bjo19 zei:
Dan het slapen waar ik ongelooflijk veel moeite mee heb. Ik heb continu het gevoel dat ik schokken in mijn hoofd krijg als ik in slaap val, en dat ik wakker ben maar mijn lichaam niet kan bewegen (dus dat mijn lichaam slaapt maar ikzelf niet). Hier komen dan ook hallucinaties etc bij (hoor bijvoorbeeld muziek of mensen rond mij wandelen) waardoor ik in paniek sla en mezelf probeer wakker te krijgen. Dit vind ik echt ellendig en vroeg me af of er tips zijn om dit niet meer aan de hand te hebben?
Waar jij last van hebt heet slaapverlamming
http://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapverlamming
Komt veel voor bij mensen die speed gebruiken, (ook mensen die het maar heel sporadisch hebben gebruikt, zoals ik. En mij is het ook een aantal keer overkomen) Het is niks ernstigs, maar kan wel beangstigend zijn. Misschien helpt het idee dat het iets is dat vaker voorkomt (ook bij mensen die nooit drugs gebruiken) en dat je nu weet wat het is.
Op wikipedia staat dus ook:
Om de lengte van een slaapverlammingsperiode te verminderen, kan men proberen armen of benen alsnog te bewegen. Door dit herhaaldelijk te doen keert de persoon in kwestie sneller terug in waaktoestand. Om te voorkomen dat men terugvalt in een slaapverlamming, wordt aangeraden om een tijdje wakker te blijven voordat men opnieuw gaat slapen. Ook kan men door simpelweg de ogen niet te openen, voorkomen dat er visuele hallucinaties optreden.
Mijn eigen ervaring zegt ook dat het na een tijdje minder eng wordt, omdat je weet wat het is. Probeer het wat rustiger te bekijken allemaal, niet in paniek raken, maar gewoon denken : Ohja, ik heb weer last van slaapverlamming. Beetje eng, maar wat gebeurd er precies eigenlijk?
Zo wordt het steeds minder eng.
Ik weet zeker dat het snel minder gaat worden! Ik en vrienden van mij hebben er ook een tijdje last van gehad, maar niemand heeft dat nu meer (en we gebruiken allemaal ook bijna nooit meer speed).
Succes!