Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSpeed averechts effect?

Speed averechts effect?

21 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
C
ChillaxLid
01-01-2024, 00:00
#1
Roze olifant zei:
@Rayyar: dit zegt niets over het wel of niet hebben van ADHD.
Klik om te vergroten...

De werkzame stof in het medicijn dat ADHDers krijgen is methylfenidaat en dat is zeer nauw verwant aan speed. Het zorgt er voor dat ADHDers meer dopamine beschikbaar hebben. De meeste ADHDers worden daardoor minder chaotisch en helderder in hun hoofd. Daarnaast wordt er een groot deel ook rustiger van, dus zo'n gekke vraag is dat helemaal niet. Ik heb zelf Adhd maar ken ook iemand die jaren speed gebruikte als medicijn om rustig te worden voordat ie overging op methylfenidaat.
M
MDMAZIINGLid
01-01-2024, 00:00
#2
Wifilijntje zei:
Hallo allen,
ik lees hier uit interesse soms wat mee, maar nu heb ik zelf een vraagje aan de experts:innocent:

Het zit zo, ik neem zo af en toe in het weekend eens het eea, en dan ook wat speed voor een oppepper, om een soms nachtje door te halen of om in de kroeg wat helderder en actiever te blijven na het nodige bier. Dit trouwens niet wekelijks, dus ben geen erg zware of regelmatige gebruiker, en voor tolerantie ben ik dus ook niet zo bang.
Nu heb ik elke vrijdag school tot savonds, na eerst nog te moeten werken, en na een lange werkweek (en sowieso lange dag) en vaak een vrij korte nacht daarvoor, kan dat wat zwaar zijn. Dus komt vanzelf het idee om eens een lijntje speed naar binnen te werken, en het dan daar ook bij te laten. Dit heb ik toch een aantal weken gedaan, en dan nu mijn vraag

Je zou verwachten dat je na een mooie lijn 1; wakker blijft, 2; sociaal en actiever bent, en 3; zelfverzekerd meedoet in de les. Na een paar keer dit gedaan te hebben (met beetje dubbele gevoelens over gebruik op school) kom ik tot de conclusie dat het een averechts effect bij mij heeft. Ja, ik ben prima wakker en dat is wel fijn, maar ik word juist meer passief, luister minder goed naar anderen (of blijf alleen luisteren zonder deel te nemen in discussies), en ben vooral aan het denken over van alles. Bovenal voel ik me (mede daardoor) juist onzeker, denk aan wat anderen van me zouden denken, en 'zie' mensen kijken (terwijl dit natuurlijk meevalt). Dit heb ik normaal echt nooit, en ik ben normaal prima zelfverzekerd in sociaal contact of discussies. Ook op school kan ik het verder normaal goed bijhouden en ben ook op dat vlak wel zeker van mijn zaak.
Ik ben er overigens wel van overtuigd dat het verder niet echt opvalt, zo veel heb ik nu ook weer niet genomen.

Ik ben er voor mezelf al over uit dat dit expiriment mislukt is, dus ik ga geen lijntje meer nemen voor school, en alles in me zegt ook dat dat verstandig is.
Maar ik voeg me af of iemand dit herkend? Ik zou juist het tegengestelde resultaat verwachten, en in de kroeg ga ik er normaal wel goed op.

Of zou ik misschien toch nog te veel hebben genomen, zodat ik te druk in mijn hoofd bezig ben met van alles en wat mensen vinden, en daardoor niet normaal aan nadenken over nuttige dingen toekom?
Vragen vragen
Klik om te vergroten...
Hoeft niet meteen hoor.. maar misschien heb je adhd/add? ik heb adhd en herken alles in jouw verhaal.. Nou betekend niet als je averechts effecten hebt dat je meteen adhd/add hebt. Ik heb (als adhd'er) als ik meer speed snuif als gebruikelijk ik wel energie etc er van krijg. Misschien jij ook is doen :)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."