat kan doen. En dat is echt super tof, al vergt het wel wat concentratie en rust (de wc is hier weer een heel goed voorbeeld van, hahaha) je zal er verbaasd over zijn hoeveel je eigenlijk voor elkaar kunt krijgen visueel gezien, als je er maar een beetje moeite in steekt. Ik vind het zelf in ieder geval super leuk om te doen af en toe.. op de wc dus :yum: Daarom duurt het altijd zo lang.

Wat een mooie ervaring lijkt me dat, die doorbraak die je beschrijft :hearteyes: Het klinkt wel een heel klein beetje zoals DMT, maar niet helemaal. Meer het uit je lichaam treden denk ik.. Lijkt me in ieder geval wel een super mooie ervaring! Ik ben zelf wel vaker ego-dood geraakt op LSD, maar dat was toch anders. Dan lijkt het alsof mijn ik versmelt met de rest van de kamer en de visuals die ik zie, ik besta niet meer maar ik ga helemaal op in mijn omgeving als water. Dit klinkt meer als een ego-dood met een out of body experience, en dat heb ik alleen meegemaakt op DMT. Op LSD dreig ik het ook nog wel eens mee te maken, maar druk het weg omdat ik het toch wel eng vind hoor. Ben bang dat ik m'n lichaam niet meer terug kan vinden, of te ver verwijderd raak. Ik heb ook wel eens het gevoel op DMT dat ik helemaal gek word, krankzinnig (doordat ik ineens zo hard ga en m'n lichaam verlaat) totdat het liefdes gevoel toetreedt. Ik denk ook zeker dat mediteren een grote toevoeging kan zijn in je trip; ik mediteer zelf niet, maar zou het eigenlijk nog wel eens willen leren :)

Yep. Nog beter dan MDMA :tonguewink: En met elk hijsje het gevoel versterken en oproepen. Was echt fantastisch!
Wat betreft het feit dat het dus blijkbaar niet op dezelfde receptoren werkt..

F
FenrirLid
01-01-2024, 00:00
#7
Rupsje zei:
Mijn vriend is inderdaad een beetje een trip sjamaan ja :yum: Tript veel, kan veel hebben. Ben soms ook verbaasd over hoeveel hij kan op LSD.. Ik bedoel, ik heb behoorlijk wat getript in mn leven en heb zeker ook wel mensen begeleid in hun trips terwijl ik zelf ook super hard ging, maar op zijn niveau zit ik niet en zal ik misschien ook nooit komen. Ligt aan je persoonlijkheid denk ik..
Klik om te vergroten...
In mijn ervaring hangt dat ook samen met setting en de (sociale) dynamiek. Binnen mijn vriendengroep ben ik de meest ervaren tripper, en ook bij de festivalgroep ben ik een van de oudere en meer verstandige gebruikers: omdat ik me dan verantwoordelijk voel voor de rest, blijf ik op een bepaald niveau gewoon functioneren en kan ik koken en thee zetten, de weg vinden, kloklezen, gesprekken voeren met winkelmedewerkers/festivalpersoneel andere mensen, mensen helpen die minder gaan, etc. Dat gaat dan ten koste van een stukje diepgang.
Als ik echter bij meer ervaren trippers ben, zeker in hun omgeving, kan ik die verantwoordelijkheid loslaten en mezelf helemaal kwijtraken. Dat is vooral bij mijn broer en zijn vriendin zo, die zorgen dan juist heel goed voor mij.

Ik durf niet te beweren dat het voor iedereen zo werkt maar ik denk dat je, als je een keer tript zonder je vriend en met hoofdzakelijk minder ervaren mensen om je heen, versteld zou kunnen staan hoe goed je dan ineens kunt functioneren in de echte wereld. :)
R
Rupsen God ❤Lid
01-01-2024, 00:00
#8
verwondering zei:
Erg leuk tripreport, Rupsje! Klinkt als een lekker vrolijk tripje.

Dat hard trippen in de badkamer herken ik ook wel. Mijn badkamer is wit met blauw, met zowel op de vloer als de muren tegeltjes. Allemaal rechte lijnen en weinig kleur dus. Zodra de vloer geel, paars, groen en rood is, en de voegen zich in velerlei bochten wringen en opstijgen weet ik hoe laat het is.

Van zo een tripreport krijg ik ook weer heel veel zin in een tripje, maar ik moet nog even wachten. Op Bicycle Day wil ik voorzichtig aan weer eens een DOC-tripje proberen.
Klik om te vergroten...

Ik heb ook het idee dat hoe minder invloeden je hebt, hoe beter de trip werkt. Je hebt meer creatieve ruimte om je trip in te vullen ipv iets dat het al voor je invult, zoals een psychedelische afbeelding. Een saaie muur kan voor mij veel psychedelischer werken dan een muur met een schildering.

DOC lijkt me ook heel gaaf ja :hearteyes: Wel pittig hoor.. omdat het zo lang duurt. Ik heb mijn zinnen nu echt gezet op mescaline, als het goed is zijn ze daar al mee bezig voor me. Ben benieuwd hoe de visuals zijn? Op de een of andere manier denk ik toch aan de visuals van psilocybine omdat dat ook een natuur product is, terwijl het natuurlijk een andere stof is. Ik ben wel heel erg benieuwd in ieder geval. Voor de zekerheid maar even een kots emmertje aanschaffen en bij de hand houden :sweatsmile:

Fenrir zei:
In mijn ervaring hangt dat ook samen met setting en de (sociale) dynamiek. Binnen mijn vriendengroep ben ik de meest ervaren tripper, en ook bij de festivalgroep ben ik een van de oudere en meer verstandige gebruikers: omdat ik me dan verantwoordelijk voel voor de rest, blijf ik op een bepaald niveau gewoon functioneren en kan ik koken en thee zetten, de weg vinden, kloklezen, gesprekken voeren met winkelmedewerkers/festivalpersoneel andere mensen, mensen helpen die minder gaan, etc. Dat gaat dan ten koste van een stukje diepgang.
Als ik echter bij meer ervaren trippers ben, zeker in hun omgeving, kan ik die verantwoordelijkheid loslaten en mezelf helemaal kwijtraken. Dat is vooral bij mijn broer en zijn vriendin zo, die zorgen dan juist heel goed voor mij.

Ik durf niet te beweren dat het voor iedereen zo werkt maar ik denk dat je, als je een keer tript zonder je vriend en met hoofdzakelijk minder ervaren mensen om je heen, versteld zou kunnen staan hoe goed je dan ineens kunt functioneren in de echte wereld. :)
Klik om te vergroten...

Oh zeker, ik tripte natuurlijk al veel langer dan ik hem ken (hoewel, ik tripte veel - toen een paar jaar gestopt - en samen met hem heb ik het weer opgepakt) dus die zorgzaamheid kan ik me ook zeker wel in vinden. Vooral bij mensen die wat minder ervaren zijn dan jij, bij mensen die op hetzelfde niveau zitten kan ik me heel goed mee levelen en word mijn hele "zijn" ook anders tegenover hen. Minder zorgzaam, meer op 1 lijn. Ik ben dan niet meer de "trip mama" zogezegd, terwijl ik dat in andere kringen wel ben. Het voelt dan een beetje alsof je een stel kinderen onder je vleugels neemt en ze begeleid. Binnenkort ga ik met mijn schoonbroer ook trippen, hij neemt dan voor het eerst LSD, en vind dat toch ook wel heel erg leuk. Iemands eerste keer LSD als buitenstaander meemaken is altijd leuk, want je kunt je eigen eerste keer ook nog wel herinneren. Hoe tof dat was. Maar ik denk dat ik dan ook wel een soort "trip mama" word, tenzij mijn vriend dat overheerst.
Waar ik me vooral over verbaas is over hoe goed hij de controle over dingen heeft. Simpele dingen zoals eten koken of een kaarsje aansteken. Ik vertrouw mezelf echt niet in het bijzijn van vuur als ik aan het trippen ben, ik vond een sigaret aansteken op de acid al tricky vroeger. Hij is daar veel makkelijker in.

Paar maanden geleden werd onze kat ziek in de nacht dat hij tripte, moest met spoed naar de dierenarts maar wij hadden geen reis mandje voor hem. Vriend was nog super hard aan het trippen, gaat gewoon even op de fiets naar de dierenwinkel. Moest zelfs met de pond over het water met z'n fiets en dat hok kopen. Vervolgens met z'n 2en naar de dierenarts wat 'm prima af ging. Ik tripte zelf nog niet op acid toen, ik had MDMA genomen die nacht dus was gewoon heel brak. Maar vind het nog steeds erg bijzonder hoe ie dat zo helder heeft geflikt hoor - ik had het zelf misschien niet gekund en ergens gestrand.
F
FenrirLid
01-01-2024, 00:00
#9
Rupsje zei:
Binnenkort ga ik met mijn schoonbroer ook trippen, hij neemt dan voor het eerst LSD, en vind dat toch ook wel heel erg leuk. Iemands eerste keer LSD als buitenstaander meemaken is altijd leuk, want je kunt je eigen eerste keer ook nog wel herinneren. Hoe tof dat was. Maar ik denk dat ik dan ook wel een soort "trip mama" word, tenzij mijn vriend dat overheerst.
Klik om te vergroten...
Wat leuk! Laat je weten hoe het ging? :)
Rupsje zei:
Vooral bij mensen die wat minder ervaren zijn dan jij, bij mensen die op hetzelfde niveau zitten kan ik me heel goed mee levelen en word mijn hele "zijn" ook anders tegenover hen. Minder zorgzaam, meer op 1 lijn. Ik ben dan niet meer de "trip mama" zogezegd, terwijl ik dat in andere kringen wel ben. Het voelt dan een beetje alsof je een stel kinderen onder je vleugels neemt en ze begeleid.
Klik om te vergroten...
Precies dat haha
A
AnderemaanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Rupsje zei:
Zou kunnen, in beide zit psilocybine natuurlijk. Het is gewoon hetzelfde stofje :) Op truffels heb ik nog nooit zo hard getript als hierop (Hawaiiaanse), maar zit er zeker aan te denken om een keer de dosis te verhogen (van 22 gram naar 32 gram bijvoorbeeld) en te kijken hoe ik daarop reageer. Zou super leuk zijn als ik dan hetzelfde effect krijg als dit namelijk. Eerst maar eens 4-HO-MET proberen - is ook wel iets voor jou denk ik.
Klik om te vergroten...
Gister binnen gekrege hahaha, zeker wat voor mij:P
R
Rupsen God ❤Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Fenrir zei:
Wat leuk! Laat je weten hoe het ging? :)
Klik om te vergroten...

Zal ik zeker doen! :wink: Zit zelf nog te twijfelen tussen AL-LAD en 1P-LSD, en tegen het einde verlengen met 2C-B. Kijken of dat met die ook werkt.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."