Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDikke benen

Dikke benen

22 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
m
monikastocesLid
01-01-2024, 00:00
#1
IK vond dit bericht toen ik zelf zocht naar symptomen van oedeem, speciefiek dikke benen, dat verband houdt met amfetaminegebruik, en zo kwam ik op dit forum en las de vraag over de mogelijke oorzaak van dikke benen. Ikzelf heb ook dit probleem en dat wordt snel erger, ook de laatste 2 jaar veel gewicht bijgekregen. Lang zocht ik allerlei oorzaken maar moet toegeven dat ook ik reeds aantal jaar amfetamines gebruik, ik krijg ze voorgeschreven omdat ik van de straatspeed af wilde. neem helaas geregeld meer dan de 20 mg dexamfetamines die me zijn voorgeschreven.
Mijn mening over dikke benen hierdoor, en ik ga dat probleem ook heel speciefiek laten nazien door cardioloog, is dat na langdurig amfetaminegebruik dikwijls wat pulmonaire hypertensie heet voorkomt, en één van de symptomen zijn heel dikwijls dikke benen, algemener oedeem van benen en soms ook handen. Ik gok dat dat de meest waarschijnlijke verklaring is voor het probleem, maar men moet de arts er acht attent op maken dat hij doorstuurt liefst naar cardioloog om heel speciaal dat probleem na te zien, gezien er voor de rest weinig te zien is aan algemeen bloedonderzoek, gewone bloeddruk of andere courante onderzoeken.
De aandoening is simpêl gezegt een verhoging van de druk op de slagaders richting longen die vertrekken vanuit de rechter hartkamer waardoor de rechterkant van het hart te hard moet pompen en op termijn deze rechterkant overbelast geraak en problemen krijgt. De oorzaak zit in het vernauwen van de slagaders richting longen, en de symptomen zijn eerder lage dan hoge bloeddruk, dus niet opvallend, maar ook oedeem in de benen, handen en buik (waardoor een dikke waterbuik kan ontstaan) en leverstuwing, (ook te veel druk richting lever) waarbij de lever vergroot kan zijn.
Dit probleem is op zich vrij zeldzaam maar gekend bij amfetaminegebruikers of gebruikers van andere pep of exc , vermageringspillen enz...
Ik zal later de resultaten posten nadat ik naar de dokter geraakt ben, en wil ook graag weten hoe het met de dame is die de vraag op dit forum stelde intussen, reactie is welkom, vele groetjes intussen, en hopelijk betert het voor wie er last van heeft.
:wave:
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#2
klinkt als vochtophoping door lang zitten of iets soortgelijks. volgens mij is er een variant waarbij je een duimafdruk in je been kan maken, en eentje waarbij je been gewoon dik blijft.

maargoed, je huisarts is waarschijnlijk erg goed op de hoogte van dit soort klachten, die komen erg veel voor. en zijn meestal niet gevaarlijk.

met een verandering van je gewoonten kan het heel goed opgelost zijn. ik kan me voorstellen dat onder bepaalde omstandigheden een nacht overslaan, en dus ook een hele hoop uren met je benen omhoog en geen druk op je aders, dit kan veroorzaken.
D
De MichLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hallo,

Na enig opzoek werk over gezwollen onder benen bij het gebruik van speed kwam ik hier terecht.

Ook ik heb last van dit probleem, ben er al voor naar de dokter geweest, bloed laten nemen, naar de dermatoloog geweest en zelfs tot bij de vaatchirurg geweest.
Geen van alle heeft mij kunnen verder helpen, laat staan dat ze mij konden zeggen wat het probleem is.
De Dermatoloog dacht dat het misschien een ontsteking kon zijn van de haar vaatjes en had mij daar dan ook een zalf voorgeschreven op basis van cortisone. Ook had die mij doorverwezen naar een vaatchirurg.
Heb die zalf dan ook gebruikt maar dit heeft enkel de roodheid laten afnemen.
Zoals ik zelf al vermoede had dit er niks mee te maken.
Ook na bij de Vaatchirurg te zijn geweest was mijn probleem nog altijd een probleem, wel kon hij mij bevestigen dat ik geen last heb van spat aders.
Tot ik ongeveer een maand geleden een e-mail kreeg van Medibib met als onderwerp: Wat is een Veneuze trombose?
Na het lezen van de e-mail is er na jaren zoeken eindelijk een antwoord gekomen op mijn vragen.
Ik ben natuurlijk niet 100% zeker maar wat er geschreven staat komt volledig overeen met het probleem.
Op deze website vind je er meer over:

https://www.thrombosiscare.be/signs-and-symptoms/superficial-thrombosis

Hopelijk zijn jullie hiermee verder geholpen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."