#1
Het was heel duidelijk het ego. Maar weerstand is dan ook een verdedigingsmechanisme van het ego. Sterker nog, weerstand Ãs het ego. Het ego is in werkelijkheid niet een daadwerkelijke entiteit en dat werd tijdens deze trip ook weer heel erg duidelijk. Het ego is gewoon pure weerstand tegen dat wat is. Wanneer we het ego niet onderzoeken, blijft het vrij ongemerkt op de achtergrond in leven als lichte weerstand. Wanneer we het wel onderzoeken, neemt de weerstand toe, zodat de meeste mensen afgeschrikt worden verder te onderzoeken. (Wanneer de weerstand als te intens wordt ervaren.) Dat is hoe het mechanisme zichzelf in leven houdt.Zou dit misschien een soort verdedigingsmechanisme van het lichaam kunnen geweest zijn misschien? Die je beschermt tegen heftige ervaringen. Zoals ook mensen met trauma out of body experiences kunnen meemaken.0
En trouwens, lichaam en geest? Het is hetzelfde ding denk ik. Het lichaam is geestelijk, omdat het enige wat we van het lichaam ervaren, zintuiglijke informatie is. Ook dat wordt in zo'n trip enorm duidelijk. Natuurlijk is het wel handig om in woorden onderscheid tussen beide te maken, maar in werkelijkheid is het denk ik hetzelfde "ding".
Ja mooi is dat hè! En vreemd dat het normaal soms zo onmogelijk lijkt om in die staat de wereld te bekijken...Mooi! En herken dit soort afterglow, van de afterglow de dag na een euforische en visuele marihuana trip van mij. Was toen passagier en niet aan het rijden wel.
Had laatst trouwens ook dit maar dan met MDMA dan. Ik was toen wel aan het rijden, stond 2 uur in de file, en was totaal niet gefrustreerd! Ik vond het zelfs (in het begin) leuk dat de rit langer duurde, kon ik langer genieten van het rijden met muziek volle bak2 uur file zou anders hel geweest zijn.