Het is idd allemaal een beetje krom, maar kwam erop neer dat ik de effecten als nogal heftig heb ervaren. Vooral de lichamelijke effecten. De mentale effecten ervoer ik als erg fijn.Het onderscheid tussen hard- en softdrugs is vrij arbitrair dus je kan van elk middel wel beargumenteren dat je het een harddrug of softdrug vindt.
Ik bedoel.. Mescaline is een vrij mild psychedelicum met heel weinig lichamelijke, geestelijke of maatschappelijke risico's. Maar het is een harddrug.
3-MMC is best verslavend, geeft flinke katers, kan ernstige problemen met de bloedsomloop veroorzaken en kan leiden tot agressie. Maar dat is dan weer een softdrug.
Volgens de wet zijn morfine en heroïne harddrugs, maar de meeste benzo's zijn softdrugs.
Khat is ongeveer net zo gevaarlijk als koffie, maar de werkzame stof in khat is een harddrug.
Hennep inclusief bladeren en stengels is een softdrug, en hasj ook. Terwijl je vermoedelijk niks voelt als je op de bladeren en stengels gaat kauwen. Tegelijkertijd is hasjolie (met dezelfde werkzame stoffen als hasj) ineens een harddrug. Je kunt natuurlijk ook heel weinig hasjolie nemen, of veel hasj, waardoor je veel sterker onder invloed zou zijn van hasj. Maar dat blijft desondanks een softdrug.
Dus je kan net zo goed veronderstellen dat methamfetamine een softdrug is en koffie een harddrug. Zolang je maar een verhaaltje eromheen hebt waarom je het een erger vindt dan het ander.