Ik snap de keuze wel om in de come down van MDMA pep of een andere stim te overwegen. Ik krijg zelf een fikse kater van MDMA die toeneemt met de dosis en wil daardoor eigenlijk nooit meer meer dan 150 mg in totaal nemen. Heb hierdoor als eens gehad dat ik totaal inkakte op een moment dat het festival nog een uur of twee zou duren. Heb toen een minisnuifje coke genomen van iemand die dat bij zich had, maar deed weinig, enkel de moeheid wat temperen. Was beter dan als een half-dooie grumpy en brak aan de kant gaan hangen, maar vond het ook niet super geslaagd. Ik wilde echter niet meer nemen omdat ik nog wilde slapen. Speed was hierdoor geen optie.
Zoals hierboven vermeld wordt is combigebruik (ook later op de dag/avond) wat riskanter en er is meer kans dat het fysiek of mentaal ongemakkelijk valt.
Zelf denk ik toch ook dat je misschien wat pech hebt gehad met de manier waarop het viel (set/setting, hoe je gegeten en geslapen had). Je speeddosis was niet overdreven, voor veel gebruikers zelfs behoorlijk bescheiden. Je MDMA-dosis was ook niet over the top. En ik ken ook wel behoorlijk wat mensen die de come down van MDMA opvangen met wat pep en zich daar prima bij voelen. (Waarbij nogmaals opgemerkt moet worden dat dit in principe niet aan te raden is - want stims combineren is geen feest voor je hersenen, hart en bloedvaten.) Het is lastig te zeggen wat in jouw geval gespeeld heeft. Ben je normaal gevoelig voor amfetamine of was dit voor jou ook een lage dosis?
* Correctie: excuses, ik had even verkeerd gelezen. Je hebt de speed gebruikt vóór de MDMA. Dit lijkt mij een minder logische en handige volgorde dan wat pep nemen aan het (late) einde van een MDMA-space. Sowieso lijkt het me zo te zijn dat pep overheersend is over MDMA dus een deel van de leuke, liefdevolle en soms mild ‘psychedelische’ effecten kan wegnemen, maar heb hier geen ervaring mee. (Ik zie net dat
@Atwa dit ook al zegt, sorry voor de herhaling.)
Houd er ook rekening mee dat MDMA gewoon tot de amfetaminefamilie behoort; de A staat zoals wel bekend voor amfetamine. Amf + amf = hoogstwaarschijnlijk nadrukker aanwezige bijwerkingen want ze overlappen daar nou eenmaal flink in. Het paranoïde gevoel en slecht slapen zijn bij MDMA soms al in subtiele mate aanwezig maar zijn helemaal welbekende neveneffecten van speed. Is niet heel gek dus dat je daar dan meer mee geconfronteerd wordt.
![:grimacing:]()